PDA

View Full Version : wat doe ik toch fout pfff



keessie
3 mei 2008, 20:50
wie kan mij helpen heb 2 telecasters een squier en een london city
maar krijg ze niet zuiver . stel de zadels als volgt af . sluit mij gitaar op me korg stem aparaat aan stem mij gitaar. flageolet op 12e fret is goed en ingerdukt is ie goed (naaltje precies in het midden) dat doe ik ook op de 19 fretos en ook die is goed .nou alle snaren goed en dan toch weer ffies die valse G snaar als ik een E akkoord speel moet de G iets lager gezet worden om lekker te klinken maar dals ik dan een D akkoord speel moet ik hem weer hoger zetten AAAAAA help wordt er bloed zagerijnig van .
groeten kees

lcvanderhelm
3 mei 2008, 20:57
probeer het eens anders te doen.Eerst een open snaar tot de naald in het midden is.Dan vervolgens de ingedrukte 12de fret zuiver proberen te krijgen.

no 1 hops
3 mei 2008, 21:00
misschien domme opmerking
maar de tuner geeft okay aan bij de 12 flag en gefret maar hoe klinkt hij voor jou gefret tov de flag?

keessie
3 mei 2008, 21:15
probeer het eens anders te doen.Eerst een open snaar tot de naald in het midden is.Dan vervolgens de ingedrukte 12de fret zuiver proberen te krijgen.
maar dat heb ik oo gedaan en dan flageolet is ook zuiver

Geoffrey
3 mei 2008, 21:18
Ga met je gitaren eens langs bij een goeďe muziekshop.. leg daar je probleem voor en vraag om ze af te stellen.
Zo weet je probleem en oplossing.

keessie
3 mei 2008, 21:18
misschien domme opmerking
maar de tuner geeft okay aan bij de 12 flag en gefret maar hoe klinkt hij voor jou gefret tov de flag?
hoe moet ik dat uit leggen qua gehoor lijkt de flag ieys hoger maar op het apparaat geeft hij het zelfde aan

pasqual
3 mei 2008, 21:36
misschien toch op je gehoor vertrouwen en die tuner aan de kant gooien.
ik heb mijn gitaren allemaal op het gehoor geďntoneerd en heb met geen enkele problemen zoals jij die omschrijft.

groeten Pasqual.

Wizz
3 mei 2008, 21:55
De flageolet moet in alle gevallen iets lager zijn dan de ingedrukte noot. Bij de G- en de A snaar moet dat verschil enigzins overdreven worden.
Meestal is echter de topkam de boosdoener, en moet die dieper worden ingevijld -terug naar de winkel dus. Oude snaren (meer dan twee week vind ik dus oud !) is ook vaak een probleem.

Wizz

ACSlater
3 mei 2008, 22:00
Dit probleem had ik ook met mijn LC Comet. Is het niet gewoon het probleem van 3 verstelbare zadels voor 6 snaren? Ik heb het zo goed mogelijk afgesteld en de LC aan mijn broertje gegeven :)

keessie
3 mei 2008, 22:05
De flageolet moet in alle gevallen iets lager zijn dan de ingedrukte noot. Bij de G- en de A snaar moet dat verschil enigzins overdreven worden.
Meestal is echter de topkam de boosdoener, en moet die dieper worden ingevijld -terug naar de winkel dus. Oude snaren (meer dan twee week vind ik dus oud !) is ook vaak een probleem.

Wizz
oke ik dacht dat ze het zelfde moesten klinken. en de top kam heb ik al ingevijld als ik op de 3e fret de snaar in drukt heb ik hem minimaal 0.1mm van de 1e fret afstaan

keessie
3 mei 2008, 23:05
De flageolet moet in alle gevallen iets lager zijn dan de ingedrukte noot. Bij de G- en de A snaar moet dat verschil enigzins overdreven worden.
Meestal is echter de topkam de boosdoener, en moet die dieper worden ingevijld -terug naar de winkel dus. Oude snaren (meer dan twee week vind ik dus oud !) is ook vaak een probleem.

Wizz
maar als ik het goed begrijp dan moet de gefrette wel zuiver zijn (naald in het midden) en flageolet iets lager

bert k
3 mei 2008, 23:50
De flageolet moet in alle gevallen iets lager zijn dan de ingedrukte noot. Bij de G- en de A snaar moet dat verschil enigzins overdreven worden.
Meestal is echter de topkam de boosdoener, en moet die dieper worden ingevijld -terug naar de winkel dus. Oude snaren (meer dan twee week vind ik dus oud !) is ook vaak een probleem.

Wizz
Hey Wizz, hier ga je de fout in volgens mij. De flageolet klinkt (uiteraard) altijd precies een oktaaf hoger dan de losse snaar. Als de 12e fret nou precies in het midden van de snaar zou staan, en je drukt de snaar in, zal hij iets te hoog klinken door het wat hogere snaarspanning. Daarom intoneer je, je schroeft het zadeltje iets naar achteren, zodat hij wat lager wordt. De bedoeling is dus dat de gefrette toon precies eender klinkt als de flageolet.

Wizz
4 mei 2008, 10:09
Hee Bert, nee dus ! De flageolet legt ahw een knoopje in de snaar, en je kunt dus aan beide zijden van het knoopje de snaar zien trillen, hij lijkt in twee worstjes te zijn verdeeld. Nog leuker is de flageolet op de zevende fret, de flageolet op de 19e fret ontstaat dan spontaan, čn andersom. In beide gevallen trilt de snaar in drie "worstjes".
Omdat de flageolet echter geen punt is, maar toch gauw een millimeter snaar stil legt, čn omdat de snaar indrukken altijd iets spanning opvoert, met de flageolet net iets lager dan een oktaaf zijn. Minimaal, maar voor het geoefend oor duidelijk hoorbaar, en voor het stemapparaat al helemaal.
Een andere kwestie is, dat een gitaar "gelijkzwevend gestemd" wordt door zijn fretjes, oftewel : Hij is altijd vals, wat je ook doet, en alleen fretloos spelen zou een echte oplossing zijn. Een violist, zanger, saxofoon, eigenlijk alles wat geen piano- of gitaarachtige is, kan bijvoorbeeld de noot G als 'ie de kleine terts in het E-mineur akkoord is, iets lager intoneren dan als diezelfde G de kwint in het C akkoord is. Oftewel : Twee G's die net zoveel verschillen als de flageolet en de gefrette G in de 12e positie op al mijn gitaren (en duizenden andere door mij afgestelde gitaren...)
Nou zijn de grepen op de gitaar zo opgebouwd dat er relatief veel tertsen en sexten op de A- en G snaar vallen, dus die intoneer ik bewust sterk aan de lage kant. Omhoog intoneren kan de gitarist namelijk desgewenst wel : Kwestie van wat harder indrukken, of een beetje opdrukken. Beetje gitarist doet dat gewoon onbewust. Omlaag intoneren kan echter niet, met als gevolg dus voortdurend wringende te hoge tertsen en sexten op met name de G-snaar -voor iedere gitarist de probleemsnaar !- als je hem volgens de "flageolet=12e fret ingedrukt" methode intoneert.

Wizz

keessie
4 mei 2008, 12:01
Hee Bert, nee dus ! De flageolet legt ahw een knoopje in de snaar, en je kunt dus aan beide zijden van het knoopje de snaar zien trillen, hij lijkt in twee worstjes te zijn verdeeld. Nog leuker is de flageolet op de zevende fret, de flageolet op de 19e fret ontstaat dan spontaan, čn andersom. In beide gevallen trilt de snaar in drie "worstjes".
Omdat de flageolet echter geen punt is, maar toch gauw een millimeter snaar stil legt, čn omdat de snaar indrukken altijd iets spanning opvoert, met de flageolet net iets lager dan een oktaaf zijn. Minimaal, maar voor het geoefend oor duidelijk hoorbaar, en voor het stemapparaat al helemaal.
Een andere kwestie is, dat een gitaar "gelijkzwevend gestemd" wordt door zijn fretjes, oftewel : Hij is altijd vals, wat je ook doet, en alleen fretloos spelen zou een echte oplossing zijn. Een violist, zanger, saxofoon, eigenlijk alles wat geen piano- of gitaarachtige is, kan bijvoorbeeld de noot G als 'ie de kleine terts in het E-mineur akkoord is, iets lager intoneren dan als diezelfde G de kwint in het C akkoord is. Oftewel : Twee G's die net zoveel verschillen als de flageolet en de gefrette G in de 12e positie op al mijn gitaren (en duizenden andere door mij afgestelde gitaren...)
Nou zijn de grepen op de gitaar zo opgebouwd dat er relatief veel tertsen en sexten op de A- en G snaar vallen, dus die intoneer ik bewust sterk aan de lage kant. Omhoog intoneren kan de gitarist namelijk desgewenst wel : Kwestie van wat harder indrukken, of een beetje opdrukken. Beetje gitarist doet dat gewoon onbewust. Omlaag intoneren kan echter niet, met als gevolg dus voortdurend wringende te hoge tertsen en sexten op met name de G-snaar -voor iedere gitarist de probleemsnaar !- als je hem volgens de "flageolet=12e fret ingedrukt" methode intoneert.

