PDA

View Full Version : Zeer fraai.. Sandberg



PingusDB
4 mei 2008, 16:40
Dit week-end, niet voorzien van te voren, in een Dortmundse muziek winkel geweest: http://www.jellinghaus.de/provishop/Portal/html/index.htm
Grote zaak, met meerdere 'speel' ruimtes, zodat de klant alles zelf kan uitproberen. (gitaar, bas gitaar, keyboards en drums; elk met eigen kamer en de benodigde apparatuur). Tevens spelen ze ook voor op verzoek (wat in mijn geval wel handig is ;) )

Hele assortiment aan gitaren en bas gisteren wel door de vingers gehad. Wat mij het meeste is bijgebleven is een hele fraaie (geluid) Sandberg Bas gitaar, type: Bullit JM (in de kleur satijn/mat blauw) met 4 snaren (foto is een 5 snarige; maar ze gaveb aan dan een 4 snarige beter is om mee te beginnen).

Foto'tje doet altijd wonderen:
http://www.all-4-music.de/media/products/sandberg/woods/colors/blueburst.jpg

Zit hier toch wel hard over na te denken (om mezelf er 1 kado te doen voor mijn verjaardag (binnenkort dus)) :satisfie:

guitartub
5 mei 2008, 10:25
Zeer mooie bas, ook wel exclusief. Denk dat je een hele goede keuze maakt. Wat beginnen op 4 of 5 aangaat, wat wil je zelf? Wil je op den duur 5 snarig gaan bassen dan kun je er volgens mij net zo goed mee beginnen. Kun je vanaf het begin wennen aan de lage B. Ik had bij het 4 sn bassen vaak de behoefte aan een D onder de lage E, en op een 5sn heb je die gewoon. Nu heb ik alletwee maar ik pak toch meestal de 5sn. Maar dat moet je uiteraard helemaal zelf weten, ik geef maar een mening.

Kim Wilson
5 mei 2008, 10:26
Mijn broer heeft ook een Sandberg bas. Echt topbassen!! Die Bullit van jouw foto is ook schitterend! Daar verkoop je je niet aan.

hansli
6 mei 2008, 15:09
Sandberg is gewoon enorm goed, ik heb er 3 en wil nooit meer iets anders.
Ze spelen erg licht, klinken precies naar mijn smaak, kortom: super.

En prettige bijeenkomst: ze zijn zeer waardevast, en de bouwer zit vlakbij mochten er ooit problemen zijn.....

PingusDB
6 mei 2008, 17:24
Bedankt voor de reaktie's. In de winkel gaven ze aan dat het beter is een 4 snarige te kopen (ivm makkelijker dan een 5 snarige), omdat daar de snaren iets verder uit elkaar zitten. Aan de andere kant lees ik zo links en rechts, dat en 5 snarige handiger is voor (redelijk wat) van de modernere muziek.

Hoe zijn de meningen daar over verdeeld ? Koop het liefst in 1 keer een goede waar ik jarenlang plezier van ga hebben !!

Wabbie
6 mei 2008, 17:42
Sandbergs zijn inderdaad erg nice! Ik heb er al op een aantal gespeeld en die dingen klinken erg goed. Je zou eens bij The American Guitarstore in enschede langs kunnen gaan, daar hangen altijd wel een paar Sandbergs namelijk en ook wel een zooi Maruszczyks ( das vergelijkbaar qua kwaliteit)

Jelles
8 mei 2008, 13:36
Sandberg is tof, ik heb een jm4 uit de california serie gekocht laatst.. Vet ding hoor!

paulusdeBKB
15 mei 2008, 01:36
Als je moderne muziek wilt gaan spelen (urban, R&B, dance etc) dan is een vijfde snaar erg fijn. Ik zou dan ook meteen een 5-snaar kopen - als je het toch nog moet gaan leren, maakt die ene snaar extra namelijk niets uit.

Kaboemba
15 mei 2008, 17:35
Nou die extra snaar maakt wel uit en flink ook.

Ik heb een spector 5 snaar en heb hem pas naast een spector 4 snaar getest een wereld van verschil, ik ga dan ook snel weer terug naar een 4 snaar.
Totaal andere hals, totaal andere afstand van de snaren, totaal andere feel dus.

Maar als je speciaal een 5 snaar wilt en moet beginnen kan je er beter meteen aan wennen, dat wel ja.

MarkF
15 mei 2008, 18:32
Zo op de foto te zien liggen de snaren op deze 5 snaar redelijk ver uit elkaar. een standaard 4 snaar heft meestal een snaarafstand van 19 mm. 5 snaren heb je varierend van 16 mm (ibanezjes) tot 19 mm (lakland). Er hoeft dus geen verschil in te zitten. de neck van een 5 snaar is uiteraard wel breder.

Afgezien daarvan moet je er bij een 5 snaar erg in hebben dat je eerste snaar niet de E is, als je altijd op een 4 snaar hebt gespeeld. omgekeerd natuurlijk ook (ik spreek uit ervaring:satisfie:, toch lullig op het podium).

Al met al, laat je keus afhangen van wat je er mee wil doen. heb zelf altijd op een 5 snaar gespeeld en wil niet anders...

groetjes, Mark

gecko84
26 mei 2008, 12:47
Goh,

ik had nog nooit van dat merk gehoord. Het uiterlijk doet mij meteen aan een G&L denken. Dat zijn ook supergoeie bassen.

Ik ben zelf begonnen op een 5 snarige bas. De einge die er aan moest wennen was mijn muziekleraar.

Ik kan echt niet zonder mn 5 snarige bas, niet alleen om nog wat lager te kunnen dan de lage E, maar ook omdat je dan veel riff's in 1 positie kan spelen. En als je hoog speelt op de B-snaar klinkt dat nog weer vetter dan laag op je E-snaar.

Ik heb ook wel eens mensen gesproken die zijn begonnen op 4 snaren en toen wilden overstappen maar gewoon niet meer aan 5 snaren konden wennen. Het is dus maar net wat voor jezelf werkt.