PDA

View Full Version : Nieuwe amp (Madamp A15mk2) HULP NODIG!



Bernd Veenema
6 mei 2008, 22:42
Hallo iedereen,

Ik heb vandaag een Madamp A15mk2 gekocht. Hij is door de verkoper in elkaar gesoldeerd en de versterker klinkt erg goed!

Het eerste kanaal is gebaseerd op een Fender Blackface en het tweede kanaal is volgens mij op een Soldano gebaseerd. De versterker heeft superveel gain! Echt niet normaal. Hier kun je zonder boosters of andere pedalen metal mee spelen als je dat wilt.

Nu is er 1 probleempje. Als de versterker aan staat, hoor ik een knetterend geluid. Als de versterker op standby staat natuurlijk niet. In de eerste instantie vond ik het wel meevallen, maar het is toch wel irritant. Het is een vrij duidelijk hoorbaar knetterend geluid, maar het is niet constant aanwezig.

Weet iemand wat het kan zijn?

Dit probleem bestaat trouwens niet als ik een losse preamp aansluit op de effect-return. Het zou dus aan de preamp moeten liggen verwacht ik?
Alle hulp is welkom. Foto's komen als ik een headcabinet heb gebouwd voor de versterker.

Groeten

Wilco
6 mei 2008, 23:04
Heb je ook de verkoper al om raad gevraagd? Zou binnen de garantie/service moeten vallen lijkt mij.

Bernd Veenema
6 mei 2008, 23:24
Ik heb de versterker bij een particulier gekocht en ik had het knetterende geluid al gehoord tijdens het testen. Volgens mij is het maar een klein probleempje, maar ik ben niet zo handig met deze dingen. Ik hoop op een aantal tips om dit probleempje op te lossen.

pannekoek
6 mei 2008, 23:35
Ik heb de versterker bij een particulier gekocht en ik had het knetterende geluid al gehoord tijdens het testen. Volgens mij is het maar een klein probleempje, maar ik ben niet zo handig met deze dingen. Ik hoop op een aantal tips om dit probleempje op te lossen.`

heb je de amp getest met verschillende gitaren?
misschien ligt het wel aan je gitaar???

Bernd Veenema
6 mei 2008, 23:44
Gitaar is OK, heb de gitaar ook op andere vesterkers geprobeerd. Ook de kabels zijn ok. Het zit hem echt in de versterker.

Puerco
6 mei 2008, 23:54
Mischien een microfonisch buisje? Tik eens zachtjes met een potloodje of iets dergelijks tegen je buisjes. Als er ééntje gaat kraken/gillen/gek doen, als je er ZACHTJES tegen tikt heb je de dader gevonden. Als het goed is heb je 4 preamp buisjes waarvan die ene die het verste van je input af staat van je FX-loop is.
Kanaal 1 is overigens gebaseerd op de brown face sound en kanaal 2 is american high gain.

Bernd Veenema
7 mei 2008, 00:00
Preampbuisjes zijn allemaal al eens vervangen.
Toen ik de versterker testte bromde hij eerst als een gek als ik de FX-loop gebruikte, dit is verholpen door een ander buisje. Vervolgens hebben we ook de andere 3 preampbuisjes even vervangen voor de zekerheid, maar dit hielp niet. Er was maar 1 reservebuisje, die we voor elke positie hebben getest. De enige mogelijkheid dat het aan de preampbuizen ligt is als ook dit reservebuisje niet goed is geweest, maar dit lijkt me wat sterk.

Is een los contactje geen mogelijkheid? Of de mogelijkheid dat een aantal draadjes te dicht bij elkaar liggen ofzo?

In ieder geval bedankt voor de reacties zover!

Puerco
7 mei 2008, 00:15
Als je 1 reserve buisje hebt kun je dus ook maar testen voor 1 kapot buisje. Als al je buisjes aan vervanging toezijn is het weinig zinvol op deze manier te testen.
Een slechte verbinding (meestal een te koud gesoldeerd punt) kan ook nog, maar draden die te dicht bij elkaar liggen of niet getwist zijn veroorzaken eerder een brom (60 cycle hum).
Overigens zijn nieuwe buizen geen garantie dat zo ook daadwerkelijk goed zijn, ik moest ook de buizen van mijn slinternieuwe amp vervangen. Knetterde ook heel erg en door er heel zachtjes op te tikken verraadde de kapotte buis zichzelf.

morroow
7 mei 2008, 09:23
Het geluid wat je omschrijft (geknetter) doet mij denken aan een soldeerpunt of iets dergelijks wat niet goed vast zit... zoals je zelf al zei een los contactje.

