PDA

View Full Version : Theatertechnici



B_2_the_a
4 mei 2008, 18:12
Hey peeps,
ik weet niet of dit het juiste subforum is, maar dat zie ik vanzelf wel!

Recentelijk was ik licht aan doen op een festivalletje (setje stelde niet zoveel voor, 22 parren, 2 sunstrips, 6 scanners, 2 rookmachines en een strobo) en via die organisatie heb ik een hulpje gekregen die theatertechniek doet en nu stage loopt bij een schouwburg.

Overdag moest ik eerst buiten geluid doen, terwijl ik eigenlijk liever binnen zat te programmeren, af te stellen en filters in te hangen, maar ok. Toen kwam mijn "hulpje" en daar heb ik even mee kennis gemaakt een gepraat. Daarna vroeg ik of hij binnen filters kon snijden en ophangen want ik moest direct van buiten door naar binnen (programma had 5 min tussen buiten en binnenactiviteiten). Zijn antwoord was simpel: nee (toen had ik het al gehad met hem). Hij stond ook in ons gesprekje best arrogant te doen, met dingen zoals dat ik maar een hobby-lichtman ben en hij een theatertechnieker (student welliswaar).

Later op de avond heeft hij mij een beetje geholpen door met een paar man de spullen buiten op te ruimen zodat ik gelijk naar binnen kon om in 15 min de scanners te programmeren, filters te snijden en in te hangen en daarnaast gelijk de parren richten. (ik had 's ochtends controllers en rookmachine al neergezet en alles aangesloten). Dit is gelukkig gelukt..

Tijdens het eerste bandje deed hij het licht, dat ging wel ok met de dingen die ik heb geprogrammeerd. 2e band deed ik het licht voor (ik doe sinds kort altijd voor die band het licht) en de 3e act (2 dj's) deed hij weer.
Maar omdat de dj's natuurlijk anders stonden dan een bandje moesten de scanners opnieuw geprogrammeerd worden, ik legde dit hem tot 3x toe uit hoe de desbetreffende controller werkt (omdat hij meer ervaring op wilde doen en ik gaf hem de mogelijkheid om lekker te spelen) maar uiteindelijk heb ik het nog staan doen.

Hij is 2 min na de laatste act vertrokken zonder dag te zeggen of wat dan ook (de geluidsman overig ook, een erg passieve man was dat (ik heb ongeveer al het werk lopen doen behalve achter de tafel zitten) maar ok).
Dus ik heb nog met een andere vrijwilleger uiteindelijk alles op staan ruimen...

Wat mij opviel: m'n "hulpje" kon niet improviseren met licht terwijl er een bandje speelde (en het was geen moeilijke muziek) en even sociaal helpen opruimen is toch ook wel ok.

Nu de clou/vraag van het verhaal:
Klopt dat theater technici (als je ze met livetechnici vergelijkt) minder kan improviseren (Dus werken zonder cuelist) en over het algemeen een lager werktempo hebben????

Ik zou hier graag over willen babbelen, want het kon ook zijn dat ik gewoon een rotte appel uit het vak heb meegemaakt (de geluidsman sowieso)

(officieel mijn langste post)

bass blom
4 mei 2008, 18:17
krijgt hij een opleiding voor ambtenaar?
dat gevoel krijg ik van je verhaal :D
ik heb er ook wel een aantal meegemaakt in de loop der jaren..

B_2_the_a
4 mei 2008, 19:08
mjah
ambtenaar is een goeie vergelijking...

minoin
4 mei 2008, 19:22
Hey peeps,
ik weet niet of dit het juiste subforum is, maar dat zie ik vanzelf wel!

Recentelijk was ik licht aan doen op een festivalletje (setje stelde niet zoveel voor, 22 parren, 2 sunstrips, 6 scanners, 2 rookmachines en een strobo) en via die organisatie heb ik een hulpje gekregen die theatertechniek doet en nu stage loopt bij een schouwburg.