Wizz
hey beste wizz is het dan zo als je naar je zadels kijkt dat de G en de A het meest naar achteren staan ? ik vindt het raar want de gefrette gaan eerder lager klinken dan de flageolette kan dat????

Tupelo
4 mei 2008, 12:28
Oude snaren (meer dan twee week vind ik dus oud !) is ook vaak een probleem.
Ik laat het altijd doen.
Ben ermee gestopt het zelf te doen om zelfde ergernissen.
Wat ik me echter meen te herinneren is dat juist nieuwe snaren een ramp zijn.
Lijken dagelijks opnieuw geintoneerd te moeten worden.
Pas na enige tijd wanneer er wat rek uit is leek het zin te hebben eens aan intoneren te beginnen..

Nou ja goed, voor de topicstarter: 'Ga gewoon langs een Luthier en laat het doen. Krijg je vaak een prachtig afgesteld instrument terug. En het scheelt een heleboel tijd en ergernissen.' :)

keessie
4 mei 2008, 19:39
Ik laat het altijd doen.
Ben ermee gestopt het zelf te doen om zelfde ergernissen.
Wat ik me echter meen te herinneren is dat juist nieuwe snaren een ramp zijn.
Lijken dagelijks opnieuw geintoneerd te moeten worden.
Pas na enige tijd wanneer er wat rek uit is leek het zin te hebben eens aan intoneren te beginnen..

Nou ja goed, voor de topicstarter: 'Ga gewoon langs een Luthier en laat het doen. Krijg je vaak een prachtig afgesteld instrument terug. En het scheelt een heleboel tijd en ergernissen.' :)
ja dat is ook zo maar weetje ik wil het heel graag zelf kunnen wat dat moet toch wel te doen zijn toch?

B_2_the_a
4 mei 2008, 19:44
het zou met niets verbazen als het lag aan het 3 zadel systeem, het is altijd compromis stellen met zo'n brug

B_2_the_a
4 mei 2008, 19:48
of vervang het batterijtje van je tuner, misschien is die gewoon op aan het gaan

keessie
4 mei 2008, 20:06
nieuwe batterijen zou kunnen .
en die squier zitten namelijk 6 zadels op

sjakie1945
4 mei 2008, 20:12
De flageolet moet in alle gevallen iets lager zijn dan de ingedrukte noot. Bij de G- en de A snaar moet dat verschil enigzins overdreven worden.
Meestal is echter de topkam de boosdoener, en moet die dieper worden ingevijld -terug naar de winkel dus. Oude snaren (meer dan twee week vind ik dus oud !) is ook vaak een probleem.

Wizz

Ik doe al 5 maanden met snaren en ze voelen niet oud, niemand weet waarom.
Ik heb denk ik, gewoon een lage zuurtegraad in mijn lichaam. Maar mijn snaren voelen aan als nieuwe.

B_2_the_a
4 mei 2008, 20:46
zo kan ik het ook!

ik heb al 2 jaar een setje snaren op een oude egmond zitten, ze voelen nog als nieuw

moet er wel bij zeggen dat ik er niet op speel (onbespeelbaar)

keessie
7 mei 2008, 14:52
Hallo beste Wizz.
mag ik jou nog wat vragen mbt het intoneren .zou jij willen zeggen hoe jij precies te werk ga
want wat jij zegt over de flageolette lager dan de gefretten op de 12e fret krijg ik op een of andere manieer niet zo voor elkaar . ik zet de gefretten (12e)gelijk (naald in het midden) dan moet ik zorgen dat flag lager komt (door het zadeltje naar achteren te draaien) maar als ik dat doe gaat de gefretten ook lager en vooral als de G en de A snaar het messte moet verschillen , dus zou jij met willen vertellen hoe jij dat nou precies doe ( ik doen het wel met het stem appar want ik hoor het nog niet zo goed het verschil .
Met vriendelijke groet Kees