PDA

View Full Version : fluitende Les Paul



wim59
4 mei 2008, 01:36
Hallo, ik speelde normaal op een Ibanez RG 350 uitgerust met dimarzio elementen. Een echte scheurgitaar, echter na 18 jaar wilde ik toch eindelijk een felbegeerde Gibson Les Paul. In de winkel geprobeerd op een kleine Marshall, klonk en speelde heerlijk, dus gekocht. Ik speel met de Ibanez in mijn band op mijn Marshall altijd met de Gain vol open, echter met de Les Paul is dit niet mogelijk. Die begint als een waanzinnige te fluiten, waardoor ik de gain tot halverwege moet terugdraaien. Resultaat: weg ruig geluid. Met laag volume gaat het wel en klinkt de Les Paul ook heerlijk, maar zo gauw ik wat meer volume gebruik is het niet meer te doen. Wie kan mij hierover advies geven. Gary Moore speelt ook met een heerlijk scheurgeluid, en dat gaat uiteraard ook met veel volume gepaard. Ik ben benieuwd naar reacties.

rickert
4 mei 2008, 01:40
Hoe houd je het uberhaupt vol met je gain wijd open :chicken: Dat doet Gary nie hoor:p

Lexvandoef
4 mei 2008, 01:43
Stopt het fluiten zodra je de snaren dempt? Zo ja, is het gewoon feedback, en moet je of zachter spelen (je staat dan echt debiel hard) of verder weg van de amp staan.

Zo nee, dan heb je waarschijnlijk microfonische elementen, ze zijn dus niet gewaxpot. Geen nood, dit kan je laten voor een paar tientjes bij de gitaarbouwer. Ik heb er ook last van, moet het ook nog een keertje verhelpen.

wim59
4 mei 2008, 01:50
Ik speel niet keihard, we repeteren gewoon in een garage op aangenaam nivo. M.b.t. de Gain, de Ibanez klinkt er geweldig mee, laten we zeggen dat de nummers van Gary Moore op de Ibanez met de Gain vol open meer op de sound van Gary Moore lijken dan met de Les Paul met de gain half open. Maar overigens zoek ik serieus advies, geen opmerkingen over debiel hard e.d.

rickert
4 mei 2008, 01:55
Het is serieus advies dat je gain minder moet. De gibson laat je ws wat harder werken voor tone, gain vol helpt daar niet bij.

Lexvandoef
4 mei 2008, 01:56
Idd gain omlaag werkt, voor een gary moore sound heb je geen gain voluit nodig op je amp.

wim59
4 mei 2008, 02:30
Hey Rick, wat bedoel je met ws

bass blom
4 mei 2008, 02:44
waarschijnlijk waarschijnlijk.

pannekoek
4 mei 2008, 09:14
probeer je treble ook iets naar beneden te draaien, het feit dat je in de garage speelt is ook een oorzaak van feedback.

-verder van je amp staan
-minder gain
-minder treble
-het liefst in een grotere en/of meer geschikte ruimte spelen

fred dons
4 mei 2008, 09:35
wat lex al zegt, klinkt alsof de pups microfonisch zijn (en Gary heeft in het verleden regelmatig met high gain op zijn les paul gespeeld, zie ook bijvoorbeeld John Sykes dus het kan wel (makkelijk zelfs))

morroow
4 mei 2008, 09:42
vraag me ook af op wat voor een marshall ie speelt... als het zo'n valvestate of iets dergelijks is dan snap ik best dat die gain voluit gaat.. deed ik vroeger ook altijd op mn valvestate-tje :chicken:

maar als ik het zo hoor klinkt het als microfonische pick-ups... dat is namelijk ee geluid wat ik als fluiten zou omschrijven.. feedback omschrijft men vaker als gepiep of als feedback :satisfie:

Wizz
4 mei 2008, 10:16
Je kunt ook gewoon pech hebben hoor, Gibson pickups zijn nogal wisselend, ook binnen één type. De laatste LP Custom die ik nieuw kocht had`het probleem ook. Omdat het nog garantie betrof kreeg ik er "precies hetzelfde" element in, een 498 T, en toen was het probleem dus wel over.

Wizz

barno
4 mei 2008, 10:58
Gary Moore speelt ook met een heerlijk scheurgeluid, en dat gaat uiteraard ook met veel volume gepaard. Ik ben benieuwd naar reacties.

