PDA

View Full Version : jcm 800 combo gekocht



Ben jtm
4 mei 2008, 20:23
Ik ben sinds afgelopen vrijdag de gelukkige eigenaar van een jcm 800 combo.
Deze versterker is gebouwd in 1983, vijventwintig jaar jong.
De vorige eigenaar vertelde dat hij de versterker zelf nieuw had gekocht in 84 of zo, en dat hij nog nooit de buizen heeft vervangen.
De buizen die er in zitten zijn pre amp yougoslavia ecc83 en de eind buizen zijn van itt el34 nou weet ik niet wat marshall in die tijd voor buizen gebruikte, maar het idee dat er vijventwintig jaar met die buizen is gespeeld vind ik toch wel apart. En de gein is dat als het echt zo is, de versterker gewoon goed klinkt. Nou ja ik ben er in iedergeval erg blij mee.
Ik heb em afgelopen weekend mooi schoon gemaakt en de tolex op de achterkant weer vast gelijmt, hij is weer helemaal als nieuw.

Tekoop Laney gh100l buizen top 100watt

Lexvandoef
4 mei 2008, 20:26
gefeliciteerd! Altijd leuk een nieuwe amp erbij :)

Realeigo
4 mei 2008, 20:49
De trafo's van mijn ex zelfbouw jcm800 kwamen ook uit een 4104 uit 83!
Goed jaar ;)

Lexvandoef
4 mei 2008, 21:02
De trafo's van mijn ex zelfbouw jcm800 kwamen ook uit een 4104 uit 83!
Goed jaar ;)

neuh, geef mij maar een '79'er :)

pannekoek
4 mei 2008, 21:08
gefeliciteerd!
jcm800 zijn vette amps!

maare,,

foto's!

Han S
4 mei 2008, 21:12
Is het een 4010?

Realeigo
4 mei 2008, 21:14
Ik hoop voor em een 4104

Edit slaat nergens op, 4010 is idd een 1x12 enkel kanaals mv 50 watter.

habberdoedas
6 mei 2008, 14:48
De 4010 een perfectrockmonstertje. Veel plezier ermee

rocker_71
6 mei 2008, 14:55
Gefeli!! Ga je de buizen nog vervangen dan, of laat je het even zo?























FOOOOOOOOOTTTOOOOOSSSSSSSS

jerome
7 mei 2008, 00:58
gefeliciteerd!
lekkere bak he?
BTW, als je tevreden bent over de sound en de buizen die er nu inzitten zou ik ze niet zo maar vervangen.
Laat ze iig eerst even testen in een buizentester.
Het kan zo maar zijn dat ze nog helemaal niet versleten zijn.
Laatst een paar 20 jaar oude Philips voorbuisjes die 10 jaar gebruikt zijn geweest laten testen. Bleken nog helemaal in topvorm te zijn!!
Met andere voorbuizen kan je je sound soms enorm verbeteren maar ook enorm verslechteren. Hangt erg van het merk buis en je smaak/muziekstijl af

linuxmusician
17 mei 2008, 23:14
gefeliciteerd!
lekkere bak he?
BTW, als je tevreden bent over de sound en de buizen die er nu inzitten zou ik ze niet zo maar vervangen.
Laat ze iig eerst even testen in een buizentester.


Een buizentester? Heeft 'elke' muziekzaak dat?

Hoe lang gaan buizen eigenlijk gemiddeld mee of is dat niet te zeggen?

zjanke
17 mei 2008, 23:36
De mijne is ook uit 83 en heeft pasgeleden ook nieuwe buizen gekregen omdat de oude toch wel op waren. Maar let bij die leeftijd ook even op de caps, ook die kunnen op zijn.

jerome
19 mei 2008, 20:09
Een buizentester? Heeft 'elke' muziekzaak dat?

Hoe lang gaan buizen eigenlijk gemiddeld mee of is dat niet te zeggen?

Nee, helaas zijn er maar weinig muziekzaken en versterkertechneuten die een buizentester hebben.
De voorbuizen die tegenwoordig gemaakt worden gaan in een gitaarversterker 3 tot 9 jaar mee, afhankelijk van het merk, hoeveel je speelt en of er veel met de versterker gesleept wordt terwijl de buizen nog warm zijn.
Voorbuisjes die vroeger gemaakt werden bijvoorbeeld van Philips, Telefunken of Mullard waren van veel betere kwaliteit en gingen in een gitaarversterker vaak veel langer dan 10 jaar mee.

De eindbuizen die tegenwoordig gemaakt worden gaan in een gitaarversterker 3 tot 10 jaar mee, ook afhankelijk van het merk en hoeveel je speelt.
En je raad het al, ook de eindbuizen Philips, Telefunken of Mullard gingen vaak veel langer mee.

x.a.d
20 mei 2008, 13:23
Nee, helaas zijn er maar weinig muziekzaken en versterkertechneuten die een buizentester hebben.
De voorbuizen die tegenwoordig gemaakt worden gaan in een gitaarversterker 3 tot 9 jaar mee, afhankelijk van het merk, hoeveel je speelt en of er veel met de versterker gesleept wordt terwijl de buizen nog warm zijn.
Voorbuisjes die vroeger gemaakt werden bijvoorbeeld van Philips, Telefunken of Mullard waren van veel betere kwaliteit en gingen in een gitaarversterker vaak veel langer dan 10 jaar mee.

De eindbuizen die tegenwoordig gemaakt worden gaan in een gitaarversterker 3 tot 10 jaar mee, ook afhankelijk van het merk en hoeveel je speelt.
En je raad het al, ook de eindbuizen Philips, Telefunken of Mullard gingen vaak veel langer mee.

Voorbuisjes heb je naar mijn idee wel gelijk in maar de eindbuizen zijn binnen 3 jaar echt wel op bij regelmatig gebruik. ( 1x per week repetitie en 2 optr/mnd)

Ben jtm
24 mei 2008, 14:45
Het is een 4210, tenminste dat staat er in. En hij is van 1983.
Ik had nog een setje pre amp buisjes liggen, die zitten er nu in.
Volgens mij zijn de oude buizen nog wel goed er zit heel weinig verschil in het geluid tussen de twee setjes buizen. De oude buizen zijn itt ecc83 en het setje wat ik nog had is tad 12ax7a-c alleen bij het inschakelen van de reverb viel met het oude setje het geluid een beetje weg, als ik dan een paar keer schakelde met het voetpendaal dan deed alles het weer. Kan iemand mij vertellen wat de buis voor de reverb is , waar deze zit in de versterker ?

Han S
24 mei 2008, 14:48
Volgens mij is er geen buis voor de reverb, maar een galmveer. Je schakelaartje zal geen goed contact hebben gemaakt. Mijn JCM800 heeft overigens geen reverb en dat is een 4010.

De mijne is ook van 83 en daar zitten de originele buizen nog in, is ook niks mis mee.

Chris Winsemius
24 mei 2008, 14:58
Reverb in dat model JCM800 wordt aangestuurd dmv. 'n buis en het galm-signaal wordt ook weer versterkt dmv. 'n preampbuis.

Ben jtm
24 mei 2008, 15:33
Hoi Chris,

Kun jij me misschien vertellen welke buis gebruikt word voor de reverb in mijn versterker. De rede is dat ik geadviseerd ben om voor de reverb een 12ax7t buis te gebruiken, dit omdat deze buis minder overstuurt, dat zou beter zijn voor de reverb. Als dat zo is dan vervang ik dat buisje graag maar ik weet niet welke het is.

Chris Winsemius
25 mei 2008, 14:34
Hoi Chris,

Kun jij me misschien vertellen welke buis gebruikt word voor de reverb in mijn versterker. De rede is dat ik geadviseerd ben om voor de reverb een 12ax7t buis te gebruiken, dit omdat deze buis minder overstuurt, dat zou beter zijn voor de reverb. Als dat zo is dan vervang ik dat buisje graag maar ik weet niet welke het is.

Da's 'n goede methode om het reverb-circuit te slopen als men 'n 12aT7 bedoelt...

3e buis vanaf input gezien, wordt zowel voor de reverb-send als voor 'n gaintrap gebruikt.

Ben jtm
6 juni 2008, 21:01
oké Chris bedankt, dus zeker geen 12axt7, ik heb een tijdje geen internet gehad van daar de verlate reactie. Kun je me misschien vertellen welke buizen er dan wel in zouden moeten.