PDA

View Full Version : Line 6 vetta II, goede lampenvervanger ?



The red Strat.
5 mei 2008, 19:31
ik heb wat vraagjes ivm de vetta II :)

- hoe zit het met de dynamiek, wordt hij cleaner als je de gitaarvolume knop dichter draait ?
- is hij 'responsief' tegenover verschillende gitaren, dus een strat klinkt als een strat enz. ?
- hoe klinkt hij vergeleken met de doorsnee lampenversterker, en hoe zit het met de mid-gain overstuurde klanken ala Cream bv ?
- wat is het algemene oordeel over deze versterker ?

mvg, Stef.

Erik70
5 mei 2008, 19:36
als je al een goede buizenversterker gewend bent zou ik zeggen, neem geen line6. Tenzij je een stramme kabouter krijgt van programmeren, effecten in overvloed, iedere dag een ander geluid wilt kunnen kiezen enz enz.
De dynamiek, gevoeligheid van soort gitaar en de low-mid gain geluiden zijn nou precies ze zwakke kanten van de line6 wereld. Clean en highgain zijn al beter te pruimen.
Ik ben er ook ooit ingetuind en heb een vetta gehad....snel toch weer terug naar de echte buis gegaan.

Dat is mijn ervaring.

Kaïn
5 mei 2008, 19:44
Het is een prima amp, maar inderdaad als je het in de mid gain regio's zoekt zit je met line6 niet helemaal goed.
Hij reageert redelijk dynamisch en klinkt echt anders van gitaar tot gitaar, dat wel. Wij hebben onze promo opnames ermee gedaan, en ik was er erg over te spreken, maarja, ik speel hi gain metal ;)

The red Strat.
5 mei 2008, 20:43
als je al een goede buizenversterker gewend bent zou ik zeggen, neem geen line6. Tenzij je een stramme kabouter krijgt van programmeren, effecten in overvloed, iedere dag een ander geluid wilt kunnen kiezen enz enz.
De dynamiek, gevoeligheid van soort gitaar en de low-mid gain geluiden zijn nou precies ze zwakke kanten van de line6 wereld. Clean en highgain zijn al beter te pruimen.
Ik ben er ook ooit ingetuind en heb een vetta gehad....snel toch weer terug naar de echte buis gegaan.

Dat is mijn ervaring.
een vetta of een vetta 2 ?

Erik70
5 mei 2008, 20:48
vetta 1 met upgrade naar 2,.... een 2 dus feitelijk.

The red Strat.
5 mei 2008, 20:50
heeft de vetta I niet een andere chip dan de 2 ? ik geloof van wel, wat dus wil zeggen dat hij anders (minder goed ? ) klinkt dan de 2...

Jimwoud
5 mei 2008, 22:16
Hughes & Kettner Switchblade, alleen heb je minder goede en uitgebreide effecten tot je beschikking.

Edit: Niet goed gelezen maar laat hem wel staan. als lampen alternatief op een vetta

pol2711
5 mei 2008, 23:20
Heb de Vetta II Head gehad en heb nu de Switchblade.
Wat een verschil!!
Vetta is goed in clean stereo en het Hi-gain gebeuren. Alles wat daar tussenzit.......geen kans. Een goede crunch heb ik niet op de Vetta en ook niet op de POD X3 kunnen indraaien (en geloof me...ik heb máánden aan die knoppies zitten draaien).
Bij de Switchblade één knoppie: die heet ook nog crunch :satisfie: Wow, wat een sound. Clean geweldig, licht to zwaar crunch top! Mijn sologeluid nog een beetje aant testen
Tonelab, mocht je een pedalenbak met een buizeneindtrap overwegen, ook een aanrader

Synx
5 mei 2008, 23:54
Ik heb anders wel een aardig crunch geluidje uit mn vetta gehaald. Marshall like crunch. Samen met een jcm 800 stack in een band en het doet niet voor elkaar onder. Blijft mooi overeind in de mix en reageert goed op de aanslag. Maar goed, het belangrijkste blijft. Ga een vetta testen, neem wellicht iemand mee die het ding kent, en laat dan maar horen hoe het ging.

