PDA

View Full Version : versterkers vertragen?



bass blom
5 mei 2008, 10:03
een oude vriend van mij had het daar over, die heeft net een fuchs gescoord en zegt dat hij er nu eindelijk vanaf is..

ik heb zelf een paar maanden geleden ontdekt dat humbuckers vertragen, doordat ik op P94's overging..
ik kreeg het gevoel dat mijn geluid eerder kwam, net voordat ik aansloeg :chicken:

dat alles op een marshall TSL 60.

nu heb ik sinds een paar weken een peavey delta blues erbij en heb ik steeds meer het idee dat die minder vertraagt dan de TSL.
met mijn highway strat op de TSL leek er niets aan de hand, maar op de delta blues krijg ik het zelfde gevoel als met de P94's..

is dat zo? is er net zoals bij geluid interfaces sprake van latency?
op zich niet gek natuurlijk, door hoeveel electronica gaat je signaal voor het uit de speakers komt..

hoe snel is jouw versterker? :D

Realeigo
5 mei 2008, 10:10
Dat is zeker het geval bass.

Electriciteit gaat met de snelheid van het licht, maar alsnog een korte weg betekent nog steeds wel een snellere attack. ookal is dat bijna te verwaarlozen.

bass blom
5 mei 2008, 10:13
te verwaarlozen als je het zelf kan horen?
ik moet er nog dteeds aan wennen met het stratje op de peavy en ik vrees het ergste als ik weer op de marshall ga spelen.
vrezen in die zin, dat er binnenkort een TSL te koop komt :D

Realeigo
5 mei 2008, 10:17
Misschien zit er iets in de TSL dat zorgt voor een vertraging maar naar ijn weten moet stroom door een draadje niet veel uitmaken. Dat in enkele ms straatlengtes hebben afgelegd.

Edit: Snelweg lengtes komt meer in de buurt.

Chris Winsemius
5 mei 2008, 10:22
In verterkers en andere gear heeft dit te maken met de "slew rate"; hoe snel 'n component reageert/kan volgen op een verandering van het ingangssignaal.

Rutger
5 mei 2008, 10:23
Ik ken het wel met zo'n 20 meter kabel en een aantal pedalen tussen gitaar en versterker. k Dacht dat het wel met kabellengtes te maken zou hebben, maar k zou het niet weten eigenlijk...

Realeigo
5 mei 2008, 10:27
In verterkers en andere gear heeft dit te maken met de "slew rate"; hoe snel 'n component reageert/kan volgen op een verandering van het ingangssignaal.
Zat ik ook al aan te denken. In zon peavey zitten minder onderdelen waar het doorheen moet en in een tsl wel aardig wat meer.

Edit ff net opgezocht wat de snelheid van het licht is:

+/- 300.000.0000m/s

Rutger
5 mei 2008, 10:29
In verterkers en andere gear heeft dit te maken met de "slew rate"; hoe snel 'n component reageert/kan volgen op een verandering van het ingangssignaal.
Dan hebben transistors daar zeker veel last van?
k Had er altijd wel een paar overdrive pedalen tussenstaan namelijk

bass blom
5 mei 2008, 10:38
een hele bak pedalen, waar je signaal van de ene naar de andere gaat zal vast ook wat doen..

Chris Winsemius
5 mei 2008, 10:42
Dan hebben transistors daar zeker veel last van?
k Had er altijd wel een paar overdrive pedalen tussenstaan namelijk

Alle aktieve elementen (gainstages en buffers) zoals buizen, transistors, ICs, FETs.

the sure thing
5 mei 2008, 10:42
Tsja, je moet ook gewoon ouwe meuk met buizen hebben, dan heb je er nooit last van.... Ik vind het overigens een sterk verhaal. En 100m gitaarkabel zorgt echt NIET voor een vertraging van het geluid, alleen voor een dof signaal :)

bass blom
5 mei 2008, 10:44
heb jij zo'n fuchs wel eens gehoord/gezien chris?
triple supreme heeft hij..

