PDA

View Full Version : Als je nou zou moeten kiezen



Han S
4 mei 2008, 17:41
En wel voor wat volgens jou de beste band ooit is die Nederland heeft voortgebracht, welke band zou dat dan zijn?

Aanleiding voor mij is de knullige uitzending van vannacht naar aanleiding van het feit dat Nederland 50 jaar popmuziek heeft. Er werd een nachtelijke uitzending aan gewijd welke werd gepresenteerd door Matthijs van Nieuwkerk met Leo Blokhuis aan zijn zijde. Kneuterigheid gegarandeerd dus en er kwam een stroom pophistorie langs die mij na een half uur deed besluiten om de TV uit te zetten en te gaan zuipen.

Niettemin dacht ik aan hoe mooi het had kunnen zijn, want dit land heeft in 50 jaar een aantal briljante bands gekend. Ik denk bijvoorbeeld aan Focus, welke muziktechnisch en kwa presentatie, drive etc etc een van de beste bands is die we hebben gehad. Ik denk aan Brainbox, Urban Dance Squad, maar bijvoorbeeld niet aan Golden Earring. GE hebben een paar ijzersterke hits gehad waar kwa song niks mis mee was, maar als band vond ik ze nooit zo geweldig.

Wat is dan de allerbeste band die Nederland heeft voorgebracht? Ik neig nu naar Focus, maar er komt mogelijk nog een band waarvan ik zeg: ja, die was nog beter.

Maak me gek!

B_2_the_a
4 mei 2008, 17:58
op het moment:
Blof
8 a 10 jaar terug:
De Kast (muziek spreekt niet iedereen aan maar die gasten speelde tot ze erbij neervielen).

Ik ben eigenlijk niet zo heel erg bekend met de Nederlandse Muziekgeschiedenis

F*R*E*A*K
4 mei 2008, 18:24
Ik zeg Gorefest.

chubbyfan
4 mei 2008, 18:30
NORMAAL natuurlijk

gitaarvrouwtje
4 mei 2008, 18:51
focus jaaaa
ik vond the mo ook wel leuk in de jaren 80
the golden earing uiteraard
en herman mag niet missen
enne als groningse wil ik toch even noemen
ro-dys (http://nl.youtube.com/watch?v=EDE79Knfi_s)
een echte beatband met maar 1 echte hit TAKE HER HOME

mogen t alleen bands zijn?
want faye lovski komt nog in me op

en al is t geen POPmuziek
deze band moet ook genoemd vind ik
amsterdam klezmer orkest (http://nl.youtube.com/watch?v=YYDZKARnRVo)

Chris Winsemius
4 mei 2008, 19:12
na een half uur deed besluiten om de TV uit te zetten en te gaan zuipen.

Complimentje!

Qua Nederlandse bands: er zijn er behoorlijk wat die erg goed zijn en we kunnen bij minimaal 50% Nederlandse bezetting Van Halen natuurlijk niet vergeten :)

grayfink
4 mei 2008, 19:26
Han: je kunt ook tegelijk zuipen en tv kijken. Dat heet multitasking.
Beste nederlandse band is uiteraard Kutschurft.

PingusDB
4 mei 2008, 19:37
...
en al is t geen POPmuziek
deze band moet ook genoemd vind ik
amsterdam klezmer orkest (http://nl.youtube.com/watch?v=YYDZKARnRVo)

Dat klinkt inderdaad erg goed :)

Blind Owl
4 mei 2008, 19:37
Focus natuurlijk, er is maar 1 Nederlander die Jimmy Page en Eric Clapton heeft weten te kloppen als beste gitarist van de wereld (volgens zo'n boekje :satisfie: ) en Focus maakte gewoon toffe muziek.

B_2_the_a
4 mei 2008, 19:37
als het zou gaan om beste nederlandse artiest zou ik direct herman v. veen of andre rieu zeggen

Herman: voor zijn muziek en acteerkunsten (zie dvd's van hem in carré)
Andre: voor zijn succes buiten Nederland en de inmense tour (130 trailers) die hij nu heeft.

yhcmarc
4 mei 2008, 19:46
Aangezien ik in een andere muzikale hoek zit ...

Larm - Een van de grootste invloeden (nederlands) op de wereldwijde punkscene
Seeing red - Het vervolg van bovenstaande band
BGK

Oil - hebben imho met Definition delta misschien wel de beste ruige rockplaat in nederland ooit uitgebracht

Nino1110
4 mei 2008, 19:57
Jostiband , ongetwijfeld!

tidalwave_sideburns
4 mei 2008, 20:04
Batmobile! In deze contreien nog steeds mateloos populair.

Han S
4 mei 2008, 21:11
Je moet smaak en persoonlijke voorkeur een beetje opzij kunnen zetten. Als ik kijk naar kwaliteit, inventiviteit, instrumentbeheersing en hoe het reportoire in elkaar zit dan kom ik nog steeds bij Focus. Van Blof kan ik alles zo naspelen, bij Focus kom je op een gecompliceerdheid terecht dat je echt dingen heel ernstig moet gaan uitzoeken. En toch is het dan ondanks de ingewikkeldheid een genot om naar te luisteren.

Blof is wel een goede band hoor, maar ik vind die zanger heel erg irritant, maar dat is dan weer persoonlijk.

B_2_the_a
4 mei 2008, 21:17
tjah,
de nummers van blof zijn niet moeilijk.... zeker niet
maar schrijf maar zoiets!
het was popmuziek in z'n puurste vorm... dat bevalt me zo van hun muziek

FreeGee
4 mei 2008, 21:22
Alquin is misschien the "Best kept secret"

arcane
4 mei 2008, 21:53
Ook ik zeg Gorefest.

artnaz
4 mei 2008, 22:04
Focus, Golden Earring, inderdaad...

Belangrijke maar relatief onbekende vind ik Ekseption.

Chris Winsemius
4 mei 2008, 22:29
Qua gitaristen ook nog even E(e)lco Gelling d'r bij!

Han S
4 mei 2008, 22:34
tjah,
de nummers van blof zijn niet moeilijk.... zeker niet
maar schrijf maar zoiets!
het was popmuziek in z'n puurste vorm... dat bevalt me zo van hun muziek

Okay, maar dan heb je het over smaak en mijn smaak zegt me dat ik er geen ene reet aan vind. Maar die discussie is zowel zinloos als kansloos. :D

Mithrandir
4 mei 2008, 22:37
'Beste' is toch sowieso subjectief? Focus is een hele goeie band en zou ook mijn keus zijn, maar als je er niet van houdt is het automatisch niet de beste voor jou.

Heb je objectieve criteria aan de hand waarvan ik kan bepalen wat de beste band is?

Han S
4 mei 2008, 22:53
'Beste' is toch sowieso subjectief? Focus is een hele goeie band en zou ook mijn keus zijn, maar als je er niet van houdt is het automatisch niet de beste voor jou.

Heb je objectieve criteria aan de hand waarvan ik kan bepalen wat de beste band is?

Het is ook moeilijk om met de juiste criteria tot een juiste keus te komen, maar we zijn hier allemaal muzikanten of tenminste muziekliefhebbers. En ik wil ook niet arrogant zijn, maar de muziek van bands als Normaal en consorten is voor mij niet interessant bijvoorbeeld.

De Engelsen en Amerikanen hebben bands voortgebracht waar wij na 50 jaar historie niet aan kunnen tippen, maar naar mijn idee, met mijn kennis van de muziek als hulpmiddel, komt Focus aardig in de richting en ik zou niet zo snel een tweede band kunnen noemen die dat nivo haalt.

Neem een populaire band als (insert name) en analiseer de nummers eens, hoe zit dat in elkaar en kan moeilijk ook mooi zijn, of is het juist de eenvoud die het zo bizonder maakt in een bepaalde context. Ik vind dat razend interessant.

Ik heb met Pierre van der Linden gewerkt, een van de meest bizarre drummers die ik ken. Ik heb met John Schuursma (Brainbox) gewerkt, een gitarist met de meest bizarre timing welke ik ooit heb gehoord. Ik vind die mensen fenomenaal en in die rij kun je zo Jan Akkerman en Thijs van Leer zetten, buitengewone figuren, net als die gasten van YES en The Beatles, om er een paar te noemen. George Baker en Corrie Konings vallen helaas buiten die catagorie. :D

grayfink
4 mei 2008, 23:44
Ik heb net de uitzending met de snelspoeltoets bekeken, ruime aandacht voor UDS en Focus hoor! Met beelden van UDS bij de Tonight Show, en een ouwe kopie van de engelse Melodymaker, waar J A op 1 stond in het lijstje van de beste gitarist van de wereld :)

gitaarvrouwtje
5 mei 2008, 00:41
enne deze

brainbox (http://nl.youtube.com/watch?v=GLW8_kWDKbY) UITERAARD!!

oeh en vergeet ik nog bijna deze

shocking blue (http://nl.youtube.com/watch?v=U2DBcbZc3ck)

Harald
5 mei 2008, 11:49
Brainbox vooral met Akkerman

Cuby & the Blizzards deed af en toe toch ook erg leuk. Als je het over structuur hebt is dit een leuke, ergens zit hier een bluesprogressie in verstopt (I IV V) redelijk bizar schema, let maar niet op de video, bloedmooi nummer: http://nl.youtube.com/watch?v=BHuY8-GBzCg&feature=related

Maar neig ook sterk naar Focus, heb een dvd met oude live opnames. Als ze Focus at the Rainbow nu ook nog eens op dvd zouden uitbrengen. Er is blijkbaar video van getuige de filmpjes op youtube. http://nl.youtube.com/watch?v=-v7LzOeTkfM Akkerman kan ook fantastisch losjes ritme spelen, lekker introotje hier.

Ander best kept secret, maar veel funkier, Blowbeat, en dan vooral de tweede LP (dacht ik ook op cd te krijgen) wat een heerlijke ritmesectie, René Creemers en Pieter Douma samen, de gitarist die toen meedeed maakt het helemaal af. Alleen jammer dat hun stage presence in die tijd beroerd was. De keren dat ik ze toen gezien heb leken ze er nu niet echt heel veel zin in te hebben. Het cynisme van de teksten straalden ze helaas ook in hun spel uit. Derde cd vond ik wat minder, met andere drummer. Dit is de nieuwe reincarnatie, ritmesectie lijkt hier net wat meer standaard. Leendert Haaksma leeft zich wel lekker uit. http://nl.youtube.com/watch?v=xA8U_7UYuxw&feature=related Dit is trouwens René Creemers. Absurd goede drummer: http://nl.youtube.com/watch?v=SFm2rTw9Mys&feature=related

Kim Wilson
5 mei 2008, 11:57
Nou Han, Normaal heeft idd misschien niet de meest intelligente schema's bedacht, maar het staat wel als een huis. En wat ze tegenwoordig in het theater doen, steekt toch bijzonder goed in elkaar. Fokke de Jong, Roel Spanjers, toch niet de minste muzikanten.

Maar béste band van NL, nee, dat denk ik ook niet. :satisfie:

Han S
5 mei 2008, 12:01
Window of my eyes is inderdaad een monumentaal nummer en een terechte klassieker.

En wat kun je verder van Focus zeggen, ik ben nog altijd verbaasd over de muzikaliteit van die gasten.

Han S
5 mei 2008, 12:05
Nou Han, Normaal heeft idd misschien niet de meest intelligente schema's bedacht, maar het staat wel als een huis. En wat ze tegenwoordig in het theater doen, steekt toch bijzonder goed in elkaar. Fokke de Jong, Roel Spanjers, toch niet de minste muzikanten.

Maar béste band van NL, nee, dat denk ik ook niet. :satisfie:

Dat is ook het probleem Hans, je zit altijd aan je smaak vast, daar kom je nooit los van. Maar ik probeer in dit draadje puur op de kwaliteit van de band te gaan, de kunde van de muzikanten en de kwaliteit van de songs en de structuur daarvan. En als je daar op focussed dan is Cuby met Window een miljoen maal interessanter dan alles van Normaal bij elkaar. (Voor een groot deel te danken aan de briljante pianopartij van de heer Brood.)

drap
5 mei 2008, 12:15
Puur smaak, Urban Dance Squad. Maar de beste? Geen idee. Om de beste te zijn, hoe je dat ook uberhaupt al wil beoordelen, hoef je niet bekend te zijn, dus m'n referentiekader zal ongetwijfeld ook niet toereikend genoeg zijn. Van wat ik ken zeg ik dan weer Focus.

Kim Wilson
5 mei 2008, 12:16
Dat is ook het probleem Hans, je zit altijd aan je smaak vast, daar kom je nooit los van. Maar ik probeer in dit draadje puur op de kwaliteit van de band te gaan, de kunde van de muzikanten en de kwaliteit van de songs en de structuur daarvan. En als je daar op focussed dan is Cuby met Window een miljoen maal interessanter dan alles van Normaal bij elkaar. (Voor een groot deel te danken aan de briljante pianopartij van de heer Brood.)
Over kunde van muzikanten kunnen we nog wel een boompje opzetten. Paul Kemper was een zeer kundig gitarist, Fokke de Jong is een hartstikke goeie drummer en Roel Spanjers is een kunstenaar op alles met toetsen, van accordeon tot Hammond en piano. Dat zeg ik, wat ze nu in het theater neerzetten is wel hartstikke goed, en heeft weinig meer te maken met de grote tent-optredens.

Han S
5 mei 2008, 12:33
Maar het gaat nog steeds over smaak Hans, heb je wel eens gezien wat Thijs van Leer op die Hammond doet/deed? En dat had hij ook allemaal zelf bedacht, ik vind dat fenomenaal. Heb je wel eens een solo van Jan Akkerman gevolgd? Je denkt op een gegeven moment dat hij de weg helemaal kwijt is, maar hij weet precies wat hij doet.

Thijs van Leer is een heel vreemde man, maar als toetsenist acht ik hem een van de grootsten die in de rij hoort bij Rick Wakeman en consorten.

drap
5 mei 2008, 12:38
Nee hoor, Akkerman weet soms ook ff niet wat ie doet en vliegt door op de grens te spelen ook wel eens uit de bocht. Althans, dat is wat ik wel eens van de man heb begrepen uit interviews. Vind het alleen wel razend knap hoe die man toch altijd weer terug komt op een bepaald punt en dat vind ik echt razend knap. Ik heb echt groot respect voor het spel van Jan Akkerman. Groot gitarist met een groot muzikaal hart.

Kim Wilson
5 mei 2008, 13:08
Maar het gaat nog steeds over smaak Hans, heb je wel eens gezien wat Thijs van Leer op die Hammond doet/deed? En dat had hij ook allemaal zelf bedacht, ik vind dat fenomenaal. Heb je wel eens een solo van Jan Akkerman gevolgd? Je denkt op een gegeven moment dat hij de weg helemaal kwijt is, maar hij weet precies wat hij doet.

