PDA

View Full Version : Einde aan een tijdperk? - Boogie content -



AART
4 mei 2008, 01:37
http://forum.grailtone.com/viewtopic.php?t=24568

Het lijkt er steeds meer op dat Boogie de Mark IV discontinued na 18 jaar.
Short heads blijken al nergens meer te bestellen en medium heads gaan er volgens de dealers van de zomer uit.

Officieel zegt mesa alleen dat de short heads niet meer leverbaar zijn, over de medium heads en eventuele stopzetting/opvolger zeggen ze weinig.

Mark V?
Geen Marks meer?

Nocki
4 mei 2008, 08:48
Mesa heeft natuurlijk een naam hoog te houden als de amp met de onbeperkte mogelijkheden... een Mark IV zou in de lijn der verwachting liggen.... Maar volgens mij kan je het met Mesa nooit zeggen. Ze zijn best radicaal gegaan de laatste 10 jaar door met heel veel stijlen te flirten... wie weet komt er nu een amp met het typische boogie geluid maar met meer definitie en meer attack :) zou best wel mogen...
Dat de Mark IV eruit gaat is natuurlijk te begrijpen. het is al een heel ode amp en veel zal er wel niet meer van verkocht worden... de 2erhands markt is nu zo'n beetje vol :)


Hier wat geruchten:

Mesa engineering is overgenomen door TC Electronic!

AART
4 mei 2008, 11:48
Dat de Mark IV eruit gaat is natuurlijk te begrijpen. het is al een heel ode amp en veel zal er wel niet meer van verkocht worden... de 2erhands markt is nu zo'n beetje vol :)



De laatste tijd zijn ze juist vrij populair weer. Op allerlei fora vliegen ze je om de oren, vaak nieuw....

JeanPaul du Vinnie
4 mei 2008, 13:24
Ik ben er vrij zeker van dat er een V komt. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat ze net nu, met de nieuwe Mark IV-hype door bands als Lamb Of God en Dream Theater, de Marks (toch één van hun vlaggenschippen) zouden stopzetten zonder voor een degelijke vervanger te zorgen.

Nocki
4 mei 2008, 13:26
Tja. Randal schijnt gezegd te hebben na een zinsspelen hierop. "Ik ben verder gegaan, waarom de rest niet?"

Ik denk dat de Mark series ten einde zijn.

AART
4 mei 2008, 13:41
Zou kunnen, maar hij heeft eerder ook aangegeven bezig te zijn met een Mark V(jaren geleden). Die zou simpeler worden dan de Mark IV volgens hem.

En de Mark series in de ijskast zetten zou commerciëel gezien gewoon dom zijn.

caliban
4 mei 2008, 15:34
Zou echt belachelijk zijn om te stoppen met de markseries. Naar mijn mening is dat toch het typische mesa geluid, rectifiers lijken redelijk hard op slo's, en er bestaan ondertussen al heel wat amps die gebaseerd zijn op de recto, maar niet erg veel die lijken op markseries. Een mark V zou cool zijn, maar als die echt simpeler wordt, is een beetje het coole van de mark IV eraf, kan je even goed een mark III kopen.

caliban
4 mei 2008, 17:31
De eerste sample van de nieuwe mark V.
http://media.putfile.com/Mark-V-Clip

AART
4 mei 2008, 17:36
De eerste sample van de nieuwe mark V.
http://media.putfile.com/Mark-V-Clip


:dontgeti: :D

TimmU
4 mei 2008, 17:59
De eerste sample van de nieuwe mark V.
http://media.putfile.com/Mark-V-Clip
Opsluiten !!!!

Raffel
5 mei 2008, 10:16
Heel grailtone stond er laatst ook vol mee. Veel mensen hebben het inderdaad over een Mark V, maar van MB zelf is nog steeds het hoge woord niet gekomen.

Ik vraag me af of ze dan een prototype gaan uitbrengen zoals die bij Petrucci wel eens in zijn live-rack heeft gehangen. Was ttt een mysterieuze ongelabelde boogie amp. Weet even niet meer of die toen in productie is genomen en welke amp t was. Iemand???

caliban
5 mei 2008, 12:45
Jij bedoel zijn mark IVC+ :D

Raffel
5 mei 2008, 13:26
Is dat zo? Vraag me af of men dat als een soort van test heeft beschouwd, aangezien dat nog niet heel lang geleden is.

