PDA

View Full Version : Marshall 6100 (30th Anniversary) + 1960A



Ace 1.15.19
5 mei 2008, 03:45
Ik wilde eigenlijk al een tijdje een nieuwe versterker. Ik ben helemaal weg van Marshalls, en ik wil iets met meer vermogen dan de Loco die ik voorheen gebruikte die nog ouder is dan mijn bed-bed-overgrootmoeder. Na wat gesnuffeld te hebben op marktplaats kwam ik een Marshall half stack tegen voor een leuke prijs. Afgelopen donderdag heb ik hem opgehaald in Almere. Mijn broer had een busje geleend van zijn werk, omdat je zoiets niet zomaar in je kofferbak geladen krijgt. Foto's zijn met mijn telefoon gemaakt dus geen super kwaliteit.


http://img59.imageshack.us/img59/2070/dsc07750hi9.jpg

De top is een 6100 30th Anniversary met drie kanalen:
1. clean
2. crunch
3. lead

Elk kanaal heeft zijn eigen equalizer met bass, middle, treble, volume en gain. Potmetertjes zijn niet meer wat het geweest is, kraakt een klein beetje als je eraan draait maar daar heb je tijdens het spelen geen last van.

1. Het cleane kanaal vind ik bij deze Marshall een echte meevaller. Uit de vele topics op dit forum heb ik begrepen dat Marshall versterkers op hoog volume moeilijk clean blijven. Bij deze ben ik er echt tevreden over. Hij krijgt geen zachte scheur of andere bijgeluiden. Twee extra knopjes geven aan: Mid shift en Bright.

2. Het tweede kanaal staat me het meeste aan. Een lekkere crunch die in verschillende modes in te stellen is. Er zitten bij dit kanaal ook twee knopjes: Mode A-B en Mode B-C. Als beide knopjes uitstaan kan je het vergelijken met een clean kanaal met een booster (een randje scheur erbij). Als Mode A-B ingedrukt staat krijg je gigantisch veel output erbij. Mode B-C ook ingeschakelt geeft ook weer net dat tandje extra.

3. Het lead kanaal geeft ook een vette scheur, maar ik vind hem iets minder vol klinken als het crunch kanaal. Toch best wel heel erg vet en ideaal voor lead partijen. Daar is de naam dan ook naar, duh! Met wat minder gain klinkt hij prima. Ben er zeer tevreden over. Bij dit kanaal ook twee leuke knopjes: Gain boost en Contour. Die eerste spreekt voor zich: meer herrie en meer sustain. Contour demt je geluid en maakt het wat compacter.

De versterker is inclusief footswitch maar je kan ook tussen de kanalen wisselen op de top zelf. Verder zitten er her en der nog wat leuke kleine knopjes op die je gewoon effe moet proberen.

Over het cabinet heb ik niet veel te vertellen. Type: 1960A. 4x12" Celestion speakers. Zou iemand me kunnen zeggen waar die JCM 900 voor staat?


http://img516.imageshack.us/img516/1313/dsc07759gd1.jpg

Verder ben ik geen held met elektriciteit. Zou iemand me meer kunnen vertellen over de wattages van deze dingen? Boven de voeding van de top staat 375 W. Achter op het cabinet staat 300 W, maar elders staat weer 150 W. Ik snap er geen drol van...


http://img148.imageshack.us/img148/6898/dsc07752hk0.jpg

Links: aanschouw mijn nieuwe half stack. Marshall 6100 30th Anniversary + 1960A cabinet.
Midden: mijn broer zijn nieuwe basversterker. TC Electronics voorversterker, Roland SPA-240 eindversterker en 2 Hartke cabinetten. Bovenop een draadloos systeem van Sennheiser.
Rechts: oude Loco transistor versterker (product of Aria), die zoals ik al zei erg oud is. Heeft zijn beste tijd wel gehad.

*zoek de verschillen tussen geheel links en geheel rechts :D*

Conclusie wat betreft mijn nieuwe half stack:
De gain + volume en de master volume vol open is een garantie voor doof worden. Ik denk dat winkels als Schoonenberg en Beter Horen met zo'n amp er heel wat klanten bij krijgen.

