PDA

View Full Version : Soldano clean vervangen door andere pre-amp?



Hubrecht
4 mei 2008, 15:56
Hallo!

Ik ben al een aantal jaar in het bezit van een Soldano Hot Rod 50+ XL (onderste op de foto aan het eind van deze post) waar ik bijzonder blij mee ben, alleen nu ik steeds meer clean ga gebruiken loop ik tegen zijn beperkingen aan. Het eerste kanaal is eigenlijk vrijwel alleen als crunch of distortion te gebruiken, of je moet de pre-amp op 2 zetten, met als gevolg dat dat kanaal heel dun en schel klinkt (groot nadeel van de shared EQ!). Omdat ik de crunch en distortion van mijn amp onovertroffen vind ben ik op zoek naar een oplossing om een mooie clean aan mijn geluid toe te voegen. Ik zat aan de volgende oplossingen te denken:

* OPTIE 1: een andere pre-amp (of een Koch Studiotone, heeft geen speakerload nodig) gebruiken voor een mooie clean en dan switchen tussen de pre-amps en de power-amp van de Soldano voor allebei gebruiken, is dit mogelijk? Ik heb in dit (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=105411) topic hier al veel over gelezen maar dit gaat over stereo pre-amps dus is een stukje ingewikkelder, dus ook een uitgebreidere switcher/looper nodig.
Mijn idee zou er ongeveer zo uitzien:
http://www.destine.nl/upload/looper.jpg
M'n Soldano heeft een seriele FX loop. Klopt het dan dat de FX Send na de pre-amp zit en de FX Return voor de power-amp?
Was gisteren bij Max Guitars in Den Haag en één van de verkopers kwam met dit idee.

* OPTIE 2: Tussen twee versterkers switchen met een amp switcher. Hoorde dat de Tonebone zorgt voor een kleine stilte tussen het switchen, maar had betere verhalen gehoord over de Axess Electronics HS2 (alleen waar is deze te koop?). Deze oplossing is alleen wat minder omdat een andere versterker een stuk zwaarder en duurder is dan alleen een andere pre-amp (deze zou ook mooi in 1 van de 4HE boven mijn top passen in mijn flightcase).

Is optie 1 mogelijk en lijkt jullie dit ook een goed idee?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Mijn Soldano in flightcase (foto genomen tijdens opnames van een band wiens album ik produceer in onze homestudio):
http://www.destine.nl/upload/equipment_rocknrollhqstudios.jpg

Realeigo
4 mei 2008, 16:17
Beide opties zijn zeer prima te doen. Het is maar wat je zelf het gemakkelijkst vind.

paulusdeBKB
4 mei 2008, 16:25
Mijn advies: werk met een 2e preamp, ga geen complete tweede amp meeslepen (tenzij je bij de preamp ook een andere speakerconfiguratie wilt maar dat lijkt me niet).

Preamps met een mooi clean zijn er legio, te beginnen met de Koch Pedaltone of hun (tweedehands nog wel te vinden) 19" preamp. Denk voor Clean ook eens aan Peavey, dat Carvin quad geval dat Nocki net te koop heeft gezet of aan een Mesa Boogie Studio preamp.

Hubrecht
4 mei 2008, 17:36
Te gek! Hier ben ik extreem blij mee :) Enig idee welke winkels veel 19" preamps hebben? Want heb me daar nog nooit echt in verdiept dus een heel nieuwe wereld!

Super bedankt voor de tips!
Koch 19", Mesa Boogie Studio preamp, Carvin, Peavey; ik noteer het!

AART
4 mei 2008, 17:40
of kleiner: mesa formula preamp. slechts 1he en geweldig clean kanaal.

Jimwoud
4 mei 2008, 19:04
Ik zou het wel eerst proberen. Ik heb nu 2 buizentops, maar als ik mn engl preamp in de return doe, heb ik niet voldoende volume om op te treden. Mijn oude Laney had dit overigens wel. Dus hangt wel een beetje van de versterker af.

Hubrecht
4 mei 2008, 19:11
bedankt voor alle tips!
Weet iemand toevallig ook welke winkels veel 19" preamps testklaar hebben staan?

yhcmarc
4 mei 2008, 19:20
ik zou zelf voor een 2e amp of combo erbij gaan en gewoon tussen die 2 sets switchen.

svdijk
4 mei 2008, 19:27
Werkt idd goed met een 19" apparaat, dan hoef je ook niet veel extra spullen mee te zeulen!!
Ik heb altijd met een JCM800 2210 gespeeld, waar ook geen fatsoenlijk clean uit te halen was.
Het clean haalde ik uit een Roland GP100, die via de FX loop van de JCM800 liep (4 kabel methode), en dus door de poweramp van de JCM800 versterkt werd.
De pre-amp van de JCM800 had ik als "effect" in de GP100 geprogrammeerd, en bij het inschakelen van een patch waar ik distortion in nodig had, schakelde de JCM800 pre-amp weer in.
De GP100 had ook geen last van signaal-verlies, of dynamisch verlies.

Punkrockerke
4 mei 2008, 21:49
Als mede HR50+ eigenaar heb ik hier ook al aan gedacht, maar voorlopig heb ik voldoende aan de lichtjes crunchende clean. Maar waar ik aan dacht: Is een extra preamp niet mogelijk met een simpele AB-box? Input: gitaar - output A: input Soldano - output B: Input preamp en dan Output preamp in FX IN Soldano?

Maar moest ik er geld (en podiumplaats) voor hebben zou ik voor een AC30 gaan :)

Lexvandoef
4 mei 2008, 21:53
Maar moest ik er geld (en podiumplaats) voor hebben zou ik voor een AC30 gaan :)

Koop je toch zo'n AC30 topje, en dan een radial headbone er tussen? 2 tops boven op elkaar, geen extra ruimte nodig.

Hubrecht
5 mei 2008, 09:25
Als mede HR50+ eigenaar heb ik hier ook al aan gedacht, maar voorlopig heb ik voldoende aan de lichtjes crunchende clean. Maar waar ik aan dacht: Is een extra preamp niet mogelijk met een simpele AB-box? Input: gitaar - output A: input Soldano - output B: Input preamp en dan Output preamp in FX IN Soldano?

Maar moest ik er geld (en podiumplaats) voor hebben zou ik voor een AC30 gaan :)

Nou dan gaat er niks de FX loop uit (SEND) maar komt er alleen signaal in (RETURN -> extra preamp), en aangezien het een seriele FX loop is denk ik dat hij het signaal van de Soldano preamp dan niet doorstuurt naar de poweramp, maar dat is een kwestie van uitproberen!

Over die Radial Headbone heb ik meerdere malen gelezen dat er een stilte zit tussen het switchen, echt hoorbaar, dus dat lijkt me dan niet echt een optie voor live, scheen dat de HS2 van bijv. Axess stukken beter was en wel feilloos switchte..

paulusdeBKB
5 mei 2008, 10:31
Winkels met een hoop preamps: bijna elke grotere muziekwinkel heeft genoeg spulletjes staan om een hele middag mee zoet te zijn.

the feable
12 juli 2009, 23:12
Sorry voor mijn late reactie maar toch ff bumpen:

Soldano's FX-loop zit gedeeltelijk voor de preamp als ik me niet vergis. Dat wil zeggen dat je altijd een beetje meer drive zal hebben dan je wilt in jouw geval. Hoe het verhaal precie sin elkaar steekt weet ik ook niet maar je kunt Soldano mailen en ze zullen je zeker helpen met een oplossing. Je kunt proberen een andere preamp te gebruiken en dit kan werken. Je zou ook voor een klein combootje kunnen gaan, een fender champ oid.
Ik heb zelf ook een HR en zal een kijken hoe dat werkt met mijn Hotbox in de FX loop. Dat is ook een premap met een mooi clean kanaal.

Heb je inmiddels al en oplossing? Ben benieuwd hoe je het oplost!