PDA

View Full Version : Binding lakken/afschrapen of afplakken



G.G.
5 mei 2008, 16:45
Titel zegt genoeg. Waar gaat jullie voorkeur naar uit. Wat levert de meeste tijdwinst/gemak op?

no 1 hops
5 mei 2008, 16:51
ervaring heb ik er niet mee maar volgens mij zit je bij afplakken altijd met de overgang van lank naar daar waar de binding (afgeplakt) is.
dus lijkt mij schrapen het meest logische.

waar ik wel aan denken moet is een soort spul, rubber , dat men gebruikt op aquarellen.
dit smeren ze op het papier zodat daar geen verf komt.
daarna wrijf je het eraf.
er is ook fotolijm met die functie.
zou zoiets niet te gebruiken zijn?

fred dons
5 mei 2008, 16:58
nee dat is te veel werk (wel eens geprobeerd :D )
ik schraap btw alleen de kleur weg bij oversprayen, daarna lak ik de binding gewoon mee met de blanke lak omdat je anders een voelbare rand krijgt

tijdens de kleurlaag laat ik de binding nog ongemoeid zodat hij iets te hoog is wanneer ik dan begin te schrapen

barno
5 mei 2008, 17:37
als relatieve beginner heb ik toch al wat ervaring met bindings (op drie gitaren) en ik vind het nog steeds a pain the ... in combinatie met kleurlakken. Maar heb nu wel gevonden hoe het best kan. Mag het verbazen dat het neerkomt op wat fred zegt? :)

Had ergens gelezen dat je niet te lang mocht wachten met afschrapen want dat de hechting van de lak anders te sterk zou zijn, met name dat de lak ongelijk zou breken aan de rand. Vroeger ging ik dus afplakken en schrapen om de twee lagen lak: veel werk en niet fijn.

Laatste keer wel nog afgeplakt maar slecht een keer geschraapt op het einde, viel best mee. Volgende keer ga ik ook niet meer afplakken. Dat schrapen is een raar truukje in die zin dat: hoe sneller en vloeiender je het doet, hoe mooier het is. Ik kan het nog niet zo vlot als die dame in de gibson fabriek maar het lukt toch al sneller. En inderdaad, het komt er niet op neer de lak eraf te schrapen, maar echt een laagje van de binding zelf.