PDA

View Full Version : Parlour/Parlor, N-type, LOO, OOO,... akoestische gitaar.



Mr.Fingers
3 mei 2008, 20:14
Gegroet helden van het onversterkt spelen!

Ik heb de zoekfunctie z'n werk al laten doen, maar ik geraak er niet echt veel wijzer uit. Ik heb binnenkort weer wat centjes te spenderen, en ik zou nu graag (na aanschaf van de telecaster & jazzmaster) een goede akoestische gitaar hebben. Nu heb ik al een STAGG-dreadnought, welke goed genoeg is voor wat kampvuurgepiegel, maar ik zou nu graag toch eens wat beters hebben. Het probleem is echter dat ik een godsgruwelijke hekel heb aan het dreadnought & giga-jumbo model, en ik liever een iets kleinere gitaar wil. M'n vraag is kort & simpel, welke "kleine" akoestische steelstring raden jullie me aan om zeker eens te zoeken & testen? Ik merk uit ervaring dat andere modellen als Jumbo & Dreadnought moeilijk te vinden zijn. Ik zal die ook zeker uittesten, maar m'n voorkeur gaat toch uit naar een "kleinere" gitaar.

Niet onbelangrijk misschien, het budget is maximum 450€, en versterking mag, maar is absoluut niet noodzakelijk!

Alvast bedankt,

William Sanders aka Mr.Fingers

EDIT: 2ehands gitaren mag uiteraard ook!

Flipkoos
4 mei 2008, 08:05
Ovation Collectors Edition 1997! Maar ja die zul je niet heel snel tegenkomen... Ik heb er 450 voor gedokt.

Blend
4 mei 2008, 09:20
tja, als je echt een iets kleinere body wilt, dan zul je toch moeten inleveren op geluid. kijk eens naar de semi-akoestiese modellen van Vandersson, een kleine body, maar ideaal voor uitversterking, hoewel je dat ook weer niet echt zoekt zo te zien.
Dan heb je idd nog de Ovation-style gitaren (Yamaha heeft er ook een paar types van), die wel in je budget liggen. Maar goed, ook hier geld: je levert in op geluidskwaliteit / volume.
Maar goed, het is wat je liever heb, bespeelbaarheid of geluidskwaliteit...

succes met zoeken in ieder geval!

Kris

guitartub
4 mei 2008, 09:34
Ik weet dat Crafter en Lag Parlour modelletjes hebben uigebracht. Moeten in jouw budget te krijgen zijn. De Lag (parlour) heb ik eens uitgetest en was verbaasd over de klankkwaliteit. Dat gold overigens voor alle Lag accoustics die ik in mijn handen heb gehad. Suc6.

--=HANS=--
4 mei 2008, 09:57
Heb zelf een 000 model en ben er zeer over te spreken. Deze maat gitaren is wat platter en de body is kleiner. Je levert niet zo zeer in op de kwaliteit van het geluid als wel op het volume. Het is mijn favoriete steelstring om s`avonds op de bank te pakken, je kan er lekker op spelen zonder al te veel geluid te produceren.
Heb eigenlijk geen idee of je voor € 450,00 zoiets kan vinden maar ik zou ook zeker de 2e hands markt in de gaten houden.

Succes met je zoektocht!

Mr.Fingers
4 mei 2008, 11:14
Dus Crafter, LAG, Yamaha, Ovation, Vanderson (nog nooit van gehoord)... Daar moet ik dus vooral naar kijken. Alvast bedankt voor de info!

Flipkoos
4 mei 2008, 11:23
Oh en er zijn nog veel meer merken hoor. Laatst stond er nog een prachtige Blueridge Parlour op marktplaats voor €450,-. En Simon and Patrick en Art & Lutherie (Ami) hebben ook parlourmodellen.
Ik vraag me overigens af of je altijd inlevert op volume. Mijn Ovation is een kleine schreeuwlelijk en blaast mijn Seagull (onversterkt uiteraard) omver. Het is voornamelijk een andere sound waarbij het accent meer ligt op het middengebied, waar dreadnoughts vaak nogal modderig klinken. Ideaal voor fingerpicking dus, omdat het geluid veel meer "in balans" is.

Mr.Fingers
4 mei 2008, 11:32
Het is inderdaad bedoeld voor fingerpicking ;)

@--=Hans=--: voor 450 wil ik je "Kalamazoo" wel overnemen hoor :D;)

sanderz
4 mei 2008, 12:01
Met een Blueridge BR43 (mahonie) of een BR63 (palisander), beiden met een masief spruce top, heb je binnen je budget een 000 model waar je écht plezier van hebt. Juist ook voor fingerpicking.

Zelf heb ik een BR63 en bij gelegenheid sta ik echt versteld van het geluid (meestal heb ik de gitaar op de zaak, maar wanneer ik thuis vergelijk met mijn andere gitaren verbaas ik me telkens weer).

Maar het blijft een Chinees hè?!

Mr.Fingers
4 mei 2008, 12:07
Met een Blueridge BR43 (mahonie) of een BR63 (palisander), beiden met een masief spruce top, heb je binnen je budget een 000 model waar je écht plezier van hebt. Juist ook voor fingerpicking.

Zelf heb ik een BR63 en bij gelegenheid sta ik echt versteld van het geluid (meestal heb ik de gitaar op de zaak, maar wanneer ik thuis vergelijk met mijn andere gitaren verbaas ik me telkens weer).

Maar het blijft een Chinees hè?!

Al komt het uit Sjakkamakka, als ze goed speelt, maakt het voor mij niet uit van waar ze komt.

Die BR43 & 63 zien er erg mooi uit + reviews zijn veelbelovend.

bert k
4 mei 2008, 12:33
tja, als je echt een iets kleinere body wilt, dan zul je toch moeten inleveren op geluid. kijk eens naar de semi-akoestiese modellen van Vandersson, een kleine body, maar ideaal voor uitversterking, hoewel je dat ook weer niet echt zoekt zo te zien.
Dan heb je idd nog de Ovation-style gitaren (Yamaha heeft er ook een paar types van), die wel in je budget liggen. Maar goed, ook hier geld: je levert in op geluidskwaliteit / volume.
Maar goed, het is wat je liever heb, bespeelbaarheid of geluidskwaliteit...

succes met zoeken in ieder geval!

Kris
Nou, daar ben ik het toch niet mee eens. Een kleinere gitaar klinkt helemaal niet per definitie slechter dan een Dread. (Nou heb ik het niet over die reisgitaartjes waar helemaal niets uitkomt.)
Een parlour, of een 000, of een Grand Concert, namen genoeg, kunnen geweldig klinken. Maar als vuistregel kan je stellen dat een Dreadnought het hardste gaat, en de nadruk legt op lage tonen. Ik heb zelf een Lakewood Grand Concert model, mooie gebalanceerde klank, voldoende bas, maar niet overdreven. Ik had laatst een vriend op bezoek met een Martin D18, wat een verschil! De Martin was veel harder, meer laag, klonk een soort van 'houtig', echt Martin-geluid. De mijne was dus zachter, maar meer nadruk op het hoog. Maar er is geen sprake van kwaliteitsverschil, alleen klankverschil.

--=HANS=--
4 mei 2008, 20:17
Origineel gepost door Mr. Fingers : @--=Hans=--: voor 450 wil ik je "Kalamazoo" wel overnemen hoor :D;)
Ja toedeledokie, dat zou ik zelf ook wel willen :seriousf:

greencharlie
5 mei 2008, 23:37
Caerts in Leuven heeft wat Tanglewoods in die prijsklasse,
de Strings in Antwerpen heeft wel wat Blueridgen in die prijsklasse denkik
Vergeet Hills in Brussel niet.

Ben zelf aant uitkijken voor een kleiner model, weliswaar in hogere prijsklasse, en ben bij bovenstaanden ook al wel langs geweest.

thehulk87
6 mei 2008, 12:24
probeer eens de Parlour van Faith! Volgens veel Faithspelers de beste uit de hele Faith-serie, en dat is een goeie serie!

Otje
12 mei 2008, 20:33
De beste parlour die ik ooit bespeeld heb is deze:

http://www.washburn.com/products/acoustics/125/images/r316swr_wh.jpg

Washburn 125th Anniversary. Inclusief prachtige koffer voor ongeveer 700 euro. Is niet niks, maar het is 't meer dan waard.

Mr.Fingers
12 mei 2008, 20:38
Bedankt voor alle tips allemaal! Ik ga binnenkort alles eens aan den lijve gaan ondervinden/uittesten!

sly
13 mei 2008, 17:14
Ik heb de parlour van Faith bespeeld, en vond hem erg goed.
Maar ik zocht toch een iets andere sound met een duidelijk middengebied.

Ik heb een veel goedkopere Crafter gekocht (lite-t/cd).
Dit is een om model, kopie 12 serie van Taylor masieve ceder top en gelamineerde achter en zijkanten.
Erg fijne gitaar die snel aanspreekt.

Mr.Fingers
13 mei 2008, 17:59
Eventjes een korte tussenvraag

De Baby-Taylor, is dat iets? (ik weet dat iemand er hier eentje recentelijk gekocht heeft... bevindingen?)

peter donkers
10 juli 2010, 08:47
Mogge

Ðe tanglewood tw73, massief bovenblad en achterblad!
Moet je zeker eens proberen, is een parlour voor €399,-

Flipkoos
10 juli 2010, 09:14
Beetje mosterd na de maaltijd na 2,5 jaar denk ik?