Nocki
6 mei 2008, 10:19
Hoi,

Ook ik heb deze vragen gehad. Ik zocht een amp die dynamisch en veelzijdig was. Ik hb de Vetta I met upgrade naar II gehad en liep tegen het volgende aan:

Bij hard aanslaan was het geluid had.
Bij zacht aanslaan was het geluid zacht.
Maar bij alles er tussenin was het geluid ook zacht. Dat betekende dat ik mezelf of niet hoorde of te hard stond... erg vervelend. Ik heb er best leuk mee gespeeld en er een aantal keer mee opgetreden maar als je dynamische muziek maakt met veel volume schommelingen is het niet handig...

Ik heb m weer verkocht en ben nog steeds op zoek naar een alternatief...

De Vetta is een fantastisch ding voor thuis! daar heb ik er heel veel plezier van gehad. zeker met opnemen en lekkere high gain sounds op laag volume is het super om m te hebben! maar op het podium niets voor mij helaas. En ik ben echt een hele grote line6/modeling fan maar het ligt aan de toepassing of het bruikbaar is.

voor mij dus helaas niet.

succes!

pimmetje
6 mei 2008, 10:45
Karakteristieke buizen-dynamiek mist bij die line6 dingen gewoon... klaar!
Neemt niet weg zijn hele leuke speeltjes zijn en dat je er voor bepaalde geluiden echt wel zeer acceptabele shit uit kunt halen. Maar zoals meerderen hierboven al hebben gezegd: niet voor mid-gain, waar je juist met je aanslag mede je crunch wilt kunnen bepalen.

Synx
6 mei 2008, 12:31
gaat anders prima hoor, hoewel een buizenbak wel gevoeliger is. In digitale termen. Vetta is nu 24 bit in dynamiek maar buizen rond de 32 bit. Het is nog niet precies hetzelfde maar het zit je vooral tussen de oren, wel of geen buis en gaat het helaas niet door de oren.

pimmetje
6 mei 2008, 12:48
En hoeveel van de vele verschillen tussen buizen-technologie en digitale is in bits te vangen? Sowieso doet het meten in bits-meten al vermoeden dat er zaken uit het niet-digitale geluid per ongeluk niet per se mee worden genomen in die meting.

Tuurlijk zit er genoeg tussen de oren bij de buizen-mojo-discussies. Maar 't is te eenvoudig om te denken dat alles wat je niet meet er ook niet is :D.

Synx
6 mei 2008, 14:29
Wat valt er niet te meten dan ?

Erik70
6 mei 2008, 15:20
.....Het is nog niet precies hetzelfde maar het zit je vooral tussen de oren, wel of geen buis en gaat het helaas niet door de oren.



...wake up man.

Synx
6 mei 2008, 15:34
...wake up man.

goed voorbeeld hierboven :P

pimmetje
6 mei 2008, 15:51
Ik heb geen idee wat er allemaal wel en niet gemeten kan worden, maar 't gaat me om het principe dat bits-denken in geluid met post-buizen-technologie te maken heeft.

Even heel eenvoudig gesteld: als je iets dat in principe niet in bits werkt plots "vangt" in bits, weet je niet wat je eventueel niet meeneemt. Je pakt dan alleen wat je in die bits kunt vangen.
Je gaat vervolgens dus met je digitale simulatie-geluid niet proberen een analoog geluid na te bootsen. Je gaat dan al een digitaal beeld van een analoog geluid nabootsen.

En ik weet ook niet wat ik me in deze context moet voorstellen bij 32bits en 24bits dynamiek. Als 't púúr om volume gaat, dan is 't het verschil tussen 144dB en 192dB dynamisch potentieel als ik 't goed heb. Dat is op zich al een flink verschil.
Maar als 't ook om de aard van die dynamiek gaat, weet ik niet welke bits dááraan zijn toegeschreven... en ik weet dan dus ook niet hoe belangrijk 1 miezerig bitje dan zelfs al kan zijn.

Synx
6 mei 2008, 16:47
naja naar mijn idee, zijn het aantal bits gewoon de resolutie. De omgang van de informatie, hoe breed deze is. Hoe meer bits hoe meer stapjes je hebt tussen 0 en bijv 1. Maar wat je opvangt met bits. Tja je vangt gewoon op wat een eventuele microfoon hoort. Hoe precies dat gaat hangt af van het aantal bits ( o.a ).
Er zijn wel een aantal zaken waar ik ook vraagtekens bijstel. Er is sprake van modelling, simulatie en als het ware gewoon een digitale kopie van een versterker. Bij line 6 willen ze wel eens zeggen dat ze de mic hebben gedigitaliseerd en op deze manier modelleer je dus een digitale versterker met 4 verschillende mics. Hoe het allemaal precies in elkaar zit en hoe het digitaal vangen van een amp werkt weet ik ook niet. Maar de sprong van analoog naar digitaal is vrij normaal en doet (mits je het goed doet) niet veel af aan de kwaliteit.
De kwestie dynamiek blijft toch altijd leuk maar iemand op een vetta kan even gemakkelijk de mate van oversturing bepalen aan de hand van de aanslag. Kom maar proberen, pilsje krijg je ook nog erbij ;)

The red Strat.
8 mei 2008, 18:51
naja naar mijn idee, zijn het aantal bits gewoon de resolutie. De omgang van de informatie, hoe breed deze is. Hoe meer bits hoe meer stapjes je hebt tussen 0 en bijv 1. Maar wat je opvangt met bits. Tja je vangt gewoon op wat een eventuele microfoon hoort. Hoe precies dat gaat hangt af van het aantal bits ( o.a ).
Er zijn wel een aantal zaken waar ik ook vraagtekens bijstel. Er is sprake van modelling, simulatie en als het ware gewoon een digitale kopie van een versterker. Bij line 6 willen ze wel eens zeggen dat ze de mic hebben gedigitaliseerd en op deze manier modelleer je dus een digitale versterker met 4 verschillende mics. Hoe het allemaal precies in elkaar zit en hoe het digitaal vangen van een amp werkt weet ik ook niet. Maar de sprong van analoog naar digitaal is vrij normaal en doet (mits je het goed doet) niet veel af aan de kwaliteit.
De kwestie dynamiek blijft toch altijd leuk maar iemand op een vetta kan even gemakkelijk de mate van oversturing bepalen aan de hand van de aanslag. Kom maar proberen, pilsje krijg je ook nog erbij ;)
dus hij is ook aardig dynamisch ?

Synx
8 mei 2008, 21:40
zeker dynamisch, zoals ik eerder aangaf niet 100% hetzelfde als een buizenamp, maar komt akelig dicht ( genoeg ) in de buurt.
Binnenkort heb ik live opnames, kan iedereen eens luisteren.

The red Strat.
11 mei 2008, 20:46
wat is 'binnenkort' ? :)

Synx
11 mei 2008, 21:13
begin juli ;) toch nog ff wachten

The red Strat.
11 mei 2008, 21:17
ahh, ok :D

bedankt voor de response tot nu toe he mensen ! (vooral synx ;) )

Kaboemba
11 mei 2008, 23:24
Ik zal het potverdomme nog 1 keer zeggen.

Doe jezelf is een plezier en probeer is een yamaha dg100 of 80, ook modeling maar dan gericht op kwaliteit in plaats van kwantiteit, alhoewel ik van de vetta best goede dingen hoor.
Ik blijf het zeggen maar denk je potdomme dat er iemand wat mee doet.
Voor zo'n 400 euro, da's toch ff wat minder dan een vetta, koop je zo'n ding en dan heg je een prima dynamische bak met de meest gangbare effecten erbij, chorus, delay, reverb, rotary en wat preamp die allemaal bruikbaar zijn en waarvan de meeste gewoon heel, heel goed klinken.

YAMAHA DG100 !!!!!

Ook geil, gemotoriseerde potmeters :rockon:

O ja en het is ook nog makkelijk in te stellen, gewoon draaien luisteren en opslaan.

Synx
11 mei 2008, 23:56
potverdomme krijg zelf gas voor een DG100 ;) maar inderdaad neem alles in gedachten mee en probeer zoveel mogelijk uit. Ben zelf ook bekend met de DG100 en is zeker niet slecht.

Mattia
12 mei 2008, 09:09
Line6 modelling gaat steeds vooruit; heb zelf alleen maar een GuitarPort, sinds de eerste iteratie, en het feit dat ik iedere keer weer naar zeg 'wow, dynamiek en sound zijn bij deze software update stukken beter geworden!' zegt voor mij al genoeg; als je real tube tone wil, koop real tubes. Als je een enorme alleskunnende amp wil - hoeft van mij niet zo, namelijk - dan zijn de Line6 apparaten wel vaak de moeite.