AART
5 mei 2008, 13:38
Is dat zo? Vraag me af of men dat als een soort van test heeft beschouwd, aangezien dat nog niet heel lang geleden is.

Foto's?

Ik heb nooit iets gehoord daarover? Of bedoel je die groene preamp van zijn roadie?

jw009
5 mei 2008, 14:23
Foto's?

Ik heb nooit iets gehoord daarover? Of bedoel je die groene preamp van zijn roadie?

Dat groene ding is een IIC+ pre.

AART
5 mei 2008, 14:39
Dat groene ding is een IIC+ pre.

i know. :)

RedBuell
5 mei 2008, 15:01
Als je zo'n MKIV uit de VS haalt moet hier dan een andere trafo op of kun je deze aan de achterkant naar 220v schakelen?

Ben wel gek van het Black Album geluid van Metallica, heb eens wat youtube filmpjes bekeken en vind zo'n MKIV echwel lekker klinken. Wat kosten ze zo'n beetje 2ehands, ik heb een beetje zitten zoeken maar kon ze hier niet vinden alleen in de VS. Ik heb het trouwens over de head versie.

jw009
5 mei 2008, 15:07
Als je zo'n MKIV uit de VS haalt moet hier dan een andere trafo op of kun je deze aan de achterkant naar 220v schakelen?

Zit geen schakelaar op. Nieuwe trafo is best een duur geintje, je kan ook kiezen voor een externe verlooptrafo.



Ben wel gek van het Black Album geluid van Metallica, heb eens wat youtube filmpjes bekeken en vind zo'n MKIV echwel lekker klinken. Wat kosten ze zo'n beetje 2ehands, ik heb een beetje zitten zoeken maar kon ze hier niet vinden alleen in de VS. Ik heb het trouwens over de head versie.

Ze kosten 2e hands zo tussen de 1400-1600 euro. In NL zie je ze niet heel vaak te koop staan. Je kan duitsland ook proberen.

AART
5 mei 2008, 15:09
Als je zo'n MKIV uit de VS haalt moet hier dan een andere trafo op of kun je deze aan de achterkant naar 220v schakelen?

Ben wel gek van het Black Album geluid van Metallica, heb eens wat youtube filmpjes bekeken en vind zo'n MKIV echwel lekker klinken. Wat kosten ze zo'n beetje 2ehands, ik heb een beetje zitten zoeken maar kon ze hier niet vinden alleen in de VS. Ik heb het trouwens over de head versie.


Er moet dan een andere trafo in ja.

Prijzen liggen hier de laatste tijd tussen de 1400 en 2000 euro, afhankelijk van de versie en staat.

Nieuwere amp in goede staat: 1700
Oudere amp in goede staat: 1500
zonder footswitch: -100
Beschadigd: -100
Houtversie: +200

tussen top en combo zit niet zoveel verschil.

dat zijn een beetje de manieren om de prijzen te bepalen denk ik zo.

Op marktplaats staan er nu 2 volgens mij(allebei wat nieuwere medium heads)

RedBuell
5 mei 2008, 15:39
Er staat er een op E bay voor iets van 900 euri en het versturen kost ongeveer 130 euri. Dat hele trafo gedoe heb ik al uitgezocht toen ik een 5150II wilde kopen uit de VS en heb dat maar niet gedaan omdat de prijs wel heel dicht in de buurt kwam van een 6505plus van guitarbargains.
Ik had begrepen dat er ook amps zijn die je dus kan schakelen en ik geloof dat er nu een Mesa hardwood MKIIB combo op GM staat die dat wel kan, tenminste als ik zo op de foto kijk.

Het zal dan waarschijnlijk toch een JVM of 6505 (plus) worden, zijn goed te betalen bij guitarbargains 6505 kost ca €850, de plus en de JVM ca €1150.

Die MKIV schijnt ook best lastig in te stellen of valt het wel mee, heb gelezen dat een kleine draai aan een van de pots veel verschil kan geven in geluid.

O ja nog een vraagje die wat algemener is, weet iemand een goeie duitse 2ehands site?

AART
5 mei 2008, 16:52
Ik had begrepen dat er ook amps zijn die je dus kan schakelen en ik geloof dat er nu een Mesa hardwood MKIIB combo op GM staat die dat wel kan, tenminste als ik zo op de foto kijk.