Misschien de versterker even kritisch aan de binnenkant bekijken..

Meneer I.
7 mei 2008, 10:35
He Bernd,
heb je 'm toch gekocht, super geluidje nietwaar? Met wat voor speakers gebruik jij de A15?

Dat geknetter kan ik niet direct verklaren (nooit gehad). Wellicht idd een los contactje en is de BIAS nog goed afgesteld?
Mocht je er geen manual erbij hebben gekregen (staan ook de afstelwaardes in en de juiste voltages) dan kan ik je er wel eentje digitaal doorsturen.

Bernd Veenema
7 mei 2008, 10:48
He Bernd,
heb je 'm toch gekocht, super geluidje nietwaar? Met wat voor speakers gebruik jij de A15?

Dat geknetter kan ik niet direct verklaren (nooit gehad). Wellicht idd een los contactje en is de BIAS nog goed afgesteld?
Mocht je er geen manual erbij hebben gekregen (staan ook de afstelwaardes in en de juiste voltages) dan kan ik je er wel eentje digitaal doorsturen.

Hoi
Ik heb hem inderdaad gekocht ja. Ik heb hem getest op 1 Eminence wizard. Hij klinkt inderdaad erg lekker en aan gain geen gebrek. Ik had wel verwacht dat hij nog wat luider zou kunnen, maar het is voor mij luid genoeg. Heb hem ook getest over 1 speaker, dus dat maakt ook nog wel wat verschil. Ik kan hem jammer genoeg pas gebruiken als mijn eigen cabinetten klaar zijn, maar dat bouwproces schiet gelukkig al op. Foto's daarvan volgen deze week ook weer. Ik krijg er nog een manual bij. Ik zal kijken of ik er iets wijzer van kan worden. Ben handiger met hout dan met buizenversterkers.

Ik zal in ieder geval eerst wel testen of de buizen goed zijn. Mocht dit het probleem zijn is het in ieder geval snel opgelost.

Meneer I.
7 mei 2008, 10:56
Wellicht even Chris Winsemius benaderen, hij heeft er onlangs een A15 afgebouwd voor G.G. en is erg thuis in de buizenamps.


EDIT: overigens is die van mij echt reteluid met 2x12 G12H 70th ann.speakers. Het clean blijft ook superlang clean en breekt nauwelijks op.

Squier4ever
7 mei 2008, 13:11
volgens mij niet CMW toch, alleen het stickertje leek erop....

Chris Winsemius
7 mei 2008, 13:17
Wellicht even Chris Winsemius benaderen, hij heeft er onlangs een A15 afgebouwd voor G.G. en is erg thuis in de buizenamps.

Wasn't me, all credits to Frits!

Bernd Veenema
7 mei 2008, 16:31
Wellicht even Chris Winsemius benaderen, hij heeft er onlangs een A15 afgebouwd voor G.G. en is erg thuis in de buizenamps.


EDIT: overigens is die van mij echt reteluid met 2x12 G12H 70th ann.speakers. Het clean blijft ook superlang clean en breekt nauwelijks op.

Hij blijft inderdaad erg lang clean en dat is wel prettig. Hij is voor mij goed te gebruiken in de oefenruimte verwacht ik.
Ik heb even naar de soldeerverbindingen gekeken, maar ik heb er niet genoeg verstand van om daar iets zinnigs over te zeggen.

Is er misschien iemand die er even naar zou kunnen kijken?
Ik vind 'de knetter' te irritant om er niets aan te (laten) doen.

Bernd Veenema
21 mei 2008, 13:39
Zo, heb de amp naar een forumlid gebracht gisteren. Hij zal hem voor mij nakijken en repareren. Nu nog even een headcab maken en ik ben ready to rock.

Bernd Veenema
6 juni 2008, 23:16
Zo, vandaag weer naar het westen afgereisd om mijn Madamp op te halen.
Hij ziet er nu erg goed uit. Het probleem zat hem inderdaad in een aantal verkeerde soldeercontacten. Dit is nu dus verholpen. Verder zijn de buizen beter bevestigd met zgn. bereklauwen, zijn een aantal onderdelen vervangen, waardoor ik iets minder gain heb. Een aantal onderdelen zijn nu vastgelijmd. Ook zijn de potmeters beter bevestigd. Ik ben al met al erg tevreden. Morgen zijn mijn cabinetten klaar en dan kan ik eens goed testen!
Ik post hier binnenkort wel even wat foto's.