PDA

View Full Version : ruisen en buizen



Wouter1973
19 februari 2003, 09:11
Gisteren van mijn Laney TF300 een buis vervangen in de veronderstelling dat de enorme ruis die ik op m'n distortionkanaal had daarmee verholpen zou hebben. Niet dus. Iemand een idee waar de ruis vandaan komt en vooral: wat eraan is te doen? Ik vermoed een aardeprobleem. Als ik de snaren van m'n gitaar aanraak is de ruis weg...op cleane kanaal en 1e distortionkanaal is de hoeveelheid ruis acceptabel. Vooral kanaal 2 geeft problematisch veel ruis...

Ibanez RuleZ
19 februari 2003, 11:53
zou kunnen dat ie ruist als gevolg van de hoeveelheid gain. Veel dit is iets wat veel merken ongelovelijk veel hoofdbrekens heeft gekost: hoe houdt je een versterker op ultra high gain still als je je gitaar niet aanslaat (ter voorkoming van ongelovelijk geruis en gegil als je naar zo'n kanaal wisselt etc). Dure versterkers hebben daar beveiliging tegen, minder dure versters hebben dat probleem deels nog. Misschien heeft die van jou dat wat meer dan anderen...

harrald

A3
19 februari 2003, 15:51
al geprobeerd een noise gate ertussen te zwieren? kan al een hoop ruis wegnemen

BLOK182
19 februari 2003, 15:54
Lampen, adapters en transformatoren in de buurt zorgen ook voor ruis.

sapid2
19 februari 2003, 16:22
Ik denk eerlijk gezegd dat het te maken heeft met je gitaar. Laat hem eens controleren op de knoppen en de elementen! succes

Dirtypool
21 februari 2003, 16:30
Ja, maar indien je de snaren aanraakt en het is weg, heeft het dan niet met een al dan niet geaard stopcontact te maken?

Wouter1973
21 februari 2003, 19:56
Hij ruist ook bij een geaard stopcontact...

Paradoxia
21 februari 2003, 23:32
controleer de buizen van de pre-amp eens. Kan het ook aan liggen. Heb +- het zelfde probleem gehad. Hoe lang zitten de buizen er al in??

signsofzodiac
22 februari 2003, 11:20
Nog een grote ruisveroorzaker zijn computerschermen en tv's...

Wouter1973
22 februari 2003, 15:03
Zie eerste bericht, de buis van de pre-amp heb ik dus net vervangen....ik verdenk toch de gitaar, het is een Honher nep-telecaster en die schijnen wel gauw te brommen...

lagwagon_81
25 februari 2003, 12:11
Ruis is tot een bepaalde mate goed weg te halen met een Boss Noise Suppressor :wink:

Rutger
25 februari 2003, 13:14
Wat ik laatst had.

Ik zette mijn Twin aan op het podium en hij had een flinke brom. De geluidsman kwam er bij en riep wat tegen de lichtman. Die begon een beetje met de podiumlampen te spelen die op de versterker gericht stonden, en de brom verdween! Verklaring?