Thijs van Leer is een heel vreemde man, maar als toetsenist acht ik hem een van de grootsten die in de rij hoort bij Rick Wakeman en consorten.
De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik nooit echt op beide personen heb gelet. En ik geloof je op je woord, die mensen zullen ongetwijfeld zeer goeie muzikanten zijn. Maar de mensen die ik noemde, zijn ook goeie muzikanten. Misschien niet helemaal van het kaliber Akkerman of Van Leer, maar om het af te schuiven op smaak gaat me te ver. Daarmee doe je die mensen tekort.

Heb jij Paul Kemper, Roel Spanjers en Fokke de Jong weleens gehoord?

Han S
5 mei 2008, 15:39
Heb jij Paul Kemper, Roel Spanjers en Fokke de Jong weleens gehoord?

Jawel hoor, maar mij boeit het niet echt en ik weet dat ik het gevaar loop om arrogant te lijken, maar ik heb ook niks met jan Smit en Vader Abraham, al vertoon ik enige gelijkenis. :D

Ik heb al zoveel hardstikke geweldige muzikanten meegemaakt waar niemand ooit wat van hoort of heeft gehoord. Heb je wel eens gehoord van Kooz Killz Applemooz? Daarin zat een drummer en een gitarist die ongeveer iedereen zoek spelen, maar ook dat hield gewoon op in de vergetelheid. En zo heb ik nog wel 500 bands gekend.

Waar het mij in dit draadje om gaat is er achter komen of wij wel bands hebben en hebben gehad die het nivo halen van de grote buitenlandse bands en dan denk ik niet alleen aan oude bands als YES, The Who, Beatles, Pink Floyd of de grote Amerikaanse bands, maar ook aan jongere bands als bijvoorbeeld Incubus of Tool, om er een paar te noemen.

Tho
5 mei 2008, 15:50
Bij mijn gebrek aan kennis uit de tijd van Cubie and the Blizzards en dat soort dingen zou ik zeggen:

Thanatos en Pleurisy

En natuurlijk Vulvasonic :hippie:

Tristan
5 mei 2008, 16:22
Tsja, ik weet het niet hoor Han, ik vind eerlijk gezegd dat Nederland maar weinig echt vette bands heeft...
Als je het dan echt heel droog gaat bekijken bedoel ik dan...

Jan Akkerman kan bij vlagen een hele goede gitarist zijn, iemand ook met de ballen om risico's te nemen, wat ik altijd in een muzikant waardeer, maar als je bijvoorbeeld naar zijn gitaarsound kijkt dan is dat denk ik van zo'n bedroevend niveau dat ik het zou bestempelen als een van de slechtste in de hele Muziekgeschiedenis...

Compositorisch vind ik Focus nou ook weer niet ijzersterk, neem bijvoorbeeld Hocus Pocus, vette riff, maar dat klassieke gejodel sluit daar nou niet bepaald geniaal op aan, een beetje stukjes aan elkaar plakken kunnen de meeste muzikanten wel...

Ik denk niet dat er bekende Nederlandse bands zijn die echt mee kunnen met de grote Engelse en Amerikaanse bands...

Het enige dat ik kan bedenken is het Metropole Orkest, nu onder leiding van Vince Mendoza, dat is wel een uniek orkest en bovenal erg goed...
Alhoewel, de ritmesectie daarvan vind ik ook niet echt denderend, Martijn Vink, Marcel Schimscheimer een Marcel Serierse geloof ik...
Tsja, het zijn niet de vetste drummers en bassisten, kunnen wel ongelofelijk goed spelen maar 'het' zit er gewoon niet in, daarvoor zijn 't toch te veel sessiegasten, gewoon te slap...
Het Metropole is helemaal te gek als ze met de ritmesectie van een echte band meespelen...

Die saxofonisten zijn ook geweldig, Marc Scholten en Leo Janssen...
Ik heb Leo Janssen een keer live gezien in een superdebiele bezetting met Rinus Gerritsen, Cesar Zijderwijk (wat een baggerdrummer tegenwoordig), Jasper van 't Hof en Eef Albers waarin hij de sterren van de hemel speelde...
Wat een intensiteit, op het niveau van Michael Brecker, echt waanzinnig...
Eef is natuurlijk ook te gek, als gitarist op het gebied van Jazz en de grensvlakken daarvan toch wel een van de grotere op deze planeet denk ik...
Maar ja, dan heb je het toch over losse muzikanten en niet over bands...

Urban Dance Squad vind ik te gek en zij hebben natuurlijk wel echt iets vernieuwends gebracht, bovendien is dat waarschijnlijk nog steeds wel een van de hardst Rockende bands van Nederland...
Dat is wel een band die internationaal mee heeft gespeeld en echt iets te betekenen heeft gehad in de Muziekgeschiedenis...

State of Monc komt ook nog in mijn gedachten op, ik denk wel dat zij in hun genre (Jazz i.c.m. Electronica) meekomen met buitenlandse bands...

Eigenlijk heeft Belgie misschien meer te bieden, The Wizards of Ooze, fantastische gestoorde Funk, Philip Catherine, Jazzgitarist met een heel eigen stijl etc. etc.

Ik weet het niet...

Han S
5 mei 2008, 17:23
Wel een goed verhaal Tristan, daar kan ik wel wat mee. Hocus Pocus is volgens mij ook een geinnummer, een parodie op jezelf. Maar nummers als Sylvia vind ik geniaal, al ben ik niet echt een Focus fan hoor. Maar ik vind Windows van Cuby ook een geniaal nummer. Het hoeft niet altijd ingewikkeld te zijn, neem Dimming of the day van Richard Thompson, een simpel nummer maar geniaal in zijn eenvoud, met van die prachtige wendingen en accoordenwisselingen. Net zoiets zie je bij 'Little Green' van Joni Mitchell, accoorden wisselingen die niemand anders deed en met een mooie open stemming, maar dat is 1971 en dus gedateerd.


Maar neem bands als CSN&Y en vraag je af of wij ooit zoiets hebben gehad. O ja, we kunnen het prima nadoen, maar de songs en harmonieën van David Crosby zijn volstrekt uniek, daarbij is de meuk van Frans Bauer en Jan Smit vergeleken gewoon een kampeerliedje in D, al realiseer ik me daar de arrogantie wel van, want er zijn mensen die het prachtig vinden.

Of neem een song als 'Desperado' van The Eagles, helemaal stukgedraaid en zo vaak te horen geweest dat men er weinig aanvindt, maar wel een geniaal nummer met een prachtige tekst die de muziek past als een maatpak.

Mooie discussie.

Malle Eppie
5 mei 2008, 18:09
Voor mij:

Pestilence
God Dethroned
Gorefest (voordat ze commercieel gingen)
Urban Dance Squad
Golden Earing
Billy the Kid vond ik ook erg goed

Puur kijkend naar internationaal succes:

Benga Boys van Wessel van Diepen
2 Unlimited
(alleen hou ik niet echt van die muziek...)

9Souls
5 mei 2008, 23:42
was niet iemand van van halen nederlands?

Tho
6 mei 2008, 13:04
was niet iemand van van halen nederlands?

Ja, de Van Halens zelf (Barneveld geloof ik, boeren gehucht) maar om dat nou een Nederlandse band te noemen..

artnaz
6 mei 2008, 13:13
Ekseption kent niemand dus? :stop:

Niet echt populaire/pakkende/hit-muziek, maar het is wel zeker kwaliteit.

almarvk
6 mei 2008, 13:37
Ik heb onlangs 3 platen van ze gekregen en vond het behoorlijk irritante muziek. Knappe gast die toetsenist, maar niet aan mij besteed.

peter_heijnen
6 mei 2008, 14:09
De beste band is m.i. helemaal niet de band met de allerbeste muzikanten erin, het gaat natuurlijk om de som der delen, chemistry dus.

Ik heb enkele jaren geleden sprakeloos naar krezip 'live op pinkpop' op tv zitten kijken. Voorafgaand aan hun optreden was er een reportage waarin je zag dat ze afzonderlijk geen van allen hun instrument fatsoenlijk beheersten, maar wat er tijdens het spelen tussen hun samen gebeurde was echt heel uitzonderlijk.

Maar als ik dan moet kiezen, wordt het toch UDS. Zij hadden ook die energiebron waar ze alleen samen uit konden tappen, maar waren daarbij ook goede instrumentalisten, en ze sloegen hun eigen nieuwe weg in.

Ik zeg dus ook: Urban Dance Squad!

peter_heijnen
6 mei 2008, 14:21
Puur smaak, Urban Dance Squad.
Haha, even off topic met het voetbaltopic in het achterhoofd. Ik ben ooit met silvano, patrick, en michel naar ajax-feijnoord in het olympisch stadion geweest en wat denk je: ze waren echt niet voor feijnoord. :)

Mitch
6 mei 2008, 16:09
Tja, de criteria zijn weer net zo breed als de smaak zelf :D
Ik ben een enorme Blof fan, om meerdere redenen. Dat hun muziek alleen maar simpel zou zijn....dan wordt het laatste album waarschijnlijk overgeslagen? In Umoja zitten een aantal compositorische hoogetpunten die je echt niet binnen twee minuten hebt uitgevogeld. Daarnaast is het ook zo'n band die als som der delen iets neerzet wat de leden afzonderlijk niet zouden kunnen. Dus is het een goede band :)

Maar goed, volgens mij zijn de Tröckener Kecks nog niet genoemd, dat blijft toch ook weergaloze muziek. Puur, simpel en recht voor zijn raap. Had Rick de Leeuw iets toegankelijker kunnen zingen dan had deze band een stuk groter kunnen worden dan De Dijk.

johanb
6 mei 2008, 16:38
Ik zou sweet d'buster willen toevoegen, bertus borger op sax,hans laffaie drums paul smeenk gitaar en herman deinum bas. indetijd dat ik ze zag hadden ze robert jan stips op piano/keyboard .Dat klonk heel goed samen en was volgens mij ook nog van behoorlijk niveau

Rinze
6 mei 2008, 16:44
Tedje en de flikkers, alleen vanwege de geweldige naam.

hansli
6 mei 2008, 16:44
zeg jongens en meisjes.....

ik mis supersister helemaal in deze discussie, en dat is nou net 1 van de weinigen waar ik meteen aan denk......

veel nederlandse muziek is gewoon erg nederlands, met weinig export mogelijkheden, the cats en pussycat zijn ook wel uitzonderingen.

en had iemand die vermaledijde outsiders eigelijk al genoemd? (dat bandje met wally tax!)

Mark1990
6 mei 2008, 17:17
Ekseption kent niemand dus? :stop:

Niet echt populaire/pakkende/hit-muziek, maar het is wel zeker kwaliteit.

heb eens een cd'tje van een maat geluisterd, maar ik werd er bijzonder nerveus van eigenlijk.....weet alleen nog dat ik Julia wel een aardig nummer vond.

Beste band is Kleintje Pils natuurlijk :stop:
nee, ff serieus, denk dat ik toch Focus moet zeggen, met uitzondering van het gejodel dan.

Kakihara
6 mei 2008, 17:30
Heb ik nou scheel lopen lezen of ben ik echt nergens Doe Maar tegengekomen ? Misschien dat de modale Nederlander er anders overdenkt als een Belg, maar ik word nog steeds vrolijk als ik één van hun deuntjes hoor. En de heren Jansz en Vrienten zijn ook niet bepaald sukkels op hun instrumenten. Het is misschien wat minder muzikantenmuziek als Focus, maar is het daarom minder ? Verder vind ik Peter Koelewijn best ook wel van betekenis gespeeld hebben in de Nederlandse popmuziek. Of ben ik nou niet cool ? :chicken:

Han S
6 mei 2008, 17:54
Ekseption kent niemand dus? :stop:

Niet echt populaire/pakkende/hit-muziek, maar het is wel zeker kwaliteit.

Tuurlijk wel, de mooiste saxofoonsolo ooit staat op een plaat van Ekseption. Ik ben wel naar een concert geweest waar ze samen speelden met het NoordHollands symphonieorkest, erg leuke band.

drap
6 mei 2008, 18:03
Haha, even off topic met het voetbaltopic in het achterhoofd. Ik ben ooit met silvano, patrick, en michel naar ajax-feijnoord in het olympisch stadion geweest en wat denk je: ze waren echt niet voor feijnoord. :)

Ja duhu, één komt uit Amsterdam, twee uit Utrecht en één uit Amersfoort (toch?). You figure! :satisfie: Dit is het voetbaltopic ook niet, hier haat ik geen Ajax fans :D

Oh, btw, het is Feyenoord ;)

peter_heijnen
7 mei 2008, 01:18
Oh, btw, het is Feyenoord ;)
Ik had het zelf al ontdekt, het stond goed gespeld op een auto naast me in de file vandaag. Maar morgen ben ik dat natuurlijk weer vergeten... :)

Micro-e
7 mei 2008, 11:38
Gotcha! is nog niet eens genoemd!!!
http://nl.youtube.com/watch?v=nQHCG748F5s

Triffid
7 mei 2008, 12:37
Tsja, ik weet het niet hoor Han, ik vind eerlijk gezegd dat Nederland maar weinig echt vette bands heeft...
Als je het dan echt heel droog gaat bekijken bedoel ik dan...

Jan Akkerman kan bij vlagen een hele goede gitarist zijn, iemand ook met de ballen om risico's te nemen, wat ik altijd in een muzikant waardeer, maar als je bijvoorbeeld naar zijn gitaarsound kijkt dan is dat denk ik van zo'n bedroevend niveau dat ik het zou bestempelen als een van de slechtste in de hele Muziekgeschiedenis...

Compositorisch vind ik Focus nou ook weer niet ijzersterk, neem bijvoorbeeld Hocus Pocus, vette riff, maar dat klassieke gejodel sluit daar nou niet bepaald geniaal op aan, een beetje stukjes aan elkaar plakken kunnen de meeste muzikanten wel...

Ik denk niet dat er bekende Nederlandse bands zijn die echt mee kunnen met de grote Engelse en Amerikaanse bands...

Het enige dat ik kan bedenken is het Metropole Orkest, nu onder leiding van Vince Mendoza, dat is wel een uniek orkest en bovenal erg goed...
Alhoewel, de ritmesectie daarvan vind ik ook niet echt denderend, Martijn Vink, Marcel Schimscheimer een Marcel Serierse geloof ik...
Tsja, het zijn niet de vetste drummers en bassisten, kunnen wel ongelofelijk goed spelen maar 'het' zit er gewoon niet in, daarvoor zijn 't toch te veel sessiegasten, gewoon te slap...
Het Metropole is helemaal te gek als ze met de ritmesectie van een echte band meespelen...

Die saxofonisten zijn ook geweldig, Marc Scholten en Leo Janssen...
Ik heb Leo Janssen een keer live gezien in een superdebiele bezetting met Rinus Gerritsen, Cesar Zijderwijk (wat een baggerdrummer tegenwoordig), Jasper van 't Hof en Eef Albers waarin hij de sterren van de hemel speelde...
Wat een intensiteit, op het niveau van Michael Brecker, echt waanzinnig...
Eef is natuurlijk ook te gek, als gitarist op het gebied van Jazz en de grensvlakken daarvan toch wel een van de grotere op deze planeet denk ik...
Maar ja, dan heb je het toch over losse muzikanten en niet over bands...

