PDA

View Full Version : piezo + EQ



Orpheo
5 mei 2008, 15:05
Ik weet dat bijvoorbeeld godin in zijn piezo gitaren een eq'tje plaatst. mid, bass, treble en volume. dat zie je ook wel eens bij akoestische gitaren. Ik zou graag willen weten of dat ook te koop is voor piezo's die je in elec. gitaren plaatst. iemand een idee? als dat zo zou zijn, hoef ik niet zo'n godin te kopen voor kannibaliseren, kan ik 't mooi in een gewone LP proppen, samen met MIDI, als ik toch bezig ben.

Blend
5 mei 2008, 17:14
Ik weet dat bijvoorbeeld godin in zijn piezo gitaren een eq'tje plaatst. mid, bass, treble en volume. dat zie je ook wel eens bij akoestische gitaren. Ik zou graag willen weten of dat ook te koop is voor piezo's die je in elec. gitaren plaatst. iemand een idee? als dat zo zou zijn, hoef ik niet zo'n godin te kopen voor kannibaliseren, kan ik 't mooi in een gewone LP proppen, samen met MIDI, als ik toch bezig ben.

piezo's blijven altijd in mindere mate klinken dan 'echte' elementen, omdat met piezo's de houtsoort geen enkele invloed heeft op het geluid. Je mist een soort sustain, en echt heel goed gaat het denk ik niet klinken (weet trouwens niet zeker, ben geen expert op elektrisch gebied).
Bij (semi) holle gitaren gaat het denk ik wel, maar bij solid gitaren is de klank die de piezo 'oppikt' toch te zwak denk ik.
Probeer het es zou ik zeggen, en laat de uitkomst weten!

nevyn292
5 mei 2008, 18:30
bij electrisch pakt de piezo de zadels die trillen, dus in principe zou dat geen probleem moeten zijn, desnoods zet je er een pre-amp (waar meestal dan de EQ ook meteen in zit) voor.

orph, bij GFS hadden ze wel een actief circuit, misschien kan je daar eens naar kijken?


EDIT: hierzoooo (http://store.guitarfetish.com/guprgaourbeu.html)

het is voor een gewoon signaal, mar piezo zou ook wel moeten lukken

Mitch
5 mei 2008, 20:07
Waarom zou je dat ingebouwd willen hebben als er zoveel prima oplossingen buitenboord zijn? L.R.Baggs, Aphex, Fishman, Righteous Tones....

Orpheo
5 mei 2008, 20:43
omdat ingebouwd gewoon makkelijker is. en ik ga er zeker wel magnetische pups bij doen, maar ik wil ook piezo's erbij hebben, en uit ervaring weet ik dat piezo's in een solid body gewoon ook goed werkt.

Mitch
5 mei 2008, 21:37
Pardon, ik bedoel de EQ :D
Als je een piezo laat uitsturen naar een DI met toonregeling ben je klaar en hoef je minder in te bouwen in je gitaar.
De pre amp die Godin gebruikt is trouwens ook van L.R. Baggs.

Orpheo
5 mei 2008, 22:07
Pardon, ik bedoel de EQ :D
Als je een piezo laat uitsturen naar een DI met toonregeling ben je klaar en hoef je minder in te bouwen in je gitaar.
De pre amp die Godin gebruikt is trouwens ook van L.R. Baggs.

dan blijft alsnog mijn post gelden haha. met de eq die op diverse godin's zit kan je heel snel de sound van je piezo/akoest aanpassen. van een bijna nylon sound tot 'twangy' steelstring. de preamp van godin is wel LR baggs, maar welke eq?

de eq van guitarfetish gaat niet goed werken geloof ik, vanwege impedantieproblemen. en het is geen slider, wat ik graag wil (komt op de zijkant te zitten van de gitaar, net als bij diverse akoestische gitaren)

Lexvandoef
5 mei 2008, 22:16
Waarom koop je dan niet gewoon zo'n losse acoustische preamp?
Die zijn goed verkrijgbaar, kijk eens naar B-band, LR Braggs en Fishman.

R.W.
5 mei 2008, 22:31
ik heb een graphtech ghost piezo systeem in mijn elect gitaar, geen eq wel een switch voor mid of dark sound, persoonlijk vind ik t erg lekker klinken.

hier een linkje naar een covertje waarin je die piezo kan horen:

direct in de tafel, beetje galm....

http://www.speedyshare.com/203647724.html

let niet op t gitaarspel, ben geen geweldige gitarist :eek:

je kan ook schakelen tussen piezo- gemengt met magnetisch- of alleen magnetisch

gitaarfan
5 mei 2008, 22:38
misschien is dit wat voor een LP fan zoals jij....

http://www.voxhumanawebstore.nl/webstore/product_info.php?products_id=1456

Weet trouwens niet of ie EQ heeft, lijkt er niet op helaas. wel een mogelijkheid tot "hexaphonic output" wat dat ook is....

groetjes

Orpheo
5 mei 2008, 22:47
ik heb een piezosysteem gevonden met preamp...




voor akoest. daar heb ik dus niks aan. Ik houd 't gewoon op die godin. de godin voor de hardware alleen is al bijna even duur als alle shit los kopen. dan nog samenstellen... nee dank je. Nieuwe pups erin, meer niet (steve morse sig wiring erin!). uberveelzijdigheid.

Lexvandoef
5 mei 2008, 22:50
Wat voor een Godin heb je op het oog?

Orpheo
5 mei 2008, 22:56
Wat voor een Godin heb je op het oog?

de uhm...xtsa. dat is de '3 tone' (midi/piezo/magnetisch, met tremolo!!) in de goedkoopste versie. ongeveer 1100E. in de USA is ie goedkoper. ongeveer 600E, maar ik durf 't niet uit de USA te bestellen, dit gitaartje, vanwege de gevoelige apparatuur erin enzo. dus ik zal 'm gewoon halen bij feedback. de midi+piezo+brug is bij graphtech al bijna 600e (uit mijn hoofd) dan nog verzenden vanuit USA, belasting, dan nog inbouwen etc etc. dan is 't los kopen absoluut niet goedkoper.

Lexvandoef
5 mei 2008, 23:04
de uhm...xtsa. dat is de '3 tone' (midi/piezo/magnetisch, met tremolo!!) in de goedkoopste versie. ongeveer 1100E. in de USA is ie goedkoper. ongeveer 600E, maar ik durf 't niet uit de USA te bestellen, dit gitaartje, vanwege de gevoelige apparatuur erin enzo. dus ik zal 'm gewoon halen bij feedback. de midi+piezo+brug is bij graphtech al bijna 600e (uit mijn hoofd) dan nog verzenden vanuit USA, belasting, dan nog inbouwen etc etc. dan is 't los kopen absoluut niet goedkoper.

pff wat een belachelijk veelzijdig ding is dat man! :)

Maar deze ga je echt kannabaliseren of ga je de gitaar zelf ook gebruiken? (neem de sunburst ;))

Orpheo
5 mei 2008, 23:27
pff wat een belachelijk veelzijdig ding is dat man! :)

Maar deze ga je echt kannabaliseren of ga je de gitaar zelf ook gebruiken? (neem de sunburst ;))

weet ik echt nog niet. als de hals en gitaar me gewoon ligt, echt houden en de steve morse wiring erin zitten (hum/sing/sing/hum!!!). anders kannibaliseren, maar goed, dat 'past' niet in de plannen. ik zit al bijna 1,5 jaar te azen op deze gitaar, en hij moet er echt eens van komen.


edit: ik neem degene die het goedkoopst is: zwart, tobacco, rood: boeiend, als ie 't maar doet. ik moet er immers tochin frezen :)

edit2: oh jaaa, en er komt een sustainer in (onder het fretboard haha)

Lexvandoef
5 mei 2008, 23:30
weet ik echt nog niet. als de hals en gitaar me gewoon ligt, echt houden en de steve morse wiring erin zitten (hum/sing/sing/hum!!!). anders kannibaliseren, maar goed, dat 'past' niet in de plannen. ik zit al bijna 1,5 jaar te azen op deze gitaar, en hij moet er echt eens van komen.


edit: ik neem degene die het goedkoopst is: zwart, tobacco, rood: boeiend, als ie 't maar doet. ik moet er immers tochin frezen :)

edit2: oh jaaa, en er komt een sustainer in (onder het fretboard haha)

pff, je bent weer heel wat van plan man! Tof! :)

Orpheo
5 mei 2008, 23:35
pff, je bent weer heel wat van plan man! Tof! :)

das een van de plannen. een ander is een custom LP met deze bedrading, maar met een wenge/bubinga/maple/bloodwood neckthru neck, trem, 3 gouden humbuckers (doh!) en een tobacoburst en een custominleg, maar dat word een heel erg $$$$ project. de godin is een goedkope oplossing die wellicht beter werk vanwege de directe feel die je al direct kan voelen als je 'm koopt, en ik heb al n tobaccoburst LP (of ander soortige rood/bruin burst) en ik heb een soort policy: geen 2 LP's met dezelfde kleur. absoluut niet. en bij een hals met zulk tof hout is een dekkende kleur een doodzonde ;) (ik zit nog wel te denken aan een padouk/korina body voor die 'superhals' via warmoth, maar goed, dat zien we tzt wel)

nevyn292
6 mei 2008, 10:01
wat ben je nou allemaal van plan?

je koopt een gitaar om hem helemaal uit elkaar te schroeven en vervolgens de piezo-electronica over te gooien naar je LP's?

en wat ga je dan doen met je gemolde godin?

Orpheo
6 mei 2008, 10:34
wat ben je nou allemaal van plan?

je koopt een gitaar om hem helemaal uit elkaar te schroeven en vervolgens de piezo-electronica over te gooien naar je LP's?

en wat ga je dan doen met je gemolde godin?

oh ik heb zoveel plannen :) ik wil in ieder geval iets met magnetische pups in een ultra-veelzijdige bedrading, midi/synth en piezo+eq doen. gewoon, de meest veelzijdige gitaar maken die je kan vinden. ik zit eraan te denken, inderdaad, om alles van de godin over te zetten naar een les paul, en wat ik met het godin-carcas doe? wellicht verkopen voor 100E voor een zelfbouwer of iemand die gewoon een goeie gitaar wil hebben en het leuk vindt om eraan te knutselen. ik vind de godin-shape namelijk niet 'echt' mooi...en ik wil nog een LP met een hals die neckthru is met nog wat leuke dingetjes (zoals dat hout, die inleg, etc etc) maar dat is denk ik een onhaalbare droom, omdat

a: dat echt teveel kost
b: hij tonewise belachelijk is: ik heb 'hem'al qua sound.
c: ik te wisselvallig ben qua specs voor díe gitaar. de godin is immers al bijna compleet af.

de godin zal ik gewoon aanpassen zoals ik denk dat dat zinvol is: of de wiring van de steve morse, of een verbeterde variant van een eigen pickup die ik onlangs heb samengesteld (singlecoil naast een singlecoil sized railhumbucker, en dan met nog wat eigen geintjes erin, en dan als pickups de burns trisonic, al brian may 3x, en de hotrail in brug, coolrail in hals en duckbucker in mid, met coiltaps voor strattysounds en nog wat eigen meuk).

Mitch
7 mei 2008, 11:12
Nou Orph, sla je slag. (http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/166786976-godin-lgxt.html)

Orpheo
7 mei 2008, 14:37
Nou Orph, sla je slag. (http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/166786976-godin-lgxt.html)

pff balen dat ik totaal geen cent te makken heb, EN dat ie geen MIDI/synth en trem heeft... maar goed, ik zal 'm echt flink modden. er komt immers ook nog een sustainer in, en een 3bands eq+18 db gainboost voor de magnetische pups.

tomcat
8 mei 2008, 13:16
Oplossing is simpel: koop een goede Godin, een LGX bijvoorbeeld, die vind je als je wat uitkijkt tweedehands voor ca. 1000 euro. Je hebt dan een heel goeie tweede gitaar (beter dan een LP m.i.) en je hoeft dan helemaal niks aan je LP te doen.
Ik verkocht m'n Gibson om een LGX te kopen, met LR Baggs. Nog nooit één ogenblik spijt van gehad. En de klank uit de LR Baggs is, zeker wanneer rechtstreeks ingeplugd in de P.A., zeer acceptabel. In combinatie met de elektrische sound van de Seymours zelfs redelijk fantastisch te noemen. Denk zeker niet dat je een 'mindere' gitaar koopt als je een Godin koopt, daar is zowat de hele gitaarwereld het over eens.

Orpheo
8 mei 2008, 14:49
oh ik ben er al wel uit dat ik een godin koop. ik denk niet de lgxt (met trem) maar de xtsa, de iets goedkopere versie (met poplar/maple body ipv mahonie/maple). daarin ga ik dan een sustainer zetten en een 3 bands eq en een 18 db gainboost voor de magnetische pups, en nieuwe pups gaan erin. ik ben geen fan van de SD's die in de LGX(t) zit, vandaar (en tis goedkoper, ik heb dan voor de prijs van de lgx (nieuw) m'n meest allrounde axe ever).