Gary Moore draait zijn volumeknop altijd helemaal terug op nul als ie even niet speelt tijdens zijn zang. zelfs voor 1 nootje tussenin draait ie volume open en dan terug dicht. Dat is een heel gedoe maar het is bij hem een automatisme geworden.

wim59
4 mei 2008, 11:21
Ik speel inderdaad op een valvestate 8040. Feedback is voor mij een toon die blijft aanhouden in een reactie tussen gitaar en versterker, maar deze fluit echt als een microfoon die te kort bij de versterker staat, zo gauw ik de handen van de snaren haal. Bijna niet te spelen op die manier. Ik hoop op nog meer reacties. Ik vraag mij daarbij af, waarom doet mijn ibanez dit niet, en kan ik daar gewoon lekker mee scheuren?

bass blom
4 mei 2008, 11:25
mijn oude les paul ging het ook steeds meer doen.
ik kon zelfs praten door het brugelement.
toen heb ik gewaxd en was het over.

wim59
4 mei 2008, 11:29
Hallo lex, nog even over die microfonische elementen. Daarover heb ik te weinig kennis. Wat houdt dat in? En wat houdt dat waxen in?

Rormo
4 mei 2008, 11:53
google: "waxpot guitar" en je hebt het antwoord. Is trouwens iets wat je zelf ook kunt doen, maar het is wel een hoop gedoe.

Een van mijn Gibsons fluit ook zo als ik m'n versterker echt ver open draai. Maar wat jij hebt lijkt me toch echt gewoon feedback te zijn hoe jij het beschrijft. Beste oplossing is toch echt de gain omlaag draaien. Ik snap sowieso niet hoe j emet de gain helemaal open kunt spelen, maar daar gaat dit topic verder niet over.

Levitation
4 mei 2008, 12:02
Gain terugdraaien OF verder van de versterker gaan staan EN buiten het bereik van je versterker gaan staan. Dit alles kan al aardig helpen.

Het zal dat zijn of je pickups zijn inderdaad microfonisch geworden. Mijn SG had een tijdje geleden ook last van dat gefluit. Ik heb toen eens met een borsteltje en wax aan de pickups gezeten en toen was het al minder, maar het gefluit is helemaal weg als ik doe wat ik hierboven als eerste zei.

M'n Les Paul kampt trouwens ook wel met dit fenomeen, dus ik denk dat het toch wel 75% kans is dat het gewoon aan je positie tov de amp in combinatie met teveel gain te maken heeft.

Misvatting is trouwens dat meer gain daarom niet meer punch betekent.

Nu, ik heb het hierbij dan wel vooral over buizenamps. Daar geldt het principe van minder gain en meer volume vaak om een goede scheur te krijgen.

Maarja, ik heb ook nog ooit zo'n Valvestatecombo gehad en daar MOEST je inderdaad de gain vol open draaien. Het lijkt me dus dat je VS geen meerwaarde toevoegt aan je Gibson.

PS: Ik hoop dat dit geen debiele reactie is ;)

Baker
4 mei 2008, 12:28
Ik zou de oplossing voor het probleem niet zoeken in waxpot en/of je pick-ups. Ik ken het gefluit wel, met name als je én teveel gain gebruikt, én teveel volume én te dicht bij je versterker staat.

Voor de meeste amps geldt dat gain vol open nou niet bepaald bijdraagt tot een lekker geluid. Dit geldt ook voor valvestates. Probeer te leren spelen met minder gain. En, als je toch heel veel gain wilt gebruiken tijdens een gierende gary moore solo bijvoorbeeld probeer dan je snaren tussentijds wat te dempen.

barno
4 mei 2008, 12:30
Misvatting is trouwens dat meer gain daarom niet meer punch betekent.



idd, stel gerust, hoe meer gain, hoe minder punch, sting, attack etc...

E-J
4 mei 2008, 12:37
Gary Moore gebruikt veel gain inderdaad...

Ga nou gewoon eens zo ver mogelijk van je versterker staan en kijk of ze nog steeds gaan fluiten. Ik heb sinds een tijdje PAF achtige humbuckers in mijn Les Paul zitten en die zijn een klein beetje gewaxpot. Sta ik dicht bij mijn versterker krijg ik wat ruis (gefluit overigens niet), doe ik een stap naar achteren is het weg... probeer dat ook eens.

DeiDRagonas
4 mei 2008, 12:53
Maar wat jij hebt lijkt me toch echt gewoon feedback te zijn hoe jij het beschrijft.

Sorry? Ik vind juist dat hij typisch microfonische elementen beschrijft. Hij geeft al aan dat ie weet hoe feedback klinkt en dat is t niet zegt de topicstarter...

Mn Epi heeft dit ook... (Mn LP niet btw). Wat je kunt doen is de elementkapjes eraf laten halen. Dit wil soms al wel iets helpen. Je elementen idd laten waxpotten, of gewoon geheel andere elementen erin.

Wel n klotenprobleem trouwens..

Succes, grt, Roy!

Tubescreamer
4 mei 2008, 15:21
Sorry? Ik vind juist dat hij typisch microfonische elementen beschrijft. Hij geeft al aan dat ie weet hoe feedback klinkt en dat is t niet zegt de topicstarter...

