PDA

View Full Version : Beste high output vintage brug pickup



sjaak1990
5 mei 2008, 17:54
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum.
Ik ben 18 jaar oud en speel nu dik een gitaar en speel in een band.
Mijn versterker is een marshall jcm2000 dsl 50 met een 1960A cab. Ik heb nog geen pedalen. Ik heb een marshall avt100x als oefenversterker.
Ik heb een ibanez artstar al100jr, dit is een gitaar met een solid basswood body met een holle maple top en een vaste tune-o-maticbrug. De nek pickup is een humbucker in single coil formaat, welke dit precies is weet ik niet want deze zat er al in toen ik hem kocht, deze pickup is parallel te schakelen of te splitten. Mijn nek pickup klinkt als een dimarzio air norton s, denk dus ook dat het er zo een is. In de brug heb ik een seymour duncan patb-1 geplaatst. Ik vind deze een beetje te dun en modern klinken. Ik wil hem vervangen door een dikker klinkende pickup die wat meer vintage klinkt. Ik wil graag dat de brug pickup clean ook een beetje goed klinkt, dus niet als een tone zone en ik wil dat de pickup een mooi solo en crunch rythm geluid heeft, want hier gebruik ik de brug pup het meeste voor. Verder vind ik pickups zoals een virtual paf bridge prachtig klinken met lichte overdrive.
Ik speel alle stijlen van jazz en blues tot hard rock en metal. Ik vind dus vooral een vintage sound mooi met de mogelijkheid tot een fatsoenlijk clean.
Verder wil ik een push pull pot instaleren voor coil split van de brug pickup.
Waar kan ik deze kopen?
Ik vind het erg moeilijk om uit te zoeken welke pickup ik erin moet stoppen want overal lees je weer wat anders. Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk gemaakt heb en dat ik niet al te gekke eisen heb.

In ieder geval bedankt!

Groeten,
Ruud

koentjo
5 mei 2008, 18:05
push-pull pots zijn verkrijgbaar bij vele zelfbouw en gitaar herstell/upgrade winkels. bijvoorbeeld, tonefactory:

http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=28_158_90&products_id=2104
en
http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=28_158_90&products_id=1672

btw, welkom :satisfie:

Dirkdewaard
5 mei 2008, 19:04
Mail Wolfe: www.wolfetone.com.

Hij kan iets moois voor je maken voor een goede prijs.

(ps Ik realiseer me iets: mensen uit 1990 zijn nu 18!! Ik word echt oud :))

Agent_Smith
5 mei 2008, 19:33
Probeer eens een Duncan Custom of Custom Custom. Past heel goed in jouw omschreven stijl.
Oh, en pedalen heb je niet nodig met een DSL50, hooguit een boostertje :)

sjaak1990
5 mei 2008, 19:45
Bedankt voor de sneller reacties! :soul:
Ik bestel daar wel zo'n pot bedankt voor de link!
Ik zal ook al naar die seymour duncan's gekeken, leuk om een bevestiging te zien, verder zat ik ook te denken aan het custom laten maken van een pickup ik zal hier verder naar kijken.

Bedankt :)

sjaak1990
5 mei 2008, 20:25
Over de pedalen, ja daar was ik ook achter. Ik wil misschien alleen nog een keer bijvoorbeeld een delay en chorus pedaal en zoals jij al zegt een boost pedaaltje.

Bedankt

jerome
5 mei 2008, 20:52
Voor een lekkere vintage rock sound en een lekkere crunch vind ik de DiMarzio Dual Sound geweldig.
Als ik de volumepot (250 K) ietsje terugdraai wordt de sound op mijn 100 Watt Marshall JMP top redelijk clean.
Maar er blijft wel een (lekker!) klein randje aan zitten maar ik denk dat dit meer door mijn een kanaals Marshall top komt (waar toch al moeilijk een echt clean geluid uit te halen is....)
En als ik m enkelspoelig schakel wordt ie nog cleaner.
Ik kan m ook nog parallel schakelen, wordt ie ook redelijk clean; lijkt dan wel een beetje op een Telecaster sound
Veel sounds dus uit 1 elementje
Mijn body is van alder dus dat verschilt niet zoveel van basswood

sjaak1990
5 mei 2008, 23:35
Voor een lekkere vintage rock sound en een lekkere crunch vind ik de DiMarzio Dual Sound geweldig.
Als ik de volumepot (250 K) ietsje terugdraai wordt de sound op mijn 100 Watt Marshall JMP top redelijk clean.
Maar er blijft wel een (lekker!) klein randje aan zitten maar ik denk dat dit meer door mijn een kanaals Marshall top komt (waar toch al moeilijk een echt clean geluid uit te halen is....)
En als ik m enkelspoelig schakel wordt ie nog cleaner.
Ik kan m ook nog parallel schakelen, wordt ie ook redelijk clean; lijkt dan wel een beetje op een Telecaster sound
Veel sounds dus uit 1 elementje
Mijn body is van alder dus dat verschilt niet zoveel van basswood

