PDA

View Full Version : Uitgekeken op de Intellifex LTD, wat nu?



aerdvark
4 mei 2008, 10:13
Sinds 10 jaar speel ik een Intellifex LTD maar ik ben er een beetje op uitgekeken. Ik mis een eenvoudige goede chorus en wat randapparatuur zoals een flanger of phaser. Voornamelijk in het cleane voel ik een tekortkoming. Misschien mankeert er meer aan dan alleen de Intellifex, ik weet het niet.
Feit is wel dat ik die 8 voudige chorus nooit heb gemogen.

Ik zal uitleggen hoe mijn "eenvoudige" set up er uit ziet: vanuit een amerikaanse Hamer met EMG81 ga ik rechstreeks in een Engl Savage 120. Via de send en return door de Intellifex en zo via de eindtrap naar een Marshall 1960A cab. --> Metal in de vorm van Primal Fear is wat ik doe. Trouwens aan het einde van de loop heb ik een Boss EH2 staan, grappig kastje, wat het precies doet weet ik niet maar als ik hem uitzet is het net of de batterij leeg is :) .

De interne HUSH werkt prima voor me en ik zou hem alleen daar al voor houden. Strakke breaks zijn in de metal een must en stil is dan stil. Dus weg gaat ie niet de LTD.

Nu kan ik natuurlijk naar pedalen gaan en ik heb voor het proberen al even een Danelectro Cool Cat Chorus gekocht. Nog geeneens aan toe gekomen... Verder ben ik voornemens om een compressor te kopen bv. CS2 of CS3 van Boss. Tot slot een Tube Screamertje, ooit had ik er één en die doet dat wat je anders niet redt. Dan zou ik nog steeds een Flanger en / of Phaser er bij moeten zetten. Een heel gedans dus. (Ik ken de mogelijkheden van geschakelde lussen en ben op soldeergebied ook niet angstig dus ik ken daar ook de mogelijkheden... ik blijf even bij "standaard").

De andere kant is een ander 19" apparaat. Omdat ik de kwaliteit van de Intellifex erg goed vind wil ik het graag bij Rocktron houden. Al dan niet in combinatie met de LTD, mijn EH2, en misschien de TS. Pasgeleden ben ik ook 6 dagen eigenaar geweest van een JFX-1 van Marshall maar dat was het niet voor mij. (No Hush No Glory).

Er zijn er heel veel te koop, ook van Rocktron. Wanneer de LTD nu eens het meest eenvoudige ding was dan zou de rest beter moeten zijn en een aankoop simpel. Ik vraag me alleen af of dat zo is.

Concrete vragen:
1. Is de Intellifex XL beter dan de LTD, en de Online?
2. Zo ja, waarom dan, wat zijn de verschillen?
3. Wordt de XL ook wel "blackface" genoemd?
4. De Intellifex Online heeft die softwarefuncties? De naam doet vermoeden ...
5. Zijn er mensen die ervaringen hebben met een Replifex, Multivalve, Xpression, enz. die óók ervaring hebben met een Intellifex liefst LTD?
6. Ik wil ook clean kunnen opnemen in een HD recorder, welke zou daar het meest geschikt voor zijn?
7. De MultiValve is dat een Replifex met buis? Ik zie in de manual nl. haast dezelfde pagina's aleen niks over die buis functie...

Mijn gevoel neigt naar de Multivalve vanwege dat daar een compressor in zit en wat extra effecten zoals de flanger een parametr. EQ e.d.

En ja, ik zoek dus iets in die categorie dus als er mensen zijn die wat in de uitverkoop hebben, graag een bericht. (Multivalve, TS, en evt. CS2.)

maestro_nl
4 mei 2008, 10:57
De Replifex klinkt iets organischer dan de Intellifex.
Multivalve heeft idd een buis om de sound wat 'op te warmen' en is verder gelijk aan de Replifex (wel mono in!).

Een goed analoog pedaal verslaat imo digitale tegenhangers ruimschoots.
Persoonlijk vind ik analoge modulatieeffecten (phaser, flanger, chorus, tremolo) mooier dan digitaal. T.a.v. delay en reverb is het meer kwestie van uitgesproken smaakverschil.

Kaïn
4 mei 2008, 11:11
Edit: fout gelezen, sorry!

Nocki
4 mei 2008, 12:48
Rocktron Xpression is een mogelijkheid. is uiteindelijk gewoon een nieuwe uitgaven van de Replifex. Heb de laatste gehad en nu de Xpression. Ook heb ik een Intellifex welke ik persoonlijk het lekkerste vind vandaar dat de Xpression weer weg gaat.
Waarom geen looper met daarin wat fx pedalen voor je preamp?

