PDA

View Full Version : Bend



CortaxEV
5 mei 2008, 21:16
Ik kan niet echt goed benden, wie heeft er een goede techniek om dit goed te doen.

Il_Falco
5 mei 2008, 21:21
een goede techniek:
Veel benden ;)




Na veel oefenen en tijd komt het vanzelf...

CortaxEV
5 mei 2008, 21:27
Ja maar hoe hou je je hand, ik hoor wel eens, het moet uit je hand komen niet uit je vingers, maar hoe moet je dan je hand concreet positioneren. En moet je met andere vingers ondersteunen? En als je teveel bend kom je tegen andere snaren aan, hoe los je dat op?

pannekoek
5 mei 2008, 22:33
Ja maar hoe hou je je hand, ik hoor wel eens, het moet uit je hand komen niet uit je vingers, maar hoe moet je dan je hand concreet positioneren. En moet je met andere vingers ondersteunen? En als je teveel bend kom je tegen andere snaren aan, hoe los je dat op?
ik bend vaak met me eerste 3 vingers, zo heb ik meer controle en gaat ie minder snel vals

chubbyfan
5 mei 2008, 22:34
ik bend vaak met me eerste 3 vingers, zo heb ik meer controle en gaat ie minder snel vals
klopt ,later krijg je er meer handigheid in en dan doe je het gewoon met 1 vinger

rocker_71
6 mei 2008, 09:45
Is al eerder een topic over geweest.

Goede oefening: pak een noot (bv een C) en pak dan de (halve) noot ervoor (B in dit geval) en bend die naar de C. Zo kun je makkelijk horen of je bend zuiver is. Gaat dit goed, dan kun je steeds een fret verder opschuiven.

Kracht komt idd na veel oefenen. Probeer niet te veel vanuit je vingers te benden (deed ik lang fout), maar probeer meer vanuit je pols te benden.

R.J
6 mei 2008, 10:02
Tsja, je vinger op een noot zetten, je hand "haaks" op de hals, aanslaan, en je hand naar de hals toe draaien terwijl je je vinger op de noot houdt.

G.G.
6 mei 2008, 10:29
Goede oefening: pak een noot (bv een C) en pak dan de (halve) noot ervoor (B in dit geval) en bend die naar de C. Zo kun je makkelijk horen of je bend zuiver is. Gaat dit goed, dan kun je steeds een fret verder opschuiven.


Of op de hoge E-snaar 5e fret met je wijsvinger pakken en de B-snaar 8ste fret met ringvinger of pink een hele toon opdrukken terwijl je beiden aanslaat.

Nog leuker wordt het wanneer je een tremelo hebt, want dan moet je eigenlijk die A op de E-snaar ook heel lichtjes opdrukken.

rocker_71
6 mei 2008, 10:38
Of op de hoge E-snaar 5e fret met je wijsvinger pakken en de B-snaar 8ste fret met ringvinger of pink een hele toon opdrukken terwijl je beiden aanslaat.


Dat is inderdaad supercool!!! Voor zover ik weet heet dat een 'unison bend'. Kan ook op de G en B snaar , is dan iets makkelijker.

Klinkt super, Jimi gebruikte dat ook regelmatig, vandaar dat ik het ken. :gitarist:


edit: heet inderdaad zo. zie bv:
http://www.accessrock.com/AdvancedLessons/guitar-technique-bend.asp

moretel
6 mei 2008, 13:58
Om nog een bend in het zakje te doen,

kijk naar je linkerhand (of rechts voor sommigen) in de palm, zet de toppen van duim en wijsvinger tegenelkaar en doe dan net alsof je aan een deurknop draait. Dat is zo'n beetje de basisbeweging.
Verder veel oefenen (echt veel) om een en ander stabiel te kunnen uitvoeren.
Probeer dan eens de eerste noot van de solo uit stairway to heaven, kun je ook direct je vibrato gaan oefenen.

Tubescreamer
6 mei 2008, 17:15
Nog een leuke country-achtige bend:
Bijv. 12e fret B-snaar gewoon fretten met ringvinger, 11e fret G-snaar met middelvinger omhoog (hele toon, 2fr) benden. Tegelijkertijd aanslaan, terug benden en eindigen op de 9e fret G-snaar (E) met wijsvinger.

Albert King-style bend:
13e fret B-snaar 2 hele tonen omhoog benden (naar de E, 2 hele tonen/4 fr) in 1 keer! Terug benden en dan eindigen op de A (10e fret B-snaar).
Check hiervoor alles van Albert King, en voor dit voorbeeld, ook Clapton's solo in Cream's "Strange Brew".

Chuck Berry/T-Bone Walker "double-stop":
Uitgaande van 7e fret, B-akkoord, pak met je wijsvinger op de 7e fret de hoge E- en B-snaar tegelijk, en sla tegelijkertijd aan. Druk dan met je ringvinger de 9e fret G-snaar een hele toon omhoog. Bend zo laten, dempen, en weer de 7e fret op e- en B-snaar tegelijk aanslaan.
Variatie: met ring en/of middelvinger de G- en B-snaar tegelijk omhoog duwen op de 9e fret ipv slechts de G-snaar. In dit geval niet zo'n zorgen maken om de juiste pitch. Gaat hier meer om het ritme dan om de techniek. Raggen!
Doe dit om & om achter elkaar en het is instant Chuck Berry!
Voorbeeld: alles van Chuck Berry :D

Oei vergeet ik bijna BB King, die heeft het benden zowat uitgevonden. Er is veel van BB, maar check de liveplaat "Live at the Regal".
Ik weet dat ik allemaal blues & rock n' roll dingen noem, dus als je er niet van houdt dan is dat jammer, maar voor het benden zeker de moeite waard om allemaal naar te luisteren. That's where it all began baby!
Er zijn natuurlijk nog zat voorbeelden uit de metal en de rock enzo......

Trouwens: dit is allemaal het handigst met je frethand om je hals heen, dus met de duim over de bovenkant "baseballbat-style". Op de "juiste" manier met je duim netjes achterop bend het wat minder lekker -althans dat vind ik. Hoe dan ook:

Happy bending!

CortaxEV
6 mei 2008, 23:43
Oke, ik was begonnen met wat solo's van Guns N Roses en kwam toen uit bij benden, maar dat is dus geen goed leermateriaal? Het gaat ook vrij snel, ik ga de aangewezen opties morgen eens bestuderen

R.J
6 mei 2008, 23:49
Oke, ik was begonnen met wat solo's van Guns N Roses en kwam toen uit bij benden, maar dat is dus geen goed leermateriaal? Het gaat ook vrij snel, ik ga de aangewezen opties morgen eens bestuderen
De manier zoals ik je net beschreef is eigenlijk zoals slash het doet, snel je hand heen en terug draaien.

Is lastig om even te leren, maar daarna kan je het wel goed.

eddyvanbuiten
7 mei 2008, 09:35
Ja maar hoe hou je je hand, ik hoor wel eens, het moet uit je hand komen niet uit je vingers, maar hoe moet je dan je hand concreet positioneren. En moet je met andere vingers ondersteunen? En als je teveel bend kom je tegen andere snaren aan, hoe los je dat op?

bij het benden raak je inderdaad vaak de snaar die ernaast ligt. het ligt eraan welke kant je op bend of dit de snaar erboven of de snaar eronder is, maar opzich is het normaal dat je de naastliggende snaar raakt, vooral als je een hele toon of meer bendt.
een tip die ik je kan geven om te beginnen, is om rond de 12e fret te oefenen, omdat hier de snaar het meest rekbaar is.
rek bijvoorbeeld de 14e fret van de G snaar met je ringvinger een hele toon omhoog (van een A naar een B noot). hou hierbij je wijsvinger op de 12e fret van de G snaar, voor meer houvast.
als het beter gaat, oefen dan ook met de andere vingers te benden, en op moeilijkere posities, bijvoorbeeld op de 2e fret. succes ermee

CortaxEV
7 mei 2008, 10:43
bij het benden raak je inderdaad vaak de snaar die ernaast ligt. het ligt eraan welke kant je op bend of dit de snaar erboven of de snaar eronder is, maar opzich is het normaal dat je de naastliggende snaar raakt,
maar soms krijg ik dan ook geluid van die snaar, hoe los ik dat op, of is dat een kwestie van oefenen

Tubescreamer
7 mei 2008, 11:13
maar soms krijg ik dan ook geluid van die snaar, hoe los ik dat op, of is dat een kwestie van oefenen
Da's een kwestie van oefenen. :D Je moet 'm iig niet aanslaan met je picking hand, en, als je met bijv. je ringvinger bend, dempen met de wijs- en/of middelvinger. Je plaatst die dan wat hoger achter -of voor, hoe je 't bekijkt- je ringvinger, tegen of over de bovenliggende snaar/snaren. Het makkelijkst is overigens met je wijsvinger, denk ik, terwijl je je middelvinger wat terugtrekt.
(Sorrie dit is een beetje lastig uitleggen zonder het te laten zien :))
Je kan ook proberen om met de palm van je picking hand snaren te dempen terwijl je aanslaat. Hand op je snaren in de buurt van de brug laten rusten en met plectrum juiste snaar aanslaan, bovenliggende snaren dempen met je zijkant van je hand. Dit moet sowieso tijdens spelen, en het is in het begin misschien lastig om niet alle snaren tegelijk te dempen. Probeer maar.

Nogmaals dit is lastig uitleggen zonder het te laten zien. Misschien moet ik ook gewoon m'n muil houen hehe :chicken: awel hoop dat je er iets aan hebt...

Succes & Bend On!

eddyvanbuiten
7 mei 2008, 11:38
maar soms krijg ik dan ook geluid van die snaar, hoe los ik dat op, of is dat een kwestie van oefenen

ik denk dat dit "probleem" los staat van het benden..
ik zou aanleren om in bijna alle gevallen waarbij je een plectrum gebruikt, de snaren die niet aangeslagen (mogen) worden te dempen.
naam bijvoorbeeld een C-accoord (schema x32010); de lage E-snaar zou ik dempen met dezelfde ringvinger waarmee ik op de A snaar de 3e fret indruk, zodat je -als je toch per ongeluk deze E snaar aanslaat- de 'valse' noot niet hoort.
probeer ditzelfde te doen bij aanslaan van losse noten. of het nou om bends gaat of niet. dempen met de duim kan in sommige gevallen ook goed. een lastigere techniek die eerder werd genoemd is dempen met de hand waarmee je aanslaat
Groeten

Tubescreamer
7 mei 2008, 11:48
ik denk dat dit "probleem" los staat van het benden..
ik zou aanleren om in bijna alle gevallen waarbij je een plectrum gebruikt, de snaren die niet aangeslagen (mogen) worden te dempen.
naam bijvoorbeeld een C-accoord (schema x32010); de lage E-snaar zou ik dempen met dezelfde ringvinger waarmee ik op de A snaar de 3e fret indruk, zodat je -als je toch per ongeluk deze E snaar aanslaat- de 'valse' noot niet hoort.
probeer ditzelfde te doen bij aanslaan van losse noten. of het nou om bends gaat of niet. dempen met de duim kan in sommige gevallen ook goed. een lastigere techniek die eerder werd genoemd is dempen met de hand waarmee je aanslaat
Groeten
Mee eens, ik zei ergens ook idd dat dat iets is waar je sowieso op moet letten. Sorrie trouwens als ik dingen roep die misschien nog een beetje te moeilijk of lastig zijn; heb zelf een beetje onorthodoxe manier van spelen af & toe dus weet niet altijd zeker wat er nou net effe te moeilijk is voor een beginner :D
Maar je krijgt van iedereen hier goed & genoeg advies dunkt me :satisfie: