PDA

View Full Version : Nummers schrijven



Acoustic
3 mei 2008, 19:09
Hee iedereen,

Ik ben de laatste tijd enorm gefascineerd met het schrijven van teksten, en zelf wat pingelen op me gitaar en daarbij wat te schreeuwen enzo, geweldig :) Nu speel ik ongeveer 1,5 jaar gitaar. En kan na wat oefenen op sommige nummers lekker meeblerren wat ik echt supervet vind. Nja ik vind het geweldig om teksten te schrijven, nu vroeg ik me af, of hier een soort FAQ voor is ofso. Ik zou het echt geweldig vinden op een of andere manier een tekst terug te brengen in wat bij mekaar gebrachte akkoorden enzo, niet te moeilijk. Hoe moeilijk is dit? Ik begrijp dat ik eerst een tekst moet maken, en daarbij de juiste akkoorden uitvogelen, en zo de toonhoogte wat verschillen. Heeft iemand hier wat ervaring mee?

Ik zou het geweldig vinden zoiets te doen, leer je volgens mij ook heel veel mee.

Iig bedankt,

sjoerd5
3 mei 2008, 19:51
kijk is even hier onder het kopje songwriting.
http://www.popschoolmaastricht.nl/homepage_frameset.htm

-=JEROEN=-
4 mei 2008, 11:18
Iedere componist heeft zo zn eigen manier van schrijven.

Ik begin meestal eerst met een akkoorden schema, ga daar over zingen en werk dan pas de tekst uit. Ik heb dan vaak wel een bepaald concept in mn hoofd van waar de song over gaat, maar de woorden en zinnen pas ik op de melodie aan en niet andersom. En dan werk ik het andersom af. Dus ik heb tekst en melodie en ga dan het schema (ook tempo en slag) nog eens beluisteren, en hier en daar bijschaven (soms doe ik het compleet over, totaal ander schema wat beter past bij de sfeer van de songtekst).

Vaak is het eindresultaat totaal anders als waar ik mee begon, dus hou niet te veel vast aan je ideeën, gun en geef jezelf de ruimte om te experimenteren. Door schade en schande wijzer worden, zeg maar. Met vallen en opstaan. Durf vauten te maken :satisfie:

Il_Falco
4 mei 2008, 11:25
ik begin met een riffje of een melodietje, plaats daar akkoorden onder en samen met de basist werken we de tekst uit.

maar dit werkt niet altijd! soms is het beter als je eens variatie brengt, het niet altijd op dezelfde manier doet.

gitaarvrouwtje
4 mei 2008, 11:27
ik begin soms met zomaar wat te pingelen, vaak , moet ik eerlijk zeggen, omdat ik een gaaf nummer had geleerd en daarbij wat nieuwe tokkeltjes of akkoordje die ik erg mooi vind
als ik dan aan t pingelen ben verander ik gaandeweg steeds meer dingen, en neurie er wat verschillende melodie lijnen bij

als ik dan een soort grof opzetje krijg,dus een coupletje, refreintje, breakje met een tokkel of slagje, hier en daar een hammer on of pull off
ga ik met tekst aan het prutsen

maar ik doe ook wel andersom dat ik gewoon tekst schrijf...die sla ik in de pc op, en als ik dan een muziekje heb geschreven kijk ik of ik een tekst heb die er (eventueel met wat aanpassingen) in past

het is handig om te onthouden dat
-sommige van de beste nummers in de geschiedenis uit maar drie of vier akkoorden bestaan
-je toch niks nieuws kunt bedenken, alles is al es gedaan
- je met een paar aanpassingen en een eigen tekst of melodielijn van een bestaand akkoordenschema soms een totaal nieuw nummer kunt maken

wat ik doe is de basis schrijven en het dan in de "groep"gooien, ik neem dan dus een eenvoudige versie op en stuur die naar bassist en gitarist2 ..die dan hun creativiteit er op mogen loslaten, krijg je soms heel verrassende resultaten..

-=JEROEN=-
4 mei 2008, 14:34
- je toch niks nieuws kunt bedenken, alles is al es gedaan
hier ben ik het absoluut niet mee eens, maar misschien neem ik het te letterlijk ;)

waar je op doelt misschien:
soms speel je een paar akkoorden en dat klinkt leuk samen, dan ga je er een tekst en melodie bij verzinnen, en wanneer je bijna klaar bent, komt er iemand binnen en die zegt: hee dat lijkt enorm veel op dat en dat nummer

in zo'n geval zeg ik dan: ja ik snap je verwarring, maar tis toch echt mijn nummer :satisfie:

Zamalan
5 mei 2008, 09:51
komt er iemand binnen en die zegt: hee dat lijkt enorm veel op dat en dat nummer

"Het is beter dat het op iets lijkt dan dat het op niets lijkt." ~

davidof
5 mei 2008, 18:20
hey, kom mij ook even moeien :] ik hou mij al enkele weken bezig met riffjes maken .. & aan elkaar knopen, nu vraag ik mij af. een goede artist, schrijft die eerst zijn tekst ? of eerst de "riffs" of waaruit de muziek ook bestaat .. .? of allebei een beetje tegelijk.

grtz

Jeroensnake
5 mei 2008, 22:08
Nee. Het maakt voor een artiest niet uit op welke manier en in welke volgorde hij/zij de nummers schrijft of maakt. Kwestie van smaak en stijl.

eddyvanbuiten
9 mei 2008, 13:28
Ik begrijp dat ik eerst een tekst moet maken, en daarbij de juiste akkoorden uitvogelen, en zo de toonhoogte wat verschillen. Heeft iemand hier wat ervaring mee?

Tsja, er is (gelukkig) geen standaard volgorde bij het schrijven van nummers, maar ik ben van mening om een tekst afzonderlijk van de muziek te schrijven; je zou wel een thema op de muziek kunnen bepalen natuurlijk.
Als je een tekst gaat schrijven op muziek, wordt het vaak zo passend en gelikt, terwijl ik het juist verrassend vind als een zinnetje nét te lang of nét te kort is, en je er iets op moet verzinnen om het kloppend te krijgen, als je begrijpt wat ik bedoel. Succes in ieder geval & post je resultaat op dit forum als je wat hebt!

Don Capo
9 mei 2008, 13:47
Een van onze grootste liedjesschrijvers/componisten Harrie Bannink zei altijd: Ik zie een tekst voor me liggen, lees deze door en dan heb ik de melodie eigenlijk al te pakken. Zo zou het moeten gaan volgens mij, maar ja, ik heet geen Harrie Bannink

Kim Wilson
9 mei 2008, 13:48
Nee, gelukkig niet, want dan was je nu dood. :satisfie: