PDA

View Full Version : technisch lastig -hulp gevraagd



RullyRulez
6 mei 2008, 11:03
Hoi,

Gisteren heb ik op de les een (voor mij) lastig stukje meegekregen.
Een stukje van de tablatuur is ongeveer (uit het hoofd) zoiets,
inclusief vingerzettingen (1=wijsvinger, 2...., 4 = pink)



---------4(4)5---4----------|----------------------
-----7---------------7---5--|--3--------3---2---3--
---------4(4)6---4----------|----------------------
-----7---------------7---6--|--4--------4----------
----------------------------|----------------------
----------------------------|----------------------

(4) (1) (2) (1) (4) (2) (2) (2) (1) (2)
(3) (1) (3) (1) (3) (3) (3) (3)
\ / \ /
A B

Volgens de leraar moet ik vooral proberen de overgangen A en B mooi gebonden te
krijgen, maar dat is juist het lastige, de spreiding van de vingers, van
ringvinger en pink naar wijsvinger-barre (overgang A) en nog moeilijker
andersom (overgang B). Vooral de laatste lukt voor geen meter. Ik denk dat het
met mijn duim te maken heeft. Tip van de leraar was om de barre alleen maar te
doen op de 3 hoogst klinkend snaren.

Kan iemand een tip geven, hoe ik de overgangen (netjes) krijg.

rocker_71
6 mei 2008, 12:35
Ik zou hiervoor geen barré geburiken. Dan heb je alleen maar meer kans op bijgeluiden, bv van de tussenliggende snaren.
Maar of het dan makkelijker voor je wordt?

pimmetje
6 mei 2008, 13:35
Heb je waarschijnlijk zelf ook al verzonnnen.... maar gewoon een hele tijd alleen maar zo netjes mogelijk tussen die twee grepen van A en B te wisselen.

Dat hoeft niet eens meteen in de telling van dat hele stukje. Gewoon die wisselingen beide richtingen uit achter elkaar blijven herhalen. Eerst lekker langzaam en dan rustig aan naar tempo/telling die je zoekt... vervolgens als je redelijk tevreden bent, die andere grepen ertussen voegen... dat is dan relatief gemakkelijk want die A en B zijn idd de lastigste in dit stukje.

Die A en B kosten idd wat rek-werk, maar dat is nu eenmaal iets dat bij het gitaar-oefenen hoort. Maar je hoeft ze niet tegelijk te kunnen pakken. Probeer de greep die je niet doet ook echt los te laten. Je kan daarbij je hand nog in dezelfde stand houden, maar probeer 'm niet koste wat 't kost boven de frets stil te houden; beweeg je hand richting de greep die je pakt en weer terug als je de andere greep pakt.
Let hierbij ook een beetje op je hals-stand. In sommige standen is het rekken voor je hand nu eenmaal lastiger dan in andere.

Ik zou zelf overigens wel zo'n barre op de 4e fret voor gebruiken. En dan idd alleen maar over de hoogste 3 snaren met het topje van m'n wijsvinger tegen de D-snaar. Dan is die namelijk meteen gedempt en kan je daar dus geen bijgeluiden meer van krijgen.

kassie
6 mei 2008, 13:46
Hoi,

Gisteren heb ik op de les een (voor mij) lastig stukje meegekregen.
Een stukje van de tablatuur is ongeveer (uit het hoofd) zoiets,
inclusief vingerzettingen (1=wijsvinger, 2...., 4 = pink)



---------4(4)5---4----------|----------------------
-----7---------------7---5--|--3--------3---2---3--
---------4(4)6---4----------|----------------------
-----7---------------7---6--|--4--------4----------
----------------------------|----------------------
----------------------------|----------------------

(4) (1) (2) (1) (4) (2) (2) (2) (1) (2)
(3) (1) (3) (1) (3) (3) (3) (3)
\ / \ /
A B

Volgens de leraar moet ik vooral proberen de overgangen A en B mooi gebonden te
krijgen, maar dat is juist het lastige, de spreiding van de vingers, van
ringvinger en pink naar wijsvinger-barre (overgang A) en nog moeilijker
andersom (overgang B). Vooral de laatste lukt voor geen meter. Ik denk dat het
met mijn duim te maken heeft. Tip van de leraar was om de barre alleen maar te
doen op de 3 hoogst klinkend snaren.

Kan iemand een tip geven, hoe ik de overgangen (netjes) krijg.

haha hij maakt het je expres moeilijk omdat je een snaartje hoger moet. je kunt hetzelfde patroontje ook op de b en de d snaar blijven spelen. gaat makkelijker, maar dat mag natuurlijk weer niet van je leraar.

artnaz
6 mei 2008, 14:01
Niet dat je het volgende nu moet gaan doen, want dit is gewoon een goede rek/coördinatie oefening. Op de electrische zou ik die noten op de zevende positie misschien wel met een ringvinger-barré doen.

Maar bij zulke dingen moet je sowieso altijd een barré over de snaren pakken die je werkelijk aanslaat. Dat is veel sneller, makkelijker, en relaxter.

Voor de rest gewoon oefenen, oefenen, en wellicht nog meer oefenen. :)

RullyRulez
6 mei 2008, 14:39
Op de electrische gitaar is het zowieso allemaal wat gemakkelijker (is mijn ervaring), maar dit is ook nog op akkoestische gitaar. (Overigens zijn deze 2 maten uit een bekende song, maar dan de 2e gitaar, iets voor een quiz vraag ?)

Het blijkt dan inderdaad wat ik al bedacht had, een kwestie van veel oefenen. Toch vreemd dat overgang B veel veel moeilijker lijkt dan A (het zou de tegenovergestelde beweging moeten zijn): ik krijg de pink en met name de ringvinger bijna niet meer binnen de 7e positie, zonder de barre op 4 los te laten (of in ieder geval zo laat mogelijk). Ik heb het ook gisteren pas gekregen, dus ik heb nog tijd om te experimenteren met de stand van de hand, duim, vingers en hals om het zo soepel mogelijk te laten verlopen.

artnaz
6 mei 2008, 15:01
(Overigens zijn deze 2 maten uit een bekende song, maar dan de 2e gitaar, iets voor een quiz vraag ?)Tears In Heaven?

Krijg ik nu een setje snaren? :cheerup:

RullyRulez
7 mei 2008, 09:35
Inderdaad, 2e gitaar Tears in Heaven. Op het moment dat ik dit echt goed (gebonden) kan spelen, heb ik wellicht verkrampte handen en zijn mijn snaren waarschijnlijk aan vervanging toe.... overgangen ging gisteren al iets beter, maar nog steeds niet mooi gebonden..... oefenen dus nog