Ja dit lijkt me ook wel interesant, alleen is de clean niet te nasaal zoals bij de meeste high output pickups? Verder lijkt de super distortion scheur me natuurlijk geweldig! 8-)

Gebruik je voor de nummers die op je site staan de DP101?

Misschien raar maar ik d8 dat de dimarzio breed bridge en de dimarzio air zone ook in aanmerking komen als ik naar de dimarzio beschrijving kijk dan. Dit ook omdat ik ook satriani achtige muziek speel, wat natuurlijk niet echt een vintage geluid is.

Bedankt

kassie
6 mei 2008, 00:40
als je een dikker en een meer vintage sound wil dan zou ik voor een pickup met een zachtere magneet kijken. De meeste pick ups hebben standaard alnico5 magneten, sommige pickups hebben ook alnico 2 magneten. Die zijn iets zwakker. Voorbeelden hiervan zijn Alnico 2 pro's (slash speelt erop) en Antiquity (billy gibbons speelt erop).

Ik zelf heb de Alnico 2 pro's erin, en ik vind ze perfect klinken. Warm, vol, strak en een vette sound. De bedoeling van die zwakkere magneten is dat je de pickups dichter bij de snaren kunt zetten zonder dat er te snel 'string pulling' komt. Hierdoor krijg je meer sustain en een vettere sound. Perfect voor blues en rock. Niet zo zeer voor metal volgens mij. En echte sound voor puristen. Wel is het zo dat je de distortion dan niet uit een pickup haalt maar uit de amp, bij marshall vind ik dat een perfecte combi. Overigens reageren m'n pickups ook goed op de tone controls. Bij een distortion sound ruimen ze heerlijk clean op als ik de volume control naar beneden haal.

jerome
6 mei 2008, 08:16
Ja dit lijkt me ook wel interesant, alleen is de clean niet te nasaal zoals bij de meeste high output pickups?
Nee, absoluut niet, een heerlijke transparante en dynamische sound met belletjes! Ik doe m'n volumepot dan ietsje dicht en ik sla iets zachter aan.
En ik vind dat DP101 in mijn HSS Strat lekkerder klinkt én reageert met een 250kOhm pot dan met een 500kOhm.
Ik heb in m'n andere HSS strat een schakeling gemaakt waardbij ik de DP101 kan schakelen over een 250 en een 500 kpot, met die plank is dat verschil goed te horen. En ik heb de DP101 niet superdichtbij de snaren staan.



Verder lijkt de super distortion scheur me natuurlijk geweldig! 8-)
Gebruik je voor de nummers die op je site staan de DP101?
Ja, maar toen had m'n amp helaas wat kuren en het gitaargeluid heeft met opnemen, afmixen, masteren en geschikt maken voor de site helaas nogal wat dynamiek, warmte en ziel verloren.
En die nummers zijn gewoon life en zonder enkele overdubs in onze oefenruimte opgenomen

Orpheo
6 mei 2008, 11:20
Mijn body is van alder dus dat verschilt niet zoveel van basswood

wow, hier ga ik even tegen in. alder heeft veel meer midrange, meer hoog en meer strak bass dan basswood. basswood is 'tonedood'vind ik, en alder leeft, heeft echt een gevoel.

voor de rest:
breed moet je hebben. vintage-sounding, lekker dik, niet superhot, maar wel hot genoeg voor je heavy metal needs, en vintage genoeg voor wat jazzy licks of country bij tijd en wijlen (gesplit natuurlijk) en funky dingetjes.

