PDA

View Full Version : Beginners vraagjes



leroylafontaine
4 mei 2008, 17:30
Hallo allemaal,

Ik weet zeker dat deze vragen al eerder zijn gesteld maar ik kon het zo snel niet vinden.
Ik wil dus beginnen met Electrisch gitaar spelen maar ik heb nog helemaal been ervaring met gitaren
1) Is het mogelijk het jezelf aan te leren? Ik woon nl. in Culemborg en daar zijn niet veel gitaarleraren/scholen.
2) Is het beter om met akoestisch te beginnen? (electrisch gitaar lijkt me veel leuker dus ik vermijd liever de akoestische gitaar)
3) ik heb zelf al even rond gekeken op oa. marktplaats voor gitaars en ik zag de volgende gitaren; Ibanez GRX70 en de Ibanez GRG170DX. Zijn dit goed gitaren om mee te beginnen? Zijn niet al te duur en ik vind ze er wel vet uitzien. Zo niet, welke raden jullie dan wel aan?
4) Welke versterker raden jullie aan?

Extra info:
ik weet niet of dit relevant is maar ik ben 17 jaar en mijn favoriete muziekstijlen zijn rock, metal en deathmetal. Het lijkt mij leuk om na een jaar of 2-3 een paar bekende nummers te kunnen spelen.

Leroy

P.S.: het zou fijn zijn als jullie reacties zoals: "de zoekfunctie zit bovenaan...", die heb ik nl. al gebruikt en ik kon zo snel geen antwoorden vinden op al mijn vragen.
P.S2.: Wat zijn plectrums en wat is een tremolo? Twee termen die ik regelmatig tegenkom.

vin
4 mei 2008, 17:44
Als je elektrisch wil spelen zou ik lekker met een elektrische beginnen.
Ik ben begonnen met een acoustische en pas begonnen met een elektrische.
Elektrisch speelt veel lichter.

Met jouw muziekstijlen zie ik je niet zo gauw acoustisch spelen dus gewoon lekker elektrisch starten.

Plectrums zijns tukjes plastic die je gebruikt bij het aanslaan van de snaren. Verkrijgbaar in vele soorten en maten. Smaak speelt hierbij een grote rol of ze jouw liggen of niet.

Een tremolo is een toevoeging op de brug van je gitaar waar je de snaren lekker mee kan laten scheuren. Door het hendeltje op een neer te halen veranderd de spanning op de snaren en dus ook de toon. Meest gebruikt in het wat ruigere gitaarwerk.

Wat betreft de gitaren die jij voorstelt kan ik niet veel zeggen. Het blijft het beste ze gewoon uit te proberen en als ze bevallen kan je jaren vooruit.
Probeer wel verschillende soorten gitaren zodat je vergelijk hebt.

Wat de versterker betreft zijn de meeste hier op het forum voorstander van een Roland Cube verkrijgbaar in verschillende vermogens.
Ik heb van de week een Hughes en Kettner gehoord en dat klonk toch ook wel erg goed.
Marshall heeft ook veel goed spul.
Kortom ook hier uitproberen en kijken wat jou het beste bevalt.

Veel succes,

Vincent

Tho
4 mei 2008, 17:46
Ja je kan het jezelf aanleren! Gebruik wel vaak tips van het internet, want verkeerd aanleren kan later blessures en beperkingen teweegbrengen.

Als jij elektrisch mooier vind, moet je dat gewoon doen! Of je nou de basis op een akoest of op een elektrische leert maakt niet uit, zolang je de basis maar leert.

Ibanez is een prima merk, maar kijk ook naar Dean (vendetta's) Squier en Epiphone etc. Als versterker zou ik je een VOXje aanraden of een Roland CUBE

Een plectrum is het stukje plastic waarmee je de snaren aanslaat. Je hebt ze in alle grootten en diktes.

Dit is een tremolo van Floyd Rose:
http://www.fretnotguitarrepair.com/images/floydrose.jpg

Er zijn verschillende soorten van diverse merken. Met behulp van het pookje wat er in steekt kan je de snaarspanning verhogen of verlagen (door omhoog te trekken of omlaag te duwen). Wordt veel gebruikt in solos.

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust!

Edit: godverdomme ik was te laat..