Mn Epi heeft dit ook... (Mn LP niet btw). Wat je kunt doen is de elementkapjes eraf laten halen. Dit wil soms al wel iets helpen. Je elementen idd laten waxpotten, of gewoon geheel andere elementen erin.

Wel n klotenprobleem trouwens..

Succes, grt, Roy!
Ja er is natuurlijk een verschil in gecontroleerde feedback en irritante feedback he....
Elementkapjes draf? Hoor ik voor het eerst dat dat zou helpen. Hoe zou dat komen dan denk je, afgezien van dat je het gewoon zo ervaart? (Ik zeg niet dat het niet zou kunnen).
In mijn Les Paul zitten een SD Seth Lover en een Gibson Burstbucker, beide non-waxpotted als het goed is.
Heb ook last van feedback op bepaalde volumes en posities (heb je trouwens ook met waxpotted elementen hoor) tov de versterker (irritant) maar als je weet waar en hoe je goede (gecontroleerde) feedback kan krijgen, more power to you!
Dus non-waxpotted veroorzaakt meer feedback, maarrr....draagt volgens sommigen ook weer bij aan het (zgnd. "echte") PAF geluid, dus je kunt je afvragen of je dit wil doen.
@TS:Wat voor elementen zitten er trouwens in jou LP? Als het de 498/500/496 enzo serie is, is het zeker waxpotted, toch? Dat is het probleem dan sowieso niet lijkt me.
Wat ik vind (en het is hier al eerder gezegd), experimenteer eerst maar eens met het controleren van je feedback -je kan het namelijk ook in je voordeel gebruiken- voordat je misschien onnodig veel geld uitgeeft aan bijv nieuwe elementen.

In ieder geval succes!

fred dons
4 mei 2008, 15:38
elementkapjes er af wil soms helpen omdat het vaak de kapjes zijn (of eerder de lucht tussen de kapjes en het element) die zorgen voor deze "pieeeep" feedback, die niet te verwarren is met de "normale" feedback waarbij je de toon kunt verlengen.

dit verschijnsel kan dus ook optreden bij reeds gewaxde pups als er toch nog een luchtbel in de wax zit, ik zelf had bij mijn nonwax seth lovers helemaal geen last van dit verschijnsel terwijl ik het wel bij een oudere super distortion had (20 minuutjes in een heteluchtoven bij 60 graden loste dat probleem overigens weer op)
je kunt gewoon pech dan wel geluk hebben met je pickups afhankelijk van hoe de draad gewonden is maar mocht het je overkomen dan kan waxen danwel verhitten van reeds gewaxde pickups helpen

Squier4ever
4 mei 2008, 16:53
probeer je treble ook iets naar beneden te draaien, het feit dat je in de garage speelt is ook een oorzaak van feedback.

-verder van je amp staan
-minder gain
-minder treble
-het liefst in een grotere en/of meer geschikte ruimte spelen

dikke dikke dikke bullshit wijsneus!

wim59
4 mei 2008, 20:52
Wel alvast bedankt voor tips en reacties. Feit is dat ik (en ik wil daar niet over doorzeuren) met mijn Ibanez wel met deze instellingen wel een lekker geluid krijg. Ik heb vandaag beide gitaren nog eens goed met elkaar vergeleken en moet tot mijn spijt tot de conclusie komen dat mijn Ibanez in 80% van de gevallen beter klinkt. Dat wil zeggen: ze scheurt lekkerder, het geluid is veel opener en ze is veelzijdiger. Ik had van de Les Paul eigenlijk veel meer verwacht (in de winkel klonk ze ook het lekkerste van alle gitaren waar ik op gespeeld heb). Misschien is het verlangen mooier dan het hebben. Ik begin ook wel stilletjes aan het gevoel te krijgen dat de valvestate niet de ideale kombinatie is met de Gibson. Ik heb 2 keuzes: of proberen met een andere versterker, of de Gibson terugbrengen. Gelukkig heb ik 30 dagen geld terug garantie. Ik moet mij hier eens goed over bedenken en houd jullie op de hoogte.

pannekoek
4 mei 2008, 20:57
dikke dikke dikke bullshit wijsneus!

is niet perse bullshit hoor, wijsneus!..... damn kap ns met die iritante negatieve toon.... t is een forum man.

in kleinere ruimtes heb je sneller last van feedback, tenminste dat heb ik ondervonden,
als ik in grotere ruimtes speel heb ik minder last van feedback dan als ik in een kleine ruimte sta....

Realeigo
4 mei 2008, 21:12
is niet perse bullshit hoor, wijsneus!..... damn kap ns met die iritante negatieve toon.... t is een forum man.

in kleinere ruimtes heb je sneller last van feedback, tenminste dat heb ik ondervonden,
als ik in grotere ruimtes speel heb ik minder last van feedback dan als ik in een kleine ruimte sta....