Chris Winsemius
5 mei 2008, 10:45
Tsja, je moet ook gewoon ouwe meuk met buizen hebben, dan heb je er nooit last van.... Ik vind het overigens een sterk verhaal. En 100m gitaarkabel zorgt echt NIET voor een vertraging van het geluid, alleen voor een dof signaal :)

+/- +1! 'n Doffer signaal zorgt er ook wel voor dat je dingen minder duidelijk hoort.

Ik heb het volgende gemerkt: ene amp reageert directer dan de andere, single coils reageren wat directer dan humbuckers, subtiel maar voor 'n aantal spelers zeker waarneembaar of voelbaar.

Chris Winsemius
5 mei 2008, 10:49
heb jij zo'n fuchs wel eens gehoord/gezien chris?
triple supreme heeft hij..

Dumble-ODS-based.
Gehoord/bespeeld niet, ben wel zeer benieuwd!

(gaan de knoppen wel tot 11? :D)

Rutger
5 mei 2008, 10:53
Ik vind het overigens een sterk verhaal. En 100m gitaarkabel zorgt echt NIET voor een vertraging van het geluid, alleen voor een dof signaal :)
Hehe ja, dat bedacht me ook toen ik er even over nadacht. Maar dat is dan even zo'n gedachte wanneer je versterker aan de andere kant van het podium staat en je opeens een vertraging hoort die je anders nooit was opgevallen.

Weer een reden om zo weinig mogelijk zooi te gebruiken en het gewoon simpel te houden :)

DeiDRagonas
5 mei 2008, 10:57
Bass, heb je gesnoven joh?
Je gaat me toch niet vertellen dat je dit echt gelooft, met vertraging van de amp enzo?
Grappenmaker...

Rinze
5 mei 2008, 11:04
Ik heb gelezen dat veelvuldig gebruik van cannabis leidt tot vertragingen in de zenuwbanen. Waarschijnlijk zit het gewoon tussen je oren, Bass.

De Beer
5 mei 2008, 11:17
Mischien dat de "envelope" van je signaal minder "transient" wordt, wat er op neerkomt dat je geluid dus minder attack heeft.

Erg transient is bv een snare drum(veel attack), absoluut niet transient is bv een alpen hoorn(geen attack, meer een aanzwelling).

Maar ik geloof geen hol van hoorbare vertraging in een annaloog signaalpad. Het gaat pas fout bij AD/DA convertors.

Rutger
5 mei 2008, 11:29
Ik denk dat het wel reeel is hoor. De vertraging van een enkel componentje is minimaal en niet waarneembaar. Maar al die componentjes en vertraginkjes bij elkaar zou wel een merkbaar verschil kunnen opleveren, voor de oplettende luisteraar.

Kim Wilson
5 mei 2008, 11:34
Hehe ja, dat bedacht me ook toen ik er even over nadacht. Maar dat is dan even zo'n gedachte wanneer je versterker aan de andere kant van het podium staat en je opeens een vertraging hoort die je anders nooit was opgevallen.

Weer een reden om zo weinig mogelijk zooi te gebruiken en het gewoon simpel te houden :)
De vertraging die ontstaat als je amp aan de ene kant van een enorm podium staat, en jij aan de andere kant, kan best waarneembaar zijn. Maar dat heeft dan niks meer met componenten of kabels te maken, maar de snelheid van het geluid. op 20 meter ga je die vertraging wel horen. :)

Rutger
5 mei 2008, 11:39
De vertraging die ontstaat als je amp aan de ene kant van een enorm podium staat, en jij aan de andere kant, kan best waarneembaar zijn. Maar dat heeft dan niks meer met componenten of kabels te maken, maar de snelheid van het geluid. op 20 meter ga je die vertraging wel horen. :)
Merk je dat al zo snel? Ik dacht dat je dat pas op grote afstanden ging merken