Klopt, in de jaren tachtig kreeg je in europa een exportversie. die waren duurder en hadden een trafo die alle voltages kon hebben en dus ook een schakelaar had om dat in te stellen(de normale us versies hadden dat toen ook niet). Tegenwoordig kan dat niet meer(ergens tijdens de productie van de MK III stopten ze ermee) en krijg je gewoon een versie die op 230/240 of 100/110 werkt.



Die MKIV schijnt ook best lastig in te stellen of valt het wel mee, heb gelezen dat een kleine draai aan een van de pots veel verschil kan geven in geluid.


Valt mee. Je kan alleen heel veel doen met verschillende combinaties van schakelaars en de normale eq en de grafische eq. Veel mensen vinden hem lastig in te stellen omdat als je hem als een 5150 benaderd en alles op 5 zet hij ruk klinkt. De normale eq is actief en zit vrij vroeg in de toonregeling waardoor die eigenlijk de voicing bepaald en het eq werk doe je met de geq.

Is zo bij bijna alle mesa's btw, een recto is ook anders dan een 5150 qua eq.



O ja nog een vraagje die wat algemener is, weet iemand een goeie duitse 2ehands site?

http://www.anzeigesucher.de/

RedBuell
5 mei 2008, 16:57
Okee dan Thanks.....

Raffel
6 mei 2008, 10:33
Klopt, in de jaren tachtig kreeg je in europa een exportversie. die waren duurder en hadden een trafo die alle voltages kon hebben en dus ook een schakelaar had om dat in te stellen(de normale us versies hadden dat toen ook niet). Tegenwoordig kan dat niet meer(ergens tijdens de productie van de MK III stopten ze ermee) en krijg je gewoon een versie die op 230/240 of 100/110 werkt.



Valt mee. Je kan alleen heel veel doen met verschillende combinaties van schakelaars en de normale eq en de grafische eq. Veel mensen vinden hem lastig in te stellen omdat als je hem als een 5150 benaderd en alles op 5 zet hij ruk klinkt. De normale eq is actief en zit vrij vroeg in de toonregeling waardoor die eigenlijk de voicing bepaald en het eq werk doe je met de geq.

Is zo bij bijna alle mesa's btw, een recto is ook anders dan een 5150 qua eq.



http://www.anzeigesucher.de/

Een rectifier klinkt (Als je van de sound houdt) eigenlijk altijd goed. Het zijn meer accent en diepte verschillen, maar de sound blijft eigenlijk altijd min of meer hetzelfde. Dat vind ik bij mijn TOV tenminste. Wil je echt voicing verschillen, dan moet je de schakelaars op de achterkant een keer omzetten.

Is mijn Mark IV trouwens nu al meer waard dan? :D

Tot nu toe nog alleen maar gezien dat Mesa gezegd heeft dat ze stoppen met de medium/short heads van de Mark IV.

AART
6 mei 2008, 11:30
Is mijn Mark IV trouwens nu al meer waard dan? :D


Ik hoop het niet, zou fijn zijn als ze betaalbaarder werden, ik wil er nog wel een namelijk.



Tot nu toe nog alleen maar gezien dat Mesa gezegd heeft dat ze stoppen met de medium/short heads van de Mark IV.

Dat zijn alle Mk 4's.

Short head heeft hetzelfde chassis als de compact combo versie en
het Medium head heeft hetzelfde chassis als de widebody combo versie.

Het lijkt me niet dat ze de behuizingen niet meer kunnen maken dus ik denk dat dit toch wel genoeg zegt over het voortbestaan van de mk 4.

gerrekat
6 mei 2008, 12:33
Ik zou wel geinteresseerd zijn in een Mk. V, buiten mijn ENGL SE was mijn Mark IV altijd een van mijn alltime favs.

Mi-J'Den
7 mei 2008, 20:46
Ik zat pas nog te denken dat Mesa wel een soort 'Mark-King' kan gaan maken. Met de cleans en low-gain van de Lonestar en op channel 3 en 4 de Mark IV (hi-)gain kanalen. Zou Petrucci ook wel waarderen denk ik aangezien hij z'n cleans met Lonestar heads doet. En als Petrucci het gebruikt heeft Mesa er direct een hele schare Petrucci-fans bij die 'm willen hebben. Ik ben benieuwd wat ze gaan doen met die Mark-serie