En dat is 100% waar.

pannekoek
4 mei 2008, 21:20
En dat is 100% waar.

nou dan? haha!

wat loopt squier dan te zeiken op me?
t begint wel een gewoonte te worden....

ik weet niet wat kinderachtiger is, ik met af en toe een domme opmerking door gebrek aan kennis of volwassenen die zich verstandiger en wijzer vinden maar vervolgens wel als een kleuter gaan gedragen op het forum door andere gitaarnetters een beetje belachelijk proberen te maken.

:hippie:

schizo910
4 mei 2008, 21:26
Hangt er dus vanaf hoe groot de garage is, pannekoek. Dat heeft hij nergens vermeld. Jij zegt "het feit dat je in de garage speelt is ook een oorzaak van feedback..." Die stelling op zich is i.d.d. dikke Bullshit... :satisfie:

pannekoek
4 mei 2008, 21:33
Hangt er dus vanaf hoe groot de garage is, pannekoek. Dat heeft hij nergens vermeld. Jij zegt "het feit dat je in de garage speelt is ook een oorzaak van feedback..." Die stelling op zich is i.d.d. dikke Bullshit... :satisfie:

njaa, een garage is nooit groot, en als ik zeg dat ik een amp zoek voor alleen op me slaapkamer en jullie zeggen: je hoeft geen stack te nemen dat is nutteloos...
dan ga ik toch ook niet zo een rotopmerking maken met: dikke dikke dikke bullshit wijsneus!

want misschien is mijn kamer wel net zo groot als een landhuis!....

nee, als de topic starter zegt dat ie in een garage speelt dan neem ik dus gewoon aan dat ie in de garage(naast zijn huis/kantoorpand of whatever) een versterker hebt staan en daar speelt.

wim59
4 mei 2008, 21:34
He mensen geen kinderachtig gedoe, ik vroeg om advies niet om kleutergeleuter. De garage is ongeveer 5x8 m en heeft toevallig door de constructie van het plafond een meer dan goede accoustic. Stukken beter dan een speciaal gebouwde repetitieruimte waar ik in het verleden gespeeld heb. We repeteren daar iedere week met de band. Dus geen slap geouwehoer, maar advies, misschien nog over een versterker.

Lexvandoef
4 mei 2008, 21:44
njaa, een garage is nooit groot, en als ik zeg dat ik een amp zoek voor alleen op me slaapkamer en jullie zeggen: je hoeft geen stack te nemen dat is nutteloos...
dan ga ik toch ook niet zo een rotopmerking maken met: dikke dikke dikke bullshit wijsneus!

want misschien is mijn kamer wel net zo groot als een landhuis!....

nee, als de topic starter zegt dat ie in een garage speelt dan neem ik dus gewoon aan dat ie in de garage(naast zijn huis/kantoorpand of whatever) een versterker hebt staan en daar speelt.

en ik heb gerepeteerd in een garage van zo'n 10*20, groter dan menig oefgeruimte hoor. :satisfie:

fred dons
4 mei 2008, 21:44
de versterker heeft zeker invloed op de feedback, maar voor dat je een nieuwe versterker gaat kopen (die je waarschijnlijk niet in de winkel op oefenruimte volume kunt uittesten met je lp) probeer eerst eens de pickups iets te verlagen, met een beetje geluk krijg je de piep weg, zoniet en er van uitgaand dat je kunt solderen verwissel de brugpup van je ibanez met die van je lp en kijk dan of je geluid "verbeterd" en je probleem weg is (kun je btw het beste even met een kroonsteentje de bdrading vast zetten zodat hij weer makkelijk terug te zetten is)

Wizz
4 mei 2008, 21:54
Wat voor Les Paul is het eigenlijk, en hoe kom je eraan ? Waarom ik dit vraag : De combinatie Epiphone-Valvestate was berucht om het gepiep, en dat bleek gewoon aan slechte elementen te liggen. Dimarzio d'r in, voila. Tegenwoordig hebben Epi's prima elementen, overigens, ik heb het over Koreanen uit de jaren tachtig en negentig. In tweedehands Gibsons blijken nogal eens vreemde elementjes te zitten, die er in ieder geval niet door Gibson in gezet zijn, dus da's een mogelijkheid. Als je de Gibson nieuw gekocht hebt blijf ik bij mijn eerdere post : Terug naar de winkel ! Je kunt gewoon pech hebben, het is mij ook overkomen.

Wizz

wim59
4 mei 2008, 22:13
Het is de februari uitgave van Gibson met dimarzio's. Ik heb ze zaterdag nieuw in de winkel gekocht. Ik vond ze zelf fijner klinken dan een uitvoering met burstbuckers. Ik zal de tip eens proberen om de pickups wat lager te zetten. Ze zitten inderdaad vrij hoog.

Tubescreamer
5 mei 2008, 00:32
elementkapjes er af wil soms helpen omdat het vaak de kapjes zijn (of eerder de lucht tussen de kapjes en het element) die zorgen voor deze "pieeeep" feedback, die niet te verwarren is met de "normale" feedback waarbij je de toon kunt verlengen.

dit verschijnsel kan dus ook optreden bij reeds gewaxde pups als er toch nog een luchtbel in de wax zit, ik zelf had bij mijn nonwax seth lovers helemaal geen last van dit verschijnsel terwijl ik het wel bij een oudere super distortion had (20 minuutjes in een heteluchtoven bij 60 graden loste dat probleem overigens weer op)
je kunt gewoon pech dan wel geluk hebben met je pickups afhankelijk van hoe de draad gewonden is maar mocht het je overkomen dan kan waxen danwel verhitten van reeds gewaxde pickups helpen
Interesting! Volgens mij had ik die truuk idd wel 'ns ergens gelezen, nu je het zegt....maar thx voor de info...alla, ik heb nu geen klachten vooralsnog dus de frituur mag in de kast blijven liggen :D
Voor de TS: nogmaals succes!

pannekoek
5 mei 2008, 01:16
Interesting! Volgens mij had ik die truuk idd wel 'ns ergens gelezen, nu je het zegt....maar thx voor de info...alla, ik heb nu geen klachten vooralsnog dus de frituur mag in de kast blijven liggen :D
Voor de TS: nogmaals succes!


dat doen de muziekwinkels gewoon!

lopen ff naar achter bij de pauze ruimte, flikkeren die pickup in de oven, 60 graden 20 minuten verwarmen, en voila... haha! :chicken:

schizo910
5 mei 2008, 09:53
njaa, een garage is nooit groot, en als ik zeg dat ik een amp zoek voor alleen op me slaapkamer en jullie zeggen: je hoeft geen stack te nemen dat is nutteloos...
dan ga ik toch ook niet zo een rotopmerking maken met: dikke dikke dikke bullshit wijsneus!

want misschien is mijn kamer wel net zo groot als een landhuis!....

nee, als de topic starter zegt dat ie in een garage speelt dan neem ik dus gewoon aan dat ie in de garage(naast zijn huis/kantoorpand of whatever) een versterker hebt staan en daar speelt.

Tsja, je zegt het zelf al. Jij neemt aan dat die garage klein is. Een garage is nooit groot zeg je; wel nu, de garage naast mijn huis is groter dan alle oefenruimtes waar ik ooit heb gespeelt. En dat komt niet doordat die oefenruimtes zo klein waren. (er passen 6 auto's in)
Je neemt het aan en laat het overkomen als waarheid... ik heb er geen problemen mee. Maar ik kan me voorstellen dat sommige forummers er wel een beetje kriegelig van worden.

Squier4ever
5 mei 2008, 11:56
plus 1 voor de skiets, en sorry pannekoek dat ik af en toe wat negatief naar je overkom maar dat heb je een groot deel aan jezelf te danken, zal er op letten.

Orpheo
5 mei 2008, 12:07
ik denk dat met te maken heeft met de amp zelf (veel gain en volume) in combinatie met een licht microfonisch element. Als je minder gain zou gebruiken, zou het probleem moeten verminderen.

testje: pak gewoon een gitaar die je nog hebt, en speel ermee met dezelfde settings. gaat het dan ook fluiten, ligt 't aan de amp (merendeels). gaat t niet fluiten, ligt 't waarschijnlijk dus aan de pickups. wat dan te doen? nieuwe pickups bestellen/kopen/ installeren. of naar de winkel toegaan als je 'm nieuw hebt gekocht, en vervanging eisen onder de noemer van garantie.dat MOETEN ze dan namelijk vervangen.

Rormo
5 mei 2008, 12:28
plus 1 voor de skiets, en sorry pannekoek dat ik af en toe wat negatief naar je overkom maar dat heb je een groot deel aan jezelf te danken, zal er op letten.

Misschien is het tijd om een anti-pannenkoek beweging op te starten? :p



@orph, volgens mij had de TS dat allemaal al gedaan/geprobeerd.