Overdag moest ik eerst buiten geluid doen, terwijl ik eigenlijk liever binnen zat te programmeren, af te stellen en filters in te hangen, maar ok. Toen kwam mijn "hulpje" en daar heb ik even mee kennis gemaakt een gepraat. Daarna vroeg ik of hij binnen filters kon snijden en ophangen want ik moest direct van buiten door naar binnen (programma had 5 min tussen buiten en binnenactiviteiten). Zijn antwoord was simpel: nee (toen had ik het al gehad met hem). Hij stond ook in ons gesprekje best arrogant te doen, met dingen zoals dat ik maar een hobby-lichtman ben en hij een theatertechnieker (student welliswaar).

Later op de avond heeft hij mij een beetje geholpen door met een paar man de spullen buiten op te ruimen zodat ik gelijk naar binnen kon om in 15 min de scanners te programmeren, filters te snijden en in te hangen en daarnaast gelijk de parren richten. (ik had 's ochtends controllers en rookmachine al neergezet en alles aangesloten). Dit is gelukkig gelukt..

Tijdens het eerste bandje deed hij het licht, dat ging wel ok met de dingen die ik heb geprogrammeerd. 2e band deed ik het licht voor (ik doe sinds kort altijd voor die band het licht) en de 3e act (2 dj's) deed hij weer.
Maar omdat de dj's natuurlijk anders stonden dan een bandje moesten de scanners opnieuw geprogrammeerd worden, ik legde dit hem tot 3x toe uit hoe de desbetreffende controller werkt (omdat hij meer ervaring op wilde doen en ik gaf hem de mogelijkheid om lekker te spelen) maar uiteindelijk heb ik het nog staan doen.

Hij is 2 min na de laatste act vertrokken zonder dag te zeggen of wat dan ook (de geluidsman overig ook, een erg passieve man was dat (ik heb ongeveer al het werk lopen doen behalve achter de tafel zitten) maar ok).
Dus ik heb nog met een andere vrijwilleger uiteindelijk alles op staan ruimen...

Wat mij opviel: m'n "hulpje" kon niet improviseren met licht terwijl er een bandje speelde (en het was geen moeilijke muziek) en even sociaal helpen opruimen is toch ook wel ok.

Nu de clou/vraag van het verhaal:
Klopt dat theater technici (als je ze met livetechnici vergelijkt) minder kan improviseren (Dus werken zonder cuelist) en over het algemeen een lager werktempo hebben????

Ik zou hier graag over willen babbelen, want het kon ook zijn dat ik gewoon een rotte appel uit het vak heb meegemaakt (de geluidsman sowieso)

(officieel mijn langste post)

Ah, hier kan ik wel bij invallen. Ik werk nu 1,5 jaar bij het Beatrix Theater en heb al vaker met de jongens van het licht en geluid meegelopen (leuke uren trouwens).
Ik denk dat je inderdaad gelijk hebt als het op de lichttechnici uit het theater komt. Zij werken HEEL de voorstelling met een cuelist en hoeven weinig anders te doen dan op het juiste moment de juiste knoppen indrukken (de volgspot hier buiten beschouwing gelaten).

In ons theater (niet de minste) hebben we een "geluidsbak" in de zaal zitten, die overigens alle niet lichtgerichte cue's doet; dus bewegende podiumdelen en dat soort meuk.
Dan hebben we ook nog een lichtkamer helemaal bovenachterin de zaal die al het licht en projectie regelt die vanaf het achterste deel van de zaal nog te zien zijn.
Dan hebben we de lichtbrug, die boven de zaal hangt, waar de volgspotters hun werk doen.
En dan hebben we nog een lichtcontrole kamer aan de zijkant van het podium waar nog een lichttechnicus zit om de lichtcue's op het podium te regelen.

Conclusie van mijn relaas (tevens mijn mening):
- Lichttechnici uit het theater doen minder dan cue's volgen zoals ze op het blaadje staan. Ze hebben meestal wel kennen van de apparatuur, maar zoals een gitarist kennis van zijn instrument moet hebben, moet hij ook kunnen improviseren door onverwachtte situaties aan te kunnen. Dit is een punt waar die lichttechnici niet aan toe komen.

