PDA

View Full Version : verschil tussen???



zeiler
3 mei 2008, 19:02
hoi hoi...

ik ben op zoek naar een nieuwe gitaar en de Epiphone Les Paul Custom Plus beviel me wel... nu zag ik echter ook dat er een Epiphone Les Paul Custom Plus Limited Edition bestaat...

wat is daar nu eigenlijk het verschil tussen? en is 629 voor de Limited Edition en 649 voor de gewone versie een normale prijs of???

kan iemand mij hierbij helpen???

alvast bedankt :chicken:

Zeiler!

Mr.Fingers
3 mei 2008, 19:07
hoi hoi...

ik ben op zoek naar een nieuwe gitaar en de Epiphone Les Paul Custom Plus beviel me wel... nu zag ik echter ook dat er een Epiphone Les Paul Custom Plus Limited Edition bestaat...

wat is daar nu eigenlijk het verschil tussen? en is 629 voor de Limited Edition en 649 voor de gewone versie een normale prijs of???

kan iemand mij hierbij helpen???

alvast bedankt :chicken:

Zeiler!

Waarschijnlijk een andere top (met mooier motiefje). Of je betaald gewoon 20€ extra voor het feit dat er dan "limited" op je gitaar staat.

EDIT: het feit dat je die gitaar in Natural krijgt (lim edit), terwijl de gewone custom plus in Heritage of Vintage sunburst te krijgen is, en niet in natural.

zeiler
3 mei 2008, 19:59
oke,

en qua prijs? is dat een prijs om neer te leggen of is het wel aan de dure kant voor deze Epihone-gitaren?

JohnLord
3 mei 2008, 20:02
Er kan denk ik zo'n 75 euro van af.

zeiler
3 mei 2008, 20:05
oké, want ik zat dus naar de volgende gitaar te kijken:

770 --> 629...

http://www.souman.nl/index.php?id=10&pageFrom=75&product_id=702

maar toen zag ik dus ook nog deze...

http://www.souman.nl/index.php?id=10&pageFrom=75&product_id=623

en toen wist ik me eigenlijk niet meer bijzonder veel raad meer... ^^

pannekoek
3 mei 2008, 20:09
oké, want ik zat dus naar de volgende gitaar te kijken:

770 --> 629...

http://www.souman.nl/index.php?id=10&pageFrom=75&product_id=702

maar toen zag ik dus ook nog deze...

http://www.souman.nl/index.php?id=10&pageFrom=75&product_id=623

en toen wist ik me eigenlijk niet meer bijzonder veel raad meer... ^^
dat adviesprijs is altijd onzin hoor! dat doen ze bij alle winkels flink hoge advies prijs zetten en dan vervolgens voor de ''normale'' prijs verkopen

pasqual
3 mei 2008, 21:42
alleen op het uiterlijk afgaande zou ik zeggen: de eerste, die natural finish dus. mooi ding! voor het geluid zou het wel niet zo bijster veel uitmaken.

groeten Pasqual

Wizz
3 mei 2008, 21:50
De Limiteds zijn čcht vrij gelimiteerd, en persoonlijk vind ik het toch altijd wel leuk om iets te hebben wat niet iedereen heeft. Mijn ervaring is dat de Limiteds ook met wat meer zorg gebouwd zijn. In principe is bij Epiphone een Custom geen wezenlijk andere gitaar dan een Standard -in tegenstelling tot de originele Gibson, waarbij de Custom een ebben toets heeft.
Koop gewoon de gitaar waar je blij van wordt.

Wizz

zeiler
3 mei 2008, 23:20
De Limiteds zijn čcht vrij gelimiteerd, en persoonlijk vind ik het toch altijd wel leuk om iets te hebben wat niet iedereen heeft. Mijn ervaring is dat de Limiteds ook met wat meer zorg gebouwd zijn. In principe is bij Epiphone een Custom geen wezenlijk andere gitaar dan een Standard -in tegenstelling tot de originele Gibson, waarbij de Custom een ebben toets heeft.
Koop gewoon de gitaar waar je blij van wordt.

Wizz

oké, dankjewel, ik wordt echt blij van die LP, moet financiering beetje rond zien te krijgen :) maarja, dat zal ook nog wel lukken (evne mijn oma lief aankijken :hippie: )

maar als ik het goed begrijp zit er dus eigenlijk GEEN verschil in, alleen de kleur en het feit dat hij limited is (wat moet ik daarvan zien? 100? 1000? 10000? 100000?) want inderdaad, het feit dat je een gitaar hebt die "semi-zeldzaam" is, is natuurlijk wel leuk :)

in ieder geval bedankt voor je reactie!!!! (y)

zeiler
5 mei 2008, 10:47
hoi hoi :)

ik wou deze toch even bumpen, met name even om mijn vorrige vraag, maar ook even om nog een feit wat ik wel even wou weten :hippie: !