Squier4ever
5 mei 2008, 12:30
nja anti-pannekoek is wel heel radicaal, mss dat ik maar eens ga negeren... ;-)

probeer ik ook bij de hallo ik ben een noob welke gitaar moet ik hebben topics

Orpheo
5 mei 2008, 12:51
Misschien is het tijd om een anti-pannenkoek beweging op te starten? :p



@orph, volgens mij had de TS dat allemaal al gedaan/geprobeerd.

hoi,

sorry, ik heb het niet goed gelezen allemaal, heel vluchtig alleen. mijn post echter snijdt imho wel hout. checken of het het element is, en als dat het geval is, element vervangen.

pannekoek
5 mei 2008, 17:57
Misschien is het tijd om een anti-pannenkoek beweging op te starten? :p



@orph, volgens mij had de TS dat allemaal al gedaan/geprobeerd.

sorry hoor, maare.....

f*ck jouw......

dit slaat echt helemaal nergens op!

pannekoek
5 mei 2008, 17:58
Tsja, je zegt het zelf al. Jij neemt aan dat die garage klein is. Een garage is nooit groot zeg je; wel nu, de garage naast mijn huis is groter dan alle oefenruimtes waar ik ooit heb gespeelt. En dat komt niet doordat die oefenruimtes zo klein waren. (er passen 6 auto's in)
Je neemt het aan en laat het overkomen als waarheid... ik heb er geen problemen mee. Maar ik kan me voorstellen dat sommige forummers er wel een beetje kriegelig van worden.
ach je moet niet zo zeuren, als iemand vraagt voor een kamer-amp ga je er toch ook niet van uit dat die kamer 1 km2 is?

schizo910
5 mei 2008, 18:01
ach je moet niet zo zeuren, als iemand vraagt voor een kamer-amp ga je er toch ook niet van uit dat die kamer 1000m2 is?

Wat zeur ik dan? Ik zeg net dat ik er geen problemen mee heb. Nu reageer je zelf juist zo als je wilt dat anderen niet op jouw reageren.
Ik ga sowieso nergens vanuit zonder dat ik ALLE informatie heb, als iemand vraagt om een kamer-amp dan kun je er overigens best vanuit gaan dat het niet om een amp gaat die een arena moet vullen, anders vroegen ze wel om een 300Watt full stack ofzo...

rickert
5 mei 2008, 18:01
Iets meer dan een jaar geleden had je je eerste gitaar en nu lul je alsof je alles weet. Daar word ik kriegelig van!

pannekoek
5 mei 2008, 18:11
Wat zeur ik dan? Ik zeg net dat ik er geen problemen mee heb. Nu reageer je zelf juist zo als je wilt dat anderen niet op jouw reageren.
Ik ga sowieso nergens vanuit zonder dat ik ALLE informatie heb, als iemand vraagt om een kamer-amp dan kun je er overigens best vanuit gaan dat het niet om een amp gaat die een arena moet vullen, anders vroegen ze wel om een 300Watt full stack ofzo...
en als iemand zegt dat ie in de garage speelt dan is het aannemelijk dat ie in een ''standaard garage naast/in een huis speelt'' en als dat eventueel niet zo (
dikke dikke dikke bullshit wijsneus!
)is dan hoeven sommige mensen hier niet meteen zo te reageren. sorry dat ik een beetje uitval tegen je maar ik ben nogal geiriteerd door enkele post die ik hier zojuist heb gelezen

schizo910
5 mei 2008, 18:15
-zucht- ik ga m'n biertje lekker opdrinken in de tuin... mazzel

wim59
6 mei 2008, 23:26
Hey ruziende kinders, het probleem met de fluitende Les Paul is opgelost. Ik heb ze teruggebracht. Blijkbaar hoorde het bij dit model Les Paul. Het was een "vintage" model, niet bedoeld om te scheuren. Daarvoor moest ik er andere pickups inzetten, maar ja ik had deze net gekocht om zijn mooi warme geluid, alleen niet op vol vermogen geprobeerd in de winkel. Een leer voor de volgende keer. Het lager zetten van de pickups hielp wel tegen het fluiten maar had ook weer een negatieve invloed op de aard van het geluid. Dus een Dimarzio hals element gekocht voor mijn Ibanez (het brug element was al een Dimarzio) en maar weer rocken op m'n gouwe ouwe. Ik heb ook overigens nog andere buizenversterkers geprobeerd, bij de meeste kun je inderdaad niet met de gain vol open spelen. Bij mijn Valvestate wel. De groeten en bedankt voor de tips.

Tubescreamer
7 mei 2008, 10:31
Hey ruziende kinders, het probleem met de fluitende Les Paul is opgelost. Ik heb ze teruggebracht. Blijkbaar hoorde het bij dit model Les Paul. Het was een "vintage" model, niet bedoeld om te scheuren. Daarvoor moest ik er andere pickups inzetten, maar ja ik had deze net gekocht om zijn mooi warme geluid, alleen niet op vol vermogen geprobeerd in de winkel. Een leer voor de volgende keer. Het lager zetten van de pickups hielp wel tegen het fluiten maar had ook weer een negatieve invloed op de aard van het geluid. Dus een Dimarzio hals element gekocht voor mijn Ibanez (het brug element was al een Dimarzio) en maar weer rocken op m'n gouwe ouwe. Ik heb ook overigens nog andere buizenversterkers geprobeerd, bij de meeste kun je inderdaad niet met de gain vol open spelen. Bij mijn Valvestate wel. De groeten en bedankt voor de tips.
Dus, zoals je al zegt, lag het aan de pickups, en niet aan het "model Les Paul". Als ze dat zo aan je verkocht hebben...
Goed, ik snap het wel, in het "model" Standard Faded zitten Burstbuckers, in het "model" Classic zitten 496 en 500 Ceramics......op die manier natuurlijk.
Maar aan de gitaar zelf kan het niet liggen. Bovendien ben ik van mening dat je een gitaar moet kopen als -ie goed is, afgezien van de pickups. Die kun je -dus- altijd nog vervangen. Ik zou zeggen probeer het toch eens!
Bijv. die Gibson 496R & 500T, of kijk eens rond bij Seymour Duncan (Alnico II Pro? JB?). Het is vaak effe prijzig, maar je kan bijv. ook eerst 1 element vervangen. Moeite waard.