Dit betekend niet dat de geluidstechnici uit het theater geen lichtshow kunnen draaien! Maar alleen theaterervaring is voor een lichttechnicus niet bepaald genoeg.

bert k
4 mei 2008, 19:25
Nou, dit is wel een luie baggeraar die je getroffen hebt. Die moet hoognodig eens op zijn bek met een groot publiek, dan leert hij het wel.


Ik ken erg veel theatertechnici die heel flexibel zijn en prima kunnen improviseren. Ik ken er ook wel een stel die idd net ambtenaren zijn. Die zijn dan in loondienst van een theater en als optredend artiest heb je helemaal geen gezag over ze. Klote, maar dat type tref je overal.

Wat je natuurlijk wel hebt is dat een theatervoorstelling veel minder improvisatie vraagt dan een festival, zeker met het standen maken, dat doe je normaal van te voren, samen met de regisseur.

Maar als zo'n stagiair er niks van bakt, dan volgt er toch wel een slecht stagerapport?

B_2_the_a
4 mei 2008, 19:34
Maar als zo'n stagiair er niks van bakt, dan volgt er toch wel een slecht stagerapport?

Helaas liep hij geen stage bij mij...

Die geluidsman was ook wel een feest...
kleine opsomming:
- hij stond met z'n oordoppen in geluid te mixen
- hij bleef achter zijn tafel staan (tenzij hij bier ging halen), liep niet de zaal door (achter de tafel sta je recht voor de rechter speakers dus hoor je bijna niets van links)
- kwam half uur te laat
- zat hele avond aan het bier
- na de laatste band was er de dj, ik heb samen met een vrijwilliger dj setje opgebouwd in 5 min, hij zou dan de master outs in het stageblock gooien en ik 2 xlr female naar jackmale van het stageblok de line in's op de tafel ingooien... Kwam hij oppeens met de opmerking: hey ik krijg geen signaal binnen.... kijk ik even goed (vanuit achter de zaal zag ik het al): geen kabels in de master outs, dus ik flauw antwoorden: tjah die dj-mengtafel is niet wireless...
- elke keer als er geen signaal doorkwam tijdens de linecheck dook hij het fx rack in
- hij vond de verrote behringer fx-bak beter klinken dan de tc electronic m-one
- hij ging TIJDENS de laatste act al weg

vincent136
4 mei 2008, 21:49
Lol 8-)

Wat een kerel, zo erg heb ik ze nog nooit meegemaakt..

kevaho
6 mei 2008, 01:52
toen ik deze hele topic las dacht ik, 'Kevin, hierop wil je zelfs niet reageren'. En eigenlijk wil ik dat nog steeds niet, maar toch doe ik het maar al is het maar alleen om het van mij af te kunnen zetten. Ik ga er dus heel kort over zijn: Onderschat theatertechnici niet! Ze kunnen meer als je denkt! Vaak zijn het theatertechnici, en dan bedoel ik vooral diegene die vast in één theater werken, die van alle markten thuis zijn!!!!!!! Want het zijn zij die kunnen "afkijken" hoe gezelschappen met hun knoppen omgaan en hoe nu net dat speciaal lichteffect opgebouwd wordt en verwerkt in een bepaald decor! Geloof me, ik heb met Bart Peters (slimmer dan de zanger), Els de schepper (Supervrouw), Thé Lau (the scène-theatertour), Ballet van Vlaanderen, etc gezelschappen gewerkt en ik heb de afgelopen twee jaar meer geleerd in het theater tov van alle boeken die ik ooit bestudeerd en artikels die ik ooit gelezen heb samen!!!
Natuurlijk houden theatertechnici zich meestal van den domme omdat de truuken, die je in een gesprek of door af te kijken tijdens een soundcheck of opbouw, zomaar niet aan iedereen gaat vertellen en zeker niet als je als mens het gevoel krijgt dat je maar een ambtenaar bent!!
In ieder geval, onderschat theatertechnici niet, je kan er veel van leren!

guhlenn
6 mei 2008, 08:40
HAhaaha, kevin is theater technicus?