Orpheo
6 mei 2008, 11:29
mijn idee over alnico2's en de superD.

kassie heeft zeker een punt als 't gaat om zwakkere magneten. ik denk echter dat je niet moet vergeten dat het gaat om de hele pup en niet alleen magneten. De steve specials klinken bijvoorbeeld weer heel vintage-y ondanks belachelijk hoge output en dikke magneet, juist dit, omdat de pup ervoor gemaakt is om laag te zetten. de superD kan heel divers zijn. pup hoog geeft een specifieke, 'metal'sound (om het maar kort-door-de-bocht te zeggen), pup laag, en het is weer meer een wat hotter pafje. immers, larry dimarzio maakte de superD als zijn eerste pickup, en hij had als model, waarop hij de superD baseerde, een pafje, en hij wond 'm alleen wat hotter dan zijn origineel.

kassie
6 mei 2008, 12:12
mijn idee over alnico2's en de superD.

kassie heeft zeker een punt als 't gaat om zwakkere magneten. ik denk echter dat je niet moet vergeten dat het gaat om de hele pup en niet alleen magneten. De steve specials klinken bijvoorbeeld weer heel vintage-y ondanks belachelijk hoge output en dikke magneet, juist dit, omdat de pup ervoor gemaakt is om laag te zetten. de superD kan heel divers zijn. pup hoog geeft een specifieke, 'metal'sound (om het maar kort-door-de-bocht te zeggen), pup laag, en het is weer meer een wat hotter pafje. immers, larry dimarzio maakte de superD als zijn eerste pickup, en hij had als model, waarop hij de superD baseerde, een pafje, en hij wond 'm alleen wat hotter dan zijn origineel.

ja ben ik met je eens, de windingen en de materialen zijn inderdaad ook van belang. Wat seymour duncans visie is op die zwakkere magneten was om een paf uit 59 na te bootsen. Volgens zijn visie zijn die magneten wat verzwakt door de jaren heen wat ze nu een uitzonderlijk mooi geluid geven. In die trand heeft hij een serie elementen gemaakt met wat zwakkere magneten. De antiquity serie is de echte paf clone met zwakkere magneten, maar ook erg duur. De alnico2pro's zijn de helft goedkoper en klinken imo ook uitstekend.

nog ff een vraag dan. als je die steve specials met hun hoge output dicht bij de snaren zet heb je toch veel last van string pulling? Is het niet zo dat je voor iedere humbucker de sweet spot moet zien te vinden t.o.v. de snaren zodat je net wel net niet string pulling hebt zodat de snaar langer door blijft joelen? is natuurlijk voor iedereen weer persoonlijk denk ik.

Rinze
6 mei 2008, 12:23
Stringpull heb je voornamelijk met single coils, met humbuckers heb je daar veel minder last van.

kassie
6 mei 2008, 12:25
Stringpull heb je voornamelijk met single coils, met humbuckers heb je daar veel minder last van.

hoezo?, humbuckers hebben toch immers 2 magneten. zou dus ook sneller stringpul betekenen. groter magnetisch gebied.

gerrekat
6 mei 2008, 12:30
vintage + high gain = DiMarzio Super Distortion


year of introduction: 1972

Orpheo
6 mei 2008, 13:15
hoezo?, humbuckers hebben toch immers 2 magneten. zou dus ook sneller stringpul betekenen. groter magnetisch gebied.

omdat de magneetvelden van de 2 magneten elkaar gedeeltelijk opheffen.


lang leve maxwell!

sjaak1990
6 mei 2008, 19:35
als je een dikker en een meer vintage sound wil dan zou ik voor een pickup met een zachtere magneet kijken. De meeste pick ups hebben standaard alnico5 magneten, sommige pickups hebben ook alnico 2 magneten. Die zijn iets zwakker. Voorbeelden hiervan zijn Alnico 2 pro's (slash speelt erop) en Antiquity (billy gibbons speelt erop).

Ik zelf heb de Alnico 2 pro's erin, en ik vind ze perfect klinken. Warm, vol, strak en een vette sound. De bedoeling van die zwakkere magneten is dat je de pickups dichter bij de snaren kunt zetten zonder dat er te snel 'string pulling' komt. Hierdoor krijg je meer sustain en een vettere sound. Perfect voor blues en rock. Niet zo zeer voor metal volgens mij. En echte sound voor puristen. Wel is het zo dat je de distortion dan niet uit een pickup haalt maar uit de amp, bij marshall vind ik dat een perfecte combi. Overigens reageren m'n pickups ook goed op de tone controls. Bij een distortion sound ruimen ze heerlijk clean op als ik de volume control naar beneden haal.

Je hebt hier wel een punt. Alleen ik wil een echt high output pickup hebben. Ik ben een zelfbouw project aan het plannen en daar wil ik zo'n soort pickups voor gebruiken en ik wil deze gitaar duidelijk van die andere onderschijden kwa sound en daarvoor wil ik een high output bridge pickup hebben :)
Verder zal dit niet in balans zijn met mijn nek pickup welke een best stevige output heeft. Deze wil ik zeker niet vervangen omdat ik er tevreden over ben.
Iig bedankt voor de reactie :)

sjaak1990
6 mei 2008, 19:41
Nee, absoluut niet, een heerlijke transparante en dynamische sound met belletjes! Ik doe m'n volumepot dan ietsje dicht en ik sla iets zachter aan.
En ik vind dat DP101 in mijn HSS Strat lekkerder klinkt én reageert met een 250kOhm pot dan met een 500kOhm.
Ik heb in m'n andere HSS strat een schakeling gemaakt waardbij ik de DP101 kan schakelen over een 250 en een 500 kpot, met die plank is dat verschil goed te horen. En ik heb de DP101 niet superdichtbij de snaren staan.


Ja, maar toen had m'n amp helaas wat kuren en het gitaargeluid heeft met opnemen, afmixen, masteren en geschikt maken voor de site helaas nogal wat dynamiek, warmte en ziel verloren.
En die nummers zijn gewoon life en zonder enkele overdubs in onze oefenruimte opgenomen

Klinkt in ieder geval erg positief :satisfie:
Ik denk dat het een grote kans is dat het de superD wordt alleen weet ik niet zeker wat voor pots ik heb. Ik kan deze natuurlijk zonder probleem vervangen, wat ik sowieso van plan was om de push pull knoppen, alleen wat voor effect heeft dit op het geluid?
Ik had al wel door dat de geluidskwaliteit van de opnames niet je van het was, maar ik krijg er wel een beter idee door :)

Bedankt :)

sjaak1990
6 mei 2008, 19:48
wow, hier ga ik even tegen in. alder heeft veel meer midrange, meer hoog en meer strak bass dan basswood. basswood is 'tonedood'vind ik, en alder leeft, heeft echt een gevoel.

voor de rest:
breed moet je hebben. vintage-sounding, lekker dik, niet superhot, maar wel hot genoeg voor je heavy metal needs, en vintage genoeg voor wat jazzy licks of country bij tijd en wijlen (gesplit natuurlijk) en funky dingetjes.

Over dat basswood heb je volgensmij niet helemaal gelijk, want ik vind basswood niet tonedood. Zeker in combinatie met de hole maple top klinkt het totaal niet dood ook niet onversterkt maar dat ligt misschien aan mij ;)

Ik twijfel ook tussen de breed, ik had de breed eerst bijna aangeschaft en toen heb ik toch maar de seymour duncan gekocht die ik op het moment heb. De breed en de superD lijken me allebei mooie pickups waarbij de breed denk ik wat moderner is.
De seymour duncan customs hebben denk ik teveel hoge tonen wat in combinatie met mijn zeer heldere marshall dsl misschien toch een beetje teveel zou kunnen worden.
Dus ik denk dat het of een breed of een super distortion wordt wat misschien raar is om tussen te twijfelen. Verder lijkt de dimarzio air zone me ook nog interesant hoewel deze misschien een wat lage output heeft maar wel het vintage karakter. Bij die Dimarzio pickup picker kom ik vaak op de air zone uit maar dit kan natuurlijk ook onzin zijn, want jullie weten er natuurlijk meer vanaf dan wat er uit zon gek testje komt
Andere suggesties zijn altijd nog welkom :)

Met superD bedoel ik dp-101 omdat ik de mogelijkheid tot coil split en paralel schakeling wil hebbem

Bedankt voor alle reacties! :)

eazy G
6 mei 2008, 19:54
Seymour Duncan Pearly Gates

Ace 1.15.19
6 mei 2008, 19:57
vintage + high gain = DiMarzio Super Distortion


year of introduction: 1972

Ik wilde precies hetzelfde zeggen. Geweldige elementen! :cooler:

Row
6 mei 2008, 19:59
Ik heb zelf nu een gibson '57 classic plus in de brug zitten en die bevalt me zeer goed! heerlijke vintage geluid.

sjaak1990
6 mei 2008, 20:06
Seymour Duncan Pearly Gates

Lijkt me een erg mooi klinkend element alleen wil ik denk ik wat meer output

sjaak1990
6 mei 2008, 20:08
Als ik de reacties zo hoor lijkt me dat het wel een super distortion moet worden. @ Row Ik ben niet zo'n grote fan van gibson elementen.

Toch lijkt de breed me nog steeds interesant omdat ik denk dat dit mooier zal klinken voor satriani stijl muziek maar dit kan ik ook helemaal mis hebben.