AART
5 mei 2008, 11:41
staat je delay nog aan?

bass blom
5 mei 2008, 12:01
gesnoven? :D nee, broodnuchter, moet werken zometeen.
en delay? nee, snoertje, meer niet.

maar toen ik het met de P94's ontdekte dacht ik eerst ook dat ik wat malend zou zijn geworden ofzo :D
maar toen hielp chris me uit die droom als ik me niet vergis.
ik speelde toen al een jaar onregelmatig met de SG met P90's maar omdat die gitaar voor mij nieuw was merkte ik het niet.
later in vergelijking met humbuckergitaren wel.

de strat, ook single coils, ook nieuw voor mij, op de marshall kon ik dat merken maar nu op de delta blues meer, duidelijk.

en 20 meter geluid door de lucht..
geluid gaat met 333 meter per seconde dus reken maar (uit) dat je dat hoort.

paulusdeBKB
5 mei 2008, 12:14
Inderdaad, vertraging in analoge versterkers heb ik nooit wat van gemerkt. Vertraging omdat je een eindje van je spullen afstaat, dat dan weer wel! Wil je het vertragingseffect van geluid een keertje zelf beleven, ga dan eens naar een hockeywedstrijd kijken. De 'pok' van de stick tegen de bal hoor je pas nadat je de bal de stick hebt zien verlaten.

the sure thing
5 mei 2008, 12:19
Geluid gaat 340 meter per seconde door lucht. 20 meter afstand kan het gevoel geven dat je gitaar later reageert. Zoals Kimmiebimmie al aangeeft: dat heeft met de snelheid van de luchtverplaatsing van geluid te maken en niet met je 20m kabel.

In hele grote zalen en openluchtconcerten staan de luidsprekers die in het veld staan/achterin de zaal staan (niet naast het podium) ingesteld dat ze het signaal VAN het podium wat later doorgeven.

DeiDRagonas
5 mei 2008, 12:19
Vertraging door luchtweerstand, ok..
Vertraging door crappy digitale fx meuk met slechte converters, ok... Maar ik geloof gewoon niet dat je een vertraging kunt horen in een analoge amp. Een andere sound ervaren enzo, tuurlijk, de ene amp reageert anders dan de andere. Maar een duidelijke vertraging horen is fysiek onmogelijk.


Roy.

bass blom
5 mei 2008, 12:21
66 miliseconden, 20 meter, reken maar dat je dat hoort..

bass blom
5 mei 2008, 12:24
Vertraging door luchtweerstand, ok..
Vertraging door crappy digitale fx meuk met slechte converters, ok... Maar ik geloof gewoon niet dat je een vertraging kunt horen in een analoge amp. Een andere sound ervaren enzo, tuurlijk, de ene amp reageert anders dan de andere. Maar een duidelijke vertraging horen is fysiek onmogelijk.


Roy.

je hoort het juist niet in de meeste gevallen, je bent er aan gewend, je weet niet anders..
tot je het door een verandering ineens wel hoort.

ik hoor het bij de peavey op anderhalve meter met de strat.
ik hoor het geluid duidelijk eerder uit de peavy komen dan uit de marshall.
ongeveer hetzelfde gevoel als ik had toen ik net de P94's in de les paul had op de marshall.

paulusdeBKB
5 mei 2008, 12:45
BassBlom, snel! Duik onder! Ik weet zeker dat de CIA erg geïnteresseerd is in mensen met supersnelle oren, dus maak dat je wegkomt want nu ze dit hebben gelezen komen ze je zeker weten halen!!!