Chiel
4 mei 2008, 13:53
Concrete vragen:
1. Is de Intellifex XL beter dan de LTD, en de Online?
2. Zo ja, waarom dan, wat zijn de verschillen?
3. Wordt de XL ook wel "blackface" genoemd?
4. De Intellifex Online heeft die softwarefuncties? De naam doet vermoeden ...

De eerste Intellifex (de zwarte) is de Blackface. Deze gebruikt wat andere componenten en is destijds herzien om deze voor een gunstigere prijs op de markt te zetten (voila, een limited edition kortweg LTD). Door het gebruik van andere componenten is er met name in de delay's een klankmatig verschil tussen de LTD en zijn oudere broertje de Blackface. De online is identiek aan de LTD met de mogelijkheid om patches uit te kunnen wisselen over het internet, maar tot dusver is dat volgens mij nog voor niemand interessant geweest. De Intellifex XL is destijds als een herziene versie van de LTD op de markt gekomen en hij smoelt anders maar technisch gezien is hij zo goed als identiek aan de LTD.

Ik gebruik zelf ook sinds jaar en dag een LTD puur voor delays en een korte reverb voor wat funky Wah dingetjes. Alle andere features zoals Hush e.d. gebruik ik niet. Voor de modulatie effecten heb ik een Line6 Modpro. Deze staat in serie voor de preamp (in een looper) en heeft waanzinnige Chorus, Flanger en Tremolo effecten. Met name live komen deze erg goed tot hun recht. De modulatie effecten van de Rocktron dozen vind ik niet super, ik zou eerder een TC G-Major hiervoor inzetten (uiteraard wel in serie met gebruik van een looper).

Overigens komt er binnenkort een Lexicon G2 processor in mijn rack ter vervanging van de LTD. Deze gaat enkel als reverb en delay bak fungeren, de Modpro blijft erin. Heb het ding nu al een jaar of 4 en deze is echt te gek.

paulusdeBKB
4 mei 2008, 15:52
Je bent dus uitgekeken op de Intellifex maar je doet hem niet weg. Mag ik dat vertalen als: ik ben op zoek naar een nieuw apparaat ernaast?

Als je de Intellifex blijft gebruiken voor Hush, delay en galm, dan is een mooie modulatieprocessor of filterunit erbij geen overbodige luxe. Je kunt dit oplossen met pedaaltjes maar ook met de Line6 ModPro. De FilterPro lijkt mij persoonlijk erg interessant maar voor je muziekstijl niet zo geschikt. Voor modulatie kun je ook eens naar een Roland studioprocessor kijken, ik ben het typenummer ff kwijt. iets met ***330 geloof ik.

aerdvark
4 mei 2008, 17:56
Allemaal bedankt al voor deze reacties, ik had er niet zoveel verwacht en zeker niet zo snel.

Als ik het goed begrijp is het wisselen van de Intellifex voor een Online of blackface niet bijster IntelliGent. Dus daar laten we het maar op houden.
Dan de keus tussen Replifex en Multivalve. Eigenlijk zou je juist wel of juist niet kiezen voor de laatste vanwege de buis.

Zou het in een rack (dus met losse preamp) wat uitmaken of je 1 of 2 inputs hebt?

Vooralsnog hou ik mijn ogen open voor een Multivalve.

Dat met die "looper" dat begrijp ik niet helemaal. Ik weet wel wat een looper is maar welk type zou je daarvoor gebruiken? En kun je dat dan midi aansturen?

ben vanhoof
4 mei 2008, 23:44
Hm ik heb een replifex en gebruik eigenlijk ook maar alleen de hush, reverb, delay en soms de equilizer. De chorus is nog te doen, maar de phaser en de flanger vind ik niet veel aan. Ik heb er ook al wel aan gedacht om mss is voor iets anders te gaan zien zoals jij, maar omdat ik die phaser enzo in groepsverband toch niet snel zou gebruiken heb ik de replifex maar gehouden.

Als ik van jou was zou ik ofwel voor 2 a 3 goeie pedaaltjes gaan zien, ofwel voor een andere rack unit met modulatie effecten zoals bv iets van line 6 of roland e.d.

Dat van die inputs lijkt me enkel nuttig moest je met 2 amps (voorversterkers) spelen of je moest een stereo preamp hebben, voor zover dat al bestaat.

Chiel
5 mei 2008, 12:06
Dat met die "looper" dat begrijp ik niet helemaal. Ik weet wel wat een looper is maar welk type zou je daarvoor gebruiken? En kun je dat dan midi aansturen?
Die looper zorgt ervoor dat je signaal in tact blijft. De ModPro vreet namelijk ernstig aan je signaal wanneer deze in serie staat. Met een looper zorg ik er nu voor dat de ModPro alleen in de effectketen staat als ik hem ook daadwerkelijk gebruik. Ik gebruik hier zelf een Voodoolab GCX voor. Deze schakelt ook de kanalen van m’n Hook, dus best een handig alles in één dingetje.

aerdvark
16 december 2010, 19:11
Menschen,

Ik trommel een oud draadje weer op, ... erg he.