AART
7 mei 2008, 21:07
Ik zat pas nog te denken dat Mesa wel een soort 'Mark-King' kan gaan maken. Met de cleans en low-gain van de Lonestar en op channel 3 en 4 de Mark IV (hi-)gain kanalen. Zou Petrucci ook wel waarderen denk ik aangezien hij z'n cleans met Lonestar heads doet. En als Petrucci het gebruikt heeft Mesa er direct een hele schare Petrucci-fans bij die 'm willen hebben. Ik ben benieuwd wat ze gaan doen met die Mark-serie

Ik denk ook dat ze dat gaan doen(helaas...).
Als er een Marj V moet komen zie ik liever een uitgeklede Mark IV.
Lead kanaal met grafische EQ behouden, maar de rest anders:

Clean van de lonestar classic, met een footswitchable gain boost erop.
Lead dan gewoon Mark IV lead met de huidige switchmogelijkheden.
Poweramp gewoon een normale pentode simulclass 6l6 bak. simpele fx loop en normale midi switching.

caliban
7 mei 2008, 23:36
Clean van de lonestar classic, met een footswitchable gain boost erop.
Lead dan gewoon Mark IV lead met de huidige switchmogelijkheden.
Poweramp gewoon een normale pentode simulclass 6l6 bak. simpele fx loop en normale midi switching.
Sowieso niet gemakkelijk om te maken denk ik. De lonestar heeft waarschijnlijk schematisch een andere opbouw, terwijl men probeert het verschil in kanalen in de meeste versterkers te maken met grotendeels gewoon gainstages invoegen. Of het wordt een amp met 10 preamplampen, en onbetaalbaar.

Nocki
7 mei 2008, 23:40
:-) mijn preamp heeft 9 preamp buizen... het is het echt waard! de mesa quad heeft er ook 8!

interessander
7 mei 2008, 23:42
Het is volgens mij gewoon de vraag of ze wel iets nieuws uitbrengen in dezelfde traditie. Toen ze bij mesa een wat meer brits gevoice amp wilden werd de stiletto serie in het leven geroepen. Ik denk dus dat ze bij een serie versterkers met een duidelijke "heritage" niet zo gauw iets nieuws doen of een deel van een concept van een andere serie pakken.
Je merkt ook dat sommige mensen een mark geweldig vinden en een rectifier niks, en zo ook andersom natuurlijk, kunt die doelgroepen wel proberen te verenigen maar het is makkelijker/beter om de boel te spreiden en de klant te laten kiezen.

AART
8 mei 2008, 00:02
Het is volgens mij gewoon de vraag of ze wel iets nieuws uitbrengen in dezelfde traditie. Toen ze bij mesa een wat meer brits gevoice amp wilden werd de stiletto serie in het leven geroepen. Ik denk dus dat ze bij een serie versterkers met een duidelijke "heritage" niet zo gauw iets nieuws doen of een deel van een concept van een andere serie pakken.
Je merkt ook dat sommige mensen een mark geweldig vinden en een rectifier niks, en zo ook andersom natuurlijk, kunt die doelgroepen wel proberen te verenigen maar het is makkelijker/beter om de boel te spreiden en de klant te laten kiezen.

Klopt. Dat zou het meest logische zijn, een Mark een mark laten.

We zullen wel zien wat het wordt.

interessander
8 mei 2008, 00:11
Verdomd, zo kort doch krachtig had ik het dus ook kunnen zeggen :)

Raffel
8 mei 2008, 09:08
hehe.

Mwa, ik zou nog graag een keer een lonestar of mark II-ish clean kanaal, een rectificer rhythm 1 en een mark IV lead kanaal in 1 amp zien. Dan zou ik een gelukkig man zijn! ;)

AART
23 mei 2008, 13:46
ok, nu officieel:

http://mesaboogie.com/Product_Info/Out_of%20_Production/Out.htm

en nu maar wachten wat er komt.

caliban
23 mei 2008, 17:06
Heel dom van mesa denk ik, de mark IV was best gewild.

chennie
23 mei 2008, 17:09
Nooooooooo..

nou worden die krengen nog duurder.

Nocki
23 mei 2008, 17:12
Tekoop:

Mesa/Boogie Mark IV € 2500,-

Nocki
06-51694125

AART
23 mei 2008, 18:21
Nooooooooo..

nou worden die krengen nog duurder.

Afhankelijk van wat ze uitbrengen als opvolger. De IIB werd zo goed als niks waard toen de IIC en C+ kwamen.

Ik hoop op een lichte waardedaling eigenlijk, dan kan ik er nog een kopen.
Maarja, beide kanten op is voor mij wel ok.

chennie
23 mei 2008, 20:48
Afhankelijk van wat ze uitbrengen als opvolger. De IIB werd zo goed als niks waard toen de IIC en C+ kwamen.

Ik hoop op een lichte waardedaling eigenlijk, dan kan ik er nog een kopen.
Maarja, beide kanten op is voor mij wel ok.

nah voor mij wordt het onbetaalbaar en nog meer onbetaalbaar, dus wat zit ik te miepen hé. =)

AART
23 mei 2008, 21:49
nah voor mij wordt het onbetaalbaar en nog meer onbetaalbaar, dus wat zit ik te miepen hé. =)

Man, je hebt zelf een rectoverb, die dingen zijn ook duur :satisfie:

caliban
24 mei 2008, 17:49
Ik ben benieuwd of de mark III ooit hoge prijzen gaat gaan, niet dat ik de mijne wil verkopen :p

AART
24 mei 2008, 20:51
Ik ben benieuwd of de mark III ooit hoge prijzen gaat gaan, niet dat ik de mijne wil verkopen :p

Ik denk van niet eigenlijk.

Hij is niet zo zeldzaam en gezocht als een IIC+ en hij is minder veelzijdig dan een Mark IV. Blijft een beetje een underdog. Maar je hebt sowieso wel een zeldzame versie met die 150 watter, maar echt hoge prijzen zullen Marks nooit halen(behalve de IIC+).

caliban
25 mei 2008, 16:46
Ik denk van niet eigenlijk.

Hij is niet zo zeldzaam en gezocht als een IIC+ en hij is minder veelzijdig dan een Mark IV. Blijft een beetje een underdog. Maar je hebt sowieso wel een zeldzame versie met die 150 watter, maar echt hoge prijzen zullen Marks nooit halen(behalve de IIC+).
Kan ik minder snel in de domme verleiding komen om hem ooit te verkopen.

TheGoliath
25 mei 2008, 20:27
Misschien gaan ze over op een nieuwe versterker van de serie, de Mark IC. Voor wie op de Intensive Care niets te doen heeft. Nu gesigneerd door de meest grote ziekenhuisgitaristen!!

chennie
25 mei 2008, 21:07
marketing.
blijf er zo ver mogelijk van uit de buurt.

AART
25 mei 2008, 21:11
marketing.
blijf er zo ver mogelijk van uit de buurt.

Welke marketing(sorry, vat hem ff niet)?

jw009
20 juni 2008, 11:22
Mesa/Boogie Trademarks
Updated June 2008

The following are Trademarks, Trade Names and Trade Dress belonging to
Mesa/Boogie Ltd., Petaluma, CA:

- Mark V
- Mark 5
- Mark Five


Bron: http://www.mesaboogie.com/Trademarks/Trademarks.htm

Zou hij er dan toch komen??

AART
20 juni 2008, 11:31
Mesa/Boogie Trademarks
Updated June 2008

The following are Trademarks, Trade Names and Trade Dress belonging to
Mesa/Boogie Ltd., Petaluma, CA:

- Mark V
- Mark 5
- Mark Five


Bron: http://www.mesaboogie.com/Trademarks/Trademarks.htm

Zou hij er dan toch komen??

Ik zag het gisteren.
Ja, hij komt er, er zijn ook foto's uit een NY guitarshop met een poster aan de muur van Randall die aan een amp werkt waar mark 5 op staat.

Alleen niemand weet nog wat voor modes en voicings de werkelijke amp krijgt.

Nocki
20 juni 2008, 13:00
:) is wel al bekend! waarom denk je dat mijn mark Iv opeens weg moest! :)

AART
20 juni 2008, 13:11
:) is wel al bekend! waarom denk je dat mijn mark Iv opeens weg moest! :)

Sorry, alleen wat geruchten :satisfie:
En die oude foto van een versie die het misschien helemaal niet wordt.

EN dan nog, zelfs als je hem koopt heb je hem nauwelijks een week.

Nocki
20 juni 2008, 13:53
Ik was ook maar aan het pesten.. Kwa namen voor ideetjes hebben ze in ieder geval weer flink aan de weg getimmerd... Het klinkt weer allemaal even imposant. Ik ben bang dat ik stop met Mesa/Boogie op het zelfde moment als de Mark IV uit de collectie gaat...
De liefde heeft nu 8 jaar geduurd... Wie weet wat er in de toekomst gebeurt...

Voor nu is het in ieder geval even afgelopen...