Als 'hobby' geluids of lichtman hoor je een mag (mac?)light te hebben, liefst de grooste. Gebruik hem. Heb ooit in een theater gespeeld. Daar stond ook 1 heel aardig iemand te rennen voor ons. Eentje zat achter een, jawel, behringer tafel en fx uit z;n neus te vreten. GEluid was uiteindelijk wle prima trouwens...

Rutger
6 mei 2008, 09:12
Misschien moet je die luie donder van een stagair niet gelijk model stellen voor de gemiddelde theatertechnicus. Ik ken er een die hard werkt en goed werk aflevert. Maar ja, die doet dan ook wel meer dan theatertechniek en heeft bijv. ook diverse malen festivals gedraaid en is op tour meegeweest met cabaret, etc.

Overigens vind hij theatertechnici ook vrij lui :sssh:

guhlenn
6 mei 2008, 10:14
LOL.

De vraag is nu; waarom heb je dat getolereerd van die snotaap? Waar ik vandaan kom word dat ook niet gepikt cq. toch iig gemeld (en meegenomen in de beoordeling...)

peter_heijnen
6 mei 2008, 11:22
Ondanks je B+ status lijk je niet compleet gelukkig.

Ik werk dagelijks in een ander theater met een reizend gezelschap, onze eigen technici moeten kei en keihard werken en verstaan hun vak prima. Minoin, ik was gisteren en vandaag in het beatrixtheater, was jij er ook? Kleine wereld.....

Ieder theater waar je komt verdubbelt het aantal technici dat je zelf meeneemt. Wij hebben er zeven, dus in ons geval komen er dan zeven van het huis bij. Die zeven van het huis hebben een ondankbare taak, want ze mogen helpen met opbouwen, tijdens de show mogen ze vooral toekijken en hopen op werk, en na afloop mogen ze meehelpen afbreken. Het is vooral wachten op orders en die dan uitvoeren.

kevaho
6 mei 2008, 12:33
nja, daar heb je mischien gelijk in... Anderzijds is het natuurlijk ook zo dat de technici van het huis altijd een andere voorstelling zien en opbouwen terwijl een vase crew die met een gezelschap tourt altijd dezelfde voorstelling ziet.
Ik herhaal, huistechnici kunnen van iedereen afkijken hoe ze met hun knoppen omgaan en hoe bepaalde lichteffecten gecreeert worden.

Ik ben wel gelukkig met mijn job, heel gelukkig zelfs... Ik bouw enkel nog op tijdens weekendvoorstelling, schoolvoorstellingen doe ik niet meer omdat ik dan met andere dingen bezig ben zoals, budgetten, vergaderingen met cultuurraad, bestellingen, etc. Maar ik moet zeggen dat ik het opbouwen, richten, laden en lossen, erg plezant vind... De gezelschappen waarmee ik tot nu toe gewerkt heb bezien ons niet als ondergewaardeerde huistechnici, maar gewoon als technici die hun werk doen. Ik merk dat in de relatie die je opbouwt gedurende één dag samenwerken. Meestal is het ook zo dat wij het statisch licht al volledig inhangen en kleuren. Het gezelschap waardeert dat altijd wel... Door de jaren heen hebben wij ook die naam opgebouwd. Gezelschappen komen graag naar Lommel want het eten is er goed, alles is geregeld en het licht en geluid is altijd zo ver als mogeliijk voorbereid en zo niet hebben ze het echt druk gehad. Ik ga graag werken, vooral in de weekenden want ik lach me altijd een breuk, elke keer opnieuw :hippie: :hippie:

Han S
6 mei 2008, 12:36
Kevin, het is niet de bedoeling dat we hier op de ad hominem tour gaan en elkaar gaan uitmaken voor zielig mannetje. Of je gelijk hebt of niet doet er in deze niet toe, maar zo gaan we hier niet met elkaar om. Probeer dat maar eens in off topic en kijk wat er gebeurt.

peter_heijnen
6 mei 2008, 13:31
De gezelschappen waarmee ik tot nu toe gewerkt heb bezien ons niet als ondergewaardeerde huistechnici, maar gewoon als technici die hun werk doen.
Ik zei ook niet dat huistechnici als minderwaardig worden gezien, ik zei dat huistechnici een ondankbare taak hebben. Maar..., als gezelschappen graag naar Lommel komen is dat vooral het bewijs dat jullie je werk goed doen, en ja het eten is natuurlijk ook belangrijk :).