Bedankt :)

jerome
6 mei 2008, 20:12
Klinkt in ieder geval erg positief :satisfie:
Ik denk dat het een grote kans is dat het de superD wordt alleen weet ik niet zeker wat voor pots ik heb. Ik kan deze natuurlijk zonder probleem vervangen, wat ik sowieso van plan was om de push pull knoppen, alleen wat voor effect heeft dit op het geluid?
Ik had al wel door dat de geluidskwaliteit van de opnames niet je van het was, maar ik krijg er wel een beter idee door :)

Bedankt :)

Ik neem aan dat je de Dimarzio Dual Sound (DP101) bedoeld, dus enkelspoelig en parallel schakelbare uitvoering Super Distortion?
Dan heb je 3 schakelmogelijkhedenen dus 3 sounds met 1 element
De gewone Super Distortion (DP100 geloof ik) kan je (in originele uitvoering) niet sc of parallel schakelen
Wat ik zo lekker vind aan de DP101 is dat de sound niet zo dominant gekleurd is lekker open blijft.
Met veel andere high output elementen hoor je alleen het element zelf en te weinig het hout en de karakteristiek van de gitaar zelf.
Ook vind ik dat veel andere high output elementen alleen goed zijn in krijzen en knalhard brullen terwijl de DP101 ook lekker kan grommen vanuit het laag

@Orpheo; ik weet dat basswood niet hetzelfde klinkt als alder.
Toch lijkt basswood meer op alder wat sound betreft als bijvoorbeeld ash en mahony. Alder is vaak wat transparanter en dynamischer kwa geluid dan basswood. basswood leeft iets minder
Ik heb ook een ash strat, die geeft nogal een harde en gemeen dominante en pusherige sound. Niet helemaal mijn lieveling, al speelt ie heerlijk. Maar hij klinkt naar mijn smaak te kil en niet transparant genoeg.
Ik ooit eens op een strat gespeeld die dacht ik van swampash(?) gemaakt was en die klonk weer fantastisch!

jerome
6 mei 2008, 20:15
De gewone Super Distortion (DP100 geloof ik) kan je (in originele uitvoering) idd niet sc of parallel schakelen
Wat ik zo lekker vind aan de DP101 is dat de sound niet zo dominant gekleurd is lekker open blijft.
Met veel andere high output elementen hoor je alleen het element zelf en te weinig het hout en de karakteristiek van de gitaar zelf.
Ook vind ik dat veel andere high output elementen alleen goed zijn in krijzen en knalhard brullen terwijl de DP101 ook lekker kan grommen vanuit het laag

@Orpheo; ik weet dat basswood niet hetzelfde klinkt als alder.
Toch lijkt basswood meer op alder wat sound betreft als bijvoorbeeld ash en mahony. Alder is vaak wat transparanter en dynamischer kwa geluid dan basswood.
Ik heb ook een ash strat, die geeft nogal een harde en gemeen dominante en pusherige sound. Niet helemaal mijn lieveling, al speelt ie heerlijk. Maar hij klinkt naar mijn smaak te kil en niet transparant genoeg.
Ik btw ooit eens op een strat gespeeld die dacht ik van swampash(?) gemaakt was en die klonk weer fantastisch!

eazy G
6 mei 2008, 20:16
Lijkt me een erg mooi klinkend element alleen wil ik denk ik wat meer output

tsja ik weet het niet, de pearly gates hebben een redelijk hoge output volgens mij. Maar ik ben van mening dat de output niet echt uit de pickup maar uit de versterker moet komen ofzo.
Ik heb zelf voorheen Gibson Dirty Fingers elementen gehad en deze hadden een veel hogere output maar klonken daardoor te erg distorted ofzo, en dan ook nog niet eens echt een mooie.. maar een moderne distortion.
die pearly gates klinken echt heel erg vintage en scheuren als een tiet.

sjaak1990
6 mei 2008, 20:39
Het element dat ik bedoel is iig de dp-101.
Wat ik lekker vind aan een stevig high output element is wat het met je versterker doet, bijvoorbeeld bij een clean geluid al een beetje overdrive geven en gewoon een enorm dikke scheur geven, dat is ook wat ik wil.
En verder wil ik het dus om onderscheid tussen mijn gitaren te houden, mijn volgende gitaar krijgt dus echte vintage medium of low output elementen.
De pearly gates lijkt me een erg mooi elementje alleen klinkt die wel dikker dan wat ik nu heb de PATB-1?
Verder ben ik bang voor teveel hoge tonen bij de pearly gates

Bedankt :)

gerrekat
6 mei 2008, 22:09
Als ik de reacties zo hoor lijkt me dat het wel een super distortion moet worden. @ Row Ik ben niet zo'n grote fan van gibson elementen.

Toch lijkt de breed me nog steeds interesant omdat ik denk dat dit mooier zal klinken voor satriani stijl muziek maar dit kan ik ook helemaal mis hebben.

Bedankt :)

elke "classic" (hard) rock plaat is opgenomen met de DiMarzio DP-100 super distortion, er was simpelweg geen ander gehotrodded element in de 70's. En ik moet eerlijk zeggen dat ze vandaag de dag geen cent aan kracht ingeboet hebben, zelfs voor metal voldoen ze meer dan prima. Heeft m.i. meer output en klinkt warmer dan een Duncan distortion, misschien wel iets minder strak in het laag, maar daar zijn de Super 2 en 3 van DiMarzio voor.

sjaak1990
7 mei 2008, 00:40
De dp-101 lijkt me nog steeds een erg mooi element alleen lijkt de dimarzio breed me misschien net iets geschikter, dit ook vanwege mijn band en de iets modernere solo sound die ik hiervoor wil hebben. Via google vind ik dat de breed en de super distortion kwa klank erg op elkaar lijken klopt dit een beetje?
Het gaat dus tussen deze twee ;)

Bedankt :)

gerrekat
7 mei 2008, 07:13
Je zou ook de super 2 eens kunnen checken dat is een geupdate versie van de "ouwe" DP-100, maar ik vind de DP-100 ook niet gedateerd klinken eerlijk gezegd. de "Breed" ken ik niet, wel de evolution, ook een fijn element maar mij te iets te strak/gritty. En de X2N natuurlijk, ook al verkrijgbaar sinds de 70's, ook erg vet. nog meer output dan een Super Distortion, waarschijnlijk de meeste output van alle passieve PU's die er bestaan.

sjaak1990
8 mei 2008, 00:48
Sorry, ik denk dat ik een beetje moeilijk ben. Toch ben ik bang dat als ik bijvoorbeeld een super distortion of dual sound (dp-101) neem de clean tone teveel in moet boeten. Voor overdrive is zo'n high output element nat wel erg mooi maar clean is toch ook wel belangrijk voor me, maar coil split kan het natuurlijk wel een stuk beter zijn. Waar ik verder nog over twijfel is of de klank van een dp-101 niet te vintage getint is om bijvoorbeeld joe satriani liedjes te spelen. Nogmaals sorry omdat ik zo moeilijk ben.
De pickups waar ik nog tussen twijfel:
Pearly gates
Dp-101
Custom sh-5
Breed
Steve's special???

Bedankt :)

gerrekat
8 mei 2008, 10:35
Sorry, ik denk dat ik een beetje moeilijk ben. Toch ben ik bang dat als ik bijvoorbeeld een super distortion of dual sound (dp-101) neem de clean tone teveel in moet boeten. Voor overdrive is zo'n high output element nat wel erg mooi maar clean is toch ook wel belangrijk voor me, maar coil split kan het natuurlijk wel een stuk beter zijn. Waar ik verder nog over twijfel is of de klank van een dp-101 niet te vintage getint is om bijvoorbeeld joe satriani liedjes te spelen. Nogmaals sorry omdat ik zo moeilijk ben.
De pickups waar ik nog tussen twijfel:
Pearly gates
Dp-101
Custom sh-5
Breed
Steve's special???

Bedankt :)


Tja clean en high output gaat niet echt samen natuurlijk, en coil splitten vind ik ook een noodoplossing. Ik gebruik voor clean een Paf Pro van DiMarzio in de neck positie. Voor "live" toepassingen kun je trouwens best een aardig clena geluid uit een Super Distortion halen als je de volume en beetje dichtdraait. De X2N zou geen goede keuze zijn alhoewel zelfs die enigszins clean te krijgen is.