Aethelred
4 mei 2008, 18:53
Zou iig geen Line6 Spider III nemen, valt mij nogal tegen, maar zit er voorlopig nog aan vast, helaas. Maar nummers meespelen kan al redelijk snel, je moet gewoon even zoeken naar de nummers die jij én kent, en die niet al te moeilijk zijn (Amon Amarth is na een paar maandjes al wel het proberen waard, met name Pursuit of Vikings is niet al te moeilijk om de lead partij mee te spelen.)

cheers en gl met t vinden van een leuk scheurijzer

Squier4ever
4 mei 2008, 19:21
sorry dat ik het zeg, maar als jij beweert dat je met de zoekfunctie niks hebt kunnen vinden mag je terug naar de basisschool. er zijn echt honderden zoniet duizenden topics met deze(lfde) vragen. kijk ook eens bij de zgn. stickies.

~Dimitri~
4 mei 2008, 19:42
Als jullie die jongen zeggen dat hij verschillende gitaren moet testen , zal hij er waarschijnlijk nooit uit geraken. Ik vermoed dat je nog niet kan spelen , toch ?

Wat maakt het dan uit ? Ik heb mijn eerste gitaar ook niet getest hoor...
Als je een leuk gitaartje kan vinden die in een goede conditie is voor een mooie prijs moet je hem zeker nemen!

Bijna ieder merk heeft goede beginnergitaartjes , voorbeelden ;

Epiphone
Squire
Washburn
Ibanez
...

http://www.guitarpeople.com/faqs/strum.jpg Hier wordt er een fototje getoond waarvoor de plectrum dient , het aanslaan van de snaren dus.

GeofJackon
4 mei 2008, 20:14
2e hands is ook vaak goed spul te vinden, ofwel heb ik gewoon heel veel geluk gehad. Ik ben trouwens ook akoestisch begonnen en dan overgeschakeld.

pasqual
4 mei 2008, 21:51
koop alsjeblief een gebruikte via marktplaats ofzo van een euro of 75,-.
het zou zonde zijn als je meer uitgeeft en er na een tijdje achter komt dat je het talent hebt van een zoetwatermossel. en dat geld ook voor een versterkertje.

maar in ieder geval hoop ik dat je wel talent hebt en er veel plezier aan gaat beleven. en als het goed gaat koop je beter spul.

groeten Pasqual.

Bart_Blueprint
4 mei 2008, 21:52
(...blabla...)
3) ik heb zelf al even rond gekeken op oa. marktplaats voor gitaars en ik zag de volgende gitaren; Ibanez GRX70 en de Ibanez GRG170DX. Zijn dit goed gitaren om mee te beginnen? Zijn niet al te duur en ik vind ze er wel vet uitzien. Zo niet, welke raden jullie dan wel aan?
(...blabla...)

Zei hij dit nou werkelijk? :stop:

ibanez260
4 mei 2008, 21:52
jezelf aanleren is geen probleem
je moet gwn geduld hebben dan komt et wel
ik zou je aanraden om te kopen wat jij leuk vind en goed speelt volgens jou


en een versterker
roland cube 30?

leroylafontaine
4 mei 2008, 22:24
Zei hij dit nou werkelijk? :stop:

Ik denk heel vaak in het Engels. Vraag me niet waarom (waarschijnlijk omdat ik engelse MMORPG's speel, in het engels les krijg, films met engelse ondertitel etc etc). Een foute vertaling is dan ook snel gemaakt (guitars wordt gitaars). Ik weet het, het klinkt raar, maar het is zo. Overigens, er staat ook vaak "gitaren" geschreven, en iedereen maakt fouten...

Tubescreamer
5 mei 2008, 01:05
Hey dude,
om je ff op weg te helpen:

Over beginnen met spelen: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=101246

Over zee guitar (allemaal linkjes): http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=83541

En over zee buy: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=108302 (heb ik geschreven/samengesteld, wil 'm nu nog zoveel mogelijk pluggen :D, ik hoop dat het duidelijk is en nuttig blijkt)

Als je dat allemaal doorspit moet je een eind op weg kunnen komen zonder dat je je hier helemaal suf hoeft te vragen ;).

O en welkom & veel succes!!

9Souls
5 mei 2008, 10:10
Koop gewoon, zo'n beginners gitaartje van squier ofzo en een goedkoop versterkertje. Ga dan zo snel mogelijk guitar pro halen en naar ultimate-guitar oja en belangrijkste tip SPELEN TOT JE EEN ONS WEEGT!!!!!!!!!!!!!!

Tubescreamer
5 mei 2008, 12:03
Koop gewoon, zo'n beginners gitaartje van squier ofzo en een goedkoop versterkertje. Ga dan zo snel mogelijk guitar pro halen en naar ultimate-guitar oja en belangrijkste tip SPELEN TOT JE EEN ONS WEEGT!!!!!!!!!!!!!!
Okay ik geef me gewonnen, da's waarschijnlijk nog het allerbeste advies :blast:!!

Nino1110
5 mei 2008, 12:28
Koop de Ibanez GRG170DX die in je begin post staat , goed ding om lekker mee te scheuren // rocken // metallen etc.
Met de Single Coil erin kan je ook nog "rustige" muziek spelen.

Als versterker kan ik je een Roland Cube 15X / 30X aanraden of een Marshall MG15 DFX.

Succes!

Edit:

@9souls:

Ga je mondspoelen!

9Souls
5 mei 2008, 23:30
Koop de Ibanez GRG170DX die in je begin post staat , goed ding om lekker mee te scheuren // rocken // metallen etc.
Met de Single Coil erin kan je ook nog "rustige" muziek spelen.

Als versterker kan ik je een Roland Cube 15X / 30X aanraden of een Marshall MG15 DFX.

Succes!

Edit:

@9souls:

Ga je mondspoelen!

ja vader ik zal men mondspoelen, ( hij kan het gewoon niet hebben dat men advies goed is:P)

Wiellem
6 mei 2008, 00:53
sorry dat ik het zeg, maar als jij beweert dat je met de zoekfunctie niks hebt kunnen vinden mag je terug naar de basisschool. er zijn echt honderden zoniet duizenden topics met deze(lfde) vragen. kijk ook eens bij de zgn. stickies.

De zoekmachine doet bij mi ook altijd moeilijk hoor met het woord plectrum en aanslagtechniek vind ik echt niet zomaar een topic hierover

Tubescreamer
6 mei 2008, 02:06
ja vader ik zal men mondspoelen, ( hij kan het gewoon niet hebben dat men advies goed is:P)
Ja wat nou mondspoelen! Play 'til yer bloody fingers fall off! I'm with you 9souls!
Single coil "rustig"??? hoor ik voor 't eerst......maar goed laten we nou maar ophouden anders gaat 't weer een zekere kant op :D
Allemaal gekkigheid natuurlijk......rok fokking on.

9Souls
6 mei 2008, 12:45
O ja nog een tip, struin youtube af naar filmpjes waar ze laten zien hoe je dingen moet spelen.

Tubescreamer
6 mei 2008, 14:00
Okee laat ik eens serieus een tip proberen te geven :D

Akoestisch of electrisch beginnen....zijn de meningen over verdeeld.
Ik heb het mezelf ook aangeleerd (zowel akoestisch als electrisch) maar heb altijd de nadruk op electrisch gelegd. Ben er jaren later achter gekomen dat ik daar beetje spijt van had omdat ik vond dat ik wat souplesse miste op akoestisch (fingerpicking bijv. en meer kracht in je vingers) en dat ben ik aan het inhalen. Maar goed dat is maar net wat je zelf wel & niet wil kunnen.
Wat kracht in je vingers betreft ben ik van mening dat de overstap van akoestisch naar electrisch makkelijker is. Dus goed netjes akoestisch kunnen spelen betekent dat je waarschijnlijk ook netter bent op electrisch. Maar bij electrisch horen natuurlijk weer andere disciplines.....

Beginnerstip: koop zo'n akkoordenboekje -of zoek op internet- en probeer zoveel mogelijk grepen zo goed mogelijk te leren, inclusief de namen.
Theoriekennis heb je in zoverre niet perse nodig, maar weten wat A en E en C is is wel handig dunkt me.
Vind hier een systeempje in (bijv. eerst alle Majeur, of eerst alles in E, als dat er een beetje inzit ga je naar de volgende categorie) en als je vingers er net niet af zijn gevallen (eelt kweken=heel belangrijk!!) koop je een songbook met liedjes die je wil leren.
Het is maar een suggestie, maar saai akkoorden rammen is wel een goed begin denk ik. Heb ik eerlijk gezegd ook te weinig gedaan, daarom adviseer ik het nu. En of je dit nou op electrisch of akoestisch doet maakt niet zoveel uit.
Later kun je dingen op gehoor proberen uit te zoeken -zo heb ik het voornamelijk geleerd- als je merkt dat je dat ook maar een beetje kan zou ik het proberen door te zetten, is een hele goeie manier om je gehoor te trainen. Maar da's misschien pas voor iets later.

Nou my two cents....hoop dat je er wat aan hebt ;)