Urban Dance Squad vind ik te gek en zij hebben natuurlijk wel echt iets vernieuwends gebracht, bovendien is dat waarschijnlijk nog steeds wel een van de hardst Rockende bands van Nederland...
Dat is wel een band die internationaal mee heeft gespeeld en echt iets te betekenen heeft gehad in de Muziekgeschiedenis...

State of Monc komt ook nog in mijn gedachten op, ik denk wel dat zij in hun genre (Jazz i.c.m. Electronica) meekomen met buitenlandse bands...

Eigenlijk heeft Belgie misschien meer te bieden, The Wizards of Ooze, fantastische gestoorde Funk, Philip Catherine, Jazzgitarist met een heel eigen stijl etc. etc.

Ik weet het niet...

Op muzikaal gebied heeft Belgie naar mijn mening veel meer te bieden dan Nederland, maar ieder zijn smaak natuurlijk.

Wat Nederland betreft vind ik eigenlijk the Nits een van de beste groepen.
Urban Dance Squad hoort er ook absoluut bij, en Claw Boys Claw hebben ook wel aardige dingen gemaakt.

Han S
7 mei 2008, 12:40
Het gaat hier nog steeds voornamelijk over smaak, maar daar zijn al genoeg draadjes over. Ik wilde eens onderzoeken wat men vindt van de kwaliteit van de nederlandse bands en of we het level halen van de buitenlanders.

Gotscha houd ik nog geen minuut vol, maar dat is ook smaak, kwalitatief komen ze redelijk in de middelmaat maar buitenlandse bands met die stijl spelen Gotscha helemaal zoek.

Zelfde zie ik hier met Blof, mooi dat je daar helemaal van uit je dak gaat, maar ik wordt er door geïrriteerd en dat komt door dat gejank van die zanger en datzelfde heb ik met de Dijk, ook een buitengewoon irritante zanger IMNSHO.

Smaak dames en heren, ik kan daar weinig aan doen, ik ben nogmaals ook geen fan van Focus, maar kwalitatief staan/stonden die wel behoorlijk hoog op de ladder en ik kan nog steeds niets noemen wat daar overheen komt, dus maak me gek.

Zijn en nederlandse bands met het nivo van UK, YES, Gentle Giant, Genesis, Brand-X, Deftones, NIN, Tool etc etc etc???

Edit: de Nits? helemaal niks, zou de Niks moeten heten. :D

Harry
7 mei 2008, 12:48
t blijft nog steeds een kwestie van smaak, bovengenoemde bands kunnen mij bijvoorbeeld niet boeien. Ik noem; Herman's Wild Romance met Dany, Freddy en Cees, Sweet d' Buster (kent niemand ze meer?), Bintangs, Carlsberg, Sjako, Golden Earring en ik zal er wel een paar vergeten zijn....

Pepe
7 mei 2008, 13:07
Als je het beste definieert als meest ingewikkeld .... dat levert voor mij over het algemeen weinig interessante muziek op. Muziek is toch ook een groot deel emotie en de onderbuik is een belangrijk aspect daarin.

Als schrijvend artiest heb je ook te maken met die kant. Soms is het beter om een "kijk mij eens lickje" op te offeren voor een simpele effectieve hook en dat is vaak moeilijker dan de luisteraar te willen imponeren met flashy stuff. De kunst is weg te snijden tot je de core overhoud, niet alleen in muziek maar ook in proza en beeldende kunst.

Ik heb enorm veel respect voor bands als De Dijk en Blof die in hun composities de traditie van typische nederlandse harmonieen en akkoordenreeksen die je ook vindt in nummers als Ketelbinkie en Mens durf te leven, het repetoire van Shaffy of Hazes, weten te vertalen naar een rock idioom.

Focus was een goeie band maar niet om het technische level maar meer om de unieke sound die -hoewel succesvol- nooit is gecopieerd omdat het zo eigen was en dat definieert een goeie artiest of band.


Wat die prog bands betreft.. nederland heeft geen prog traditie, te kleine markt waar de UK en Duitsland geen last van hebben. Het druist ook een beetje in tegen de hollandse nuchterheid. Het druist trouwens muzikaal ook in tegen de amerikaanse op ritme gebaseerde muziektraditie. Als amerikanen prog gaan spelen heeft het ook iets gekunstelds, dan moeten ze eerst in de europese contraharmonieen duiken.

Orgasmocaster
7 mei 2008, 16:06
Ik heb enorm veel respect voor bands als De Dijk en Blof die in hun composities de traditie van typische nederlandse harmonieen en akkoordenreeksen die je ook vindt in nummers als Ketelbinkie en Mens durf te leven, het repetoire van Shaffy of Hazes, weten te vertalen naar een rock idioom.

Het is altijd weer leuk om een nederlandstalig nummer te horen. Ik ken Blof dan niet, maar De Dijk, en van dikke planken (ofzoiets) wel. zelfs een Marco Borsato nummer kan leuk zijn op zijn tijd. (heb nog niet iets van hem van de laatste 10 jaar gehoord) Het heeft iets sentimenteels denk ik.. in combinatie met die typisches nederlandse harmonieen en akkoordenreeksen. maar datzelfde typische gaat uiteindelijk irriteren, en alles gaat opelkaar lijken als je er te lang naar luisterd!

Wat ik ook niet begrijp bij engelstalige nederlandse bands is dat er niet meer word gewerkt aan het accent! een beetje coaching zou het al een stuk minder irritant maken! soms zingen ze met zooo'n zwaar nederands accent, dan denk ik, hoe denken ze nou ooit daar internationaal mee door te breken!?


Zijn en nederlandse bands met het nivo van UK, YES, Gentle Giant, Genesis, Brand-X, Deftones, NIN, Tool etc etc etc???

Helaas niet. Internationaal gezien hebben nederlandse artiesten eigenlijk weinig impact gemaakt. (en dan heb ik het over de UK en US).
Iemand noemde 2 unlimited en nog zo'n band, maar dat wordt echt gezien als een novelty/1 dags vlieg hit.. niemand die buiten nl nog weet wie ze zijn.

Wel hoor je dagelijks de Golden Earring op de meeste US Classic rock stations.. helaas maar 2 nummers(twilight zone & radar love), maar toch. Heel zelden hoor je thijs van leer zijn jodelsolo voorbij komen... en dat is gelijk de reden waarom ik geen fan van ze ben...

Andre Rieu heeft trouwens inderdaad bijna wekelijks specials op PBS.. maar dat is dan weer geen band.

Van Halen is uiteraard maar gedeeltelijk nederlands, maar ik denk dat maar weinig nederlanders door hebben hoe groot hun success in de US was (en is)
In NL hoor je (bij wijze van spreken) alleen maar Running with the devil en Jump op de Radio, terwijl ze hier minstens 30 meer hits hebben gehad in die periode die nog dagelijks te horen zijn op de radio. Nogmaals, geen nederlandse band, maar we mogen best trots zijn op Ed en Al..

Tristan
7 mei 2008, 16:39
t blijft nog steeds een kwestie van smaak, bovengenoemde bands kunnen mij bijvoorbeeld niet boeien. Ik noem; Herman's Wild Romance met Dany, Freddy en Cees, Sweet d' Buster (kent niemand ze meer?), Bintangs, Carlsberg, Sjako, Golden Earring en ik zal er wel een paar vergeten zijn....

Sjako is er ook wel eentje die de strijd met Focus aankan wat mij betreft, betere songs, en ik vind Wouter Planteijd eigenlijk ook een betere gitarist dan Jan Akkerman...

drap
7 mei 2008, 17:10
Gotcha! is nog niet eens genoemd!!!
http://nl.youtube.com/watch?v=nQHCG748F5s

Oh, ik ben groot Gotcha! liefhebber. Maar het ging hier om de beste. Er zijn wel meer onbekende Nederlandse bands die ik zou kunnen noemen, maar qua niveau valt het allemaal reuze mee.

Han S
7 mei 2008, 17:39
Heeft iemand wat met Kayak? Wat ik wel stoer van ze vond is dat ze in een van hun eerste hits een draaiorgel gebruikten en een solo met een accordeon.

Marco Borsato heeft zijn succes mede te danken aan een paar geweldige songs van John Ewbank maar ik kan hem geen geweldige zanger vinden. Andre Hazes deed alleen aan jatwerk, maar hij was wel de blues in persona.

Maar om Andre Hazes in dezelfde zin te gebruiken als Ramses Shaffy gaat wel wat erg ver, Ramses is buitengewoon muzikaal en als je de kans krijgt om hem bezig te zien moet je dat vooral doen nu het nog kan. Hij gaat achter een piano zitten en begint accoordenreeksen te spelen waar de meesten geen reet van zullen begrijpen. En hij mist geen enkele noot. Daarbij is hij nog steeds zo recalcitrant als altijd en hij accepteert geen grenzen, prachtkerel.

Ik ga zo langzamerhand vrezen dat we als popnatie niet zo veel te vertelen hebben, ik kan totaal loos gaan van muziek, maar dat heb ik eigenlijk bij geen enkele nederlandse band. En de zangers en zangeressen? Kweenie hoor, doet me allemaal weinig, al vind ik Anouk wel een goochelaar met die stem van haar, maar dan weer dat irritante accent. Net als Dinand, is dat haags of zo?

Doe maar? Gimme a break phulease, wat een afgezaagd studentikoos gewauwel, niks voor mij en je zag dat er voornamelijk kleuters naar die concerten trokken.

Andre Rieu? wat een handige vogel is dat, gaat klassieke lichte muziek spelen maar maakt het een gezellige boel. Resultaat: multimiljonair en wereldberoemd, met oude klassieke meuk die al honderden jaren wordt gespeeld, petje af voor Andre, maar is dat goed? Het Concertgebouworkest speelt dezelfde meuk waarschijnlijk veel beter, maar dat is een stijve harken gedoe vergeleken met Rieu.

Ik vrees dus dat de buitenlandse bands kwalitatief veel meer voorstellen, helaas pindakaas.

Kim Wilson
7 mei 2008, 17:42
Ja, maar wat is dan kwaliteit? Het Concertgebouworkest mag dan muzikaal minstens net zo goed zijn, maar Rieu weet er zoveel van te maken dat hij er wereldberoemd mee is geworden. Dat vind ik ook een kwaliteit.

Er zijn ook zat Amerikaanse topacts die muzikaal niet zoveel voorstellen. Dus ja, wat is het criterium?

Han S
7 mei 2008, 17:50
Dat zeg ik Hans, Rieu maakt het alleen maar gezellig, met een mooi decor en dat is de reden van zijn succes.

Han S
7 mei 2008, 17:56
Je moet trouwens eens luisteren naar die oude meuk van een band als The guess Who Hans, op 'American Woman' staat een blues (Humpties Blues) en dan heb je het over een zanger! Luister dan meteen even naar het nummer 'Talisman'.

Een zelfde soort zanger vind je in een vrij onbekende band met de naam: 'Rare Bird', kippenvel als die man zingt, een nummer als 'I'm Thinking''bijvoorbeeld, of het bloedmooie nummer 'Down on the floor'.

hansli
7 mei 2008, 19:04
sja, de score is niet al te best voor de nederlandse bands.......

zo'n band als kayak is nederlands gezien wel aardig, maar internationaal?????

jammer dat hauser orkater alleen maar in het nederlands gewerkt heeft, hoewel?????, want zie de mannen vallen is een plaat waar ik vrij veel mee heb.....

ik denk dat qua niveau, muziektechnisch gesproken, de cats 1 van de beste nederlandse bands ooit is, ze hebben tenminste een aantal klassiekers gemaakt, die het internationaal toch aardig gedaan hebben......

en misschien is within temptation 1 van de weinige bands die internationaal meekomt met de concurrentie in die stijl.....

verder is er heel veel heel erg provinciaal geneuzel, met als uitschieters de al genoemde bluf en de acda en de munnik achtigen, waar we onlangs nog zo'n lol om hadden.......
en dat voor een land met zoveel inwoners: het veel kleinere zweden heeft meeredere wereld-acts opgeleverd, en in nederland is een dooie junk het hoogtepunt van de popmuziek-geschiedenis.........

en ja, dat vreselijke dialect wat men hier voor engels aanziet: wie zingt er ook weer in een bepaald liedje: "high time he went", anita meijer volgens mij met zo'n hans vermeulen liedje..... diep triest, om over de aardappelstem van de zich zanger noemende meneer kane maar helemaal te zwijgen......

en anouk is wel een lekker ding met een goeie stem, maar ja, die aanfluitingen van "teksten" en die uitspraak maakt het internationaal volstrekt ongeloofwaardig, wat ze keer op keer weermerkt, als ze weer eens op der bek gaat in US of A.......

en nederlands wordt in het algemeen in het buitenlands niet als een fijne taal ervaren, laat ik het zo zeggen: wat wij, in onze onnoemelijke wijsheid van het duits vinden wordt internationaal over het nederlands gedacht: harde klanken....., niet mooi, terwijl duits internationaal niet veel problemen oplevert, omdat het natuurlijk al eeuwen een taal is met een grote zang-traditie, denk bach, denk schubert, denk richard strauss.

nederland heeft internationaal gezien maar 1 componist van aanzien, de organist sweelinck uit de gouden eeuw, maar die heeft een beperkt oeuvre van voornamelijk klavier-muziek, dat eigenlijk alleen onder muzikanten grote bekendheid geniet.

vergelijk dat eens met het veel kleinere vlaanderen, dat een enorme hoeveelheid zeer vermaarde componisten heeft opgeleverd, weliswaar voornamelijk in de 15e en 16e en 17e eeuw, maar goed, die waren dan, met name in de 16e eeuw gewoon de toonaangevende componisten in europa, toonaangevender dan de duitsers en fransen, en hooguit te vergelijken met de engelse 15e en 16e eeuwers.....

ik denk dat we hier toch de kern van de zaak hebben: nederland heeft gewoon geen traditie op muziekgebied, alleen wat mediocre figuren die zelfs in nederland nauwelijks bekend zijn........

vergelijk dat eens met duitsland, italie, engeland en frankrijk....
of oostenrijk: klein lands, maar tientallen wereldberoemde componisten......

Pepe
7 mei 2008, 19:07
Je kan prima Shaffy en Hazes in 1 zin noemen vanuit het perspektief van compositie, afgezien in hoeverre Hazes zelf daadwerkelijk schreef. Dat snap ik wel, dat aspekt van het artiest zijn ziet de gemiddelde consument ook niet hoewel dat een belangrijker deel uitmaakt van het kunstenaarsschap dan toonladdertjes oefenen. Het gaat niet alleen om het reproduceren he, of wordt dat onder "beste" verstaan?

Wat zangers betreft, ik heb mogen werken met ex Turbo ex Diesel Lain Barbier, die zingt op een doordeweekse dag menig bekende overzeese blues artiest eruit. Ik heb ook wel eens op een podium gestaan met Hans Vermeulen, dat is toch ook een stem van wereldklasse.