Luke-wannabe
8 mei 2008, 10:43
Je zou ook de super 2 eens kunnen checken dat is een geupdate versie van de "ouwe" DP-100, maar ik vind de DP-100 ook niet gedateerd klinken eerlijk gezegd. de "Breed" ken ik niet, wel de evolution, ook een fijn element maar mij te iets te strak/gritty. En de X2N natuurlijk, ook al verkrijgbaar sinds de 70's, ook erg vet. nog meer output dan een Super Distortion, waarschijnlijk de meeste output van alle passieve PU's die er bestaan.
Hoeveel output heeft dat ding dan?

kassie
8 mei 2008, 14:28
Sorry, ik denk dat ik een beetje moeilijk ben. Toch ben ik bang dat als ik bijvoorbeeld een super distortion of dual sound (dp-101) neem de clean tone teveel in moet boeten. Voor overdrive is zo'n high output element nat wel erg mooi maar clean is toch ook wel belangrijk voor me, maar coil split kan het natuurlijk wel een stuk beter zijn. Waar ik verder nog over twijfel is of de klank van een dp-101 niet te vintage getint is om bijvoorbeeld joe satriani liedjes te spelen. Nogmaals sorry omdat ik zo moeilijk ben.
De pickups waar ik nog tussen twijfel:
Pearly gates
Dp-101
Custom sh-5
Breed
Steve's special???

Bedankt :)

misschien helpt het als je het voor jezelf versimpeld. Stel jezelf eens de vraag. Wil je de distortion uit je pups/gitaar halen of uit je amp? Welnu, je hebt al een mooie marshall met een mooie distortion erop, waarom kies je niet voor een pearly gates die mooi opcleand zeg maar, verder zorgt hij ook voor een vette distortion in combi met de marshall. die marshall levert meer dan genoeg distortion op zich. Hoef je echt niet nog aparte pups voor aan te schaffen. Kies dan liever voor een pup die je gitaar complementeert zegmaar.

Het komt op mij namelijk over dat je clean erg belangrijk vind. Ik vertaal het erin dat je gewoon de dynamiek van de pickup belangrijk vind. Dus ik zeg Pearly Gates!!! Verder staan op de site van seymour duncan allerlei tonesamples van pickups. En kijk eens naar artiesten wiens sound je goed vind wat hun gebruiken.

sjaak1990
8 mei 2008, 17:25
misschien helpt het als je het voor jezelf versimpeld. Stel jezelf eens de vraag. Wil je de distortion uit je pups/gitaar halen of uit je amp? Welnu, je hebt al een mooie marshall met een mooie distortion erop, waarom kies je niet voor een pearly gates die mooi opcleand zeg maar, verder zorgt hij ook voor een vette distortion in combi met de marshall. die marshall levert meer dan genoeg distortion op zich. Hoef je echt niet nog aparte pups voor aan te schaffen. Kies dan liever voor een pup die je gitaar complementeert zegmaar.

Het komt op mij namelijk over dat je clean erg belangrijk vind. Ik vertaal het erin dat je gewoon de dynamiek van de pickup belangrijk vind. Dus ik zeg Pearly Gates!!! Verder staan op de site van seymour duncan allerlei tonesamples van pickups. En kijk eens naar artiesten wiens sound je goed vind wat hun gebruiken.

Je hebt gelijk ik was dom aan het denken :chicken: Mn marshall heeft meer dan genoeg gain.
Een pearly gates is natuurlijk zo'n mooi alnico 2 element alleen de hoge tonen opgaven lijkt me een beetje erg hoog, een 9 op de SD site. Het element dat ik nu heb de PATB-1 vind ik wel wat te dun klinken, ik wil vooral wat meer middentonen, zal de pealy gates dikker klinken? Verder lijkt die Alnico 2 pro me ook erg mooi.

Bedankt :)

kassie
9 mei 2008, 01:08
Je hebt gelijk ik was dom aan het denken :chicken: Mn marshall heeft meer dan genoeg gain.
Een pearly gates is natuurlijk zo'n mooi alnico 2 element alleen de hoge tonen opgaven lijkt me een beetje erg hoog, een 9 op de SD site. Het element dat ik nu heb de PATB-1 vind ik wel wat te dun klinken, ik wil vooral wat meer middentonen, zal de pealy gates dikker klinken? Verder lijkt die Alnico 2 pro me ook erg mooi.

Bedankt :)


Hier enkele voorbeelden.

Billy Gibbons - SD Antiquity met alnico 2 magneet: http://www.youtube.com/watch?v=yx0lz2yI1Iw.

Slash - SD alnico 2 pro:
http://www.youtube.com/watch?v=S3Mm3WPw2Xs.

Warren hayes - SD pearly gates:
http://www.youtube.com/watch?v=ntiArEuURzw

verschillen zijn niet zo groot. Misschien is het totaal niet je muziek maar de videos laten wel een beeld zien wat voor textuur een alnico 2 magneet aan je sound brengt. Ook al gebruiken ze verschillende amps, geluid wordt vet met meer mid, en de distortion komt grotendeels uit de amp.

een alnico 5 magneet wordt wat meer directer, en agressiever. Aanhangers van alnico 5 magneten zullen vaak zeggen dat alnico 2 wat te zompig wordt.
Joe Perry speelt bijvoorbeeld op burstbuckers waar alnico 5 magneten in zitten.

Maar dan nog zal ook een alnico 5 nog weer zachter klinken dan een distortion pup.

kijk met je marshall zul je zowiezo wel elke type distortion eruit kunnen halen, bij de keuzes van de pups zal het dus hoofdzakelijk om de dynamiek moeten gaan, wil je een wat directere pup of meer smooth. Als je echt een agressieve sound wil dan moet je kiezen voor een distortion pup. Dat is meer geschikt voor metal, veel directere aanslag.

Zo, dat was zo'n beetje wel alle uitleg die ik je kan geven succes! :hippie:

jerome
9 mei 2008, 09:26
kijk met je marshall zul je zowiezo wel elke type distortion eruit kunnen halen, bij de keuzes van de pups zal het dus hoofdzakelijk om de dynamiek moeten gaan, wil je een wat directere pup of meer smooth. Als je echt een agressieve sound wil dan moet je kiezen voor een distortion pup. Dat is meer geschikt voor metal, veel directere aanslag.

Zo, dat was zo'n beetje wel alle uitleg die ik je kan geven succes! :hippie:

Beetje kort door de bocht vind ik
Een distortion pup zoals de Super Distortion en de Dual Sound is niet alleen/meer geschikt voor metal.
Heerlijk voor rock, hardrock, blues en zelfs funk.
Sterker nog, ik denk dat veel metal gitaristen extremere elementen gebruiken dan de Super Distortion en de Dual Sound .

kassie
9 mei 2008, 17:14
Beetje kort door de bocht vind ik
Een distortion pup zoals de Super Distortion en de Dual Sound is niet alleen/meer geschikt voor metal.
Heerlijk voor rock, hardrock, blues en zelfs funk.
Sterker nog, ik denk dat veel metal gitaristen extremere elementen gebruiken dan de Super Distortion en de Dual Sound .

klopt, maar ik had het er ook niet over hoe geweldig de super distortion of de dual sound wel of niet is. en tuurlijk gebruiken metal gitaristen extremere elementen.

Ik had het over de dynamiek tussen pickups. Alnico 2 is meer smooth met minder output en vetter. alnico 5 wordt wat directer en iets meer output, en een distortion wordt nog wat directer.

het is natuurlijk ook een kwestie van smaak. Maar omdat die marshall van TS al veelzijdig genoeg is zou ik eerder kiezen voor een pup die een gitaar complementeert. Je kunt met alle pups nagenoeg dezelfde hoeveelheid gain uit die amp halen. textuur en de dynamiek van de sound daar zit het grote verschil hem in.

Plus dat marshalls over het algemeen dwars door een band heen snijden met die sound, zou ik kiezen voor een warme pup die ook mooi kan opcleanen. Dat is verder mijn mening maar.

no 1 hops
9 mei 2008, 17:47
heb vandaag wat clips op youtube gehoord van de nieuwe L90 pickups via een line6 en opgenomen met een telefoon.
klonk toch vrij heftig had ik het idee.
speel technisch misschien niet maar gaat om het geluid
http://www.youtube.com/watch?v=Qb431fQLaUQ

http://www.youtube.com/watch?v=x_Vk8kJFV8A

marter544
9 mei 2008, 18:14
http://www.oliver-pfaender.de/guitar/artstar/


Wow, mooie gitaar! :) Weet verder niks zinnigs te vertellen, ging googlen over jouw gitaar en vond deze link.

sjaak1990
9 mei 2008, 18:44
Iedereen bedankt voor alle uitleg en hulp, kassie je uitleg heeft veel voor me duidelijk gemaakt:)
Het moet in ieder geval een Alnico 2 pickup worden, ik denk een pearly gates.
Op Ebay staan ze goedkoop, alleen weet ik niet hoe duur geld naar Amerika overmaken is :S


http://www.oliver-pfaender.de/guitar/artstar/


Wow, mooie gitaar! :) Weet verder niks zinnigs te vertellen, ging googlen over jouw gitaar en vond deze link.

Ja dat is hem, Bedankt :)

Bedankt :)