PDA

View Full Version : Nieuwe brugpickup Jackson rr5



ben vanhoof
6 mei 2008, 13:40
Ik heb thuis een jackson rr5 maar ben niet echt tevreden van de pickups, vooral de brugpickup (Seymour Duncan TB -4) vind ik niet goed genoeg. Ik heb dikwijls de neiging om mn amp maar harder en harder te zetten, en het gevoel van "voldoening" blijft maar weg. Dit heb ik minder met mn Lag met emg pickup, maar die speelt minder goed.

Ik speel vooral hardrock/metal en zoek een pickup met veel output en definitie, eentje met veel ballen. Omdat ik 'm graag nog zou gebruiken icm de andere pickup (ook SD TB -4) zou ik graag een passieve kopen. Ook liefst ene die je kan splitsen, ik zou graag de veelzijdigheid die ik nu heb behouden.

Ik heb al gedacht aan een SD Invader of distortion en heb al wat geluisterd naar samples op de site van seymour duncan, maar daar kan je niet veel verschillen uitmaken vind ik. Iemand nog andere tips? Liefst ook een zwarte pickup, geen zebra of witte.

ben vanhoof
6 mei 2008, 18:05
Ook niemand ervaring met een Dimarzio tonezone of x2n?

Tho
6 mei 2008, 18:17
Ook niemand ervaring met een Dimarzio tonezone of x2n?

Ik heb tegenwoordig een ToneZone in mijn Soloist (zelfde houtsoort als de RR5).

Hij heeft veel mids, en ligt stukken beter in de mix dan de JB, maar voor metal? Nope. Ik vind hem veel te droog, en hij scheurt gewoon niet lekker. Als je er meer Treble of Presence in draait, wordt hij vreselijk fuzzy. Ik zou het niet doen dus :)

universe777
6 mei 2008, 20:15
Ik heb tegenwoordig een ToneZone in mijn Soloist (zelfde houtsoort als de RR5).

Hij heeft veel mids, en ligt stukken beter in de mix dan de JB, maar voor metal? Nope. Ik vind hem veel te droog, en hij scheurt gewoon niet lekker. Als je er meer Treble of Presence in draait, wordt hij vreselijk fuzzy. Ik zou het niet doen dus :)
Da's grappig. Kom net terug van een tour van 4 weken met immolation en die gozer (Bill) gebruikt dus een tonezone voor extreme death metal. Heel duidelijk in al dat brute geweld.
Ik heb ze iets van 26 keer live gezien en wat me opviel was dat ze veel cleaner klonken dan op de plaat maar wel 10x bruter.
Het is denk ik gewoon de combi van je spullen of het wel of niet tof klinkt.
Ik vond in mijn setup (voor Hate eternal/Morbid angel achtige DM, en ik moet zeggen dat ik een hele cleane sound heb in vergelijking tot veel andere DM gitaristen) een Duncan custom (iets naar beneden gedraaid), of een paf pro veel toffer klinken dan een Steve special of een Dual sound/super distortion of iets met veel meer output.

In mijn Warrior (US neck thru) zat een Invader. Ultra modderig en niet mooi clean te krijgen. Heb ik er uit gehaald en vervangen door een Duncan custon en de gitaar klink veel veelzijdiger.

Tho
6 mei 2008, 20:59
Ik speel over een Powerball. Niks geen pedaal of wat er tussen. Misschien dat het inderdaad met andere apparatuur te verhelpen is, maar die luxe heb ik niet.


Welke band speel jij dan?

no 1 hops
6 mei 2008, 21:39
waarom niet een Bill lawrence l500L of XL?
zat ook bij een dean off hell vandimebag met een sd samen meen ik

Kakihara
6 mei 2008, 21:42
waarom niet een Bill lawrence l500L of XL?
zat ook bij een dean off hell vandimebag met een sd samen meen ik

En in de Washburn van Nuno Bettencourt zat die ook dacht ik

no 1 hops
6 mei 2008, 21:47
En in de Washburn van Nuno Bettencourt zat die ook dacht ik
ja, en als je bang bent dat hij te schel zal klinken neem je niet de XL maar de L

trouwens de oude L90 is ook weer uit, normaal formaat humbucker dual blade
hier vind je wat gebruikers info
http://guitarsbyfender.yuku.com/topic/2979/t/L-90-vs-L-500-My-Review.html
en zo ziet het er uit (niet mijn gitaar trouwens)

http://farm3.static.flickr.com/2211/2276496700_8c09a3e820.jpg

ben vanhoof
6 mei 2008, 22:01
Da's grappig. Kom net terug van een tour van 4 weken met immolation en die gozer (Bill) gebruikt dus een tonezone voor extreme death metal. Heel duidelijk in al dat brute geweld.
Ik heb ze iets van 26 keer live gezien en wat me opviel was dat ze veel cleaner klonken dan op de plaat maar wel 10x bruter.
Het is denk ik gewoon de combi van je spullen of het wel of niet tof klinkt.
Ik vond in mijn setup (voor Hate eternal/Morbid angel achtige DM, en ik moet zeggen dat ik een hele cleane sound heb in vergelijking tot veel andere DM gitaristen) een Duncan custom (iets naar beneden gedraaid), of een paf pro veel toffer klinken dan een Steve special of een Dual sound/super distortion of iets met veel meer output.