AART
20 juni 2008, 14:33
Ik was ook maar aan het pesten.. Kwa namen voor ideetjes hebben ze in ieder geval weer flink aan de weg getimmerd... Het klinkt weer allemaal even imposant. Ik ben bang dat ik stop met Mesa/Boogie op het zelfde moment als de Mark IV uit de collectie gaat...
De liefde heeft nu 8 jaar geduurd... Wie weet wat er in de toekomst gebeurt...

Voor nu is het in ieder geval even afgelopen...

Is je boogie al verkocht dan?

Nocki
20 juni 2008, 14:42
Natuurlijk. Zowel de recto cab als de mark IV zijn gisteren opgehaald.
Nu de Gibson LP Standard faded nog en dan gaan we eens kijken voor de 4x12, LPcustom en de G-force!

pol
20 juni 2008, 15:03
je koop em toch wel als die uitkomt ;)

Is deze niks voor jou anders ?

www.steavens.com

superding, ik heb er 2.

wel lange wachttijd.

tjonk
20 juni 2008, 19:11
Er komt een Mark V haha.
Hier Randall Smith die er aan een aan het werken is.
http://i92.photobucket.com/albums/l4/Octavarius/IMG_0932.jpg
HAHA Yeah. die ga ik zeker proberen. :jam:

caliban
21 juni 2008, 14:17
Is die foto echt of gewoon goede photoshop?

matto
21 juni 2008, 23:21
De eerste sample van de nieuwe mark V.
http://media.putfile.com/Mark-V-Clip


hihi grappig:o

caliban
21 juni 2008, 23:54
Hilarisch inderdaad, alleen vind ik channel four iets té brewtal.
Trouwens als je de foto hierboven enorm zou kunnen uitvergroten, konden we ineens het schema rippen, ligt er mooi zichtbaar.

matto
22 juni 2008, 07:45
Ja, reverse engineering maar dat is meer iets voor de werkbank.
Op de Boogie site staat trouwens dat de Mark series out of production zijn.
Jammer, echt het einde van een tijdperk.

Antoon
22 juni 2008, 23:08
De Mark serie staat voor mij voor de jaren 80 van de vorige eeuw, net als de Sessionettes en de Trace Elliot bassversterkers. Allemaal amps die met een bepaalde filosofie gemaakt zijn die op een gegeven moment door de gemiddelde gitarist als achterhaald wordt gezien. Dat high gain Santana geluid begon in 1990 ook een beetje saai te worden. Al die toeters en bellen die er op een gegeven moment op zaten maakten het basisgeluid er ook niet beter op. Ik vind de Mesa's van de laatste jaren veel interessanter klinken. Plus niemand zit meer te wachten op 100 oorverdovende buizenwatts die uit een zo'n loodzware EV speaker geperst moeten worden. Overal waar je speelt is rond de 20W tot 40W meer dan genoeg. Dat 1-dimensionale high gain geluid kun je tegenwoordig ook prima uit een transistor versterker of pedaaltjes halen, plus tweede hands zijn die dingen er nog volop. Maar het blijven wel klassiekers..

AART
23 juni 2008, 01:03
Dat 1-dimensionale high gain geluid kun je tegenwoordig ook prima uit een transistor versterker of pedaaltjes halen, plus tweede hands zijn die dingen er nog volop. Maar het blijven wel klassiekers..

Hmmm, dat ben ik lichtelijk niet met je eens. Juist de nieuwe mesa's zijn meer 1-dimensionaal.

Marks zijn strak en ze grommen, recto's brullen en zijn log.

caliban
23 juni 2008, 01:25
Hmmm, dat ben ik lichtelijk niet met je eens. Juist de nieuwe mesa's zijn meer 1-dimensionaal.

Marks zijn strak en ze grommen, recto's brullen en zijn log.
Ik geef AART gelijk, marks zijn echt alles behalve 1-dimensionaal. En net alsof de nieuwe mesa's veel minder vermogen hebben, triple recto: 150 watt.

pol
23 juni 2008, 08:07
Ik vond de recto anders wel een tof ding.

van de mark-achtigen heb ik enkel de quad eens een weekje getest en dat vond ik toch 2 x keer niks, wel leuke cleans & crunch, high gain kon me niet overtuigen, maar misschien is de mark wat anders, een head klinkt toch meestal beter als aparte pre - en poweramp.

over dat vermogen, mesa gebruikt vrij kleine tranfo's in de recto's in verhouding met vermogen, maar luid zijn ze toch nog genoeg.

jw009
23 juni 2008, 09:59
Ik geef AART gelijk, marks zijn echt alles behalve 1-dimensionaal. En net alsof de nieuwe mesa's veel minder vermogen hebben, triple recto: 150 watt.

