PDA

View Full Version : waarschijnlijk domste vraag ooit...



nevyn292
5 mei 2008, 20:44
goed, eerst post even veranderd...


maar de feedback loop doet het! duurde 2 dagen maar hij is af. moet wel nog even netjes in behuizing en alles nog even hergesoldeerd worden, want sommige verbindingen zijn een beetje priegel.

gebeurde wel net iets raars met mijn distortion, ding sprong ineens uit. even batterij uit en in gedaan en hij kon weer, van de week maar even wat behringer pedaaltjes scoren, dan durf ik wat meer.

god zeg, wat een herrie maakt dat ding, mijn pedaal begon vrijwel meteen te oscilleren! de TS-9 imitatie klonk opeens als een hele vieze fuzz, hier ga ik nog heel veel lol aan beleven :hippie:

Valoosj
5 mei 2008, 20:58
Ik heb het gelezen :D
Maar een feedbacklooper zit vreemd in elkaar qua schakeling. Bij alle andere effecten moet je zeker de aarde doorverbinden. Bij deze weet ik het zo niet.

nevyn292
5 mei 2008, 21:02
toch maar even het schemaatje posten dan :satisfie:

http://www.newtone-online.nl/forum/index.php?action=dlattach;topic=884.0;attach=802;i mage

dat zou hem moeten zijn...

hmm, ik krijg het plaatje er niet netjes in, alleen de link...

maar ik zou me niks anders voor kunnen stellen dat de - pool, toch iemand die dit kan bevestigen?

ponq
5 mei 2008, 21:14
gewoon alle aarde-verbindingen aan de min-pool van de batterij.

behuizing is dan waarschijnlijk al geaard via de jackbussen, of je moet (toevallig?) geisoleerde jackbussen hebben. In dat laatste geval kan je de behuizing nog extra verbinden met de aarde.

nevyn292
5 mei 2008, 21:19
okej, toch bedankt :satisfie:

het is eigenlijk zo voor de hand liggend en aan de andere kant knaagt het toch verschrikkelijk aan je of het toch echt wel zo moet :sneaky:

nevyn292
7 mei 2008, 11:45
nog een domme vraag:

ik zit hier met een gesloten jack, en wat is aarde en wat is hot out? of maakt dit niet uit zolang je het maar consistent doet?

ponq
7 mei 2008, 11:51
' hot out' is de tip? Waarschijnlijk wel, in dat geval:
tip = verste weg van ingang jackbus
aarde = dichtse bij ingang jackbus.

(je kan t voor de zekerheid ff testen met een multimeter he)

bert k
7 mei 2008, 11:54
gewoon alle aarde-verbindingen aan de min-pool van de batterij.

behuizing is dan waarschijnlijk al geaard via de jackbussen, of je moet (toevallig?) geisoleerde jackbussen hebben. In dat laatste geval kan je de behuizing nog extra verbinden met de aarde.
Weet je het zeker? Die batterij dient alleen maar om de Ledjes te schakelen, hij staat helemaal los van het signaal. Ik zou het niet doen.
Verder idd alle aardes aan elkaar knopen, bijv. op het huis van een potmeter, en ook de behuizing meepakken.

nevyn292
7 mei 2008, 12:40
' hot out' is de tip? Waarschijnlijk wel, in dat geval:
tip = verste weg van ingang jackbus
aarde = dichtse bij ingang jackbus.

(je kan t voor de zekerheid ff testen met een multimeter he)

zou in principe wel kunnen kloppen, want tip is klein en dat ding bij de jackbus is groot (sleeve)

nevyn292
7 mei 2008, 12:44
Weet je het zeker? Die batterij dient alleen maar om de Ledjes te schakelen, hij staat helemaal los van het signaal. Ik zou het niet doen.
Verder idd alle aardes aan elkaar knopen, bijv. op het huis van een potmeter, en ook de behuizing meepakken.

ja ik zie het, anders krijg je 9V over je signaal heen, maar nu krijg je stroom eerst over weerstand en diode.


pff, hoe meer ik erover nadenk, hoe lastiger het wordt, en dat terwijl dit toch een redelijk simpel schema is.

en ik maar denken dat ik wel in een dag klaar kon zijn, dit gaat me nog wel even duren, al die switches werken ook niet mee :sneaky:

bouwverslagje komt eraan!

ponq
7 mei 2008, 12:49
Weet je het zeker? Die batterij dient alleen maar om de Ledjes te schakelen, hij staat helemaal los van het signaal. Ik zou het niet doen.
Verder idd alle aardes aan elkaar knopen, bijv. op het huis van een potmeter, en ook de behuizing meepakken.
Da's een goed punt.

ponq
7 mei 2008, 12:52
ja ik zie het, anders krijg je 9V over je signaal heen, maar nu krijg je stroom eerst over weerstand en diode.
Als je de aardes aan elkaar koppelt gaat er geen 9V over het signaal, hoe kom je daar bij? Wat kan is dat er een plop ontstaat op het moment dat de LED aan wordt geswitched. Door het Signaal-circuit helemaal los te laten van het LED-circuit (wat Bert suggereert) voorkom je dat.

nevyn292
7 mei 2008, 12:56
hmm, volgens mij bedoelen we hetzelfde maar doe ik iets verkeerd.... (ah ik zie het al, ik las de switch verkeerd)

trouwens, volume wordt nu ingeschakeld als switch omhoog staat, terwijl feedback wordt ingeschakeld als switch omlaag staat, misschien wel even handig om dit om te zetten zodat het een beetje gelijk gaat.


dus, alle aarde draadjes bij elkaar laten komen op de achterkant van een pot?

dalijk maar even wat foto's schieten denk ik