Ik hou 't voor de PC op Line6 speelgoed, en voor als het echt even lekker los moet heb ik m'n Rivera TBR, en over een paar maandjes hopelijk een zelfgebouwde Vox-achtige. Misschien erachteraan nog een Bassman clone bouwen, dan heb ik ongeveer alles gedekt dat ik gedekt zou willen hebben...

G.G.
12 mei 2008, 10:57
dan heb ik ongeveer alles gedekt dat ik gedekt zou willen hebben...

Kan wel wat anders bedenken dat ik zuo willen dekken. :)

paulusdeBKB
12 mei 2008, 11:00
http://www.partijvoordedieren.nl/images/pictures/mariannethieme.jpg

paulusdeBKB
12 mei 2008, 11:01
sorry voor de grote foto

Erik70
12 mei 2008, 12:07
...nieuwste line6 model ????

Kaboemba
12 mei 2008, 13:06
Line6 modelling gaat steeds vooruit; heb zelf alleen maar een GuitarPort, sinds de eerste iteratie, en het feit dat ik iedere keer weer naar zeg 'wow, dynamiek en sound zijn bij deze software update stukken beter geworden!' zegt voor mij al genoeg; als je real tube tone wil, koop real tubes. Als je een enorme alleskunnende amp wil - hoeft van mij niet zo, namelijk - dan zijn de Line6 apparaten wel vaak de moeite.

Ik hou 't voor de PC op Line6 speelgoed, en voor als het echt even lekker los moet heb ik m'n Rivera TBR, en over een paar maandjes hopelijk een zelfgebouwde Vox-achtige. Misschien erachteraan nog een Bassman clone bouwen, dan heb ik ongeveer alles gedekt dat ik gedekt zou willen hebben...

Nou ik ben ook steeds weer onder de indruk, even, heel even maar.
Dat is het rare als je het hoort denk je wat gaaf dat uit een kastje, maar dat gevoel duurt hooguit een paar dagen en dan worden de geluiden muf en vaal.

humbucker
12 mei 2008, 13:58
ff offtopic: wat een enorme foto!!! :o

pimmetje
12 mei 2008, 16:20
Ik heb voor de gein (mede door deze thread :D) afgelopen weekend 1 optreden over PODxt direct in PA gespeeld. Voor die band was 't op zich te doen, omdat er daar weinig subtiels in geluid nodig is... en dat ging toch best aardig, moet ik toegeven.

Ik heb 'm express op 1 amp laten staan (blackface deluxe) en daarvan het geluid zo lekker mogelijk ingesteld rond 't randje. Thuis er ook al een goed stukje werk vooraf in gestopt... en persoonlijk met de geluidsman ook even extra goed gesoundchecked en wat dingetjes afgesproken.

Maar 't werd me tijdens 't spelen al snel duidelijk dat juist dat gebrek aan werkelijke buizen-dynamiek me in de weg ging zitten... als ik veel zachter aansloeg en ook m'n volumeknop op de gitaar nog ietsje terugdraaide, kreeg ik nog steeds dezelfde grom uit 't apparaat, zij het zachter. Dus hele voorzichtige akkoordjes klonken al snel te gemeen/goor.

Maar ik moet toch wel zeggen dat 't - mede dankzij toegankelijke geluidsman - het als totaal best meeviel. Volgende keer dat ik met DIE band meespeel, neem ik misschien zelfs 't podje weer mee (al is 't dan een 2.0). 't was wel lekker licht en gemakkelijk... maar voor echte muziek blijft dat pisding toch echt thuis :D.

Mattia
12 mei 2008, 16:56
Kan wel wat anders bedenken dat ik zuo willen dekken. :)

Ik denk de Vox voor de klassieke brit tones, Rivera voor modernere higher gain sounds en ook wel redelijke fendery/marshally tones, en een Bassman (of een Twin Reverb, wellicht) voor de echte vintage Fender tone...ik heb niet echt iets met Marshall. Inspireert me niet.