Jimwoud
5 mei 2008, 13:06
je hoort het juist niet in de meeste gevallen, je bent er aan gewend, je weet niet anders..
tot je het door een verandering ineens wel hoort.

ik hoor het bij de peavey op anderhalve meter met de strat.
ik hoor het geluid duidelijk eerder uit de peavy komen dan uit de marshall.
ongeveer hetzelfde gevoel als ik had toen ik net de P94's in de les paul had op de marshall.
Klagen je bandmaten al over de strakheid? hehe

Rutger
5 mei 2008, 13:20
66 miliseconden, 20 meter, reken maar dat je dat hoort..
Ja inderdaad zeg. Irritant is het wel!

Kim Wilson
5 mei 2008, 13:21
Ja inderdaad zeg. Irritant is het wel!
Welnee. Gewoon dicht bij je dikke amp blijven staan. Kun je jezelf ook lekker goed horen. :D

The red Strat.
5 mei 2008, 21:49
wat een eigenaardig topic is dit... :dontgeti:

Chris Winsemius
5 mei 2008, 21:59
wat een eigenaardig topic is dit... :dontgeti:

Komt denk ik door wat spraakverwarring.

Bij vertraging denk ik eerder aan delays of 'n amp+speakercab die tig meter ver staat. Bass maakt ook de vergelijking SCs vs. HBs en dan kun je hier beter spreken over snelheid van reactie van componenten/circuits. In de hifi/elektronica-wereld wordt dat aangeduid met de term slew-rate.

Ik kan het iig. redelijk volgen maar ik ben natuurlijk wel 'n amp-bouwende-nerd :)

bass blom
6 mei 2008, 00:14
SC's VS HB's begon het mee. :lp:

verder gaat het met SC's die ook weer directer klinken op de peavy VS de marshall..

is de delta blues een klasse A amp?
kan het hem daar ook in zitten?

DeiDRagonas
6 mei 2008, 07:20
Sorry Bass, maar om t ff heel bot te zeggen... Ik geloof het gewoon niet. Wat ik zeg: je zal mss een andere sound ervaring hebben, maar dat HB langzamer of sneller zouden zijn dan SC? Onzin... En hetzelfde wat betreft amps.. Ik geloof het niet, omdat t niet mogelijk is.


Ik zou als ik jou was ook een setje speciale "supersnelle" snaren halen! En niet te vergeten een speciale superdeluxe "snelle" kabel, want je weet t he.. je setup is zo goed als zn zwakste schakel!!
:chicken:

Grt Roy!

G.G.
6 mei 2008, 08:52
Bass, je moet je versterker laag zetten, je gitaar hoog. Een korte kabel gebruiken die mooi schuin omlaag loopt met niet teveel knikken. Dat weet je toch.


Is hetzelfde als je toetsenbord schuin zetten, dan gaat alles wat je tikt sneller je PC in lopen.

JeroenSchaaf
6 mei 2008, 09:48
Blah blah blah....


Ik zou als ik jou was ook een setje speciale "supersnelle" snaren halen! En niet te vergeten een speciale superdeluxe "snelle" kabel, want je weet t he.. je setup is zo goed als zn zwakste schakel!!
:chicken:

Grt Roy!

Waar hadden we het gisteren nou over? Vergeet je de snelle tone Chambers, en een heeeeeeelllleeeee snelle haaievin plectrum! Yeahhhhh :satisfie:

schizo910
6 mei 2008, 09:57
je hoort het juist niet in de meeste gevallen, je bent er aan gewend, je weet niet anders..
tot je het door een verandering ineens wel hoort.

ik hoor het bij de peavey op anderhalve meter met de strat.
ik hoor het geluid duidelijk eerder uit de peavy komen dan uit de marshall.
ongeveer hetzelfde gevoel als ik had toen ik net de P94's in de les paul had op de marshall.


Oké vrind Bass, even je signaal splitten en de twee amps gebruiken, opname maken en posten. Dan zullen alle ongelovigen wederom aan uwe voeten liggen... :satisfie:

almarvk
6 mei 2008, 10:01
En als het niet lukt moet je ff je gitaarkabels omdraaien!

pimmetje
6 mei 2008, 10:07
Ik heb wel zo'n zelfde idee met een ouwe 15" jensen speaker die ik hier nog ergens heb liggen. Dat ding leek duidelijk trager te reageren dan een paar andere speakers waar we mee aan 't experimenteren waren... idd alsof 't geluid er gewoon later uit kwam dan bij andere speakers over dezelfde amp.

Maar wij hebben 't toen op een gevoels-iets gegooid. Dus dat er wel even snel geluid werd geproduceerd, maar bepaalde onderdeeltjes in 't geluid anders of minder duidelijk, waardoor 't werkelijk trager geluid leek.

Is toch niet vreemd dat een 15"-conus aangestuurd door een reteklein alnico-magneetje anders reageert dan bijvoobreeld twee 10"-ers met loodzware ceramische plak erachter? Verschil in directheid hoeft daarbij niet verassend te zijn...

Misschien toch weer 'ns aansluiten en opnemen voor analyse idd.... ben eigenlijk wel nieuwsgierig :D.

JeroenSchaaf
6 mei 2008, 10:28
http://www.revolition.org/images/schizo-revolition.jpg

bass blom
6 mei 2008, 10:36
tja, toen ik het met de wisseling humbuckers/P90's hoorde dacht ik eerst zelf dat ik gek was, maar dat werd door chris rechtgezet.

nou is die zelf natuurlijk ook niet helemaal fris, een puber die in een blauwe jurk wil lopen :seriousf:

opnemen heb ik ook al aan gedacht ja, maar dan zeggen de ongelovigen vast dat het aan de DI of de DAW ligt.

ik denk dat we het over enkele miliseconden verschil hebben.
bij DAW met slechte geluidkaart/driver praat je zo over 10 a 20 en dan hoort iedereen het.
voor degenen die geen idee van miliseconden hebben, TV, 25 beelden per seconden.. 1 beeldje is 40 miliseconden..

15 inch speaker? laat ik nou toevallig een nieuwe 15 inch in die delta blues hebben :D

pimmetje
6 mei 2008, 10:55
Als-ie nieuw is, kan 't ook nog helpen bij hoe 't allemaal reageert. Zo'n speaker gaat wel wat anders klinken en reageren als hij wat is losgespeeld. Een volledig verse speaker kan wat "tight" klinken en minder projectie hebben dan een ingespeelde.

Wat voor effect dat precies op dit soort "vertraging" kan hebben, weet ik niet. Kan argumenten voor en tegen verzinnen...
En mijn theorieën op geluidsgebied heb ik al vaak genoeg de prullenbak in kunnen gooien bij een praktijk-test :D.

Chris Winsemius
6 mei 2008, 11:02
Voor dat er weer 'n "heel raar topic" ontstaat :) :

Bass heeft over "directheid", "vertraging" is iets anders!

Pak wat verschillende gitaren qua elementen en wat verschillende amps en kijk/hoor/voel/ervaar die op je eigen snaar-aanslag reageren. 't Is (hopelijk) niet zo dat bij bepaalde modellen de toon pas milliseconden later hoorbaar is, dit gaat meer over "feel" en directheid en dat verschilt per type element, pedaal en amp.

Puerco
6 mei 2008, 12:19
Is dit net zoiets als "sag"???
Het valt me overigens op dat hoe minder men van de werking van versterkers en andere onderdelen afweet hoe sneller men "onzin" begint te roepen.....

Chris Winsemius
6 mei 2008, 12:33
Is dit net zoiets als "sag"???

Dat gaat meer over compressie/limiting.


Het valt me overigens op dat hoe minder men van de werking van versterkers en andere onderdelen afweet hoe sneller men "onzin" begint te roepen.....

Dit valt me de laatste tijd ook op. Een aantal items die hier langs kwamen in topics ben ik gewoon gaan testen/voelen/beluisteren al dacht ik eerst ook iets van "whatever", 'n open mind en wat navraag doen helpt zeker.

Net iemand gesproken; mate van "directheid" heeft te maken met "time-lag" en fase-verschuivingen.

Rutger
6 mei 2008, 12:43
Net iemand gesproken; mate van "directheid" heeft te maken met "time-lag" en fase-verschuivingen.
Leg uit....

pimmetje
6 mei 2008, 13:09
Ja, idd... uitleg bitte....

Chris Winsemius
6 mei 2008, 13:24
Kon ik het maar :) , ben blij dat ik verstand van sound schijn te hebben en soms maakt het mij werkelijk geen donder uit hoe en waarom, als het maar klinkt :D

Google misschien?
Of even op wat hifi high end sites/fora kijken?

The red Strat.
6 mei 2008, 19:56
Komt denk ik door wat spraakverwarring.

Bij vertraging denk ik eerder aan delays of 'n amp+speakercab die tig meter ver staat. Bass maakt ook de vergelijking SCs vs. HBs en dan kun je hier beter spreken over snelheid van reactie van componenten/circuits. In de hifi/elektronica-wereld wordt dat aangeduid met de term slew-rate.

Ik kan het iig. redelijk volgen maar ik ben natuurlijk wel 'n amp-bouwende-nerd :)
ik begrijp het allemaal wel maar ik vind het nogal... weird allemaal.

skabouter
6 mei 2008, 20:12
het is een technisch feit dat een amp wat vertraagt. in de praktijk denk ik echter dat dit amper hoorbaar is. ligt het niet meer aan je pickups en je hoeveelheid gain? hoe meer gain, hoe meer compressed je signal wordt. Hoe meer compressie hoe minder dynamiek. Clean heb je sws een fellere attack dus. mss zit het tussen je oren door dit verschil?

bass blom
6 mei 2008, 20:15
als het een technisch feit is, dat een amp wat vertraagt, dan lijkt het mij vrij logisch dat de ene meer vertraagt dan de andere, afhankelijk van ontwerp en kwaliteit van gebruikte componenten.

skabouter
6 mei 2008, 20:18
ja het zou idd kunnen, nou ben ik zelf niet zo technisch, maar ik bedoel vooral een theoretisch feit.....of dit zich echter ook in de praktijk uit vraag ik mij af... het gaat om zulke kleine verschillen, dat ik dus eerder denk dat compressie en pickups een rol spelen.

Rude Perception
6 mei 2008, 20:20
, en een heeeeeeelllleeeee snelle haaievin plectrum! Yeahhhhh :satisfie:

No way dat ik met zachte plectrums strak kan spelen, en een scherpe punt maakt mijn aanslag ook duidelijker op de tel, dus dit stukje is, behalve totaal irrelevant voor het topic ook nog eens niet echt een goed doordachte uitspraak.

Ik geloof best dat amps vertragen. Dat is alleen niet de afstand die het signaal door de kabels afleggen.

bass blom
6 mei 2008, 20:29
nou ben ik natuurlijk ook al meer dan de helft van mijn leven beroepsmatig bezig met geluid en beeld, getrainde oren en ogen?

van de week nog, ik monteerde een nieuwsitempje.
ik zag wat, liet de redactrice naast me kijken of zij het zag, na 3 keer gaf ze het op.

in het shot wat weggesneden werd zag je een man en een computerscherm, op het scherm in een browser floepte een beeldje weg van een gif anim oid, net in het laatste beeld voordat ik de knip maakte, dat zie je 40 miliseconden dus.
of je ziet het niet :D

en met de strat op de peavey heb ik het sneller dan de marshall gevoel op alle standen, dus clean en opgefokt, beiden met en zonder boost, kabel van strat naar amp, geen pedalen.

ohja, dit schreijft die vriend (hans elmers) op zijn www:


Oepzz, daarrissie al de Fuchs Triple Supreme. Niet uitproberen, te verslavend..... Inmiddels op een paar oude Electrovoice speakers (zoals Carlton en Ford, ja....). Wauw!!! Ik hoor eindelijk wat ik doe (zonder vertraging). Laten we dat maar een voordeel noemen.... ;-))

paulusdeBKB
6 mei 2008, 22:52
Bass Blom: heb je het misschien over latency? Zoals je die hebt met geluidskaarten in computers?

Vertraging van analoge componenten... ik kan me niet voorstellen dat we het over meer dan een paar nanoseconden hebben. Voor gewone stervelingen begint latency op te vallen rond de 10 milliseconden.

Over de Slew rate wordt http://ken-gilbert.com/techstuff/slewrateredoux.htm het volgende gezegd:



Improving the slew rate by several times doesn't sound like what you'd expect. People expect shimmery triangles and amazing transients, but that's not what you notice. Instead, there is a dramatic reduction in the "electronic" coloration of the sound - in fact, most of the "tubey" vintage aspect of the sound disappears.

Het lijkt me dus sterk dat het door de Slew Rate komt. Zou het misschien te maken kunnen hebben met oude / lekkende / te krap bemeten elco's?

bass blom
6 mei 2008, 23:47
ik heb de vergelijking met latency volgens mij al eerder hier aangehaald ja.

lijkt me inderdaad sterk dat ik nanoseconden hoor :D

DeiDRagonas
7 mei 2008, 07:23
...dus dit stukje is, behalve totaal irrelevant voor het topic ook nog eens niet echt een goed doordachte uitspraak.


Hij had het dan ook niet tegen jou he.. Hij had t tegen mij, en als je ons (prive) gesprek gevolgd had is dit een vrij zinnige uitspraak hoor.

En Puerco... Jij houdt van iedereen op t forum bij hoeveel verstand men van bepaalde onderwerpen heeft dus??

Zoals ik al zei.. Noem het "directheid" of wat dan ook. Het verschil wat je waarneemt is gewoon het feit dat de ene versterker anders reageert dan een andere. Verschil in "vertraginging" hoor je niet. Zoals Bass ook al aangaf: Je hoort nanoseconden echt niet. Maar ik denk dat we t wel eens zijn toch? Alleen de een geeft t een andere naam als de ander..


Grt, Roy!

JeroenSchaaf
7 mei 2008, 09:03
No way dat ik met zachte plectrums strak kan spelen, en een scherpe punt maakt mijn aanslag ook duidelijker op de tel, dus dit stukje is, behalve totaal irrelevant voor het topic ook nog eens niet echt een goed doordachte uitspraak.

Ik geloof best dat amps vertragen. Dat is alleen niet de afstand die het signaal door de kabels afleggen.

Ik heb niks gezegt over zachte plectrums? En wat Roy zegt , als je het gesprek had gevolgt dan had je wel kunnen lachen!

Ik ga zo naar Anne Doedens , eens kijken of die man me meer kan vertellen over vertragende , plectrums en amps! :satisfie:

Puerco
7 mei 2008, 09:05
En Puerco... Jij houdt van iedereen op t forum bij hoeveel verstand men van bepaalde onderwerpen heeft dus??
Ja man, heb ik hele lijsten voor, en niet alleen dat; ook of mensen wel lief geweest zijn. Aan het einde van het jaar stop ik alles in een dik boek en stuur dat naar Sinterklaas en mede aan de hand van deze gegevens word bepaald of je een kadotje krijgt of..........

Maar weer even serieus, er word hier erg gauw geroepen dat dingen onzin zijn omdat men het zelf nooit ervaren heeft of het moeilijk in metingen is vast te leggen. Dit varieert van het inspelen van speakers, trafo's, condensatoren etc. tot het omdraaien en inspelen van kabels. Dit laatste vind ik ook moeilijk voor te stellen maar wie ben ik om te zeggen dat het niet zo is alleen omdat IK het verschil niet hoor tussen een goede kabel en een schemerlampen snoer (ik heb het echt getest :D).
Verder heb ik iemand als Chris Winsemius nog nooit kunnen betrappen om dingen zomaar als onzin te bestempelen, en als er iemand op dit forum verstand van zaken heeft is het Chris wel.

Een aantal items die hier langs kwamen in topics ben ik gewoon gaan testen/voelen/beluisteren al dacht ik eerst ook iets van "whatever", 'n open mind en wat navraag doen helpt zeker.Wijze woorden, niets meer aan toe te voegen!!!

JeroenSchaaf
7 mei 2008, 09:14
Ja man, heb ik hele lijsten voor, en niet alleen dat; ook of mensen wel lief geweest zijn. Aan het einde van het jaar stop ik alles in een dik boek en stuur dat naar Sinterklaas en mede aan de hand van deze gegevens word bepaald of je een kadotje krijgt of..........

Maar weer even serieus, er word hier erg gauw geroepen dat dingen onzin zijn omdat men het zelf nooit ervaren heeft of het moeilijk in metingen is vast te leggen. Dit varieert van het inspelen van speakers, trafo's, condensatoren etc. tot het omdraaien en inspelen van kabels. Dit laatste vind ik ook moeilijk voor te stellen maar wie ben ik om te zeggen dat het niet zo is alleen omdat IK het verschil niet hoor tussen een goede kabel en een schemerlampen snoer (ik heb het echt getest :D).
Verder heb ik iemand als Chris Winsemius nog nooit kunnen betrappen om dingen zomaar als onzin te bestempelen, en als er iemand op dit forum verstand van zaken heeft is het Chris wel.
Wijze woorden, niets meer aan toe te voegen!!!

Nou moet ik ook zeggen dat Roy moeilijk is te overtuigen hoor, tenzij die het zelf heeft geprobeerd! ( ik heb hem nu zover dat die betere kabels gebruikt ( hij hoort nu ook het verschil ) en beter patch kabels gebruikt !)

Ook is die sinds een paar dagen overgestapt op een buizen ampje! en hij merkte de versterker lekkerder reageren op zijn spel? tenmiste als ik het zo goed verwoord, mocht dit niet zo zijn Roy dan roept u maar!

Ik ga weer met me haaievin plectrums en me snelle zonnebril , snelle kabel ( in een hoek van 38,6 % ) spelen! :satisfie:

Puerco
7 mei 2008, 09:40
Mischien heeft Roy wat te lezen nodig:
Wikipedia over slew rate: KLIK (http://en.wikipedia.org/wiki/Slew_rate)
Google over slew rate: KLIK (http://www.google.com/search?num=50&hl=nl&safe=off&client=opera&rls=en&hs=Psd&q=slew+rate+tube+amplifier&btnG=Zoeken&lr= )
Uitleg over slew rate: KLIK (http://ken-gilbert.com/techstuff/slew_rate_explained.htm)
Slew rate beperken: KLIK (http://ken-gilbert.com/techstuff/slew_rate_limiting.html)


Ik geloof het niet, omdat t niet mogelijk is.
Geloven doen we in de kerk, maar dingen als onmogelijk afstempellen is wel een beetje erg kort door de bocht.

DeiDRagonas
7 mei 2008, 10:42
Relax... Roy heeft helemaal niks te lezen nodig. En ik roep echt niet zomaar wat. Laat ik t anders zo verwoorden... Ik VIND t onzin. Nu is t een mening en mag t wel geloof ik toch?

En joene... (ff off topic maar ok) wat betreft transistor vs buizen... Een buizen amp speelt idd veel lekkerder, maar als geluidstech ben ik nog steeds van mening dat ik van mn transistorbakken en mn Line6 meuk in de studio dezelfde kwaliteit recs trek als van een echte buizen amp. In een mix hoort niemand t verschil. Als gitarist wil ik niks anders meer dan mn fijne Fendertje.

Spreek je man.. Ben nu echt pitten.