Realeigo
5 mei 2008, 08:50
Als ik jou was zou ik als eerste ff checken of je versterkers niet op de zelfde groep zitten als de wasmachine en droger en/of andere grootverbruikers..

Dan nog gefeliciteerd met je aankoop!

En JCM900 staat voor dat het een cabinet is uit de JCM900 versterker serie is!

Ace 1.15.19
5 mei 2008, 08:52
Als ik jou was zou ik als eerste ff checken of je versterkers niet op de zelfde groep zitten als de wasmachine en droger en/of andere grootverbruikers..

Dan nog gefeliciteerd met je aankoop!

En JCM900 staat voor dat het een cabinet is uit de JCM900 versterker serie is!

Ben je bang dat de was niet meer droog wordt? :D

Nee effe serieus, is dat belangrijk? Wist ik niks van... Wiezo dan?

Realeigo
5 mei 2008, 09:00
Je huis heeft als het goed is 3 of 6 groepen. Die allemaal op 16A zijn afgezekerd.
Zon gemmidelde buizen amp trekt al 2 a 3 A die basversterker komt daar ook in de buurt. Wasmachine en droger trekken ook nog eens gigantisch veel dus als je ma beide aan heeft staan en ook nog een de versterkers aan gaan kan de stop er wel uitvliegen.

Met zulke dingen moet je altijd ff rekening houden dat je niet alle grootverbruikers op een groep hebt zitten. Maar meestal zitten de wasmachines wel op een aparte groep.

svdijk
5 mei 2008, 09:06
Hey Ace,

Je hebt een geweldige versterker gekocht!! Heb deze zelf ook lange tijd gehad, één van de beste Marshalls die ooit gebouwd zijn!

Jou cab is 300 watt mono, of 150watt stereo(iedere kant is dan 150watt), er zitten vier Celestion G12T75 speakers in (75watt per stuk).
Let wel op dat je je cab op mono schakelt, en dat je de 16Ohm speakeringang gebruikt, je zet de impedantie op je amp ook op 16 Ohm.

Je versterker 'gebruikt' 375watt, en de uitgang levert 100watt, dus de 300watt van je cab is ruim voldoende.

Heel veel plezier d'r mee!!

Ace 1.15.19
5 mei 2008, 09:21
Okee, bedankt voor de reacties. Goede informatie!


Je hebt een geweldige versterker gekocht!!
En dat voor € 1000,-. Is niks te veel toch? :cooler:

tubeonly
5 mei 2008, 09:25
Zaaaaaaalige amp, al goed voor 16 jaar plezier hier ;)

Ik heb ernaast een paar andere marshalls gehad, maar kom telkens terug op deze. Met name clean en tweede kanaal met alle mogelijkheden en goede geluiden. Een van de leukste mogelijkheden is de Speaker Emulator. Moet je je echt eens in verdiepen...

Handleiding staat online in pdf. Als je wilt plaats ik url wel.

Nielsje
5 mei 2008, 09:25
Gefeliciteerd met je nieuwe aankoop! De 6100 is een bijzonder veelzijdige marshall voor z'n leeftijd! Hopelijk hoef je voorlopig geen buizenwissel te doen, want dan mag je je portemonnaie trekken ;).

Veel plezier ermee!

tubeonly
5 mei 2008, 09:26
Okee, bedankt voor de reacties. Goede informatie!


En dat voor € 1000,-. Is niks te veel toch? :cooler:

Alleen de top had toentertijd al een prijs van 3000 gulden ;)

Kastje was toen adviesprijs 1400

Samen dus goed voor 4400 ouderwetse guldens! Goed deal dus...

paulusdeBKB
5 mei 2008, 10:29
Goede deal vind ik te zwak uitgedrukt. KOOPJE!!!

Realeigo
5 mei 2008, 10:31
Volgens mij is het precies de waarde van zon stack maargoed...

Lexvandoef
5 mei 2008, 12:10
Gefeliciteerd, je hebt echt een toffe versterker gekocht!

Baker
5 mei 2008, 13:19
Over het cabinet heb ik niet veel te vertellen. Type: 1960A. 4x12" Celestion speakers. Zou iemand me kunnen zeggen waar die JCM 900 voor staat?


Mooie bak hoor! Feli! :)

Ik heb hetzelfde cabinet.
JCM900 1960a staat min of meer voor "standaard marshall cab in de tijd van de JCM900"

Hij is dus min of meer gelijk aan de JCM800 1960a.
Alleen issie zoals gezegd stereo/mono schakelbaar en dat kan handig zijn.

tubeonly
5 mei 2008, 15:16
Volgens mij is het precies de waarde van zon stack maargoed...

Cab alleen doet al 400-450 euro!?

Baker
5 mei 2008, 15:31
ah nee joh,
heb die van mij gekocht voor 350 in uitstekende staat...

Squier4ever
5 mei 2008, 15:37
Cab alleen doet al 400-450 euro!?

nee dat is teveel, zou ik er ook echt niet voor geven, tenzij greenbacks of V30

Ace 1.15.19
5 mei 2008, 17:44
Handleiding staat online in pdf. Als je wilt plaats ik url wel.

Zou mooi zijn!

@ de rest:
Bedankt voor alle reacties. Leuk om te lezen. Hij klinkt echt super.

Ik heb wat demo video's op YouTube bekeken, maar wat vinden jullie van de 6100 in vergelijking met de JVM serie?

Ace 1.15.19
5 mei 2008, 17:52
Gefeliciteerd met je nieuwe aankoop! De 6100 is een bijzonder veelzijdige marshall voor z'n leeftijd! Hopelijk hoef je voorlopig geen buizenwissel te doen, want dan mag je je portemonnaie trekken ;).

Veel plezier ermee!

Bedankt!

De 4 hoofdbuizen zijn al eens vervangen (Svetlana). De 7 andere buizen niet, dacht ik.

Lexvandoef
5 mei 2008, 18:00
Bedankt!

De 4 hoofdbuizen zijn al eens vervangen (Svetlana). De 7 andere buizen niet, dacht ik.

Die preamp buizen gaan ook langer mee, en gelukkig zijn ze ook goedkoper.

pannekoek
5 mei 2008, 19:18
wow gefeliciteerd man! echt geweldig!

als jij en je broer gaan jammen gaat het hele huis der aan! aardige buren?

Veekeren
5 mei 2008, 20:36
Gefeliciteerd, heerlijke versterker hoor. Wat betreft prijs, voor 250 meer heb je een blauwe limited edition met originele cab. 1000 lijkt me voor dit dan geen enorm koopje, slecht is het ook niet.

Erik70
5 mei 2008, 21:08
Gefeliciteerd, heerlijke versterker hoor. Wat betreft prijs, voor 250 meer heb je een blauwe limited edition met originele cab. 1000 lijkt me voor dit dan geen enorm koopje, slecht is het ook niet.

...wat op de kleur na exact dezelfde amp is. Hij steekt dus minimaal 250 in z'n zak...toch weer een koopje dus.

Veekeren
5 mei 2008, 21:16
...wat op de kleur na exact dezelfde amp is. Hij steekt dus minimaal 250 in z'n zak...toch weer een koopje dus.

Wat betreft value for money wel ja, maar de blauwe zijn nu eenmaal meer waard. Doet er ook niet toe, zolang de topicstarter er blij mee is is alles best.

tubeonly
6 mei 2008, 12:43
Zou mooi zijn!


komt ie:

http://www.drtube.com/schematics/marshall/30thanniv.pdf

Wel handig met zo'n uitgebreide amp!

Ace 1.15.19
6 mei 2008, 14:39
als jij en je broer gaan jammen gaat het hele huis der aan! aardige buren?
Hebben de buren hier wat over te zeggen dan?! :D


Wat betreft prijs, voor 250 meer heb je een blauwe limited edition met originele cab.
Die blauwe stacks vind ik echt verschrikkelijk. Ik geil zo op dat zwart van die Marshalls. Maar toch bedankt. :)

@ tubeonly
Bedankt voor de link! :cooler:

[edit] Kan de link niet openen. Hij geeft aan dat hij de site niet kan vinden. Ligt dat aan mijn computer, of...?

[edit 2] Nou doet hij het wel... :) Thanks!

Ace 1.15.19
12 mei 2008, 04:57
Ik wil 'em niet bumpen, maar om mezelf effe te quoten:



http://img148.imageshack.us/img148/6898/dsc07752hk0.jpg

*zoek de verschillen tussen geheel links en geheel rechts :D*
Ziet niemand dat dan? :nervous: :D


Wat vinden jullie van de 6100 in vergelijking met de JVM serie?
Ben ook benieuwd naar AVT of JCM series, maar vooral de JVM serie.

svdijk
12 mei 2008, 15:24
Ben ook benieuwd naar AVT of JCM series, maar vooral de JVM serie.

Toen ik de JVM410H kocht, heb ik de 6100 verkocht.
De JVM is gewoon weer een stap verder als de 6100, zowel qua switchen als qua geluid (is veelzijdiger en vooral een stuk strakker in het laag).
De 6100 is echt een prachtige versterker, die nog steeds up to date is, en waar je vele Marshall-sounds uit kunt halen, maar ik zocht een versterker die m'n oude JCM800 2210 kon evenaren, en dat is dus de JVM geworden.
Als je een hotrod JCM800 soundje zoekt, is een JVM een geweldig ding!

Ace 1.15.19
13 mei 2008, 15:14
Die gast waarvan ik hem gekocht heb zei dat de 6100 verstelbaar is in 25, 50 en 100 watt. Dus ook goed geluid op laag volume, maar hij kon me niet zeggen hoe dat moest.

Weet iemand hier meer van?

duckman
13 mei 2008, 15:21
Die gast waarvan ik hem gekocht heb zei dat de 6100 verstelbaar is in 25, 50 en 100 watt. Dus ook goed geluid op laag volume, maar hij kon me niet zeggen hoe dat moest.

Weet iemand hier meer van?

even uit mijn hoofd:

je kunt van full naar half power gaan (100 naar 50 watt) (schuifje POWER)
en dan ook nog van pentode naar triode ( 50 naar 25 watt) (schuifje MODE)

Dit zit aan de achterkant

pol
13 mei 2008, 15:27
klinkt meestal toch beter op full power, bij zowat alle amps die ik gehoord heb met die opties toch.

die triode optie op een jcm900 vond ik ook nooit echt geweldig klinken, maakt alles zo levensloos.

Ace 1.15.19
23 mei 2008, 13:03
Kent iemand hier de Supermannen? Nederlandstalige stoner rock.
Van die zanger heb ik hem gekocht. Hij doet z'n bandnaam wel eer aan, super coole gast en erg relaxed.

Elixir
23 mei 2008, 14:49
Hey,

Gefeliciteerd met je 6100. Geweldige versterker.
Als je hem dan toch op minder vermogen wil schakelen, dan zou ik hem op triode (i.p.v. pentode) schakelen, en de die andere schakelaar gewoon op vol laten staan. Zo speel je wel met 50 watt, maar gebruik je wel alle 4 de buizen. Als je hem op pentode zet en dan op half power heb je ook 50 watt, maar gebruikt hij maar 2 eindbuizen met als gevolg dat je 2 buizen hebt die veel sneller "slijten".

Veel plezier ermee in ieder geval :D

Sarco
23 mei 2008, 15:05
Pentode klinkt wel beter dan triode bij die marshall bakken met die switching mogelijkheid.

Ace 1.15.19
23 mei 2008, 15:42
Na effe testen vind ik pentode veel scheller klinken als triode. Niet dat ik persé op half volume wil spelen maar ik was gewoon benieuwd hoe dat werkte. :jam: