PDA

View Full Version : Powerchords, Distortion, Overdrive



harrie
5 mei 2008, 10:17
Als akoestisch gitarist probeer ik nu ook elektrisch gitaar te spelen. Ik koop binnenkort een elektrische gitaar met versterker. Voorlopig speel ik nog op de spullen van mijn zoon om alvast te wennen.

Ik ben geen sologitarist en leg me volledig toe op slaggitaar. Ik ben maar eens begonnen met Powerchords. Op akoestisch gitaar speel ik die nooit. Ik begrijp dat je Powerchords altijd met distortion speelt om een lekkere rocksound te krijgen. Nu vraag ik me af hoe je dat met volledige akkoorden doet (Am, C7, etc.) Gebruik je daar andere effecten voor om meer power te krijgen? Ik heb het idee dat distortion bij gewone akkoorden toch wat minder klinkt.

Ik lees hier en daar ook over overdrive. Wanneer pas je dat toe en hoe realiseer je dat? Ik gebruik nu een Marshall AVT 50. Daar zit een distortion kanaal op maar geen overdrivekanaal, knop o.i.d.

drap
5 mei 2008, 10:22
Ik begrijp dat je Powerchords altijd met distortion speelt om een lekkere rocksound te krijgen.

Eh... nee.... hier maak je toch echt een denkfout. Powerchords zijn ook clean te spelen en andere accoorden ook gerust met distortion. Ik weet niet of je tablatures kan lezen, maar sla er maar eens wat op na van je favoriete bands, dan ga je dat vanzelf ontdekken.

Je kan je vraag ook beter even in een ander subforum stellen. Sluit wat meer aan op het onderwerp.

rocker_71
5 mei 2008, 10:54
Probeer de zoekfunctie eens, want dit zijn algemene onderwerpen waar al veel over geschreven is.
Over overdrive: dat is zeg maar een lichte vorm van vervorming, distortion gaat veel verder. Schematisch:
clean => overdrive => distortion

Vooral in blues gebruikt men meer overdrive. Met distortion klinken de volledige akkoorden idd niet goed. Kan nogal modderig worden.

Gothra
5 mei 2008, 12:43
Power akkoorden zijn sowieso geen "hele" akkoorden als C7 etc.. het zijn in principe maar 2 noten....