In mijn Warrior (US neck thru) zat een Invader. Ultra modderig en niet mooi clean te krijgen. Heb ik er uit gehaald en vervangen door een Duncan custon en de gitaar klink veel veelzijdiger.

Hm die duncan custom lijkt me wel interessant! Dewelke bedoel je eigenlijk, ik vind sh11, tb5,... Ik dacht dat de invader juist strak klonk, blijkbaar niet dus... Ik heb ook veel goeds gehoord over een dimarzio tonezone, staat btw 2dehands dus das wel interessant.
De pickup moet eig echt nog wel veelzijdig blijven, ik speel ook wel wat rockachtige dingen. Liefst zou hij ook splitbaar moeten zijn. Al zeker meer output dan mn SD TB - 4!

Ik speel in een hardrock/metal band; soundsamples om een idee te krijgen vind je op onze site (zie sig).

Marc Oblivian
7 mei 2008, 08:27
Ik had ook een gitaar met een Duncan Custom in de brugpositie.
Dat was een Ibanez RG560. Klonk wel lekker fel en strak, maar vond de sound te weinig ballen/druk hebben. Vooral bij palm mutes viel dat me op.
Ik speel overigens vrij snelle deathmetal.

De truc is om je sound vet te krijgen, maar de duidelijkheid te bewaren.
Dit is vooral van belang als je snelheid omhoog gaat.
Je kan dus wel zwaar klinkende/high output humbuckers gebruiken, maar let er dan wel op dat je niet teveel gain/bass indraait, anders wordt het modderig.
Hou ook je mids lekker aan de hoge kant.

Je techniek is ook belangrijk: probeer zo netjes en duidelijk (niet te ruw mogelijk te spelen: vooral op hoge snelheid van belang (moet ik mezelf ook telkens toe zetten:-).

Wat ik nu gebruik in mijn (mahoniehouten) gitaren is een Superdistortion van Dimarzio in mijn V en een JB van Seymour Duncan in mijn LP (ik heb het over de brugpositie)
Superdisto is redelijk wat output (maar ook weer niet extreem), de JB heeft wat minder.
Op deze manier (en met de gain van de Powerball net even onder 40%) heb ik zat gain, (naar mijn mening) genoeg definitie en klinkt het niet te verzadigd en dus nog "organisch" en hoor je daadwerkelijk ook alle noten uit een accoord:-)

jerome
7 mei 2008, 08:38
Voor de lekkere brullende hardrocksound zeg ik ook de DiMarzio Super Distortion, maar dan wel in de single coil schakelbare uitvoering de Dimarzio Dual Sound (DP101) omdat je al schrijft dat je deze mogelijkheid wil
Velen zeggen dat je er ook een lekkere metalsound uit kan halen maar met echte zware metal heb ik zelf geen ervaring

universe777
7 mei 2008, 09:40
Hm die duncan custom lijkt me wel interessant! Dewelke bedoel je eigenlijk, ik vind sh11, tb5,... Ik dacht dat de invader juist strak klonk, blijkbaar niet dus... Ik heb ook veel goeds gehoord over een dimarzio tonezone, staat btw 2dehands dus das wel interessant.

Ik vind deze duncan tof:
http://www.seymourduncan.com/products/electric/humbucker/progressive/sh5_duncan_cust/
dus niet de "custom custom"

Wat er over de tonezone wel gezegd wordt is dat hij klinkt als een pafpro zonder de mid peak. De pafpro klinkt iets nasaler. Ik vind ze allebei heel fijn klinken.
Ik heb de pafpro's iets hoger naar de snaren toe staan dan de duncans die hebben een hogere output dus dat compenseer ik een beetje.

wat ook wel grappig is: ik speel veel op 7 snaren en ik vind dan de blazers het tofste klinken, er word gezegd dat de Steve special daarvan de 6 snarige versie is.. Maar met mijn setje komen die duncans er veel meer in de buurt van. Die Blazers draai in ook ietsje naar beneden b.t.w.




Ik speel over een Powerball. Niks geen pedaal of wat er tussen. Misschien dat het inderdaad met andere apparatuur te verhelpen is, maar die luxe heb ik niet.
Bill gebruikte op de tour alleen een peavey XXX. De backline verzorgde de promotor. het lead kanaal, alles op 6, gain op +/-7 en de presence al naar gelang de zaal klonk. Hij zei dat hij een rectifier in de states gebruikte. Het geluid wat (beide gitaristen) op het podium hadden was helemaal niet zo zwaar en lomp als je als luisteraan zou verwachten. Daar zorgde de frontofhouse mixer wel voor. Met een wat ingetogener gitaar geluid blijft het veel meer overeind en klinkt het vaak veel bruter.
Vel laag, veel gain klinkt vaak lekker als je in je eentje staat te blazen maar in een band situatie (vaak) niet.

Marc Oblivian
7 mei 2008, 11:04
Poeh, vind ik nog best een hoop gain, een XXX met gain op 7.

Volgens mij doet de pickupkeuze er nou ook weer niet zo heel veel toe bij metal: het gaat meer om de technieken die je gebruikt en de amp.
Uiteraard moet je geen singlecoils ofzo gebruiken, maar een humbucker met een redelijke output en een goede high gain amp en je komt een heel eind.

universe777
7 mei 2008, 13:07
Hij heeft me laten horen hoe hij zijn distortion in regelde. Zijn gitaar klonk echt heel clean. Met dezelfde settings op de crunch mode had hij nog geen acdc vervorming. pas als hij hem op het leadkanaal zette werd de "Drive" distortion.
De andere gitarist had net voor de tour zijn spullen gekregen en daar zaten nog EMG's in, die speelde wel over het crunch kanaal.

Ik ben trouwens niet eens zo'n liefhebber van high gain amps. Geef mij maar een Marshall met een crunch met een rat er voor om hem te kietelen.

ben vanhoof
7 mei 2008, 17:53
Hm, ik ben ook altijd van mening geweest dat vooral de amp de distortion maakt en dat de pickups niet zooo veel uitmaakten, maar toen ik een tijdje geleden de warlock van mn maat inprikte verschoot ik toch. Duidelijk meer output en veel makkelijker bespeelbaar dan die tb -4.

Op 2dehands staat een tonezone + SD '59 paf te koop voor €95 ( €50 voor elk apart). Is dit een ietwat goede keuze? Hij moet gewoon meer output hebben en strakker klinken dan degene die er nu inzitten.

Als die pickups al weg zijn zal het denk ik een dimarzio dual sound worden

Marc Oblivian
8 mei 2008, 07:49
Ik ben trouwens niet eens zo'n liefhebber van high gain amps. Geef mij maar een Marshall met een crunch met een rat er voor om hem te kietelen.

Hmmm...heb ik ook gehad en dat werd met snellere deathmetal toch echt soep hoor.
Bij een Rat voor een overstuurde amp denk ik meer in de richting van blues/rock.

Marc Oblivian
8 mei 2008, 07:51
Hm, ik ben ook altijd van mening geweest dat vooral de amp de distortion maakt en dat de pickups niet zooo veel uitmaakten, maar toen ik een tijdje geleden de warlock van mn maat inprikte verschoot ik toch. Duidelijk meer output en veel makkelijker bespeelbaar dan die tb -4.



Ja okee, maar klonk het ook beter?
Er zijn altijd pickups met meer output en dat zal wellicht "makkelijker" spelen, maar of dat het geluid ook ten goede komt?

ben vanhoof
8 mei 2008, 13:19
Het klonk ook beter; meer punch, meer scheur, gewoon ook een meer "voldaan" geluidsgevoel. Bij de tb-4 moet ik altijd veel moeite doen en klinkt het altijd nét niet goed genoeg.

Marc Oblivian
8 mei 2008, 13:31
en hoe lag je in de mix met die gitaar?

ben vanhoof
8 mei 2008, 13:37
Zeker zo goed als met de jackson. Ze had ongeveer hetzelfde qua bas, maar had meer mids en minder treble. Door die meer mids scheurde hij ook beter.

Ik hoor niets van die kerel met zn tonezone, ik ga sebiet een dimarzio dual sound bestellen op thomann of musicstore. Even een vraagje, ik zie dat er bij sommige pickups f spaced bij staat. Voor wat staat dat?

minoin
8 mei 2008, 17:10
F-spaced staat voor Fender-spaced. Dit betekend dat de poolpieces op dezelfde afstand van elkaar af staan als bij een Fender. Dit is over het algemeen iets verder dan "normale" elementen.
DiMarzio gebruikt de term F-spaced en SD "trembucker", omdat een tremolo (Floyd Rose) zorgt voor een wijdere afstand van de snaren.

Ik heb net een Seymour Duncan Custom in neckpositie van mijn Jackson Dinky zitten en dat ding zingt prachtig! Hoge output ook. Hoe hij reageert in de brugpositie dat weet ik niet, daar heb ik een Seymour Duncan Full Shred zitten.
En wat klinkt die strak zeg, heerlijk! Definitie, hoge output, lekker laag, genoeg mid.

NIemand noemt trouwens de DiMarzio Drop Sonic als keuze voor de brugpositie. VOlgens mij ook een mooi element :)

Brord
8 mei 2008, 18:19
tien tekens

ben vanhoof
29 mei 2008, 14:37
Ok het is dus de dimarzio dual sound geworden, en ik heb 'm vandaag aangekregen via thomann en gelijk erin gestoken. Hij klinkt erg goed, veel gebalanceerder dan mn tb4 en hij scheurt beter, juist wat ik zocht!! Je moet gewoon minder moeite doen om het geluid eruit te krijgen dat je wilt. Met de tb4 deed ik megaveel moeite en altijd was het het juist niet. Met deze is het het juist wél. Ook de single coil klinkt beter dan de tb4, meer bruikbaar voor cleanere geluiden.