PDA

View Full Version : Allemaal losse pedalen of een multieffect??



Theije
19 februari 2003, 00:52
Is het verstandig om voor alle effecten die je wilt hebben een los pedaal te kopen of kun je gewoon net zo goed een multieffect kopen?? en wat is het voordeel of juist nadeel van beide.

Butcher
19 februari 2003, 00:58
Het voordeel van een multi-effect is dat het compact is. Het nadeel is dat die effecten meestal brak klinken (zelfs op de GT-6), omdat het leeuwendeel tegenwoordig met MIDI werkt en digitaal is. Een ander nadeel is dat je 63 effecten hebt die je nooit gebruikt.

Met losse pedaaltjes kun je compromis-loos kiezen.

urezna
19 februari 2003, 09:09
Vergeet dan niet dat de meeste losse effecten net zo goed digitaal zijn..... ook de betere effecten...

en wat MIDI betreft, dat is alleen de aansturing en instelling van het effect, MIDI doet niets met de klank of kwaliteit van het effect.

overigens, ik zit met dezelfde vraag, heb nu een rommeltje van van alles, en zit nu ook met de vraag wordt het multi-effecten, losse pedalen of 19" rack...?

denk dat vooral geld bij de meesten doorslag zullen geven voor hun keuze....

Nielsje
19 februari 2003, 09:39
hm... ik ben voor de losse, lekker simpel.
bovendien kan je van elk effect precies de instellingen bepalen, bij een multifx heb je wel eens dat de instellingen beperkt zijn, omdat alles toch in dat kassie moet. bovendien is de bypass van volgens mij alle multifx WAARDELOOS. losse bakkies kan je nog eens aanpassen aan je eigen smaak als je wil, en je kan ze zelf maken! :grin::D
bovendien vind ik het er leuker uitzien :razz:

ik zou zeggen, probeer gewoon es het een en ander...

DeLirium
19 februari 2003, 09:46
Losse pedaaltjes

Probleem is alleen dat het allemaal veel duurder uitkomt maar dan heb je ook effecten die goed klinken en die je allemaal gebruikt.

Lucky
19 februari 2003, 10:01
over het algemeen zijn losse bakjes origineler, beter gemaakt en klinken ze vaak beter dan de meeste processors.

Je moet wel wat zoekwerk doen. als je van plan bent om 6 boss kistjes te nemen...neem dan een goede processor..daar heb je meer aan.
Als je je rig echt wilt opbouwen aan de hand van losse kistjes, moet je goed weten wat je wilt en bereid zijn te betalen voor een effect. je hebt dan wel echt je eigen geluid en compromisloos spul.
Je bent uiteindelijk beslist duurder uit.

denk aan namen als... RMC, Fulltone, Banzai, Foxrox, Barber, Keeley, Analogman etc etc etc

Mitch
19 februari 2003, 12:54
Losse pedalen, absoluut. Je koopt alleen de effecten die je nodig hebt, hebt meer keus per effect en inderdaad...het ziet er veel leuker uit :grin:
Ik had er gisteravond weer vijf voor me liggen, heb ze allemaal gebruikt en was er weer erg gelukkig mee. Een snufje overdrive, een boost op zijn tijd, lekkere echo voor een zweverige intro, een toefje wah er boven op en smullen maar !

En het hoeft overigens niet meteen buitenissig Yankee boutique true by-pass te zijn om beter te zijn dan een multi-effect.

A3
19 februari 2003, 13:09
als je weet wat je wil kan je best losse pedaaltjes kopen, echt wel betere kwaliteit. Als je niet weet wat je wil is een multieffect handig om de standaard effecten te leren kennen. Dit laatste heb ik ook gedaan en wat heb ik geleerd: een chorus en delay is het enige wat ik veel gebruik, en een zalige scheur natuurlijk, maar een v-amp bied nog honderden andere mogelijkheden die ik nooit zal gebruiken

moretel
19 februari 2003, 15:10
Ik gebruik beide,

in mijn vaste band vind ik het wel makkelijk, verschillende volume instellingen voor 1 patch etc. en het geluid (Korch 1000) is best te pruimen.

met die pedaaltje loop ik altijd te hannesen, maar voor een jamsessie of andere meer 1 stijl gerichte muziek heb ik wel een aantal pedaaltjes bij de hand, blijft leuk speelgoed.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: moretel op 2003-02-19 15:11 ]</font>

Rutger
19 februari 2003, 15:26
Amen @ Seymour Paul

andy
19 februari 2003, 15:51
Losse bakjes. Die multi effecten klinken voor geen meter

sapid2
19 februari 2003, 16:32
losse pedaaltjes zijn beter (vind ik). Met multi effecten zitten er vaak zoveel geluiden op die ervoor zorgen dat je tijdens het oefenen meer met pedalen istellen bezig bent dan met spelen. Losse pedalen klinken veel vetter................gr sapid2

sapid
20 februari 2003, 18:21
als je t leuk vind om veel verschillende geluiden in een nummer te stoppen en zo ook voorkomen dat elk nummer dezelfde effecten heeft zou ik voor de multi gaan!! heb ik zelf ook! en als je bandleden dan ook nog een beetje geduld kunnen opbrengen om te wachten op de andere heb je er veel plezier van! (toch sapid2???!?!?)