+1



1010101010

AART
23 juni 2008, 11:21
Ik vond de recto anders wel een tof ding.

van de mark-achtigen heb ik enkel de quad eens een weekje getest en dat vond ik toch 2 x keer niks, wel leuke cleans & crunch, high gain kon me niet overtuigen, maar misschien is de mark wat anders, een head klinkt toch meestal beter als aparte pre - en poweramp.

over dat vermogen, mesa gebruikt vrij kleine tranfo's in de recto's in verhouding met vermogen, maar luid zijn ze toch nog genoeg.

Kleine trafo's gebruikten ze iig niet in de marks, die zijn ruim groot genoeg.

Mijn oude Mark IV (nu Michael AE's) pompte er nog ruim 90 W uit bij de laatste check, terwijl hij 85 W is volgens mesa, die dingen zijn heus degelijk genoeg hoor.

Raffel
23 juni 2008, 15:20
1-dimensionaal? Wat betekent dat? Weinig dynamiek? Ik vind de Mark's wel een stuk dynamischer dan de meeste recto's, maar dan nog.

Wat AART zijn in het andere topic stond me overigens wel aan. Een recto kanaal in een Mark serie. Maar inderdaad, het gaat nooit gebeuren.

Dan zou de Mark V wel het enige vlaggeschip worden van Mesa. Nu heb je toch bepaalde segmenten.

Ik vind de TOV scheur met de Mark IV lead toch wel een super combinatie. Maar er een TOV bij houden vind ik daarvoor uiteindelijk toch teveel van 't goede. (zeker voor die waarde :|) Dus die gaat er uit.

Ik hoop dus op een mooie Mark V, dan blijft voorlopig de Mark IV nog even in ieder geval! :D

minoin
23 juni 2008, 15:29
Nou, ik ben ook zeker benieuwd naar het prijskaartje! Een gestripte versie van de Mark IV zou nog best gunstig kunnen uitvallen.
Vlaggenschip van Mesa blijft bij die optie dan toch de Roadking II, alhoewel dat toch een andere amp is dan de MKIV. Ik ben benieuwd!

Raffel
23 juni 2008, 16:16
er is schijnbaar wel genoeg vraag naar een gestripte Mark IV inderdaad. De andere helft van de bezitters prijst hem nu juist om zijn versatiliteit door de vele kanalen. Misschien moeten ze verschillende versies uitbrengen, een soort van Road King/Roadster verhaal?

caliban
23 juni 2008, 22:15
er is schijnbaar wel genoeg vraag naar een gestripte Mark IV inderdaad. De andere helft van de bezitters prijst hem nu juist om zijn versatiliteit door de vele kanalen. Misschien moeten ze verschillende versies uitbrengen, een soort van Road King/Roadster verhaal?
Zou inderdaad mooi zijn, maar ik denk niet dat ze iets in die aard gaan doen.
Ik vind de markseries sowieso achtergesteld, daar is er maar eentje van. Binnen de recto's heb je de: single recto, dual recto, triple recto, roadking, roadster (en die TOV achtigen, hoewel ik eigenlijk niet weet of die nog gemaakt worden). En dan nog eens de rackversie.

AART
23 juni 2008, 22:29
(zeker voor die waarde :|)

Vraag je niet iets te veel?

Een nieuwe rectoverb is €400 goedkoper....

Orpheo
24 juni 2008, 14:45
ik zou de mark5 pas kopen als ie de mark4 '' is'' maar dan met echt gescheiden kanalen. dat was mijn punt tegen de mark4. kanaal 1+3 klonken geweldig, met en onder EQ, maar kanaal2 had iets nasaals. t was gewoon niet lekker. idem, met en zonder EQ. als hij dan ook nog zo'n lekker brulkanaal heeft ala de recto, en dan wellicht die strakker te maken met de EQ, is de mark5 absoluut 'mij'amp. Moet ie wel 2 mastervolumes hebben.

JeanPaul du Vinnie
24 juni 2008, 18:30
Vraag je niet iets te veel?
Zonder moeilijk te willen doen, ik heb me die bedenking ook al gemaakt. Ik ben begin dit jaar nog op zoek geweest naar een TOV en vond toen vooral combo's die allemaal zo rond de €1600 kostten. Nuja, als hij het ervoor krijgt, zoveel te beter zeker?

caliban
24 juni 2008, 20:12
ik zou de mark5 pas kopen als ie de mark4 '' is'' maar dan met echt gescheiden kanalen. dat was mijn punt tegen de mark4. kanaal 1+3 klonken geweldig, met en onder EQ, maar kanaal2 had iets nasaals. t was gewoon niet lekker. idem, met en zonder EQ. als hij dan ook nog zo'n lekker brulkanaal heeft ala de recto, en dan wellicht die strakker te maken met de EQ, is de mark5 absoluut 'mij'amp. Moet ie wel 2 mastervolumes hebben.
Zou denk ik wel duur worden.

Orpheo
25 juni 2008, 10:02
Zou denk ik wel duur worden.

mesa IS duur. het enige dat erbij gezet hoeft te worden zijn (voor het meest minimale, en imho noodzakelijke) 4 pots. tis makkelijker om per kanaal een Eq te doen dan gedeelde eq. alleen het chassis moet anders worden.

caliban
25 juni 2008, 20:11
mesa IS duur. het enige dat erbij gezet hoeft te worden zijn (voor het meest minimale, en imho noodzakelijke) 4 pots. tis makkelijker om per kanaal een Eq te doen dan gedeelde eq. alleen het chassis moet anders worden.
Inderdaad mesa is duur, maar sowieso een recto gainstage ziet er anders uit dan een mark gainstage, dus weet ik niet of de verschillende kanalen gainstages kunnen delen. En je zou sowieso met een ingewikkeld schakelgedoe te maken krijgen, en dat doet denk ik de prijs ook oplopen.

Raffel
26 juni 2008, 09:14
Vraag je niet iets te veel?

Een nieuwe rectoverb is €400 goedkoper....

We beginnen hoog. Niet geschoten... ;) Een rectoverb is wel een veel goedkopere, slechter klinkende met minder features uitgeruste, rectifier.

Hetgeen de TOV zo geweldig maakt is de channel cloning en de vintage modern, vacuum tubes/silicon diodes opties. Die zijn maar beperkt aanwezig in een rectoverb.

Daarnaast is de TOV bijna gloedje nieuw.

Nocki
26 juni 2008, 09:48
Wat je vraagt hoef je er niet altijd voor te krijgen... Aart zei tegen mij ook dat ik met 1600 te hoog zat. Natuurlijk wist ik dat ik dat niet voor de mark IV zou krijgen..
Achteraf hoor je dan vaak ook mensen zeggen. "als ik dat had geween" :)

Raffel
26 juni 2008, 12:31
heb jij het nu over een Mark IV of een TOV? Want mijn Mark IV doe ik niet weg. En een TOV gaat echt wel voor een stuk meer dan 1600 euro.

Nocki
26 juni 2008, 12:35
ik heb het alleen over het feit dat mensen zeggen dat je teveel vraagt en over mijn mark IV. Niet over je tov.

Ben trouwens wel heel benieuwd naar die nieuwe mesa amps...

Raffel
26 juni 2008, 17:08
ik ook. Vooral de functionaliteit. Vertrouwen in de sound heb ik blindelings eigenlijk. :D

JeanPaul du Vinnie
27 juni 2008, 09:52
En een TOV gaat echt wel voor een stuk meer dan 1600 euro.
Laat eens weten hoeveel je ervoor gekregen hebt dan, uiteindelijk. Interesseert me wel :)

Raffel
27 juni 2008, 13:08
Ik heb m nog, dus doe maar een bod! ;)

AART
27 juni 2008, 13:33
Wat je vraagt hoef je er niet altijd voor te krijgen... Aart zei tegen mij ook dat ik met 1600 te hoog zat. Natuurlijk wist ik dat ik dat niet voor de mark IV zou krijgen..
Achteraf hoor je dan vaak ook mensen zeggen. "als ik dat had geween" :)

Bij jou ging het er meer om dat er geen footswitch bij zat(nieuw €495).
Maarja, iedereen moet het zelf weten.

JeanPaul du Vinnie
27 juni 2008, 14:50
Ik heb m nog, dus doe maar een bod! ;)
Ik heb er zelf ook één, daarmee net. :D Wel een Amerikaanse en in headvorm.

Raffel
27 juni 2008, 16:51
goede keuze! :D

Superamp!