PDA

View Full Version : Staand spelen & snelheid



xSophie
5 mei 2008, 21:58
Als ik zittend speel kan ik best wel snel spelen, als ik het zelfde nummer speel terwijl ik sta gaat alles stukke trager en moeilijker, is dit normaal , of gaat er toch iets fout hier... :dontgeti:

artnaz
5 mei 2008, 22:15
Gewenning. Hoewel in een zittende positie je handen/vinger makkelijker en relaxter overal bij kunnen.

Liefst zou ik mijn gitaar op mijn borst hebben, maar dat wordt helaas niet zo sexy gevonden... :(

Dus je doet weinig fout (tenzij je hem superlaag hebt hangen of iets dergelijks), je went er wel aan...

pannekoek
5 mei 2008, 22:31
Als ik zittend speel kan ik best wel snel spelen, als ik het zelfde nummer speel terwijl ik sta gaat alles stukke trager en moeilijker, is dit normaal , of gaat er toch iets fout hier... :dontgeti:

zittend kan je veel beter de gitaar in positie brengen, staand zijn de noten moeilijker te bereiken

tidalwave_sideburns
5 mei 2008, 22:38
Bij mij is het juist anders om. Als ik zittend speel, heb ik in no time last van mijn rechterschouder (slaghand). Ik kom al spelend en zittend met mijn elleboog in de knoei, en kan m'n duim niet echt lekker om de hals heen zetten.
Staand daarentegen nergens last van.
Ik weet niet of het uit maakt, maar ik ben vrij lang (lange armen dus), en heb nogal grote handen, lange vingers. Zittend gaat bij mij echt voor geen meter.
Ik moet mijn onderarmen teveel optrekken, terwijl ik gewend ben aan een , nou ja, pishouding zeg maar.
Volgens mij ligt het dus aan de houding van je onderarmen.

9Souls
5 mei 2008, 23:45
Gewenning. Hoewel in een zittende positie je handen/vinger makkelijker en relaxter overal bij kunnen.

Liefst zou ik mijn gitaar op mijn borst hebben, maar dat wordt helaas niet zo sexy gevonden... :(

Dus je doet weinig fout (tenzij je hem superlaag hebt hangen of iets dergelijks), je went er wel aan...

vind je petrucci niet sexy dan?

pannekoek
5 mei 2008, 23:49
vind je petrucci niet sexy dan?

of misschien die gast van de artic monkeys:

http://img.villagephotos.com/p/2006-11/1227628/Arctic_20Monkeys_20_2D_20Live_20at_20Coachella_202 007.jpg

artnaz
6 mei 2008, 00:32
Nee, ik vind ze niet sexy! :D

Maar die hoogte van die Arctic Monkey (en Petrucci) vind ik inderdaad ideaal. Het is maar wat je er voor over hebt... ;)

9Souls
6 mei 2008, 01:02
ik zou zeggen, schijt aan de rest doe wat je zelf wilt, als je met die hoogte een enorme goeie solo neerzet, vinden ze je vanzelf sexy

rocker_71
6 mei 2008, 09:42
Ik heb hem ook vrij hoog hangen. :)

Staand vind ik zelfs wat makkelijker spelen dan zittend, omdat je de gitaar vast heb aan de strap, zodat je wat meer kan manoevreren.

Zamalan
6 mei 2008, 10:02
Als je problemen ondervind door je "akkoordenhand" dan kun je je gitaar meer schuin hangen, dan komt de headstock dichter maar blijft je gitaar nog redelijk laag hangen.

Dus probeer :metal: ipv :jam:

Wiellem
6 mei 2008, 11:21
Gewoon een tijd experimenteren met de juiste hoogte en zodra je die gevonden hebt gewoon steeds weer staand spelen ken je het vanzelf.

Tenminste ik speel eigenlijk altijd staand omdat zittend gewoon minder fijn is aangezien stoelen of drumkrukken altijd of net te hoog zijn of net te laag maar nooit zo dat je precies een fijne houding hebt.

pannekoek
6 mei 2008, 11:39
Gewoon een tijd experimenteren met de juiste hoogte en zodra je die gevonden hebt gewoon steeds weer staand spelen ken je het vanzelf.

Tenminste ik speel eigenlijk altijd staand omdat zittend gewoon minder fijn is aangezien stoelen of drumkrukken altijd of net te hoog zijn of net te laag maar nooit zo dat je precies een fijne houding hebt.


ik zet altijd iets onder me rechtervoet, soms mijn eigen voet :P, bij mijn gitaarlessen liggen er altijd blokjes hout waar je je voet op kan zetten, dat helpt echt.

Ace 1.15.19
8 mei 2008, 22:01
ik zet altijd iets onder me rechtervoet, soms mijn eigen voet :P, bij mijn gitaarlessen liggen er altijd blokjes hout waar je je voet op kan zetten, dat helpt echt.

Daar heb je ook van die pedaaltjes voor. Geen effectenpedaal natuurlijk maar een klein standaardje om je voet op te zetten. Toen ik begon met gitaar spelen heb ik er één gekocht, maar ik gebruik hem nooit.

Ik heb net even op zolder gekeken of ik hem nog had. Kan hem niet vinden dus zal wel niet, anders kon ik even een foto'tje uploaden. Kan ook niks vinden op internet, maar snap je waar ik het over heb?

artnaz
8 mei 2008, 22:55
http://ecx.images-amazon.com/images/I/21hP5XMjOpL._AA160_.jpg

Dit dus. Gewoon "voeten-standaard".

Overigens vind ik dat de beste manier om overal goed bij te komen. En dan uiteraard onder je linkervoet (bij rechtshandigen) zodat je gitaar een grote hoek maakt.

Maar bij bends is een lage gitaar weer fijner...

Ace 1.15.19
8 mei 2008, 22:59
Ja inderdaad, precies zo één. Ondanks dat je, als rechtshandige, makkelijker bij de hoge noten kunt als je je gitaar op je linker been legt, speel ik toch meestal op mijn rechterbeen.

artnaz
8 mei 2008, 23:07
Ja inderdaad, precies zo één. Ondanks dat je, als rechtshandige, makkelijker bij de hoge noten kunt als je je gitaar op je linker been legt, speel ik toch meestal op mijn rechterbeen.Ik stiekem ook. Want zo'n voetenbankje (ja, dat was de naam die ik altijd gebruikte!) heb je nooit bij de hand, en het staat natuurlijk niet zo rock'n'roll... Dus moet ik ook zonder oefenen... ;)

Met je rechterbeen over je andere (op de vrouwen- of mannenmanier) is trouwens ook wel fijn voor je gitaarpositie. Maar ik mijn benen (en in geval van de vrouwenmanier, ook mijn kruis) houden dat helaas niet zo lang vol... :D

JvD.
9 mei 2008, 01:57
ik speel alleen maar staand, zelfs als ik gewoon oefeningetjes doe.
het is nu zo erg dat als ik iets opneem het staand doe, dan gaat het beter.

B~Rock
9 mei 2008, 11:48
Staand oefenen wil absoluut helpen. Ik speel thuis eigenlijk ook altijd zitten, maar dit breekt je live toch wel op (of je moet altijd zittend spelen). B.t.w. voor moeilijke passages blijft een quasi-ziitende houding toch vaak prettiger. Petrucci doet dit bijvoorbeeld ook tijdens bepaalde stukken solo (hij heeft er zelfs speciale meubelstukjes voor laten fabriceren om het linkerbeen op te plaatsen, aangezien ze met in-ear monitoring werken en de traditionele "voet op de monitorbox-methode" dus geen optie is).

xSophie
9 mei 2008, 12:12
het is niet zo zeer dat alles trager gaat als ik sta, want slag oefeningen gaan dan weer veeel sneller dan als ik zit, maar lead stukjes... dat gaat dan wel wat trager.

Rutger
9 mei 2008, 12:16
Als je zit ontspan je je wat makkelijker, waardoor je vanzelf soepeler speelt. Als je staat moet je je gewoon bewust ontspannen, je nek, schouders, armen en handen. Let erop dat je gewoon een relaxte houding hebt, dat scheelt al enorm.

En inderdaad je gitaar hoog aan de band, ziet er niet uit maar speelt erg lekker :)

niekrhcpniek
12 mei 2008, 12:10
Als je problemen ondervind door je "akkoordenhand" dan kun je je gitaar meer schuin hangen, dan komt de headstock dichter maar blijft je gitaar nog redelijk laag hangen.

Dus probeer :metal: ipv :jam:

Dat doe ik altijd bij powerakkoorden, dan hang ik hem wat schijner want anders lukken ze me niet goed