Sj03rd
20 februari 2003, 19:35
Veel mensen vinden dat losse kastjes beter klinken, dat zal best allemaal zo zijn, maar een FX unit zoals de G-major (19") klinkt ook zeker HEEL goed.
HET GROTE voordeel van midi vind ik dat je alles vantevoren instelt zoals je zelf en dat je MET EEN DRUK OP DE KNOP het geluid hebt dat je wilt hebben.
Als ik in de band van een clean naar een solo geluid zou moeten en ik zou met losse pedaaltjes werken. Dat zou ik eerst het distortion pedaal in moeten drukken, dan het volume pedaal en dan nog een vleugje delay, dat zorgt echt voor lelijke overgangen!!
Ik heb sinds een jaar alles 19" inch en ik wil nooit meer anders!

Nielsje
21 februari 2003, 10:48
Ik blijf bij het traditionele, gewoon een top, gewoon een box, geen 19" en wat effectjes met een prachtige dpdt schakelaar... want oude liefde roest niet he?:P
bovendien ben ik zuinig op m'n tone... dus geen multi of rack...

sash
21 februari 2003, 12:11
Ben het helemaal eens met nielsje. Ook ik verkies losse, analoge (!) pedalen boven digitale multi-effecten. Pedalen moeten voor mij iig ook true bypass zien, aangezien ik veel clean speel. Dan moet er dus ook de beste toon uitkomen.

Rutger
21 februari 2003, 13:12
en dat tapdansen went wel

@iro
21 februari 2003, 13:23
Losse pedalen, ik vind een gt-6 bv te steriel en zo droog klinken. En hier zijn al veeeeeeeeel topics over geweest. TIP: gebruik de zoek functie

sash
21 februari 2003, 15:20
Op 2003-02-21 13:12, schreef Rutger:
en dat tapdansen went wel


Nou dat valt ook wel mee. Ik kan met de meeste nummers die ik speel heel goed uit de voeten met een net oversturende versterker, dus de pedaaltjes zijn er meer voor het moment als ik zin heb in een bepaald geluid, niet echt perse nodig zeg maar.

skabouter
21 februari 2003, 16:46
ik vind losse pedaaltjes veel stoerder. of het per defenitie mooier is weet ik niet. er zijn echt goede Multi-FX`s op de markt, hoor. ikzelf heb een GT-6. en met een beetje afstellen, mixen proberen en vallen en opstaan kan je echt schitterde geluiden krijgen hoor !!
mensen die zeggen dat het kut klinkt hebben het nog nooit gehoord, en zijn jaloers :grin:

groot voordeel van multi is dat je overgangen makkelijk kan maken, met gecombineerde effecten. ik moet soms ineens ff snel een stukkie in een nummer hebben met vage reverb, beetje chorus snufje delay en een mooie wah. dan is het heeeel kut als je dat allemaal los hebt, en als een gek moet stampen. lelijke overgangen dan. bovendien speel je dan 1 minuut met dat geluid, en dan moet je weer trug. ook vervelend.

los is veel mooier en stoerder, maar geef mij maar multi !! gebruikers makkelijk (kan je zettings nog opslaan ook :smile:)

sash
21 februari 2003, 16:55
Die dingen die je nou opnoemt, van ene moment snufje chorus en overdrive en andere moment clean met delay etc. dan is een multi-effect erg handig, maar icm een buizenbak en met mijn speelstijl vind ik multi-effecten pure toonzuigers en het is zonde want ik gebruikt toch weinig effecten :smile:

kokeleko
21 februari 2003, 19:19
Helemaal me eens Sjoerd ,ik heb sinds een paar jaar een Lexicon MPX-G2 met de R1 floorboard . Compressor , wah , univibe , customvibe , etc allemaal truebypass d.m.v. interne router ,voor de preamp en na de fx-loop , reverb , delay , chorus etc , worden UIT het signaal gehouden als je ze uitzet. Zet je het apparaat op bypass hoor je geen verschil , resume , geen gedonder met losse kabeltjes ,voedingen , gebrom , uitkijken voor rondvliegende glazen met inhoud , en met 1 druk op de knop van het ene geluid naar het andere. Maar ja wat voor mij werkt , werkt niet altijd voor en ander toch?

kokeleko
21 februari 2003, 19:19
Helemaal me eens Sjoerd ,ik heb sinds een paar jaar een Lexicon MPX-G2 met de R1 floorboard . Compressor , wah , univibe , customvibe , etc allemaal truebypass d.m.v. interne router ,voor de preamp en na de fx-loop , reverb , delay , chorus etc , worden UIT het signaal gehouden als je ze uitzet. Zet je het apparaat op bypass hoor je geen verschil , resume , geen gedonder met losse kabeltjes ,voedingen , gebrom , uitkijken voor rondvliegende glazen met inhoud , en met 1 druk op de knop van het ene geluid naar het andere. Maar ja wat voor mij werkt , werkt niet altijd voor en ander toch?