Mijn Intellifex LTD heeft ruim een jaartje rust gehad, ik had andere dingen te doen zeg maar. Een ruime periode voor deze sabbatical heb ik met pedaaltjes gerommeld (danelectro cool cat, phaser en flanger, boss compressor etc.) en ondanks dat het heel eerlijk gezegd beter klinkt ben ik slecht in het tapdancen zo is gebleken. Zucht...

Conclusie is eigenlijk simpel; gewoon houden dat ding, ik bedooel de LTD, en niet meer zeuren. Als ik hem wil verkopen zal ik er vast niet veel voor krijgen dus.

Ik vroeg me af of iemand een site weet, of links, of whatever, waar ik presets kan vinden. Omdat ik al zolang hetzelfde doe / hoor lijkt het me een welkome afwisseling eens wat presets over te nemen van een ander. Veranderen van spijs doet eten zegt men toch?

De Online versie kan het allemaal via de PC maar ik ben niet zo van de PC, als ik een "staatje" of lijstje zou hebben met de instelleingen van een preset dan ben ik al happy.

Wat ik zoek zijn oa. een mooie lead sound (voor solo's) die breed klinkt. Ik eindig altijd met een geluid alsof ik in de douche sta of een beel te overdonderend iets. Dat is vaak met het cleane ook zo. Ook in het "crunchy" gebied mis ik een aangeklede sound. Ik heb het altijd erg clean omdat een effect meestal uit de hand loopt.

Misschien had ik beter zanger kunnen worden. Dan was dat ook mislukt :-)

Alvast dank voor iedere hulp.

ME.
16 december 2010, 19:37
Als je zowel tevreden bent over de Intellifex en de pedalen, waarom combineer je dat dan niet samen in een rack/midi setup? Bijvoorbeeld met de Voodoolab GCX switcher. Gebruik zelf ook pedalen én een multifx om zo de voordelen van beide te kunnen benutten.

Presets van de Intellifex kan ik je helaas niet aan helpen.

aerdvark
17 december 2010, 07:46
Hallo ME.,

Nee dat met die pedalen daar wil ik niet aan. Ik wissel nogal veel van clean naar lead en dan wordt het een heel gedans. En dan kun je natuurlijk met een looper gaan werken maar he wordt er allemaal niet fijner van vind ik.

Vooralsnog wil ik me even op wat presets concentreren. Misschien iemand anders een idee..?

Henri H
17 december 2010, 10:07
Presets kan ik je niet aan helpen helaas. Ik gebruik(te) van de Repli-/Intellifex puur de effecten (met name delay, chorus en reverb), dus niet om het geluid breder/dikker/voller te maken.
Ik vraag me af of de Intellifex hier geschikt voor is.

Sinds een klein jaartje ben ik overgestapt op pedaaltjes, vind ik toch mooier klinken, bovendien geen gezeur meer met midi-kabels/controllers etc.

Ik heb 2 delays, een chorus, phaser, TS, SHO (kloon), wah, pedaltuner, en de footswitch van de amp op m'n board staan.
Het tapdansen is er niet echt meer door geworden.
Groot voordeel vind ik dat je te allen tijde de effecten aan/uit kunt zetten, en eenvoudig instellingen kunt wijzigen, zelfs tijdens het spelen, en ik hoef nog maar één koffer/tas mee te nemen naar gigs of de oefenruimte.
Ook het aansluiten is een stuk eenvoudiger.

Ik moet wel zeggen dat ik de effecten v.d. Intellifex wel heel goed vind, en dan met name de delays en reverbs. De chorus is ook nog best heel ok.
Misschien dat ik ooit nog 's een combi-setup maak, als mijn Intellifex weer klaar is.

HaroldA
17 december 2010, 10:23
Nee dat met die pedalen daar wil ik niet aan. Ik wissel nogal veel van clean naar lead en dan wordt het een heel gedans. En dan kun je natuurlijk met een looper gaan werken maar he wordt er allemaal niet fijner van vind ik.

Dus pedalen vind je beter klinken, met een looper zou je per patch in kunnen stellen welk pedaal aan moet maar dat vind je weer niet handig? :chicken:


Ik wissel nogal veel van clean naar lead en dan wordt het een heel gedans.

Ik speel alleen maar met pedalen en dit had ik opgelost met een looper pedaaltje. in de ene loop had ik een volume potmeter en in de andere mijn OD en booster. Zo kun ik met 1 druk op de knop van clean naar crunch, OD of lead (net wat ik klaar had staan).