Er loopt genoeg talent in Nederland rond maar je moet er wel oor voor hebben.

Orgasmocaster
7 mei 2008, 19:26
Ik vrees dus dat de buitenlandse bands kwalitatief veel meer voorstellen, helaas pindakaas.

Ik heb me vaak af zitten vragen waarom dat nou is. eerst dacht ik dat het was omdat er in verhouding niet zoveel nederlanders zijn..en dat is natuurlijk BS: Ik heb bijna 7 jaar in Ierland gewoond, en daar wonen toch zo'n 4 a 5 x minder mensen dan in NL, maar toch komen daar heel wat meer geniale en legendarische artiesten vandaan... is het omdat de muziek hun in het bloed zit? of zou het ierse accent toch wat beter in het gehoor liggen dan het nederlandse ;)

Han S
7 mei 2008, 19:27
Hans Vermeulen? is dat niet die stem van dat oude eigen huis en tuin liedje? Internationaal nivo? Wil je beweren dat je Hans Vermeulen in een adem kunt noemen met mensen als Frank Sinatra, om er een te nemen?

En Within Temptation, dat vind ik nou interessant. Ik heb de eerste CD met ze opgenomen, toen ze nog als 'The Circle' door het leven gingen en in de studio de naam veranderden in 'Voyage' en verdomd, ze maakten echt goede en heel eigen muziek, die misschien wat fragmentarisch was en niet al te makkelijk in het gehoor lag, maar ze hadden wel een volstrekt eigen ding. Maar ze werden bekend met rifjes die ik al bij de Gathering hoorde en naar mijn idee doen ze nu wat Lacuna Coil al jaren eerder deed. Het suscces is ze van harte gegund, daar gaat het niet om, maar verder is het een zeer matig bandje, de enige die echt goed speelt is Martijn Spierenburg op toetsen. En Sharon den Adel heeft een mooie stem waar ze veel meer me kan dan wat ze binnen WT doet.
Wel de verst doorgebroken band ooit denk ik, maar verder begrijp ik niet hoe dat kan.

The Gathering dan? Zijn wel over de hele wereld bekend geworden maar niet in grote kring, zeer talenvolle band, maar sinds Anneke is gemoved ligt het stil, ik hoop dat ze wel verder zullen gaan.

Ik kom nog steeds niet voorbij Focus en UDS.

drap
7 mei 2008, 19:48
Dat niemand de Raggende Mannen noemt!

Sorry Han! (http://nl.youtube.com/watch?v=fvFqiU_Zd0U) :D

F*R*E*A*K
7 mei 2008, 19:53
Ik kwam gisteren de Lp Heading for a storm tegen van Vandenberg en moest aan dit topic denken.
Dus bij deze, Vandenberg is vetjes.

hansli
7 mei 2008, 20:09
de raggende mannen.....

dat zal men internationaal echt zien als de ultieme nederlandse grrrr pagggg krrrr, nederlands is voor de meeste buitenlanders echt een heel lelijke taal, vergis je daar niet in......

deinum, de friese speedmetalcore sensatie heeft ooit een engelse plaat gemaakt, heeft niet veel gedaan....
ik heb hun bernewrald cd, erg goeie muziek, en die prachtige friese taal.....
jammer van de wat erg opgefokte stem van peter sybenga, maar muzikaal gezien 1 van de beste platen uit nederland.......

mijn stelling: als er ooit al een nederlandse band in de eigen taal kan doorbreken in het buitenland dan wordt dat een friestalige :soul: maar die vreselijke kast zal het niet zijn!!!!!!!!!!!!!

B_2_the_a
7 mei 2008, 20:10
maar die vreselijke kast zal het niet zijn!!!!!!!!!!!!!


zit je ergens mee?

Ik stem dan voor Fed By Trash :D

Han S
7 mei 2008, 20:14
Dat niemand de Raggende Mannen noemt!

Sorry Han! (http://nl.youtube.com/watch?v=fvFqiU_Zd0U) :D

VOOR ZULKE BELEDIGINGEN WERD JE VROEGER GEBANNED. :D

Kakihara
7 mei 2008, 20:25
Was die mijnheer van de Vogeltjesdans geen Nederlander ? :D

hansli
7 mei 2008, 20:27
non non, c'est un belge, un wallon :satisfie:

Pepe
7 mei 2008, 22:28
Je zal mij sowieso nooit een term horen gebruiken als "de beste" als het niet om topsport gaat maar een cd die ik nog vaak met veel plezier beluister is die van Shine, die staat bij mij op een gedeelde eerste plaats met de legendarische Street LP van Brood.
Verder draai ik regelmatig iets van Arthur Ebeling en Fatal Flowers,dat verjaart ook maar niet.

JV
7 mei 2008, 23:17
is ayreon nederlands genoeg?

Megadeth22
7 mei 2008, 23:19
Anouk misschien..

hansli
8 mei 2008, 00:18
ik heb geloof ik alle cd's van de blue guitars, allemaal gekregen van de drummer, waarmee ik in diverse bands heb gezeten: sja, het is best goeie muziek, en ze hebben tenminste op het roskilde-festival gespeeld, maar verder zijn ze niet gekomen.

ze hebben zelfs een paar echt goeie nummers, waren goeie vriendjes met de vpro en de 2metersessie-scene, sja, en dan hoor je bij de sub-top van de nederlandse pop, en de top zijn maar een paar mensen, en je speelt nog steeds voor 800 gulden in het clubcircuit, cafe's doe je niet omdat er niet geluisterd word en het geld nog slechter is: tel uit je winst, na een paar jaar stop je ermee..........

nogmaals: nederland heeft geen goed klimaat voor bands, voorbeeldje:

als programmeur heb ik ooit een symfo-band gecontracteerd die erg graag bij ons wilden spelen, maar we hadden niet zomaar het geld dat zij vroegen, ze wilden ong. 1500 gulden hebben.
we hebben toen een percentagedeal met een vaste bodemprijs gemaakt, zij zouden voor de publiciteit zorgen en het resultaat was een volle zaal, 400 man, en een band die meer geld kreeg dan ze eerst vroegen.......
mooi verhaal, zul je zeggen, maar tussen neus en lippen door vertelde de bassist/ manager dat ze 3 week geleden in duitsland nog voor 4000 mark hadden gespeeld, de zaaleigenaar had alleen bedongen dat ze een paar queen-nummers aan hun eigen set zouden toevoegen die ze wel vaker speelden..... en ze hoefden hun eigen pa niet mee te nemen........

en dat verhaal is niet exemplarisch: ik hoor van veel muzikanten dat er in duitsland veel beter verdiend word.
en daarom heeft duitsland rammstein, wir sind helden, om er maar even 2 te noemen die ik erg leuk vind..........

nog een leuke anekdote voor de liefhebbers: de trockener kecks speelden op hun afscheidstournee ook in almelo, in sub rosa: we hadden de kecks al eens gehad, voor een volle zaal in de poort van kleef, maar die was inmiddels wegbezuinigd, en de podiumfunctie had een tijdelijk onderkomen gekregen in een voormalige discotheek, grote zaal, kan 500 man in, na de afbraak staan er inmiddels woonhuizen..........

nu was de populariteit van de kecks volgens mij toen al tanende, maar wat ik hier meemaakte sloeg alles: er waren ongeveer 15 betalende bezoekers en wat vrijwilligers.....
(ik was daar gelukkig geen programmeur, maar gewoon bezoeker :cooler: )
na het optreden zit ik na te praten met de bassist, en die zegt dattie dit sinds zijn begintijd niet meer had meegemaakt.
rick de leeuw komt langs, en ik vraag hem hoe die het nou vond: "dat ik dit nog moet meemaken, in mijn laatste jaar als popartiest........"

jaja, "het is zwaar om een rocker in nederland te zijn" (jan rot, heeft 1 heel mooie popplaat gemaakt, met nummers als lia)

en daarom heeft nederland maar heel weinig internationaal doorbrekende muzikanten

Han S
8 mei 2008, 00:27
Ik weet ook niet waar het aan ligt, er is talent zat in nederland. Ik heb ook een keer de Trockener Kecks binnen gehad, koele gasten wel.

Arjen Lucassen, speelt die ook live met een band? Momenteel heb ik de Dizzy Man's Band elke week in de studio omdat ze oefenen voor hun komende tour. Nog steeds wel een goede band, maar of dat in de catagorie valt waar dit draadje over gaat???

Morgen een bigband, vijf saxen, vier trombones, vier trompetten, piano, drums, bas en een zanger, geen gitarist. :D Is weer eens een uitdaging.

Kim Wilson
8 mei 2008, 07:35
Je moet trouwens eens luisteren naar die oude meuk van een band als The guess Who Hans, op 'American Woman' staat een blues (Humpties Blues) en dan heb je het over een zanger! Luister dan meteen even naar het nummer 'Talisman'.

...
Die ga ik idd eens opzoeken! Thanx!


Within Temptation zat ik gisteren ook nog aan te denken. Toch een Nederlandse band die het gemaakt heeft buiten NL. Maar ik hoor net dat dat muzikaal ook niet echt bijzonder is. Al hebben ze wel een heel eigen geluid, en dat is ook knap.

Zou het ook niet zo zijn dat de kwalitatief heeeeeeeeel goeie bands maar moeilijk doorbreken? Muziek die bol staat van de muzikaliteit, is meestal niet echt toegankelijk voor het grote publiek. Je kunt beter een pakkend simpel deuntje spelen, en dat heel goed brengen met een goeie show, dan maak je volgens mij veel meer kans.

peter_heijnen
8 mei 2008, 09:19
Hans Vermeulen? is dat niet die stem van dat oude eigen huis en tuin liedje? Internationaal nivo? Wil je beweren dat je Hans Vermeulen in een adem kunt noemen met mensen als Frank Sinatra, om er een te nemen?
Nee, je hoeft hans vermeulen ook helemaal niet in een adem met sinatra te noemen, nergens voor nodig en nergens op gebaseerd. Maar hans heeft niet alleen een absoulute topstem, maar ook dito muziek geschreven.

Hey, leuke naam voor een bandje: absoulute. Oh, verkeerde topic. :)

Pepe
8 mei 2008, 11:17
Je moet het omdraaien natuurlijk. Wij maken hier muziek die die engelsen niet kunnen maken en daar mag je best trots op zijn.
Heeft Engeland een band als De Kift? Of The Ex? Raggende Manne? Trio Bier? Stevige hollandse polderklei.

En nou niet miepen over Sinatra en Yes, ook goed maar anders.

belfrink
8 mei 2008, 11:22
Gorefest
Marcel Coenen & bands
BZN (ze zijn uit elkaar maar je kunt er niet omheen)
Focus
Rosenberg Trio
Jimmy Rosenberg

hansli
8 mei 2008, 15:27
Je moet het omdraaien natuurlijk. Wij maken hier muziek die die engelsen niet kunnen maken en daar mag je best trots op zijn.
Heeft Engeland een band als De Kift? Of The Ex? Raggende Manne? Trio Bier? Stevige hollandse polderklei.

En nou niet miepen over Sinatra en Yes, ook goed maar anders.

De Kift en dat soort werk?
even uit mijn hoofd, maar er is nog veel meer: Art Bears, The Crass, Wire, bands die wij wel kennen, omgekeerd zal de ex in engeland niet echt bellen doen rinkelen.......

en als nederland nou 1 persoon met de klasse van een frank zappa had voortgebracht, maar die zijn er eenvoudigweg niet, en dan hebben we het alleen nog maar over zappa
of 1 echt beroemde zanger: lee towers is misschien in belgie nog bekend, maar in duitsland wordt er al hartelijk om gelachen....

duitsers zijn wel weer gek op janje smit en frans bauer en andre rieu, en dat is het beeld dat de duitsers van de nederlandse cultuur hebben: plat volksvermaak........

misschien is Tom Holkenboer wel de meest gerespecteerde "muzikant" als je het zo wilt noemen in het buitenland, als producer is hij vrijsuccesvol dacht ik.....

ah, opeens weet ik het: Cornelis Vreeswijk waren we helemaal vergeten: in Zweden is hij een absolute held!!!!!!!, maar in nederland kent men dan weer maar 3 liedjes van hem

Kakihara
8 mei 2008, 16:37
Ilse Delange wordt wereldwijd toch gerespecteerd dacht ik...

Pepe
8 mei 2008, 16:47
snik.. alles in het buitenland is beter.

En stel dat Zappa een nederlander was, zou dat de amerikanen dan minderwaardig maken? Rare argumentatie.

Koester het talent wat je hebt. Zoals ik al in een ander draadje zei, de eerste albums van Brood en Shine zijn pareltjes. Focus en Shaffy, de Volharding, Andriessen, Rosenberg trio, Dance Squad... dat is allemaal wereldtop.

Nederlandse internationale successen zoals Baker selection, Shocking blue, 2 unlimitted, Venga Boys vind ik niet zo relevant.


Ik heb op het gymnasium in kampen trouwens les gehad van Willem Hendrik Zwart, samen met zijn broers internationaal de top op orgelgebied, weet verder ook geen hond in nederland.

Achja, geen grote oogst natuurlijk, we zijn beter in schilderen.

hansli
8 mei 2008, 17:08
snik.. alles in het buitenland is beter.
Ik heb op het gymnasium in kampen trouwens les gehad van Willem Hendrik Zwart, samen met zijn broers internationaal de top op orgelgebied, weet verder ook geen hond in nederland.

hehehe, nou dan ben ik dus geen hond....

nederlandse organisten en clavecinisten zijn wereldwijd een begrip.....

ik was op bezoek bij een duitse clavecinist, die had les gehad van Bob van Asperen, en hij was er echt heel erg trots op dat hij hem Bob mocht noemen, en dat Bob binnenkort weer langs kwam voor een concert op het oude Ruckers instrument dat deze clavecenist zo nu en dan mag bespelen.

Zowat iedere clavecenist in de wereld heeft op zijn CV staan dattie les heeft gehad van Gustav Leonhardt, volgens mij zelfs als ze alleen maar eens een kopje thee met hem hebben gedronken.......

Maar nederland is van oudsher dan ook een orgelland, bij die duitse clavecinist hing niet voor niets een tekening van Sweelinck die iemand voor hem gemaakt had.....

drap
8 mei 2008, 17:22
Je moet het omdraaien natuurlijk. Wij maken hier muziek die die engelsen niet kunnen maken en daar mag je best trots op zijn.
Heeft Engeland een band als De Kift? Of The Ex? Raggende Manne? Trio Bier? Stevige hollandse polderklei.

En nou niet miepen over Sinatra en Yes, ook goed maar anders.

Kijk, een post naar m'n hart. We gaan onszelf toch niet vergelijken met Amerika of Engeland, wat is dat nou voor een geouwehoer. En natuurlijk kunnen we hier niet opboksen tegen het commerciele verhaal van the promised land, maar dat betekent helemaal niet dat hier slechtere muziek vandaan komt. We zijn ook maar een stipje op dit bolletje, we doen het eigenlijk gewoon hartstikke goed en er heerst wel degelijk een popcultuur in Nederland. Kijk alleen maar naar al de festivals, daar kunnen we toch niet omheen?

En wat betreft Sinatra, wij hebben Lee Towers, onieda! :cooler:

-geert-
8 mei 2008, 17:40
Focus.. Golden Earring.. Ilse de lange.. en ik vind blof onwijs goed, liedjes zitten gewoon goed in elkaar en liggen goed in het gehoor(vind ik)

Tristan
9 mei 2008, 14:14
hansli:
Wat betreft Moderne Gecomponeerde (Klassieke) Muziek speelt Nederland wel aardig mee hoor, ik noem een Louis Andriessen, Peter Schat, Theo Loevendie etc. etc....

Joey Handsome
9 mei 2008, 14:36
Simeon Ten Holt niet te vergeten.

edit: Is Louis Andriessen die knakker die dat portret van noten componeerde?

Tristan
9 mei 2008, 14:50
Inderdaad, Simeon Ten Holt ook nog en zo zijn er nog wel meer...
Portret van noten? Weet ik niet...

Joey Handsome
9 mei 2008, 14:53
Ja, vriendin van me is dochter van een van de Andriessen componisten. Ik weet even niet meer hoe haar vader van voren heette. Hij had in ieder geval van haar moeder een portret gemaakt van muziek noten. Hoe het klonk weet ik niet, maar scheen best goed te zijn. Lijkt me briljant.

Een van de beste Nederlandse bands is voor mij Ensemble Pittoresque, maar dat zal wel niet zo bekend zijn.

edit, ik heb hem gevonden:

http://www.dofoundation.com/images/pvh.jpg

Tristan
9 mei 2008, 14:58
Haha, geniaal, rare jongens die Hollanders... :D

EuroCinema
9 mei 2008, 16:35
Nederland is muzikaal geen topland, maar we moeten ook niet te bescheiden zijn. Mischa Mengelberg, Han Bennink en The Ex worden internationaal absoluut erg serieus genomen en gewaardeerd. Candy D in een heel andere uithoek van de jazz ook. Jesse van Ruller kan op grote waardering rekenen en Lefties Soul Connection heeft het tot de top van de deepfunk wereld geschopt, net als de Tilburgse scene van AIFF/Soul Snatchers/Phil Martin. Kraak en Smaak en Junkie XL doen het erg goed en onze trance dj's en producers gelden als de wereldtop. We lijken alleen geen pop/rockacts van wereldformaat te kunnen brengen, maar dat lukt de Duitsers, Fransen en noem nog maar wat andere grotere landen ook niet. Enne +1 voor State of Monc, zeker 1 van mijn favoriete NL bands van het moment!

Pepe
9 mei 2008, 17:03
maar dat lukt de Duitsers, Fransen en noem nog maar wat andere grotere landen ook niet.

Ondanks mijn patrioisme ben ik toch wel een beetje jaloers op het succes van aanleunende buitenlandse artiesten als Air en Rammstein.

In mijn favoriete film The Big Lebowski wordt het europese nihilisme gesublimeerd door Kraftwerk.
Schrale troost is George Baker's intro in Resevoir Dogs.

Cheetoria
9 mei 2008, 23:58
we komen er wel hoor.

De Dijk moet in het rijtje staan. live zo onwijs goed, en de nummers zijn niet onwijs simpel.

teksten van blof vind ik om te huilen: hoe zeg ik zo min mogelijk met zoveel mogelijk tekst. tegenovergestelde van mijn ideaal.

Han S
10 mei 2008, 00:19
De Dijk is idd best een goede band, maar ik vind Huub vreselijk, alles wordt zo ontzettend dik aangezet. Ik krijg daar jeuk van aan het scrotum.

new deep
10 mei 2008, 01:00
Doe Maar met stip! dan later UDS, Beef, Relax, Pestilence, Zuco 103, Soundsurfer en Luie Hond.

harrie-beton
10 mei 2008, 10:10
Ik heb een oudere broer en hij had een zooi platen van een de beste Nederlandse bluesband: Livin Blues !

Verder is Focus, de Dijk, Blof, toch Anouk en Golden Earring goed.
Aardig, Rosenberg Trio, de oude Claw Boys Claw en Rooie Rinus en Pé Daalemmer :-)

The Lo Lands
10 mei 2008, 11:21
Voor mij op één Urban Dance Squad en op twee Gotcha. Heb altijd al een voorliefde voor funkrock gehad : )

EuroCinema
11 mei 2008, 11:44
Ondanks mijn patrioisme ben ik toch wel een beetje jaloers op het succes van aanleunende buitenlandse artiesten als Air en Rammstein.

In mijn favoriete film The Big Lebowski wordt het europese nihilisme gesublimeerd door Kraftwerk.

Neeeeee joh, dat is Autobahn, van de LP Nagelbett. Met zanger Karl Hungus :) Okee, ze lijken er wel erg op. Ook mijn absoluut favoriete film trouwens. Hey careful, there's a beverage here!

cosmos
11 mei 2008, 13:41
We lijken alleen geen pop/rockacts van wereldformaat te kunnen brengen

Within Temptation zat ik gisteren ook nog aan te denken. Toch een Nederlandse band die het gemaakt heeft buiten NL. Maar ik hoor net dat dat muzikaal ook niet echt bijzonder is. Al hebben ze wel een heel eigen geluid, en dat is ook knap.

Hehe, eindelijk iemand die Within Temptation noemt. Kan aan mij liggen hoor, maar als je naar een optreden van WT kijkt, zie je echt wel dat die muzikanten heel erg goed zijn. Tuurlijk, het kan je ding niet zijn, maar ze zijn de afgelopen 10 jaar wel wat verder vooruitgekomen muzikaal dan Blof. Die zongen 10 jaar geleden al over "de lucht, de zee, de ruis, de mosselen", etc.etc.
En het is, naast Tiesto, wel de enige NL band die in het buitenland écht volle zalen trekt. En dan heb ik het niet over JC Schubbeflutje-vol, maar HMH-vol. En da's toch behoorlijk knap! Lijkt me dus zeker wel een rockact van wereldformaat.

Harry
11 mei 2008, 15:07
Tiesto draait toch plaatjes? Lijkt mij geen band.

cosmos
11 mei 2008, 20:43
Tiesto draait toch plaatjes? Lijkt mij geen band.

Nou goed, Nederlandse "artiest" dan..

ChazyChaz
12 mei 2008, 00:15
heb nooit echt iets gehad met nederlandse bands/muziek.. laat staan nederlandstalig...
maar als er 1 artiest van eigen bodem is die mij echt enorm inspireerd is het wel spinvis; die gast maakt zulke mooie en inspirerende muziek!!
daarnaast is en blijft intwine gewoon helemaal te gek (en dan zeker hun nieuwste album: phyrric victory!!)
verder zijn blöf, kane en ja.. anouk toch eigenlijk stiekem hartstikke goed ;)

greetz, goed topic dit!!

Joey Handsome
12 mei 2008, 13:06
Kane goed? Heb je die gast wel eens horen zingen? Klinkt echt helemaal nergens naar.

eddyvanbuiten
12 mei 2008, 16:58
welke band zou dat dan zijn?

1. Daniël Lohues
2. Peter Pan Speedrock
3. Rhythm Chiefs

eddyvanbuiten
12 mei 2008, 16:59
Tiesto draait toch plaatjes? Lijkt mij geen band.

de naam Tiesto in een gitaarforum alleen al :stop:

Han S
12 mei 2008, 17:22
Jullie snappen er nog steeds weinig van en hebt het maar over smaak. Allemaal leuk hoor, fijn dat je het mooi vindt maar daar ging dit topic niet over.

Mitch
12 mei 2008, 18:01
Jullie snappen er nog steeds weinig van en hebt het maar over smaak. Allemaal leuk hoor, fijn dat je het mooi vindt maar daar ging dit topic niet over.
Nou, met deze zinsnede in je openingspost:

volgens jou de beste band
krijg je toch echt een smaakgebonden discussie vriend ;)

peter_heijnen
12 mei 2008, 18:07
de naam Tiesto in een gitaarforum alleen al :stop:
Tiesto is te gek!

Maar geen band.

Han S
12 mei 2008, 20:00
Nou, met deze zinsnede in je openingspost:

krijg je toch echt een smaakgebonden discussie vriend ;)

Ja, daar ontkom je niet aan en dat heb ik ook al duidelijk uitgelegd, maar het gaat er om of we hier bands hebben die zich kwalitatief kunnen meten met de grote buitenlandse bands.

Het is heel moeilijk om je smaak zoveel mogelijk buiten beschouwing te laten, maar ik zie hier veel posts die alleen maar over persoonlijke smaak gaan.

josszee
12 mei 2008, 20:01
Peter Pan Speedrock

Bram+
12 mei 2008, 20:02
Jullie snappen er nog steeds weinig van en hebt het maar over smaak. Allemaal leuk hoor, fijn dat je het mooi vindt maar daar ging dit topic niet over.
Je wil dus weten wat objectief gezien de beste band van Nederland is?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Records_in_de_Nederlandse_Top_40

BZN dus.

Han S
12 mei 2008, 20:19
Ja, BZN dat was pas een goede band, wat een soul en wat een ingewikkelde songstructuren, briljante accoordenwisselingen en dan die teksten, pure kunstwerken.

BZN is de beste nederlandse band ooit, zonder twijfel.

Peter Pan Speeddrock? Kweenie dan vind ik BZN toch echt beter. (http://www.youtube.com/watch?v=fOLUZKgGKzk)

:D

drap
12 mei 2008, 20:22
Ja maar Han, dan ga je toch weer over op wat je mooier vindt. De vraag zoals jij hem stelt blijft een smaakkwestie. Wat is in deze uberhaupt de definitie van 'de beste'?

Bram+
12 mei 2008, 20:26
Ja, BZN dat was pas een goede band, wat een soul en wat een ingewikkelde songstructuren, briljante accoordenwisselingen en dan die teksten, pure kunstwerken.

BZN is de beste nederlandse band ooit, zonder twijfel.
Je wil toch óbjectief kijken wat de beste Nederlandse band is? Dan moet het wel meetbaar zijn, en dan is iets als de Top 40 een goed instrument dacht ik. Het toont ook maar aan dat soul, ingewikkelde songstructuren, briljante akkoordenwikkelingen en goede teksten geen criteria zijn om Neerlandsch best verkopende artiest allertijden te zijn. Wanneer ben je dán de beste artiest van Nederland? Als je de meest ingewikkelde muziek maakt met zogenaamd slimme teksten? Ik ben niet degene die deze domme discussie verzint hoor.

Han S
12 mei 2008, 20:32
Ja kunst, als je als band 50 jaar doorgaat haal je wel een of ander record. BZN is buitengewoon populair in de bejaardenoorden bijvoorbeeld, altijd geweest.

Als je de openingspost nog eens leest weet je waar ik naartoe wil. Het begon met dat geneuzel over 50 jaar nedpop en dan komen er een aantal celebs langs die mij doen besluiten om de TV maar uit te zetten. Dan vraag ik mij de volgende dan af of wij wel bands hebben van het caliber Beatles, Genesis, YES en vul maar in.

Tot nog toe komen naar mijn mening alleen UDS en Focus in de buurt, Golden Earring heeft een paar superhits, maar is iMO een matig bandje.

En dan komt er iemand met Normaal, duh.

Bram+
12 mei 2008, 20:35
Ja kunst, als je als band 50 jaar doorgaat haal je wel een of ander record. BZN is buitengewoon populair in de bejaardenoorden bijvoorbeeld, altijd geweest.

Als je de openingspost nog eens leest weet je waar ik naartoe wil. Het begon met dat geneuzel over 50 jaar nedpop en dan komen er een aantal celebs langs die mij doen besluiten om de TV maar uit te zetten. Dan vraag ik mij de volgende dan af of wij wel bands hebben van het caliber Beatles, Genesis, YES en vul maar in.
OK, antwoord: Die hebben we niet.

Han S
12 mei 2008, 20:47
OK, antwoord: Die hebben we niet.

Ik vrees het ook, maar er komen er wel een paar in de buurt. Het is hier ook al besproken, dat het wel merkwaardig is want andere kleinere landen hebben wel megabands voortgebracht.

Ik heb gisteren bewust zitten kijken naar een concert van De Dijk, ook echt wel een goede band maar totaal mijn smaak niet. Maar of De Dijk zich kan meten met de groten in het buitenland?

Maar goed, Rolling Stones is in feite ook een kutbandje. :D

drap
12 mei 2008, 20:48
Han, wat is er zo briljant aan de Beatles qua songstructuur en dergelijke? Als mensen nou eerst eens ophouden met te vergelijken met Amerikaanse en Engelse bands, want daaruit kun je al helemaal geen 'beste' aan ontleden. Je wilt enerzijds niet BZN zien als 'de beste' binnen jouw vraag, maar vergelijkt wel vrolijk met Amerikaanse bands, omdat ze zo internationaal populair zijn. Wat is nou de maatstaf?

Ergo, het blijft een smaakkwestie en 'de beste' is niet te definieren.

Han S
12 mei 2008, 21:16
BZN was bedoeld als grap Jeroen, wat dacht je van 'wieowieowhen my name is Dan, I'm the banjoman?

De Beatles hebben echt een paar vreselijk goede dingen op hun naam staan hoor. En wat je ook doet met zo'n nummer, het blijft staan als een huis.
Joe Cocker verbouwde een paar Beatles nummers en ze werden zelfs beter.

De symfo rockband YES verbouwde het nummer 'Every Little Thing' en het werd een schoonheid van een nummer. Dat is kwaliteit.

drap
12 mei 2008, 21:35
Nee, dat is jouw smaak. Ik val bepaald niet omver van de Beatles als ik daar een, ik noem ook maar wat, Bon Jovi, wat ik echt zum kotsen vind. Maar muzikaal gezien zit het een stuk knapper in elkaar. Van de muziek van Joe Cocker val ik ook niet echt van achterover van verbaasdheid. Wat is dan de maatstaf? Ik durf bijvoorbeeld weer wel te stellen dat een Focus voorlopig nauwelijks tot niet geevenaard is door een Amerikaanse band. Ook een Yes kan niet tippen aan het muzikale vermogen van een Focus. Maarja, ze zijn wel bekender...

Han S
12 mei 2008, 21:43
Nee, dat is jouw smaak. Ik val bepaald niet omver van de Beatles als ik daar een, ik noem ook maar wat, Bon Jovi, wat ik echt zum kotsen vind. Maar muzikaal gezien zit het een stuk knapper in elkaar. Van de muziek van Joe Cocker val ik ook niet echt van achterover van verbaasdheid. Wat is dan de maatstaf? Ik durf bijvoorbeeld weer wel te stellen dat een Focus voorlopig nauwelijks tot niet geevenaard is door een Amerikaanse band. Ook een Yes kan niet tippen aan het muzikale vermogen van een Focus. Maarja, ze zijn wel bekender...

Dan moet je toch eens echt gaan luisteren naar Yes denk ik, daar kan Focus een puntje aan zuigen. En dan heb ik het niet over smaak hoor, ik denk dat Yes in hun genre de absolute wereldtop is.

drap
12 mei 2008, 21:47
Han, ik vind je echt een hele aardige kerel en dat meen ik echt, maar Yes muzikaal gezien boven Focus zetten, ja sorry... Kom op Han, dit is echt tegen beter weten in. En ik ken Yes echt wel hoor en ik vind dat er vele bands zijn die muzikaal beter zijn dan Yes. Ik weet dat je een fan bent, maar enige realistische kijk op je favoriete band is niet verkeerd hoor. Yes is goed, beter dan gemiddeld, maar aan het niveau van een Akkerman gaat het niet tippen hoor. Echt, bij lange na niet. Akkerman kan zoveel meer.

Mithrandir
12 mei 2008, 22:00
Pfoeh, dat vind ik toch een stevige uitspraak hoor drap. Ik vind beide bands helemaal top en Focus behoort tot de absolute top van het genre, maar ik denk dat de kwaliteit van Yes toch nog wel wat hoger ligt hoor.

De composities vind ik over het algemeen interessanter en uitdagender en zowel de individuele kwaliteiten als de synergie zijn naar mijn mening (en die probeer ik nu zo objectief mogelijk te vormen) beter.

Steve Howe vs Jan Akkerman...ik weet dan even niet wie niet aan wie kan tippen hoor. Howe is een briljant gitarist.

En eerlijk gezegd vind ik het gebrek aan zang bij Focus toch een minpunt. Het geeft toch vaak een dimensie aan de muziek die Yes dan wel heeft en Focus niet.

Han S
12 mei 2008, 22:05
Ik denk dat er een stuk of wat mensen het niet met je eens zullen zijn Jeroen. Ik ben idd een fan van YES, maar ik kan me ook heel goed voorstellen dat mensen Yes drie keer niks vinden, het is wel erg moeilijke muziek.

drap
12 mei 2008, 22:06
Ja, de discografie is ook lang zo uitgebreid niet dan dat van Yes, daar bestond Focus nou eenmaal te kort voor. En dat je een band qua muziek uitdagender vindt, tuurlijk, dat kan, maar ik zie toch echt wel alleen al een Akkerman meer uit z'n instrument peuren dan een Steve Howe en dat is absoluut geen voorkeurskwestie, want die heb ik niet in dit geval.

En als Han zegt dat ik me meer zou moeten verdiepen in Yes, dan nodig ik bij deze Han uit om eens een dvd'tje te komen bekijken van Focus.

drap
12 mei 2008, 22:09
Ik denk dat er een stuk of wat mensen het niet met je eens zullen zijn Jeroen. Ik ben idd een fan van YES, maar ik kan me ook heel goed voorstellen dat mensen Yes drie keer niks vinden, het is wel erg moeilijke muziek.

Dit geldt even zo goed voor een Focus natuurlijk. En hoeveel jazz/fusion artiesten wil je hebben die nog veel verder gaan in hun arrangementen? Maar om het dichter bij elkaar te zoeken, ik schat een King Crimson bijvoorbeeld ook hoger in, over moeilijke muziek gesproken qua opbouw en notenkeus en dergelijke. Ook een Robert Fripp schat ik bijzonder hoog in.

Han S
12 mei 2008, 22:12
Maar dan maken we er weer een smaakdebat van Jeroen, ik vind de vergelijking van Steve Howe en Jan Akkerman nogal mank gaan, ze zijn twee grootheden maar niet met elkaar te vergelijken. Thijs van Leer is een briljante en zeer muzikale man die zeer grootse dingen doet op Hammond en fluit, maar Yes heeft dan weer iemand als Rick Wakeman en die kan er ook wat van.

Maar Focus is zonder meer een kwaliteitsband, geen twijfel over mogelijk, maar de vergelijking met Yes is bijna onmogelijk en zoals Mith al zegt Focus komt kwa zang niet verder als jodelen en Yes heeft briljante teksten met enorme diepgang.

drap
12 mei 2008, 22:16
Briljante teksten heeft natuurlijk niks met muzikale kwaliteiten uit te staan. En dat het een smaakkwestie is, dat geef ik nu juist aan dat je je daar nogal mee bezig houdt en daarom het afwijzen van andere suggesties niet klopt. Ik vroeg eerder al, wat is dan de maatstaf voor 'de beste'? Want het blijkt wel weer dat men daar simpelweg niet over eens kan worden.

Oh, over uitdagende en bijna niet te begrijpen muziek gesproken, wel 's van een Bill Frissel gehoord? Heeft nog nooit een hit gehad verder, staat ook niet in de grote zalen en stadions verder.

Mithrandir
12 mei 2008, 22:16
Ik denk dat dat een belangrijke factor is voor de kwaliteit van de band ja, ik denk dat Focus met goede zang nog interessanter was geweest en Yes zonder zang....geen idee.

De vergelijking KC en Yes is ook bijna onmogelijk, twee totaal verschillende bands, maar qua kwaliteit denk ik bijna gelijkwaardig. Ik zou niet willen of kunnen kiezen tussen die twee.

Han S
12 mei 2008, 22:29
Mooie discussie Jeroen, maar de teksten vind ik zeer belangrijk en vooral hoe ze voelen met de melodie. Luister maar eens naar Gates of Delirium, dan weet je waar ik het over heb.Het hoeft ook allemaal niet zo moeilijk te zijn om kwaliteit te betekenen, zo vind ik bijvoorbeeld 'Take Five' van Dave Brubeck een monument van een nummer, hoewel het heel erg eenvoudig is. De drumsolo is buitengewoon simpel, maar briljant in zijn eenvoud. Dit puur als voorbeeld.

En Beatles, wat vind je van een line als: 'and in her eyes you see nothing, no sign of love behind a tear cryed for no one'.

Ik vind dat briljant.

Orgasmocaster
13 mei 2008, 00:09
Han, ik vind je echt een hele aardige kerel en dat meen ik echt, maar Yes muzikaal gezien boven Focus zetten, ja sorry... Kom op Han, dit is echt tegen beter weten in. En ik ken Yes echt wel hoor en ik vind dat er vele bands zijn die muzikaal beter zijn dan Yes.

Oeiiiiiii, auwwwww dat doet heeel erg pijn...


ik denk dat Yes in hun genre de absolute wereldtop is.

Niet alleen in hun genre... ik kan niemand ook niet buiten hun genre bedenken die objectief gezien beter is....

drap
13 mei 2008, 00:24
Ja, enorm objectief dit... Of het nou Metallica, de Peppers, of Yes is, fan zijn en objectief iets benaderen gaat niet erg goed samen, zo blijkt maar weer. Geeft ook niks, maar ik neem het niet serieus, sorry.

Orgasmocaster
13 mei 2008, 03:34
De Muziek van Yes hoeft absoluut niet je smaak te zijn, maar om te zeggen dat ze niet kunnen tippen aan de muzikaliteit van Focus !!!????? :sneaky:

was dat een objectieve statement of is jouw mening/smaak superieur?

drap
13 mei 2008, 06:59
Het was toch echt een objectief statement. Zoals je had kunnen lezen heb ik in deze helemaal geen voorkeur. En ik kan niet echt zeggen dat jouw blik nou zo objectief is, laten we eerlijk zijn.

Sarco
13 mei 2008, 09:37
Textures
Urban Dance Squad
Miscreants (The Architect)

vooral Textures :)

Han S
13 mei 2008, 09:41
Met alle respect Drap, maar ik heb het idee dat je bepaald geen fan bent van Yes en daarom ook de muziek niet echt kent. Waarschijnlijk kennen de meeste mensen Yes van het nummer 'Owner of a lonely heart' en veel verder zijn ze niet gekomen, maar Yes is al sinds 1968 actief aan het platen maken en 40 jaar later spelen ze nog altijd grote zalen vol. Kijk eens naar de DVD van de Symphonic Tour en je ziet wat ze nog steeds heel goed doen.

Ik heb als studiobaas al zo ontzettend veel goede muzikanten en bands meegemaakt waar je nooit van zult horen en ik heb gitaristen meegemaakt die hoegenaamd niets kunnen (en nog steeds niet) en toch wereldberoemd zijn geworden. Dat beroemd zijn zegt dus niets over kwaliteit en ik probeer in mijn Yes fan zijn toch de objectiviteit te bewaren. En met de hand op het hart kan ik je eerlijk vertellen dat Yes de top is, in hun genre vind je niets beters. Een bassist als Chris Squire is een baanbreker, hij veranderde voorgoed het basgeluid van een hele generatie bassisten en hij speelde baslijnen die tot dan nog niet werden gehoord. Dit zijn de mensen die er echt toe doen en dat heeft niets te maken met het feit dat ik hun muziek waardeer.

De Beatles deden dat in hun tijd ook, we hebben het over rond 1960 en die jongens stelden echt wat voor hoor.

Tristan
13 mei 2008, 12:32
Ik weet het niet Han, ik denk dat je het niet zo eenduidig kan stellen dat Yes een van de beste bands op aarde is ofzo, iedere grote band heeft weer haar eigen kwaliteiten...
King Crimson vind ik zeker op gelijkwaardig niveau staan als Yes, het is wat zwaarder, duisterder en rockt misschien wat harder maar muzikaal gezien is het zeker gelijkwaardig en zijn ze net zo baanbrekend geweest wat mij betreft...
Soft Machine vind ik ook een geweldige band, met name de latere albums (vanaf third of fifth), kan ook zeker mee met Yes alhoewel het heel wat anders is...
Pink Floyd, schrijven pakkendere songs dan Yes en toch met een fantastische sfeer en muzikale ontwikkeling...
Deep Purple rockt veel harder dan Yes, ook een kwaliteit...
Black Sabbath, geniale riffs, kan je ook niet omheen...
The Who, met Keith Moon, John Entwistle en Pete Townsend, ook geniaal...
Genesis, met Peter Gabriel, need I say more?

Zo kan je wel meer opnoemen, ik denk dat iedere echt goede band haar eigen kwaliteiten heeft, het is alleen inderdaad jammer dat zoiets in Nederland nog niet echt van de grond is gekomen...
Ook Focus is het wat mij betreft niet, daarvoor staat hun songwriting gewoon op een te laag niveau, heeft Jan Akkerman een veel te slechte gitaarsound en die irritante jodelaar helpt ook niet echt mee...
Individueel zijn ze misschien wel goed, maar het is naar mijn idee bij Focus niet zo dat het geheel groter is dan de som der delen...

drap
13 mei 2008, 17:37
Met alle respect Drap, maar ik heb het idee dat je bepaald geen fan bent van Yes en daarom ook de muziek niet echt kent. Waarschijnlijk kennen de meeste mensen Yes van het nummer 'Owner of a lonely heart' en veel verder zijn ze niet gekomen, maar Yes is al sinds 1968 actief aan het platen maken en 40 jaar later spelen ze nog altijd grote zalen vol. Kijk eens naar de DVD van de Symphonic Tour en je ziet wat ze nog steeds heel goed doen.

Ik heb als studiobaas al zo ontzettend veel goede muzikanten en bands meegemaakt waar je nooit van zult horen en ik heb gitaristen meegemaakt die hoegenaamd niets kunnen (en nog steeds niet) en toch wereldberoemd zijn geworden. Dat beroemd zijn zegt dus niets over kwaliteit en ik probeer in mijn Yes fan zijn toch de objectiviteit te bewaren. En met de hand op het hart kan ik je eerlijk vertellen dat Yes de top is, in hun genre vind je niets beters. Een bassist als Chris Squire is een baanbreker, hij veranderde voorgoed het basgeluid van een hele generatie bassisten en hij speelde baslijnen die tot dan nog niet werden gehoord. Dit zijn de mensen die er echt toe doen en dat heeft niets te maken met het feit dat ik hun muziek waardeer.

De Beatles deden dat in hun tijd ook, we hebben het over rond 1960 en die jongens stelden echt wat voor hoor.

Ik ben geen fan van Yes, maar 'bepaald' geen fan van Yes gaat ook weer wat ver. Maar sorry, ik heb wel redelijk veel werk van Yes beluisterd, heb zelfs de complete discografie op de harde schijf gehad, ik denk dat ik het aardig objectief kan beoordelen. Nou wil ik niet beweren dat ik enorm muzikaal ontwikkeld ben, maar kan bepaalde dingen nog wel herkennen en beoordelen. Ik vind dan ook een uitspraak als dat Yes de beste band is die er bestaat, zoals Orgasmocaster wil doen geloven, niet serieus te nemen. Jullie Yes fans (beetje generaliseren mag) overdrijven echt met enorme mate vanuit juliie fan zijn. Ik, als objectieve luisteraar, vind Yes behoorlijk bovengemiddeld, maar absoluut niet 'de beste' in de zin van zoals jullie Yes fans het beschrijven.

Wat de Beatles betreft, ook in die tijd waren er bands die muzikaal veel meer konden. Of het meer baanbrekend was laat ik in het midden, maar de populariteit van de Beatles heeft met name jouw generatie wel een beetje verblind en de Beatles wat hoger doen aanschrijven dan wat het eigenlijk voorstelde. En dat bedoel ik absoluut niet ten nadele van de Beatles, al ben ik er geen fan van.

Pepe
13 mei 2008, 20:52
.. ach , ik kocht relayer ten tijde dattie uitkwam -ik heb die plaat nog steeds- dus je mag me fan noemen maar ik ben het wel eens met Drap.
Muzikaal gezien is het knappe muziek maar wat mij betreft ligt dat voornamelijk in de toetsen en drumsfeer.. Bruford, Alan White, Patrick Moraz. Die wazige semi literaire teksten vind ik vreselijk, zelden to the point en geen humor maar daar kocht je Yes natuurlijk ook niet voor. De muziek van Gentle Giant is ook intelligent en de tekten zijn al een stuk interessanter maar maakt hun dat een betere band? Volgens Han zijn definitie wel dus.

Voor echt muzikaal uitdagende muziek zit je toch al snel bij de Jazzrock maar daar heb ik nog nooit iemand kunnen betrappen op een goeie oneliner.

Bands die echt goeie teksten schrijven maken over het algemeen geen moeilijke muziek. Steely Dan haalt een goed gemiddelde wat dat betreft.
Da's ook 1 van de weinige bands die ik niet gelijk op gitaar meespeel wegens rare toonladder combinaties. Een goeie graadmeter doorgaans.

Tristan
13 mei 2008, 23:35
Alleen is Steely Dan qua sound weer om te huilen, volgens mij dan...

meul
14 mei 2008, 08:48
kwaliteit zit niet alleen in wat een muzikant of band aanbrengt, maar ook in wat een luisteraar in muziek herkent. zo is er voor ieder niveau een perfect match.

Harald
14 mei 2008, 20:25
Mocht Han zich al ingeschreven hebben op Wolfgangs Vault, dan weet hij het natuurlijk al, maar deze week weer een concert van Yes te beluisteren:

http://concerts.wolfgangsvault.com:80/dt/yes-concert/20051383-8641.html?utm_source=NL&utm_medium=email&utm_campaign=080514

En er zijn er meer.