G.G.
12 mei 2008, 17:42
Ik denk de Vox voor de klassieke brit tones, Rivera voor modernere higher gain sounds en ook wel redelijke fendery/marshally tones, en een Bassman (of een Twin Reverb, wellicht) voor de echte vintage Fender tone...ik heb niet echt iets met Marshall. Inspireert me niet.

Ik dacht meer aan een lekker wijf.

Lexvandoef
12 mei 2008, 17:51
Ik dacht meer aan een lekker wijf.

haha, ik vond je opmerking al te dubbelzinnig :satisfie:

Mattia
12 mei 2008, 18:03
Ik dacht meer aan een lekker wijf.

Tja, daar woon ik al mee samen...

Synx
12 mei 2008, 22:29
eh bewijs?

paulusdeBKB
12 mei 2008, 23:11
ff offtopic: wat een enorme foto!!! :o

Marianne Thieme, van de PvdD

Hollemans
30 mei 2008, 13:32
Guys,

Heb sinds 2 weken ook een vetta II head :cheerup: :cheerup: :cheerup: ,

Ik krijg echter 1 ding niet voor elkaar, en dat is een goede delay. Ik maakte zo'n delay altijd met een los kastje, maar die zijn verleden tijd. Heb al wat uurtjes lopen draaien, maar wellicht heeft hier iemand de gouden tip. Please let me know als je wel weet hoe ik een mooie instelling hiervoor kan maken. Het gaat om deze delay:

http://www.youtube.com/watch?v=Y2EyupH54Bs

Het is 1 maal aanslaan, daarna direct even hard dezelfde toon. Real stegato spelen is dus vereisd, en even benden zit er ook niet in.

Thx

BasHermus
30 mei 2008, 15:58
Als je een buizen versterker gewend bent zal modelling (wat dynamiek betreft) altijd tegenvallen.

Mijn ervaring is ook dat alle modelling dingen die ik tot nu toe geprobeerd heb (Line6, Roland/Boss, Vox) best goed klinken in het begin, maar na een uur spelen gaan verevelen/vermoeiend worden.
Het blijft toch een beetje een redelijke foto van een heel mooi schilderij...

Je moet je ook realiseren dat bij een analoge signaalpad je gitaar en versterker eigenlijk één elektrisch circuit vormen.
Bij modelling zit daar altijd een AD-converter tussen die (naar mijn mening) een hoop van het vinger-gevoel dat je met een buizenversterker wel hebt teniet doet.
Zo kan ik op mijn (buizen) versterker dmv vibrato het volume duidelijk laten toenemen, kan je heel goed gebruik maken van feedback dmv flagioletten, en met een modelling ding werkt dat echt niet lekker (of lukt het uberhaupt niet).

Hollemans
2 juni 2008, 11:29
Nou, qua sounds gaat het super. Ik ben lang bezig, maar dan heb ik ook kwalitatief goede presets, maar het duurt echt lang, en dan nog fine tunen.

Wat betreft de delay ligt het aan een paar keuzes (feedback, tijdsduur etc) waardoor het eindeloos draaien is. Misschien had iemand de tip.

Synx
2 juni 2008, 12:00
even snel de delay die ik heb staan bij mn solopatch: ping pong delay, 580 ms, mix rond de 10 a 9 uur, offset rond 14 uur, spread 12 uur, feedback rond 9 uur. Totale routing staat in series.
Ik zie net dat je iets zoekt als de echo song. Bij timing de noot selecteren, 16e 32e etc. feedback op max. Krijg je maar 1 echo.

Hollemans
17 september 2008, 11:31
Als er mensen zijn met gouden tips om goede presets te creeren hoor ik het graag. Die presets downloaden en erop zetten lukt mij niet (ben ik niet handig genoeg voor met de computer)

Mocht je in de buurt van Schoonhoven-Rotterdam wonen kom ik graag een keer langs met mijn top mocht je mij willen helpen. Ik wil hem graag houden namelijk. Ik zoek een paar goede presets wat mij niet lukt om te maken:

- Clean van funky to warm
- Crunch
- Rock zonder delay
- Rock met delay
- Solo geluid met een normale delay

Zoek het dus vrij simpel daar ik de geluiden kan veranderen door effecten erbij kan trappen. Ik kom een end, maar helaas klinkt de VALVESTATE 8040 van mijn bandmaatje beter :s