Again my two cents....iig veel succes!

Mitch
7 mei 2008, 10:41
Ongeloflijk topic zeg, dit. Overigens niet zo zeer vanwege het zelfmedelijden van pk, maar wel omwillen van het feit dat topic starter herhaaldelijk om goed advies vraagt, dat ook krijgt en daar vervolgens NIETS mee doet. Ja, de gitaar terugbrengen en in het verkooppraatje trapen dat het een 'vintage' les paul model was, niet bedoeld om te scheuren. Ongelofelijk...
De drie posts van fred dons staat eigenlijk alles in hoe dit probleem opgelost had kunnen worden. Hulde daarvoor.

Rormo
7 mei 2008, 11:06
Hey ruziende kinders, het probleem met de fluitende Les Paul is opgelost. Ik heb ze teruggebracht. Blijkbaar hoorde het bij dit model Les Paul. Het was een "vintage" model, niet bedoeld om te scheuren. Daarvoor moest ik er andere pickups inzetten, maar ja ik had deze net gekocht om zijn mooi warme geluid, alleen niet op vol vermogen geprobeerd in de winkel. Een leer voor de volgende keer. Het lager zetten van de pickups hielp wel tegen het fluiten maar had ook weer een negatieve invloed op de aard van het geluid. Dus een Dimarzio hals element gekocht voor mijn Ibanez (het brug element was al een Dimarzio) en maar weer rocken op m'n gouwe ouwe. Ik heb ook overigens nog andere buizenversterkers geprobeerd, bij de meeste kun je inderdaad niet met de gain vol open spelen. Bij mijn Valvestate wel. De groeten en bedankt voor de tips.

Je hebt je zoals Mitch al zegt laten afschepen met een lul verhaal. Ik hoop dat je nu niet gelijk denkt dat alle Les Pauls kut gitaren zijn omdat je er eentje had met een rotte pickup. Dat verhaal over dat het een vintage gitaar is, is gewoon onzin. Die gitaar moet gewoon kunnen scheuren zonder onwijs te gaan piepen. Als ik jou was zou ik lekker nog naar een andere winkel gaan en daar een andere LP meenemen naar huis.



@Pannekoekje,

Jongen, je hebt echt het gevoel voor humor van een pannenkoek. Dan kun je op me gaan schelden en jezelf gedragen als een kleuter, maar je zou ook in kunnen zien dat ik het schreef met een knipoog, dat ik bewust "anti-panneNkoek" schreef en dat de posts die je in dit topic maakte tamelijk nutteloos waren omdat ze vol met assumpties en daardoor mogelijk foute informatie zaten waar je de TS niet mee helpt. Je zegt tegen iedereen dat ze niet zo moeten zeuren, maar ondertussen ben je daar zelf over aan het zeuren. Je kunt je ook een beetje volwassener gedragen en de humor er van in zien.
Hier wil ik het bij laten, want ik wil het niet op m'n geweten hebben dat dit topic gesloten wordt, ondanks dat het sowieso wel zo'n beetje afgelopen is denk ik...

Squier4ever
7 mei 2008, 11:33
gelukkig voor verkopers zijn er ook naïeve -ik zou haast willen zeggen domme - mensen.

Tubescreamer
7 mei 2008, 11:38
He ik probeerde er nog mild op te reageren....ik ben weer te aardig voor deze wereld.... (gauw, een smiiley want anders....) :) :)

omni
7 mei 2008, 12:02
nou ja om het verhaal enigszins te nuanceren. Er zijn wel LP's met die niet of slechts heel licht gewaxed zijn. Dit om zo dicht mogelijk het geluid van een vintage paf te benaderen. Deze waren ook niet gewaxed en high gain amps bestonden toen ook nog niet natuurlijk. Veel mensen waaronder Jason Lollar geloven dat waxen het geluid van de pickup veranderd (lees maar op zijn site) en dit is dus ook niet iets wat je thuis zou moeten doen, zegt hij ;) Wat veel mensen niet weten is dat je soms feedback ook al kan oplossen door een stukje schuim onder je elementen te plaatsen, feedback hoeft namelijk niet altijd in het element te onstaan.

