PDA

View Full Version : Versterker op cabinet (ohm's verhaal)



Crash
7 mei 2008, 00:43
Hallo,

Ik heb de faq al goed doorgelezen maar ik wil toch nog eve het zekere voor het onzekere nemen.

Ik heb een 4/8/16 ohm (verschakelbare) versterker. En een 8 ohm cabinet.
Gewoon versterker op 8 zetten toch? Geen gekke dingen ofzo dat ie in ene op half vermogen draait o.i.d.? Ik wil er verder niets bijzonders mee doen zoals ik hier en daar op het forum lees.

Alvast bedankt.

Groeten,
- Crash

Puerco
7 mei 2008, 00:48
Versterker inderdaad gewoon op 8 Ohm.
Pas als je 2 kasten van 8 Ohm ieder tegelijkertijd wilt aansluiten dan zet je je amp op 4 Ohm. Maar voor 1 cabinet gewoon de waarde gebruiken die je cabinet is.

llahsraM
7 mei 2008, 09:33
is dat echt zo? ik dacht dat ook als je 2 kasten van bijvoorbeeld 8ohm aansluit, je de versterker gewoon op 8 ohm moet zetten :chicken:

Mitch
7 mei 2008, 09:41
is dat echt zo? ik dacht dat ook als je 2 kasten van bijvoorbeeld 8ohm aansluit, je de versterker gewoon op 8 ohm moet zetten :chicken:
De vuistregels daarvoor staan beschreven in de FAQ.

Puerco
7 mei 2008, 09:44
Klik hier voor de impedantie FAQ (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=92965)

Crash
7 mei 2008, 11:00
Oke dank jullie wel! :)

JohnLord
7 mei 2008, 11:16
Ik heb mijn vraag ook al in een ander topic gesteld, maar doe het hier toch ook even. Ik heb ook twee 8 Ohm cabs. Mijn top heeft vijf uitgangen, 2 x 4 Ohm , 2 x 8 Ohm en een keer 16 Ohm. Moet ik dan beide cabs op 8 Ohm aansluiten of beide op 4 Ohm? het faq en de andere topics zijn voor mij nogal verwarrend allemaal.

Mitch
7 mei 2008, 11:18
je hebt 2x 8 ohm kasten en 2x8 ohm ingangen. Wat denk je zelf ;)

Realeigo
7 mei 2008, 11:21
BEIDE OP 4 ohm!!!

Twee keer 8 ohm ingangen zijn bedoeld vor 2x 16 ohm cabs!

Mitch
7 mei 2008, 11:24
Nou, die aanduiding is niet op alle amps hetzelfde hoor.... fabrikanten hebben er nogal een handje van dat soort dingen anders te interpreteren. Voor de duidelijkheid dan: om welke amp gaat het?

JohnLord
7 mei 2008, 11:25
Dit bedoel ik dus, verwarring alom. Het gaat trouwens om een ENGL Blackmore top.

Puerco
7 mei 2008, 11:31
BEIDE OP 4 ohm!!!

Twee keer 8 ohm ingangen zijn bedoeld voor 2x 16 ohm cabs!
Dat klopt 100%
Of er fabrikanten zijn die hiervan afwijken durf ik niet te zeggen maar dat zou wel een hele slechte zaak zijn. Lees dus goed de handleiding (indien aanwezig) van de desbetreffende amp.
Bovendien heb ik nog nooit een versterker gezien met 2X 16Ohm ingangen want dit zou betekenen dat dit bestemd is voor 2X 32Ohm cabinetten.

Realeigo
7 mei 2008, 11:36
Dat klopt 100%
Of er fabrikanten zijn die hiervan afwijken durf ik niet te zeggen maar dat zou wel een hele slechte zaak zijn. Lees dus goed de handleiding (indien aanwezig) van de desbetreffende amp.
Bovendien heb ik nog nooit een versterker gezien met 2X 16Ohm ingangen want dit zou betekenen dat dit bestemd is voor 2X 32Ohm cabinetten.

Oude London City's!

JohnLord
7 mei 2008, 11:43
Lees dus goed de handleiding (indien aanwezig) van de desbetreffende amp.
De handleiding (op ENGL-site) zegt het volgende:

Poweramp output 4 ohms parallel: 4 ohms speaker output jacks, internal parallel signal pathfor the connection of one 4 ohms cabinet or two 8 ohms speaker cabinets.


Poweramp output 8 ohms parallel: 8 ohms speaker output jacks, internal parallel signal pathfor the connection of one 8 ohms cabinet or two 16 ohms speaker cabinets.


Poweramp outout 16 Ohms: 16 ohm speaker output jack, for the connection of one 16 ohms speaker cabinet.


Conclusie: Beide op 4 Ohm aansluiten?

Realeigo
7 mei 2008, 11:47
Ja, dus 2 8 ohm cabs op de 4 ohm uitgangen. Is het er maar een van 8, dan moet hij in de 8 ohm uitgang!

JohnLord
7 mei 2008, 11:50
je hebt 2x 8 ohm kasten en 2x8 ohm ingangen. Wat denk je zelf ;)

Het hangt dus kennelijk altijd af van hoe de schakeling in de poweramp is en dat je dus onmogelijk een algemeen advies kunt geven.

Realeigo
7 mei 2008, 12:18
Als de Impedantie van alle kabinetten gelijk zijn:
Dan neem je de Impedantie van 1 kabinet en die deel je door het aantal kabinetten dat je gebruikt.

Dus:
2x16 = 8 ohm
4x8 = 2 ohm
3x8 = 2,7 ohm

Nogmaals, deze vuistregel geldt alleen als alle kabinetten een gelijk impedantie hebben.
Als dit niet het geval is geld de volgende formule:
Rt= 1/(1/R1 + 1/R2 + .... )
Waar R1,R2,.. Staat voor de impedanties voor de kabinetten en Rt voor de totale impedantie van die kabinetten als ze parrallel aan elkaar staan gechakeld..

Mitch
7 mei 2008, 12:34
Het hangt dus kennelijk altijd af van hoe de schakeling in de poweramp is en dat je dus onmogelijk een algemeen advies kunt geven.
Inderdaad. De ene fabrikant zet er gewoon op wat er kan worden aangesloten, de ander verwacht nog steeds dat je er dan zelf een rekensommetje van maakt. Het blijft onhandig, gelukkig is er een gebruiksaanwijzing.