PDA

View Full Version : Fretjes



Pais
7 mei 2008, 13:37
Ik heb twee gitaren waarvan ik helaas mijn goedkope klassieke gitaar op 1 of andere manier fijner vind spelen voor de linkerhand dan mijn flamenco gitaar. De fretjes van die goedkope gitaar zijn een stuk lager. Is het nu mogelijk om de frets van mijn flamencogitaar af te vlakken zodat ze ook lager worden?
Heeft dit repercussies voor de klank en is het aannemelijk dat het prettiger speelt?

Gitaarbouwer
7 mei 2008, 14:09
Ik heb twee gitaren waarvan ik helaas mijn goedkope klassieke gitaar op 1 of andere manier fijner vind spelen voor de linkerhand dan mijn flamenco gitaar. De fretjes van die goedkope gitaar zijn een stuk lager. Is het nu mogelijk om de frets van mijn flamencogitaar af te vlakken zodat ze ook lager worden?
Heeft dit repercussies voor de klank en is het aannemelijk dat het prettiger speelt?

Als je slechts de frets verlaagt en verder niets, dan zal de bespeelbaarheid alleen maar mínder worden. Want je moet dan immers de snaren verder indrukken om ze tegen de frets aan te krijgen. Bovendien wil je frets alleen maar verlagen als dat echt noodzakelijk is, namelijk als ze ingesleten zijn. Ik heb er persoonlijk nog nooit van gehoord om frets -om reden van betere bespeelbaarheid- te verlagen.
Je doet er m.i. verstandiger aan om de actie te verlagen, ofwel topkam en/of brugkam verlagen. Hierdoor komen de snaren dichter op de frets te liggen en hoef je dus minder kracht te zetten om de snaren tegen de frets aan te drukken.

Dit alles ervan uitgaande dat de hals netjes recht staat;)

Don Capo
7 mei 2008, 14:20
Wat hij zegt, je verhoogt de actie alleen maar op die manier. Post eens een foto van je top en brug tov van je hals. Ben wel benieuwd hoe laag je hem hebt staan.

Pais
7 mei 2008, 15:18
Ik heb er persoonlijk nog nooit van gehoord om frets -om reden van betere bespeelbaarheid- te verlagen.
Oke intressant. Ik heb begrepen dat vooral bij elektrische gitaren de dikte van de fretdraad vaak in overweging wordt genomen bij de keuze van de gitaar. Ik lees ook hier en daar dat hogere frets de toon bevorderd, maar dat lage frets sneller speelt.

Ik merk dat ik bij mijn klassieke gitaar netter speel. Omdat mijn vingertop bij het fretten van de snaar ook direct het hout raakt, voelt het stabieler. Ik heb bij mijn flamencogitaar bij veel liggingen van akkoorden dat mijn vinger het hout niet eens raakt omdat de frets hoger zijn, wat resulteert in het 'verliezen' van snaren hier en daar bij dingetjes die ik lastig vind.
Daarom pak ik toch regelmatig mijn klassieke gitaar wat erg zonde is, omdat mijn flamencogitaar verder gewoon een heel fijn instrument is.

Opmerkelijk is dat de actie op mijn klassieke gitaar eigenlijk hoger is, maar toch vind ik hem lichter spelen voor de linkerhand.


Wat hij zegt, je verhoogt de actie alleen maar op die manier. Post eens een foto van je top en brug tov van je hals. Ben wel benieuwd hoe laag je hem hebt staan.
De actie op het moment is laag genoeg. Met een ferme aanslag hoor ik het wel rammelen hier en daar. Mijn idee was ook om de actie aan te passen wanneer de frets zijn verlaagd.

artnaz
7 mei 2008, 15:32
De hoogte van de frets heeft niks te maken met de bespeelbaarheid (maar de afstand van de snaren naar de frets = actie). Het is gewoon persoonlijke voorkeur. Zo vind ik bij electrische gescallopede (uitgeholde) toetsen superfijn. Dan kun je veel beter "onder" de snaar komen, je hebt veel meer controle over de snaar, geen extra wrijving met de toets, mooiere/makkelijkere bends/vibrato's... Dat is wat extremer, maar het principe met hogere frets is ongeveer hetzelfde. Maar bij moeilijke grepen wordt het lastig om de boel zuiver te krijgen (je kan immers de snaar naar beneden drukken), en je kan de snaren makkelijker "verliezen" zoals je zegt. Ik doe dan ook voornamelijk alleen melodieën op mijn electrische. Maar jij vindt blijkbaar lage frets fijner omdat het wat stabieler is, en misschien omdat je hard drukt.

Maargoed, iets anders waardoor jij je klassieke prefereert, kan de snaarsoort zijn. Dikker, dunner, strakker, minder strak... Zo vind ik op mijn klassieke strakke (high tension) snaren fijn.

johantipker
7 mei 2008, 21:22
de afstelling van een gitaar is ook een groot compromis, bij een lage aktie heb je wat meer last van fret buzz op sommige plekken, maar als je licht kunt spelen, neem je dat dan maar voor lief... ik heb geen last van een rateltje hier of daar als daardoor de gitaar lekker speelt...

chris c
7 mei 2008, 22:55
Dat is vreemd, ik heb een gitaar (steelstring) met lage frets en eentje met hoge frets, en ik vind die hoge frets juist veel fijner om te spelen. Met lage frets heb ik de neiging om harder te drukken, en het contact van de vingers met de toets vertraagt het spel.

freekick
8 mei 2008, 10:42
Is een lage aktie voor flamenco wel aan te bevelen?.
i.v.m. Rammelen.



.

Don Capo
8 mei 2008, 11:15
Is een lage aktie voor flamenco wel aan te bevelen?.
i.v.m. Rammelen.



.
Juist!

Flamenco gitaren hebben een super lage actie nodig voor alleen al de snelheid. Daarbij is het rammelen wat mij betreft juist van toegevoegde waarde, het hoort erbij (binnen de grenzen natuurlijk)

Pais
8 mei 2008, 11:25
Het is een smaak kwestie. Bij oude opnames hoor je vaak een enorm geklater. Ik hou er niet zo van en heb liever dat mn gitaar bij normaal spel gewoon lekker klinkt. Ik heb op deze gitaar ook een lagere actie gehad maar werd daar snel flauw van en heb hem weer wat nettere setup gegeven.

Maar los van de actie zijn het echt de frets die me in de weg zitten. Maar zo te horen kan ik mn flamencogitaar beter gewoon zo houden. Wie weet ga ik later de hogere frets beter waarderen en met deze gitaar wil ik nog wel wat jaartjes verder.

Don Capo
8 mei 2008, 11:28
Het is een smaak kwestie. Bij oude opnames hoor je vaak een enorm geklater. Ik hou er niet zo van en heb liever dat mn gitaar bij normaal spel gewoon lekker klinkt. Ik heb op deze gitaar ook een lagere actie gehad maar werd daar snel flauw van en heb hem weer wat nettere setup gegeven.

Cultuurbarbaar!!!!










:D

Pais
8 mei 2008, 11:31
Cultuurbarbaar!!!!










:D

:seriousf: En wie speelde er op een flamencogitaar met CUT-AWAY EN ELEKTRONIKA ? !

Don Capo
8 mei 2008, 11:41
:seriousf: En wie speelde er op een flamencogitaar met CUT-AWAY EN ELEKTRONIKA ? !
o ja....


fuck.


Nu heb ik alleen nog een klassieke Esteve. Maar ja, mijn talent maakt een hoop goed MHOEHAHAHAHAHA