Squier4ever
7 mei 2008, 12:11
of je het verhaal nou nuanceert of niet, het argument dat een LP vintage is en daarom niet gemaakt om te scheuren is klinkklare onzin en helaas voor sommige mensen zijn ze zo naïef om alles maar voor zoete koek aan te nemen, hoe onzinnig het ook klinkt

Mitch
7 mei 2008, 12:31
nou ja om het verhaal enigszins te nuanceren. Er zijn wel LP's met die niet of slechts heel licht gewaxed zijn. Dit om zo dicht mogelijk het geluid van een vintage paf te benaderen. Deze waren ook niet gewaxed en high gain amps bestonden toen ook nog niet natuurlijk. Veel mensen waaronder Jason Lollar geloven dat waxen het geluid van de pickup veranderd (lees maar op zijn site) en dit is dus ook niet iets wat je thuis zou moeten doen, zegt hij ;) Wat veel mensen niet weten is dat je soms feedback ook al kan oplossen door een stukje schuim onder je elementen te plaatsen, feedback hoeft namelijk niet altijd in het element te onstaan.
Een terecht argument. Met name clean is er ook wel een verschil, het lijkt ongewaxed wat opener te klinken, meer boventonen. Dat laatste kan natuurlijk met gain heel snel voor gepiep zorgen... maar daar is dus gewoon wat aan te doen. Wat je al voorstelt, naast waxen gewoon opvullen met ander materiaal. Vintage gelijk stellen aan ongeschikt voor high/medium gain is gewoon extreem kort door de bocht.

Tubescreamer
7 mei 2008, 12:39
Een terecht argument. Met name clean is er ook wel een verschil, het lijkt ongewaxed wat opener te klinken, meer boventonen. Dat laatste kan natuurlijk met gain heel snel voor gepiep zorgen... maar daar is dus gewoon wat aan te doen. Wat je al voorstelt, naast waxen gewoon opvullen met ander materiaal. Vintage gelijk stellen aan ongeschikt voor high/medium gain is gewoon extreem kort door de bocht.
Precies, ik heb, zoals ik reeds gezegd heb hier ergens, ook non-waxpotted HB's, in een '75 Les Paul. Vintage....maar ik kan best lekker hard hoor!! Ook door een tubeamp.
Goed maar alle adviezen zijn nu al drie keer gegeven; ik vraag me af wat wim59 nu te zeggen heeft (of is -ie nu boos naar de desbetreffende winkel toe met een kettingzaag :D??)

Squier4ever
7 mei 2008, 13:01
is het yamhammer met een nieuwe account? die kwam ook altijd met zulke verhalen :D

wim59
7 mei 2008, 15:18
Nog een reactie en dan houdt het op voor mij. Los van het "lulverhaal" van de verkoper legde de Les Paul zoals ik al eerder zei het op vele fronten af tegen de Ibanez, zeker gezien het feit dat deze 4x zo duur is. Te veel geld voor te weinig gitaar. Mannen de zon schijnt, ik heb vakantie en het zwembad zomerklaar gemaakt. Ik zou zeggen tabé en de groet.

Rormo
7 mei 2008, 18:49
Ja, lekkere vergelijking....... Je hebt een half kapotte Les Paul vergeleken met een naar behoren werkende Ibanez. Dat is alsof je een Stagg met nieuwe snaren vergelijkt met een Fender Custom shop met maar 3 snaren die ook nog eens 5 jaar oud zijn en dan concludeerd dat Stagg toch wel een voller geluid heeft dan Fender... :s

Squier4ever
8 mei 2008, 14:20
damn dit verhaal krijgt echt een hoog yamhammer gehalte.

bass blom
8 mei 2008, 14:26
zou zijn CD al bijna uit zijn? :D

Tubescreamer
8 mei 2008, 14:31
damn dit verhaal krijgt echt een hoog yamhammer gehalte.
Komt dat door de Stagg-vergelijking? Ik kan me herinneren een tijdje geleden met veel smaak een topic te hebben gelezen over TAYLOR gitaren...:D

bass blom
8 mei 2008, 14:46
wat staat ons nog te wachten ja :D

bijtende les paul
boerende les paul
schetende les paul :eek:
brakende les paul
en ga zo nog maar ff door :seriousf:

Rutger
8 mei 2008, 14:53
Ik ga voor de brullende LP :cooler:

Dick Wolkendeck
8 mei 2008, 15:10
En wat laten we onze medemens weer lekker in zijn waarde. Walgelijk.

bert k
8 mei 2008, 15:37
Dit heeft lang genoeg geduurd. Slotje.