Gentle Giant is idd vaak ook leuk, maar weer heel anders dan Yes. Op akoestische instrumenten overtuigender, al heb ik nog steeds een zwak voor Clap en Mood for a day. Hoorde onlangs een oude live versie van Clap uit een concert van Yes in ik dacht Wembley, wat helaas door Howe zelf bedroevend slordig gespeeld werd. Maar voor een rockgitarist die net Chet Atkins gehoord had, en besloot eens zoiets te proberen te schrijven is Clap gewoon wel een grappig nummer, net zoals Mood for a day wel aardig is, zolang je het niet met echt goede klassieke gitaarstukken vergelijkt. Het is toch een soort low budget versie van Bach en flamenco. Geplaatst in de tijd waarin die nummers geschreven zijn, en kijkend naar de achtergrond in de pop/rock op dat moment kun je daar natuurlijk weer heel anders tegen aan kijken. En dat geldt ook voor een groep als de Beatles. Een plaat als Abbey Road is een meesterwerkje, met een paar fantastische uitschieters.

Mr.Fingers
14 mei 2008, 22:14
Bettie Serveert.

Een van de weinige Nederlandse groepen die ik nog steeds kan pruimen.

Mitch
14 mei 2008, 22:36
Good call. Overeenkomst met Pearl Jam: ze zijn vooral bekend door hun debuutalbum maar hoewel het wat wisselend was, hebben ze in hun latere werk een paar absolute juweeltjes afgeleverd.

grindminder
15 mei 2008, 01:51
Cuby + Blizzards, Brainbox, Supersister, Focus, The Nits, Golden Earring, Herman Brood & His Wild Romance

metal : GOREFEST !

Maurice_732
15 mei 2008, 15:12
herman brood & the wild romance - cuby & the blizzard - normaal - mooi wark - anouk - the golden earring

Jason34
15 mei 2008, 16:39
Herman brood and his wild Romance
Focus
Golden Earring
Knight Area
Kayak
Brainbox

Han S
15 mei 2008, 17:19
Smaak heren, smaak heeft niets met kwaliteit te maken, ik ben er mee klaar.

Bram+
15 mei 2008, 17:58
Smaak heren, smaak heeft niets met kwaliteit te maken, ik ben er mee klaar.
Kwaliteit is subjectief of op zijn minst relatief. Ik snap niet hoe jij kan denken dat kwaliteit van 'kunst' zoals muziek objectief te meten en te bepalen is. Als ik met iets objectiefs kom (bijvoorbeeld het aantal verkochte platen), dan ga jij het weer hebben over smaakkwesties, zoals de mate van 'ingewikkeldheid'. Wil je wel een antwoord, of wil je in een rondje lullen?

Han S
15 mei 2008, 19:49
Kwaliteit is subjectief of op zijn minst relatief. Ik snap niet hoe jij kan denken dat kwaliteit van 'kunst' zoals muziek objectief te meten en te bepalen is. Als ik met iets objectiefs kom (bijvoorbeeld het aantal verkochte platen), dan ga jij het weer hebben over smaakkwesties, zoals de mate van 'ingewikkeldheid'. Wil je wel een antwoord, of wil je in een rondje lullen?

Kwaliteit is gewoon kwaliteit en je kunt tenminste proberen om een onderwerp als dit objectief of zo objectief mogelijk te benaderen. Verkoopresultaten zeggen niets over kwaliteit en ik begrijp ook best dat je Wolter Kroes niet kunt vergelijken met King Crimson en BZN kun je niet vergelijken met Gentle Giant.

Maar wat me stoort is dat ik een discussie hoop te hebben over kwalitaief zo goed mogelijke bands die zich zouden kunnen meten met de grote buitenlandse bands. Kun je BZN bijvoorbeeld meten met Abba? Ik weet dat het erg moeilijk is en dat maakt het ook zo interessant en uitdagend.

Maar er zijn andere draadjes over wat je kwa eigen smaak de beste bands vindt, dit topic is wat ingewikkelder, maar laten we proberen om te onderzoeken wat kwalitatief te beste nederlandse bands zijn. En dat heeft niets te maken met ingewikkeldheid van accoordenschema's of songstructuren, een nummer als 'Eagle' van Abba is ook niet ingewikkeld, maar briljant bedacht, opgenomen en uitgevoerd.

Ik weet heel goed wat ik kwa smaak geweldig vind, maar dat probeer ik zoveel mogelijk buiten beschouwing te laten. Welke nederlandse band kan zich meten met The Eagles, of met CSN&Y, of met Tool, of met Incubus, of met iets als Cradle of Filth, met The Police, met....................................

Maar ook met heel simpele muziek kun je geweldige dingen doen, daar weet ik niet zo snel een voorbeeld van, maar je snapt het wel. Is de Julian Sas band bijvoorbeeld net zo goed als de grote buitenlandse bluesbands?

grayfink
15 mei 2008, 19:58
Daniël Lohues krijg ik wel kippevel van soms. Bruce Springsteen ook, Kate Bush ook, Blof ook, John Hiatt ook, Golden Earring ook. Dus zijn ze allemaal even goed.

Bram+
15 mei 2008, 21:51
Ja, BZN dat was pas een goede band, wat een soul en wat een ingewikkelde songstructuren, briljante accoordenwisselingen en dan die teksten, pure kunstwerken.

BZN is de beste nederlandse band ooit, zonder twijfel.

En dat heeft niets te maken met ingewikkeldheid van accoordenschema's of songstructuren, een nummer als 'Eagle' van Abba is ook niet ingewikkeld, maar briljant bedacht, opgenomen en uitgevoerd.
Han, ik snap eigenlijk niet zo goed waar je heen wil. Ik denk dat ik BZN net zo goed vind als jij (en net zo goed als Incubus en Cradle of Filth trouwens), maar eerst verwijt je 'ze' dat ze simpel zijn o.i.d. maar vervolgens vind je het geen vereiste meer. Dat JIJ het nou geen goede muziek vindt, soit, maar het is nog steeds de best verkopende band van Nederland. D.w.z. dat er een heleboel mensen het niet met jou eens zijn.

Objectiviteit is slechts gedeelde subjectiviteit, als we dus naar 'de meeste stemmen tellen' kijken, wint BZN. Kwaliteit of niet, zuur maar waar.

Han S
15 mei 2008, 22:19
BZN is 40 jaar actief geweest of zo en natuurlijk haal je dan goede verkoopcijfers, maar wat mij betreft maken ze al 40 jaar kampvuurliedjes.

Cradle of Filth on the other hand, mag dan een extreem soort muziek maken maar dat doen ze verdomd goed.

Bram+
15 mei 2008, 22:30
BZN is 40 jaar actief geweest of zo en natuurlijk haal je dan goede verkoopcijfers, maar wat mij betreft maken ze al 40 jaar kampvuurliedjes.

Cradle of Filth on the other hand, mag dan een extreem soort muziek maken maar dat doen ze verdomd goed.
Ze hebben natuurlijk ook veel (de meeste) hitnoteringen gehad, eigen tv-programma's etc. Is niet alleen een kwestie van lang bestaan, is ook een kwestie constante kwaliteit afleveren, voor een bepaalde (niet geringe) doelgroep althans.

Ik val niet bepaald over de 'extremiteit' van CoF, wat dat betreft ben ik wel wat gewend. CoF is extreme metal voor pubers. Goede 'extreme' muziek van eigen bodem (lekker ontopic weer): Textures.

Noid
15 mei 2008, 22:38
welke muziktechnisch en kwa presentatie, drive etc etc een van de beste bands is die we hebben gehad


UDS (Urban Dance Squad)
Gorefest
Cuby & blizzards
Herman Brood & his wild romance
Beef

Han S
15 mei 2008, 22:44
BZN doet wat ze doen ook wel goed, maar muzikaal gezien vind ik het niet echt interessant. Het klinkt ook meteen zo belerend en arrogant als je een band als BZN wegzet als een simpel niemendalletje dat door heel veel mensen wordt gewaardeerd, dat realiseer ik me ook wel, maar als muzikant zijnde vind ik hun muziek geen uitdaging en ik moet er niet aan denken om die liederen elke avond te moeten spelen.

Een muzikant moet toch uitdagingen te lijf gaan, anders is er al gauw niks meer aan. Ik ken zo enorm veel bands die ik kwa muzikanten en band, maar ook de songs die ze maken enorm goed vind, maar dat zijn allemaal buitenlandse bands en dat is toch vreemd.


CoF is extreme metal voor pubers.

Oei, dat is wel een beetje arrogant hoor, ik ben 65 en ik kan het wel waarderen. (of ik ben nog steeds een puber)

drap
15 mei 2008, 22:48
Ha, maar jij hebt ons dan ook nooit gehoord. Wacht maar, over een half jaartje ofzo :cooler: (Een mens mag dromen, onie).

Ik heb een beetje hetzelfde met dat CoF, maar nou heb ik dat met heel veel metal. Niks ten nadele van de metalfans, maar het is een beetje het imago van de metalscene wat een beetje dat gevoel bij mij geeft denk ik. Beetje een soort verkleedpartij op afspraak ofzo. Nou zegt dat verder niks over de muziek.

Bram+
15 mei 2008, 22:52
BZN doet wat ze doen ook wel goed, maar muzikaal gezien vind ik het niet echt interessant. Het klinkt ook meteen zo belerend en arrogant als je een band als BZN wegzet als een simpel niemendalletje dat door heel veel mensen wordt gewaardeerd, dat realiseer ik me ook wel, maar als muzikant zijnde vind ik hun muziek geen uitdaging en ik moet er niet aan denken om die liederen elke avond te moeten spelen.
Ik ben het helemaal met je eens hoor, maar dit is ook gewoon een kwestie van smaak denk ik.

Oei, dat is wel een beetje arrogant hoor, ik ben 65 en ik kan het wel waarderen. (of ik ben nog steeds een puber)
Dat mag ook best, maar ik vind het gewoon vreemd om ze tegen te komen in een lijst met 'goede' bands. Ik vind het ook niet direct slechte muziek, maar gewoon erg oninteressant. Ik denk dat er voldoende bands zijn die interessantere dingen doen in het 'extreme' metalhoekje. Bij CoF hoor ik iets te hard de marketingmachine op de achtergrond meedraaien, maar misschien verbeeld ik me dat maar.

Han S
15 mei 2008, 23:33
Nou Bram, ik kan dit (http://www.youtube.com/watch?v=6dW6aNAZGTM) toch echt wel waarderen.

Bram+
15 mei 2008, 23:49
Nou Bram, ik kan dit (http://www.youtube.com/watch?v=6dW6aNAZGTM) toch echt wel waarderen.
Is prima, ik snap wel waarom mensen zoiets kunnen waarderen, maar ik vind het zouteloos, zelfs voor CoF-maatstaven onder de maat, maar dat is inderdaad mijn smaak.

hansli
16 mei 2008, 02:16
sja, heren

we waren er volgens mij een tijdje geleden al uit dat WT, GE en Focus de enige nederlandse bands zijn die in het buitenland serieus genomen worden, en dat ze het niveau van de zeer groten niet halen......

nu voerde ik onlangs deze discussie met een goede vriend, hij noemde ook meteen GE en Focus, maar vertelde me nog dat de Outsiders in de USA een cultstatus schijnen te hebben onder garagerockbandjes uit de 80s en 90s, en ik ken dat verhaal inderdaad; vooral de roffe sound werd geroemd; ik moet zeggen dat ik de Outsiders niet heel erg goed ken, maar blijkbaar hebben ze ooit wat plaatjes in de USA verkocht :hippie:

en waar het nou aan ligt: we hebben hier al wat gespeculeerd; ik blijf zeggen dat de taal het probleem is: belgie heeft brel, de franssprekende vlaming, in het nederlands, dattie overigens slecht sprak, hattie het nooit gered om wereldhits te scoren, weliswaar gezongen door anderen, maar dat maakt niet uit, het is goede en mooie muziek.......

de grootste buitenlandse nederlandse hits zijn van vader abraham en george baker, met 2unlimited in hun kielzog geloof ik, en om een band als krezip wordt in het anglosaxisch buitenland vanwege dat maar niet afleerbare accent toch wel een beetje gelachen, er zijn zelfs duitsers die beter engels zingen :satisfie:

dus we zijn er uit, dacht ik zo: we roepen focus uit tot enige nederlandse band die ooit groot internationaal aanzien heeft gehad, terecht overigens,
GE geven we de zilveren medaille, en voor de rest is er, met uitzondering van WT die we dan misschien maar brons moeten geven alleen veel plat volksvermaak en de beroemdste dj's ter wereld, en natuurlijk het best verdienende klassieke orkest ter wereld..................

klaar?

laten we jan en thijs en pierre dan even in kennis stellen van ons besluit...
en heette de bassist niet bert, ruiter?, kunnen we lachen :rockon:

drap
16 mei 2008, 06:36
Je vergeet nog wat hitjes en bands die ietsje meer hebben bereikt in het buitenland dan Focus... Maar was jij ook niet de persoon die beweerde dat Nirvana had gejat van Cream? Of dat ze uberhaupt alleen maar hebben gejat? Iets van die strekking was het :seriousf:

Harry
16 mei 2008, 10:11
het gaat er hier toch niet om welke Nederlandse bands iets in het buitenland hebben bereikt? Maar om welke bands je goed vindt? Dan prefereer ik de Golden Earring boven bijvoorbeeld Yes, want daar heb ik niks mee, en de Bintangs boven wetikveel wie, de Rolling Stones of zo.

Han S
16 mei 2008, 11:24
Het is erg moeilijk om iets te kunnen beoordelen als het ver buiten je smaak valt Harry, dat is ook het interessante van een discussie als deze. Als je een diehard fan bent van iets dan is het buitengewoon makkelijk.

Golden Earring heeft zeker een paar geweldige nummers gemaakt, 'When the lady smiles' vind ik ook geweldig en zeker met die waanzinnig goede clip van Dick Maas in de ongecensureede versie is het meer dan geweldig. Maar als band stellen ze dan weer wat minder voor.

Je vindt het beter dan YES en daar kan ik me wel wat bij voorstellen want YES maakt veel minder toegankelijke muziek, dus relatief veel mensen zullen dat niet waarderen. Maar als band en als muzikanten zitten ze wel op een veel hoger level dan GE en ik besef ook dat een bewering als deze weer verkeerd kan worden opgevat.

Maar als je alles analiseert zul je merken dat een gitarist als Steve Howe iets meer voorstelt dan George Kooimans, dat een bassist als Cris Squire iets meer kan als Rinus Gerritsen, dat een drummer als Alan White of Bill Bruford iets meer kan als Cesar Zuiderwijk, dat een zanger als Jon Anderson (hoewel je er van moet houden) op zichzelf hardstikke goed is maar niet vergelijkbaar met Barry Haye en dan heb je nog de buitengewoon goede toetsenisten als Rick Wakeman, Patrick Moraz en Tom Brislin, die toch iets meer kunen als R.J. Stips.

