PDA

View Full Version : Hoe zien de trappen van Melodisch/Harmonisch Mineur eruit.



DTmaster
7 mei 2008, 12:24
Hallo


Ik ken de Majeur en Mineur trappen nu goed uit mijn hoofd maar ik blijf maar knoeien met de Lokrische ladder, nu weet ik dat die uit de Harmonisch of Melodische trap komt maar hoe zien die 2 er eigenlijk uit.


Kan je dus met deze 2 ladders net zoals majeur/mineur I IV V of II V I maken ect ect eigenlijk ik zou gewoon een beetje meer willen weten over het gebruik van deze trappen en of er mischien ook toonladders bijhoren zoals de kerktoonladder bij majeur/mineur

Erg bedankt.


voorbeeld: I II III IV V VI VII (maar welke akkoorden horen hierbij :)

ErikE
8 mei 2008, 11:00
Ten eerste: de locrische ladder is de 7e trap majeur of 2e mineur, heeft niets met melodisch of harmonisch van doen...

Ten tweede: Als je dit wilt weten, schrijf de noten van de ladder in kwestie eens uit (bv A harm. mineur: abcdefg#a). Schrijf hieronder dezelfde noten maar dan vanaf de 3e (c) noot. Herhaal dit met de 5e en de 7e. Nu heb je in principe de noten van alle septiemakkoorden, met de kanttekening dat het V akkoord altijd majeur zal zijn. Bij harmonisch is dat al zo (e-g#-b-d), bij melodisch moet je de G verhogen naar G#.

The_syphon
8 mei 2008, 12:14
Melodisch mineur:

Voorbeeld in C

I = Cmin-maj
II = Dsusb9
III = Ebmaj#5 (Lydisch vermeerderd)
IV = F7#11 (lydisch dominant)
V = C min-maj/G
VI = Am7b5 (halfverminderd/locrisch#2)
VII = B7alt (dimished whole-tone)

Harmonisch mineur (ben ik niet zo in thuis, heb ik van i-net afgehaald)
i = Cm
ii* = Ddim
III =Ebaug
iv = Fm
V = G
VI = Ab
vii* = Bdim
(http://www.all-guitar-chords.com/chord_progressions.php?scch=C&scchnam=Harmonic+minor+triad+i-ii*-III-iv-V-VI-vii*&get2=Get)

-=JEROEN=-
8 mei 2008, 15:44
Een expert heeft mij wel eens vertelt, dat er voor harmonisch en melodisch eigenlijk geen trappen zijn. Uiteraard kan je ze wel maken, maar wat kan je er mee? Wat heb je er aan? Neem bijv trap 2, 4 en 5 van D melodisch: Em7 G7 A7. Klinkt voor geen meter samen (vind ik).

Ik zou beide varianten gaan bekijken over één enkel akkoord. Melodisch mineur over een Gm(maj7) akkoord bijv.

Of over een mineur schema met een overgangsakkoord uit harmonisch: Am Bm7b5 E7 Am (je soleert dus in A mineur en dan harmonisch over de E7)

taylor
10 mei 2008, 10:32
over E7 speel je dan wel Emin harmonisch niet Amin har , dat is een bekende latin,gipsy achtige ding.

Voidhead
10 mei 2008, 16:20
over E7 speel je dan wel Emin harmonisch niet Amin har , dat is een bekende latin,gipsy achtige ding.

Net andersom. E7 = A min harmonisch. Maar dat zul je wel bedoeld hebben denk ik.

-=JEROEN=-
10 mei 2008, 16:47
In een E majeur akkoord zit een gis, en het is die gis die zo sterk oplost naar a. En die gis komt voort uit A harmonisch. In E harmonisch zit niet eens een gis. En over een 7 akkoord (klein septiem) speel je uiteraard geen harmonisch mineur (groot septiem).

Zweterige slapeloze nacht gehad taylor?

DTmaster
10 mei 2008, 17:16
hahahahah :) nou nou hij doe toch ook zijn best :)

mmm ik heb wel wat leuke dingen gevonden, maar ik heb even een nieuw topic geopend mischien kunnen jullie mij daar beter mee helpen.

Maar toch bedankt, ik zie ook dat de toonladders van melodisch en harmonisch mineur niet echt het meest voor de handliggend zijn, toch leuk om het te weten.

taylor
11 mei 2008, 12:15
t probleem is denk ik dat sommige denken in een hele ladder van begin noot tot eind noot, zo zie ik dus niet.

over E7 kun je prima gedeeltes(laat 1 noot weg of 2)uit Eharm min spelen ook al zou dat theoretisch misschien niet klopen(volgens jullie) en dat gebeurt ook in django achtige dingen, tjek t zelf maar.

een gedeelte uit Eharm min noem ik dus ook zo,omdat je die lijn zeg maar speelt op je gitaar vandaar ,ook al laat je 1 of 2 noten weg uit de ladder

net zoals je met melodische gedeeltes weg kunt komen op bv I IV V trappen ..

-=JEROEN=-
12 mei 2008, 09:10
Iedere ladder heeft z'n eigen officiele naam. Speel je slechts een deel van een ladder, dan is het een andere ladder geworden en is er vast wel iemand die daar dan weer een naam voor heeft verzonnen. Speel je dus slechts een deel van E harmonisch, dan speel je geen E harmonisch! Speel je slechts c d e g a, dan speel je geen C maj maar C pent maj. Een zebra lijkt misschien op een paard, maar het is geen paard. Beestje wel bij zn juiste naam noemen taylor. :hippie:

DTmaster
12 mei 2008, 12:08
die metaforen hier altijd hahahaha... nou, ik mag nu wel zeggen dat mineur en majeur trappen voor 90% worden gebruikt en als je dan perse scott henderson wil spelen ect ect dan gebruik je die andere.. iniedergeval tis mij wel duidelijk hoe het zit.
Ik moet je wel zeggen dat die ladders van Melodische best fucked up klinken ik bedoel Lokrisch#2 grrrr niet aan mij besteed hoor geef mij dan maar de heletoons :)

Groeten

DTmaster

-=JEROEN=-
12 mei 2008, 13:27
Ik bekijk de dingen steeds meer vanuit modus. Majeur en mineur is mij te beperkt. Lydisch is voor mij een hele andere wereld en dus niet slechts één veranderd toontje. Zo ook met frygisch. Dorisch en mixolydisch heb ik nog niet veel mee gedaan en lokrisch vind ik nix (tot nu toe). Harmonisch en melodisch zie ik als uitstapjes binnen een bepaalde structuur, niet als op zich staande modus. Oosterse en gypsy ladders daarentegen bekijk ik weer heel anders; dan speel ik helemaal geen akkoorden meer, maar speel ik over een drone (één enkele bastoon) of een variant daarvan. En dan lekker al die dingen door elkaar gooien, heerlijk http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif

DTmaster
12 mei 2008, 17:47
zie je over 10 jaar wel bij de finish jij met je mixen van noten :) bereken dan gelijk even de 4e omkering van Mineur7add6#11 :)



veel plezier en gelukkig 2015

tvmartini
12 mei 2008, 18:26
Am7add6#11...

Ik zou zeggen Gaug 13 of G13 met een +5.
Of was dit juist niet de bedoeling :)

DTmaster
12 mei 2008, 18:36
hahaha maakt niet uit.


succes

DTmaster

EuroCinema
12 mei 2008, 20:19
Ik moet je wel zeggen dat die ladders van Melodische best fucked up klinken ik bedoel Lokrisch#2 grrrr niet aan mij besteed hoor geef mij dan maar de heletoons :)

DTmaster


Je moet hem wel over een halfverminderd akkoord spelen he. Ik beloof je dat ie dan een stuk minder fucked up klinkt dan heletoons :) Lekker warrig topic weer dit trouwens.

DTmaster
13 mei 2008, 13:45
ja ik ben al lang uit maar als men door wil gaan, ieder voor zich, ik ben nu bezig met die voice leading dus ik focus mij daar ff op..

laterzz

Soulflyhigh
15 mei 2008, 18:59
ja ik ben al lang uit maar als men door wil gaan, ieder voor zich, ik ben nu bezig met die voice leading dus ik focus mij daar ff op..

laterzz
Hey DTmaster ik zie dat je veel theoretische vragen stelt. Kijk eens naar het boekje Algemene Muziekleer van Bernard Nelleke. Daar heb ik iig heel veel aan gehad. Een vraag zoals je topicttitel staat hier bijvoorbeeld keurig in vermeld.

DTmaster
16 mei 2008, 07:56
ok thanx ff kijken waar je die kan vinden...

taylor
16 mei 2008, 10:11
Iedere ladder heeft z'n eigen officiele naam. Speel je slechts een deel van een ladder, dan is het een andere ladder geworden en is er vast wel iemand die daar dan weer een naam voor heeft verzonnen. Speel je dus slechts een deel van E harmonisch, dan speel je geen E harmonisch! Speel je slechts c d e g a, dan speel je geen C maj maar C pent maj. Een zebra lijkt misschien op een paard, maar het is geen paard. Beestje wel bij zn juiste naam noemen taylor. :hippie:


dit vind ik zelf een vreemde manier om gitaarspelen te benaderen, erg theoretisch(op papier) en niet praktisch(klank,horen).maarja iedereen zijn ding.

bedoel als jij een lijn/melodie/lick maakt uit een simpele Amin penta(5 noten) je speelt 3 of 4 noten eruit(van de 5) zou je opeens iets anders spelen?? t klinkt nog steeds zo en dat is met harm of noem maar op niet anders.

EuroCinema
16 mei 2008, 11:43
Je hebt gelijk dat een ladder in de praktijk zelden noot voor noot gespeeld wordt. Er wordt veel geschreven over de ladders die je over een gealtereerd dominant akkoord kan gebruiken in jazz, maar in de praktijk zijn het vaak maar 1 of 2 nootjes van half-heel of lydian dominant die je hoort.

Echter, als meerdere uitleggen mogelijk zijn, heeft de simpelste wat mij betreft de voorkeur. Je kunt een dorische lick zien als mineur pentatonisch met een stukje (namelijk de 6 en de 2) van mixolydisch, ik noem maar wat geks. Maar in zo'n geval communiceert het stukken makkelijker om dorisch te zeggen.

En wat je weglaat is minstens zo belangrijk als wat je speelt. Een mineur pentatonische passage heeft een andere sound omdat je die 2 en 6 niet speelt. Als je dat omschrijft als een deel van aelolisch, geef je m.i. de klankkleur niet optimaal weer.

Overigens vind ik theoretisch(op papier) en praktisch(klank,horen) niet zo zwart/wit tegengesteld. De stukken op Miles Davis' Kind of Blue zijn mede voortgekomen uit het idee om met bepaalde toonladders te werken. Heel theoretisch dus. Maar het is een plaat geworden die enorm veel mensen aanspreekt vanwege de sfeer en de emotie. Het theoretische concept hielp de muzikanten om diep te gaan en hun vaste riedels los te laten.

taylor
17 mei 2008, 10:51
dat ben ik ook wel met je eens hoor.

maar ja praktisch speel je vaak wat lijnen uit een x ladder over Y akkoord of schema dat is eigenlijk wat ik wil zeggen

-=JEROEN=-
17 mei 2008, 13:10
Zo bedoelde ik het niet. Jij zei: "een gedeelte uit Eharm min noem ik dus ook zo"

Laat je de dis weg uit E harm dan is het geen E harm meer.

Pizza hawai zonder ananas is geen pizza hawai meer http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif

Speel je dus een solo over E7 zonder ook maar één keer de dis te gebruiken, dan speel je geen E harmonisch. Klinkt ook niet zo.