B_2_the_a
6 mei 2008, 13:56
Eten is zeer belangrijk, daarom had ik een hekel aan werken in de rai! (gedverdemme)

Mijn bedoeling is nooit geweest om ruzies te stoken of wat dan ook, ook niet om alle theatertechnici onder 1 kam te scheren.... daarom ook mijn vraag: is dit algemeen zo of heb ik te maken gehad met een rotte appel???

Daarnaast, begrijpt kevaho de opmerking van guhlenn niet, omtrent de mac light..
Het ging niet om de mac 250, 500, wat dan ook.. Maar om een zaklamp ;)
Die ik overigens wel heb, maar die is niet zo groot, kon ik hem hoogstens mee laten stikken

bert k
6 mei 2008, 14:08
Dat is Mag light, met een g, vandaar de verwarring. En idd, geen technicus kan zonder...

B_2_the_a
6 mei 2008, 14:12
precies
die ja :P

lichttechnici kunnen ook niet zonder

guhlenn
6 mei 2008, 14:38
Ik gebruikte de juiste term (al nam ik een slag om de arm :) ) dus ook dat verklaard de verwarring niet helemaal.

Kevin; je maakt jezelf nogal belachelijk door zo te reageren op een post die je verkeerd begrijpt. Je preekte voor eigen parochie en ik had je door. Dat was alles. Maar je liet je kennen. Beetje jammer, topambtenaar. Ik ben idd. vrij zielig. :)

Ik weet niet of het aan de kwaliteit van de FOH mixergast lag of aan het eindeloze geduld van de rennende medewerker. Behringer was louter toeval.

minoin
6 mei 2008, 15:53
Ik zei ook niet dat huistechnici als minderwaardig worden gezien, ik zei dat huistechnici een ondankbare taak hebben. Maar..., als gezelschappen graag naar Lommel komen is dat vooral het bewijs dat jullie je werk goed doen, en ja het eten is natuurlijk ook belangrijk :).

Nope, ik ga er nu naartoe, weer een avondje werken. Gastenonvangst dit keer, btje in pak mensen binnen halen.
Met welk reizend gezelschap reis je dan mee Peter??
In ieder geval respect voor die geluidstechnici, die moeten het vaak ook met beperkte tijd doen. In het theater is het ook niet gemakkelijk, ben nog steeds niet altijd tevreden over het geluid in de zaal tijdens Dirty Dancing, maar ja dat is niet mijn pakkie aan.

peter_heijnen
7 mei 2008, 01:29
We waren de afgelopen twee dagen met simone kleinsma bij jullie. En afgelopen winter was ik er vijf weken meen ik met andre van duin, dus ik moet je wel eens gezien hebben daar lijkt me.

Btw over eten gesproken, ik neem altijd mijn eigen prakkie mee, ook al is er catering, want ik eet alleen biologisch, maar als ik in het beatrix ben maak ik minimaal een keer per week een uitzondering en loop ik naar boven richting de stationshal naar die döner tent. :)

skanky
7 mei 2008, 03:17
Ik ben net thuis van het afbreken van de simone kleinsma show in het Beatrix theater. Het was echt een pittige klus. De producent was bij het inplannen vergeten dat Dirty Dancing er permanent staat. We moesten ons decor in het decor van Dirty Dancing plaatsen. Ook konden we onze eigen lichten niet gebruiken omdat ze geen trekken over hadden.

De ploeg van het huis was heel erg onervaren. Allemaal jonge jochies die van niks wisten. Maar ze hadden wel de juiste instelling, ze wilde wel leren en ze deden wat we van ze vroegen zonder gezeur.
Ondanks de gigantisch zware avond ben ik er toch wel redelijk tevreden over.

Alleen blijf ik er bij dat Peter H een el34 in zn GT amp moet stoppen........

peter_heijnen
7 mei 2008, 10:34
Alleen blijf ik er bij dat Peter H een el34 in zn GT amp moet stoppen........
Ja ja ja, misschien zaterdag ok? Nou wel hopen dat ik die el34 niet thuis vergeet.... :)

minoin
7 mei 2008, 10:47
Ik ben net thuis van het afbreken van de simone kleinsma show in het Beatrix theater. Het was echt een pittige klus. De producent was bij het inplannen vergeten dat Dirty Dancing er permanent staat. We moesten ons decor in het decor van Dirty Dancing plaatsen. Ook konden we onze eigen lichten niet gebruiken omdat ze geen trekken over hadden.

De ploeg van het huis was heel erg onervaren. Allemaal jonge jochies die van niks wisten. Maar ze hadden wel de juiste instelling, ze wilde wel leren en ze deden wat we van ze vroegen zonder gezeur.
Ondanks de gigantisch zware avond ben ik er toch wel redelijk tevreden over.

Alleen blijf ik er bij dat Peter H een el34 in zn GT amp moet stoppen........

Shit ey, de wereld is echt klein, heb gister ook nog moeten werken bij Simone Kleinsma. Hoedanook, een maat van me heeft je dan geholpen Skanky, hij heet Jelle. En inderdaad, die hebben weinig ervaring of iets, maar zijn wel bereid te werken volgens mij.

Ik had ook gehoord dat de producent niet tevreden was met het uiteindelijke resultaat voor Simone, maar ja het Dirty Dancing-decor is ook niet bepaald handzaam. Hydraulische pompen voor bewegende vloerdelen, grote schermen voor projecties enz.

Ik heb inderdaad ook bij Andre van Duin gewerkt Peter :P Ik mocht dan soms die leuke pingpong-ballen opruimen... Geen moeilijke show verder!
Het eten in de Artiesten Foyer is ook niet altijd om naar huis te schrijven. En in de tijd van Andre van Duin inderdaad catering, maar dat was ook niet altijd even lekker. Ach, ik zeik te veel hahaha
Nou, als jullie nog in het theater komen, laat het dan maar even weten ;)

peter_heijnen
7 mei 2008, 10:56
Ik heb inderdaad ook bij Andre van Duin gewerkt Peter :P Ik mocht dan soms die leuke pingpong-ballen opruimen... Geen moeilijke show verder!
Haha de pingpongballen, ik was ze alweer bijna vergeten.... :)

Jelles
8 mei 2008, 12:37
Jep dat was ik ;)

Inderdaad onervaren club mensen. Ik heb ook totaal geen theaterachtergrond maar wil wel erg graag leren en gewoon sjouwen kan iedereen natuurlijk ;)

Doe conservatorium dus ik wil wel graag weten hoe alles werkt :P

B_2_the_a
8 mei 2008, 12:44
Jep dat was ik ;)

Inderdaad onervaren club mensen. Ik heb ook totaal geen theaterachtergrond maar wil wel erg graag leren en gewoon sjouwen kan iedereen natuurlijk ;)

Doe conservatorium dus ik wil wel graag weten hoe alles werkt :P


that's the spirit,
daarom doe ik het ook: omdat ik het wil leren

Rewind
9 mei 2008, 23:32
Ik heb een tijd in het congrescentrum in den haag gewerkt (ook theaterzaal) oa bij een aantal grote musicals. Uiteindelijk weet ik wel wat er bedoeld wordt met slome technici. Ik merkte ook dat ik een beetje begon te verstoffen. Uit eindelijk miste ik ook de gezellige sfeer die er hangt bij zo'n reizend gezelschap. Toen ben ik er maar mee gestopt, ik wil niet de gene zijn die verstoft in een theater en daardoor met scheve ogen wordt aangekeken door andere technici. Werk nog wel bij een gewoon av bedrijf trouwens. Dat blijft me veel meer motiveren.

Naast Mag Lites, zijn trouwens ook de leathermans onmisbaar :)
Crewcatering in de Rai is inderdaad niet altijd geweldig.

guhlenn
10 mei 2008, 12:16
How could i forget the leatherman... :D