Daarbij komt dan de intelligente maar zeer gecompliceerde muziek met de bizarre wendingen en structuren en dat maakt het voor mij een veel betere band, maar eigenlijk zijn GE en Yes niet echt met elkaar vergelijkbaar, een vergelijking gaat eigenlijk volkomen mank. Je kunt net zo goed proberen om Vader Abraham of Jan Smit te vergelijken met Tool, dat slaat echt nergens meer op.

Mar het is wel tof om er zo over te discussiëren, onieda?

peter_heijnen
16 mei 2008, 11:33
Ik wil er ook wel even op inhaken, ik hou ontzettend van prog of art of sympho of hoe het allemaal ook heet. En weet je wat ik echt de twee meest dramatische bands in het genre vindt: YES en Dream Theater, verschrikkelijk vind ik het.

Ik vind hun muziek altijd te gezocht maar vooral raakt het geen enkele snaar bij mij. Mijn helden, Rush, waren grote fans van Yes en dat heb ik nooit begrepen. Nee geef mij maar de Golden Earring.

En wat betreft de Earring en hun kwaliteiten als band, die stonden live echt wel hun mannetje.

Harry
16 mei 2008, 11:38
@ HanS: dat ben ik zeker met je eens, ook over de kwaliteiten van de individuele muzikanten. Persoonlijk vind ik techniek minder belangrijk dan iets ongrijpbaars als onderlinge chemie, en dan kom ik toch bij andere bands terecht. Als bijvoorbeeld naar de oude Wild Romance van opa Brood luister kan ik helemaal uit mijn dak gaan, terwijl ik dat bij (noem iets dat technisch beter is) meestal niet het geval is. :) En na deze edit zie ik dat ik het dus met Peter eens ben. Moet toch eens sneller leren typen.....

Han S
16 mei 2008, 12:07
Mooi hé? Ja, chemie is ongrijpbaar maar wel ongeveer het belangrijkst. En Peter levert weer eens het bewijs dat je met Yes maar twee kanten op kan, je vindt het geweldig, of helemaal niks.

Tristan
16 mei 2008, 12:10
Yes heeft wel vette dingen gemaakt hoor, alleen denk ik dat ze niet echt sterke albums hebben afgeleverd (dat is mijn indruk in ieder geval van wat ik gehoord heb), de vette dingen zitten meer verspreid in hun catalogus...
Wat dat betreft doen ze denk ik niet helemaal mee met bands als Pink Floyd (bijv. Dark side of the moon) of Led Zeppelin (bijv. IV)...
Vanaf de jaren '80 vind ik Yes eigenlijk niet meer interessant als band, omdat ze toen hun sound een beetje verloren zijn, een toetsenist als Rick Wakeman mag dan geweldig zijn als toetsenist, maar op een digitaal Yamaha of Roland keyboardje klinkt 'ie toch een beetje lullig...

Dream Theater is wat mij betreft een goed voorbeeld van een band waarin de technische kwaliteiten de muzikale kwaliteiten, of simpel gezegd, de muziek, ondersneeuwen...

We moeten ook niet vergeten dat wij als muzikanten (of mensen die op een andere manier creatief bezig zijn in de muziekwereld) vaak vrij detaillistisch naar muziek kijken, daarom kan wat voor de een geweldig is vanwege een detail voor de ander compleet waardeloos zijn, maar dat hoeft nog niet te betekenen dat 't ook werkelijk zo is...

Han S
16 mei 2008, 12:34
Ik ben het wel met Tristan eens, de beste YES albums zijn van voor 1980, maar een nummer als 'Lift me up' van het album 'Union' uit 1991 kan mij ook hevig emotioneren.

Ik kwam in 1971 in aanraking met YES toen ik het 'YES Album' kocht met het waanzinnige 'Yours is no disgrace', 'Starship Trooper' en 'Perpetual Change'. Maar eigenlijk staan er alleen maar sterke nummers op dit album, dat ook een hele klus moet zijn geweest om te mixen omdat automatisering er toen nog niet was. In 'Yours is no disgrace' vliegt de gitaar op een gegeven moment een tijdje van links naar rechts met een behoorlijke snelheid en dat moet een aardig precies klusje zijn geweest voor iemand met een snel handje.

minoin
16 mei 2008, 12:58
Dream Theater is wat mij betreft een goed voorbeeld van een band waarin de technische kwaliteiten de muzikale kwaliteiten, of simpel gezegd, de muziek, ondersneeuwen...


Vind je dat echt joh? Ik hoor het wel eens vaker dat mensen zo naar Dream Theater kijken en ik vraag me dan af of ze al het werk wel eens gehoord hebben.
Om even een rijtje nummers te noemen: Another Day, Disappaer, Goodnight Kiss, Hollow Years, Misunderstood, One Last Time, Sacrificed Sons, Through Her Eyes, The Spirit Carries On, Solitary Shell, Surrounded, Take Away My Pain, Wait For Sleep.
Dan KUN je niet zeggen dat technische kwaliteit de muzikale kwaliteit ondersneeuwt.

Harry
16 mei 2008, 13:11
behalve als het je niet boeit...... dan kun je dat zeker wel.

minoin
16 mei 2008, 13:17
behalve als het je niet boeit...... dan kun je dat zeker wel.

Kan wel inderdaad, maar dan kom je op het grensvlak waar Han het ook al over had (muzikale kwaliteit zo objectief mogelijk zien en smaak). Hoewel het me niet boeit, kan ik bepaalde muziek best waarderen. Als we allemaal zo gaan redeneren, kun je dit topic op slot doen en alles wegschrijven als "mening" en "smaak".

peter_heijnen
16 mei 2008, 13:28
....dat ook een hele klus moet zijn geweest om te mixen omdat automatisering er toen nog niet was.
En nog erger: ik heb ooit gelezen dat die gasten tijdens het mixen allemaal zo dicht mogelijk bij de tafel bleven om als er even niemand keek stiekem zichzelf wat harder te zetten. Ik meen me te herinneren dat het steve howe was die dit bekende.

peter_heijnen
16 mei 2008, 13:32
Vind je dat echt joh? Ik hoor het wel eens vaker dat mensen zo naar Dream Theater kijken en ik vraag me dan af of ze al het werk wel eens gehoord hebben.
Ik vind dat eerlijk gezegd ook.

Twee vrienden van mij branden iedere nieuwe plaat een cd voor me. Ik beluister het dan -meer dan eens-, vind het allemaal ook erg knap idd, maar muzikaal raakt het me echt helemaal niet.

En ik kan nou niet bepaald zeggen dat ik niet van progressieve of virtuoze rock hou.

Harry
16 mei 2008, 14:09
ben ik het niet mee eens, ik ben muzikant genoeg om virtuositeit te kunnen herkennen, maar vind dat die niet nodig is om goede muziek te maken. Zo wordt er bij bijvoorbeeld Michale Jackson ook goed gespeeld, maar ik zet daar geen plaat van op omdat het me koud laat. Dus het zal toch altijd een kwestie van smaak zijn, zonder dit als een dooddoener te gebruiken.
Kan wel inderdaad, maar dan kom je op het grensvlak waar Han het ook al over had (muzikale kwaliteit zo objectief mogelijk zien en smaak). Hoewel het me niet boeit, kan ik bepaalde muziek best waarderen. Als we allemaal zo gaan redeneren, kun je dit topic op slot doen en alles wegschrijven als "mening" en "smaak".

Han S
16 mei 2008, 17:16
Ik vrees dat wij muzikanten heel anders naar muziek luisteren dan niet muzikanten en bij mij gaat dat nog een stuk verder. Ik moet bewust de producerspet afzetten om niet voortdurend van alles te gaan zitten analiseren.

Een normale muziekliefhebber volgt gewoon zijn smaak en luistert naar zijn favorite muziek, de audiofiel let meer op hoe zijn peperdure set klinkt en de muzikant zit te letten op hoe zijn collega's presteren. Hoe vaak lees je op gitaarforum niet hoe slecht het geluid is van Jan Akkerman? Daar zitten we dus allemaal op te letten.

Ik ben ook geen fan van Michael Jackson, maar ik heb laatst de CD gekocht van Thriller en die viel me eigenlijk best wel tegen, maar ik heb begrepen dat het origineel op vinyl dan weer fantastisch klinkt.

Ik heb van Bruce Swedien per email een MP3 gekregen op 320kbps van een mix van 'Earthsong' en die heeft hij direct van een 1/2"mastertape getrokken, een mix die niet werd gebruikt op de LP.

Dat klinkt onbehoorlijk goed en zit vol met heel subtiele dingetjes, een jazzy gitaartje hier en daar, echt heel erg goed gedaan en perfect in balans. En ik vind MJ toch echt beter dan Jan Smit. :D

Harry
16 mei 2008, 17:41
tja, de beroepsdeformatie is bij jou natuurlijk nog een eind verder doorgeslagen dan bij ons (of laat ik voor mezelf spreken) amateurtjes ;-)

drap
16 mei 2008, 18:28
ben ik het niet mee eens, ik ben muzikant genoeg om virtuositeit te kunnen herkennen, maar vind dat die niet nodig is om goede muziek te maken. Zo wordt er bij bijvoorbeeld Michale Jackson ook goed gespeeld, maar ik zet daar geen plaat van op omdat het me koud laat. Dus het zal toch altijd een kwestie van smaak zijn, zonder dit als een dooddoener te gebruiken.

Wat mij betreft de post dat de lading dekt van dit topic. Ik denk er exact net zo over.

Han S
16 mei 2008, 19:18
Dus dit topic is voor jullie eigenlijk te moeilijk? :D

Orgasmocaster
16 mei 2008, 21:44
Helemaal niet!?


;)

Kim Wilson
17 mei 2008, 10:55
Dus dit topic is voor jullie eigenlijk te moeilijk? :D
Nee, jij vraagt iets wat niet kan. Muziek kun je namelijk niet objectief meten, er is geen hoogste kwaliteit. Muziek heeft met emotie te maken, en zonder emotie kun je muziek niet beoordelen.

Han S
17 mei 2008, 11:42
Nee, jij vraagt iets wat niet kan. Muziek kun je namelijk niet objectief meten, er is geen hoogste kwaliteit. Muziek heeft met emotie te maken, en zonder emotie kun je muziek niet beoordelen.

Maar beste Hans, ik neem aan dat ook jij kan zien dat een band als Led Zeppelin kwalitatief wat meer voorstelt als Normaal, onieda?

drap
17 mei 2008, 11:50
Mwah, de enige die ik echt van hoog niveau vond bij Led Zeppelin was de drummer. Verder deden ze voor de fans net zoveel dan Normaal, namelijk goeie muziek maken in de ogen van de fans. Maar puur kwalitatief gezien, zo grandioos was Zeppelin niet en live was het dikwijls gewoon slecht. Maar dat mensen het ondanks dat wel helemaal geweldig vinden, ja, dat kan ik weer heel goed begrijpen.

Kim Wilson
17 mei 2008, 13:32
Maar beste Hans, ik neem aan dat ook jij kan zien dat een band als Led Zeppelin kwalitatief wat meer voorstelt als Normaal, onieda?
Ja en nee. De composities van Normaal zijn idd niet van de sterkste, dus qua songwriting ben ik het met je eens. Maar ze kunnen het wél brengen. En nu in het theater hebben ze echt wel een heel goed clubje muzikanten bij elkaar. En ook daar krijgen ze de mensen uit de stoelen. Dat is ook een kwaliteit, om een kritisch en moeilijk theaterpubliek toch aan het høken te krijgen. En geloof me, ik ben zelf ook muzikaal genoeg om goeie muzikanten te herkennen.

Tristan
17 mei 2008, 13:39
Soms zijn ze best slecht, maar als je naar de goede dingen kijkt dan is het toch wel legendarisch wat mij betreft...
Vergeet ook niet dat Jimmy Page als producer een groot aandeel heeft gehad in de sound van Led Zeppelin en dus ook in de, naar mijn idee nog steeds onovertroffen, drumsound van John Bonham...
Daarnaast hebben ze wel een aantal geniale riffs en songs geschreven, songs en riffs waarvan men nu nog steeds zou willen dat men ze bedacht had...
En Robert Plant, wow, wat een intensiteit in die stem, dat hebben veel voor en na hem niet meer gedaan...
John Paul Jones, een van de geniale muzikale breinen in de achtergrond van de band, fantastisch hoe hij toetsen en bas speelt en alles zo mooi aanvult...
Men mag bij een band als Led Zeppelin wat mij betreft toch wel spreken van een allstar formatie waarin het geheel groter is dan de som der delen en dan ben ik niet eens een groot fan want ik vind veel van hun (vroegere) albums ronduit slecht...

taylor
20 mei 2008, 11:01
ik zou t echt niet weten ik kan wel lijst met nederlandse muzikanten geven die ik erg goed vind maar bands geen idee..laaste tijd hoor ik op de radio wel steeds meer goeie nederlandse acts t nivo stijgt wel heb ik t idee van.. maar dat zijn dingen die ik aardig vind het ligt lekker in t gehoor maar om nou te gaan kopen nee.

t lijkt ook dat steeds meer bands muziek gaan maken in plaats van die elktronische/dj shit.

Joey Handsome
20 mei 2008, 11:54
Ja want die electronische shit is per definitie kut. :stop:

Kim Wilson
20 mei 2008, 11:58
Zo, jij bent lekker uit bed gekomen! :D

Joey Handsome
20 mei 2008, 12:00
Tja ik kan me altijd een beetje ergeren aan de kortzichtige kijk van bepaalde figuren hier op electronische muziek. Zal er verder maar niet weer die eindeloze discussie over beginnen. Al helemaal niet omdat het rete offtopic is. Maar ik vind het dom en kortzichtig en triest en nog eens dom en kortzichtig en triest.

Kim Wilson
20 mei 2008, 12:07
Ja maar, elektronische muziek ís toch ook gewoon kut? :chicken:

peter_heijnen
20 mei 2008, 12:47
Ja maar, elektronische muziek ís toch ook gewoon kut? :chicken:
Ja, net als door en hergekauwde blues....... :)

Hé een smiley!

Kim Wilson
20 mei 2008, 13:22
Ja, klopt ook. Eigenlijk is alle muziek gewoon kut.

Fender75
20 mei 2008, 14:07
Ja, klopt ook. Eigenlijk is alle muziek gewoon kut.

Hahaha... :rockon:

repelsteeltje
21 mei 2008, 09:30
20 pagina's doorgeworsteld en niemand die VAndenberg noemt, dat was toch kwaliteit van de bovenste plank en helaas veel te vroeg ter ziele gegaan.

http://www.youtube.com/watch?v=YR9prnwHkVY



En anders menensis neerlands hoop in bange dagen?

http://www.youtube.com/watch?v=eargoj83Jy0&feature=related

En dit gaat er wat mij betreft een worden kwaliteit is het in elk geval en een band die zich met gemak met grote metal bands kan meten, alleen nog even doorbreken :satisfie: