PDA

View Full Version : Hoyer gitaar



Flipkoos
5 mei 2008, 23:57
Hoi,

Kreeg laatst een gitaar in handen gedrukt van een vriendin. Het was een Hoyer, dreadnought modelletje maar wel een ouwetje. Volgens mij de kop ooit gebroken geweest, de top had wat lakscheuren. Ook was de hals een tikje scheef. Allemaal niet onoverkomelijk. Ik kon niet zien of het een massieve top was, want er zat een soort kunstoffen rozet tot in het klankgat. Ook bijzonder was de brug, want hoewel western, had de gitaar wel een klassiek uitziende brug.
Ze wou de gitaar wel kwijt... ze had 'm zelf voor 25 euro op een rommelmarkt gekocht en deed er eigenlijk niets mee.
Lijkt me wel een leuk projectje, maar heeft iemand een idee wat die oude Hoyers waard zijn? Is het wat? En waar dop te knappen?
Ik kende het merk namelijk eigenlijk niet...

Saf
6 mei 2008, 00:10
(arnold) hoyer was een duitse gitaarbouwer. Waarde is moeilijk te schatten zeker voor een dreadnought model hij is meer bekend door zijn archtops en elektrische gitaren/bassen. Ook als het zo mocht zijn dat de kop eens gebroken is geweest zal dat de waarde drukken.

Duitse ebay in de gaten houden, heb je de meeste kans om een vergelijkbare gitaren tegen te komen in een bieding en dan weet je meteen waarvoor die verkocht word heb je een indicatie van de waarde in duitsland van je gitaar. Waarde in nederland ligt nagenoeg altijd een stukje lager.

Kon wel eens een erg leuk gitaartje zijn, tenminste de archtop die ik van hem gezien heb was een erg mooie gitaar.

zoon van Piet
6 mei 2008, 15:40
(arnold) hoyer was een duitse gitaarbouwer.

En zijn broer Rod Hoyer was er ook een.. en ene Kurt Hoyer... en Arnolds zoon Walter, die de zaak van pa overnam in 67..

Hoewel Rod Hoyer grote aantallen gitaren bouwde ( ondermeer voor Lindberg) is het merk Hoyer het bekendst als de handelsnaam van Walter. Hoyer heeft een behoorlijke reputatie op het gebied van archtops - ik heb er een paar - en ook wel in solidbodies en bassen. Helaas wat minder in het flattop-gebeuren - zoals de meeste Duitse merken, trouwens.
Hoyer bouwde grote aantallen flattops in de 60's en 70's. Ze lijken qua bouw vaak nogal op de destijds populaire Eko's: geschroefde hals, gelaagd hout en een dikke laag polyesterfinish - die altijd vol barsten zit. Ze zijn zeker minder aantrekkelijk dan de archtops van de firma. Maar ze zijn nagenoeg onverwoestbaar - al kan je dat niet van jouw hals zeggen. En die ene die ik ooit voor mijn zus kocht, was goed bespeelbaar ( met dank aan de geschroefde hals) en klonk niet slecht. Hij doet nog altijd dienst als kinderspeelgoed annex glijbaan voor haar kroost. Ik betaalde er 50 of 60 euro voor.
Maar Hoyer heeft daarnaast ook wel duurdere flattops gemaakt.. als je die een hebt...?

Saf
6 mei 2008, 17:52
dat wist ik niet zoon van piet. mooi dank u, mijn duitse gitaarkennis weermeteen even bij gespijkerd. Mooi zo'n forum

Fingerpick
6 mei 2008, 17:59
Hoi,

Kreeg laatst een gitaar in handen gedrukt van een vriendin. Het was een Hoyer, dreadnought modelletje maar wel een ouwetje....

Ziet ze er misschien zó uit?
http://i243.photobucket.com/albums/ff274/jefke/Hoyeranno1967.jpg
Deze is van 1967, heeft veel meegemaakt en is nu "op rust", met nieuwe snaren klinkt ze overigens nog altijd OK.
Ik heb al bij Hoyer info gevraagd over dit exemplaar, maar die moet ergens in hun archieven zitten. Ze konden geen details geven qua houtsoorten, lak ...

zoon van Piet
6 mei 2008, 19:51
jaa, plaatjes !

leuk ding, past wel bij mijn verhaal. deze gitaren zijn in de regel van triplex - althans: gelaagd hout- met een mooi laagje fineer. die hals bestaat uit twee delen mahonie aan de buitenkant en een stuk of 15 delen berken- of esdoorn in het midden. Die opzet laat me denken dat het een iets duurder model is, de gelijmde hals is ook een teken in die richting.
Maar je ziet deze gitaren ook met eendelige halzen of met de typisch Duitse constructie uit een miljoen delen. Dit is een middenweg.
Flipkoos heeft een gebroken kop, dat maakt dat ik denk dat de zijne uit een deel bestaat. want dit is wel ene heel stevige constructie, om maar te zwijgen over de bijna onbreekbare 'vielschicht'-halzen.

Geen flattop maar wel knap: mijn typ 19 Esquire:
http://img241.imageshack.us/img241/2149/img0072ih7.jpg

Hoyer Archtops vaak echt goed afgewerkt en, zoals deze, voorzien van een mooie handgestoken top, die behoorlijk dik is.

(helaashelaashelaas is deze gitaar afgelopen maand kapot gevallen..grrrr...
maar... de stukken zijn nog heel! )

Flipkoos
6 mei 2008, 21:58
Ziet ze er misschien zó uit?
http://i243.photobucket.com/albums/ff274/jefke/Hoyeranno1967.jpg


Zoiets is het inderdaad, maar dan zonder slagplaat en met een andere brug!

Fingerpick
6 mei 2008, 22:17
Zoiets is het inderdaad, maar dan zonder slagplaat en met een andere brug!
Het is inderdaad niet de oorspronkelijke brug, ik heb ze jaren geleden laten vervangen toen ze los kwam van de top. Deze brug is geschroefd, ik weet niet meer of dat met de vorige ook het geval was.
Weet je : dat de franstalige belgische zanger Adamo in die tijd hetzelfde exemplaar had, zij het in een 12-snarige versie?