wat is nu eigenlijk het belangrijkste verschil tussen een strat en een lp?
(even mijn strat: 2 enkele spoelen, 1 humbucker, 1 toon en 1 volume) behalve dus dat je op je gitaar meer met volume en toon kan regelen? Oké, humbuckers klinken voller, maar is het ook nog zo dat je bijvoorbeeld meer moeite hebt op een Les Paul veel meer geschikt is voor slagwerk dan voor gewoon soleren?

is een strat dan niet veel veelzijdiger? Ik hoor zo enorm veel verschillende meningen om mij heen, van "nee, lp = harde rock," "strat is veel veelzijdigerdus beter," "lp vindt ik juist veel geschikter voor gewoon lekker slaan" en nog geen 10 minuten later verteld iemand anders "lp kun je supervette solo's mee spelen!"

ben de weg beetje kwijt!!!! (help)

een gitarist die mijn muziek speelt is de gitarist van Hillsong: http://www.youtube.com/watch?v=AkO5HJLHO7k
Hij speelt op een Les Paul, gewoon coole rock (maar er zit daar ook een stratocaster achter???)

maar aan de andere kant hoor je bijvoorbeeld ook weer meer zoals dit:
http://www.youtube.com/watch?v=R_2IyJj-pNE

en als slag op de vuurpijl (niet dat ik daar klaar voor ben, nog lang niet) maar bijvoorbeeld iets als de "canon rock" zoals Funtwo het doet, is een lp daar geshcikt voor of totaal weer niet?

alvast bedaknt voor het antwoorden?

De Beer
5 mei 2008, 11:07
Het zijn (slechts) 2 type gitaren, die allebei anders klinken.

Niks meer niks minder.

Megadeth22
5 mei 2008, 12:31
*gebruikt dit topic maar even*

Wat zijn de verschillen tussen Epiphone LP's en Gibson LP's.
Natuurlijk, de Gibsons zijn duurder maar als de kwaliteit van een Epiphone die van een Gibson nadert, maar wel stukken goedkoper is, ga ik liever voor een Epi.

De Beer
5 mei 2008, 15:00
Epi, made in Korea
Gibson, made in USA

De kwaliteit bij Gibson en Epiphone schommelt nog al.
Een goeie Epi, kan beter zijn dan een slechte Gibson.
Een goeie Gibson is een geweldig apparaat...als het je ding is.

Testen.

Tubescreamer
6 mei 2008, 11:23
Wat Gib en Epi LPs betreft: er zijn maar twee soorten gitaren: goeie en niet goeie (althans zo probeer ik t maar altijd te bekijken) en het probleem met Gibson is vaak dat het af & toe wel heeel erg duur is voor wat je krijgt. Aan de andere kant zijn er zat mensen die bereid zijn hier veel geld voor neer te leggen. En een jaar later staat het allemaal weer op marktplaats :D
Als je niet zo heel veel poen hebt/wil besteden en je wil een LP en je vindt een goede mooie Epi, gewoon doen. Met wat relatief goedkope hardware-upgrades (pickups bijv) heb je met een beetje geluk een goede gitaar waar je je leven lang plezier van hebt.

Wat Strat en LP betreft:
Men vindt een Strat vaak veelzijdiger omdat je uit een Strat ook een "heavy" geluid kan krijgen, en uit een Les Paul dat mooie cleane singlecoil "snap" geluid wat minder snel.
Maar Les Pauls zijn heus niet alleen maar om mee te scheuren (wat nogal vaak wordt geopperd merk ik), sterker nog, ik hou ook van het cleane, droge, "lieve" geluid van humbuckers ten opzichte van een "twangy" geluid uit bijv. een Tele of een Strat. Daar hou ik ook van maar is zelfs clean nog heel erg aanwezig en dat past niet overal bij vind ik. En dat heet wederom smaak en persoonlijke voorkeur. He hield iedereen nou maar van hetzelfde he, was een stuk makkelijker geweest!
Ja, een Strat heeft meer pickups en standen en is mede daarom in beginsel veelzijdiger, maar als je weet hoe je met een Les Paul moet omgaan (veelvuldig gebruik van de volume- en toneknoppen), dan is een LP een stuk veelzijdiger dan je denkt. Goeie amp drbij en gaan.
Ik zou zeggen probeer het gewoon uit. Dus gauw op pad en verkopers in gitaarwinkels flink lastig gaan vallen met vragen :) !

En als je écht alles wil weten: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=83541

Orpheo
6 mei 2008, 11:47
een slechte gibson is beter dan zelfs de beste epi (niet de masterbuilds meegeteld). gibson gebruikt beter hout en betere pups, en daar betaal je voor (en de naam en ook voor made in usa). voor het geld is epi zeker niet verkeerd.

over les paul vs. strat.

de strat kan heel 'quacky'klinken. luister maar naar frusciante, of imho beter: los lonely boys. echt het typische stratgeluid, geen ontkomen aan. de les paul kan clean echt heerlijk klinken. heel warm, bluesy, jazzy, maar niet zo warm dat 't dichtslibt, maar het transparante van een tele of strat, het quacky, dat gaat gewoon niet, ook niet met p90s (tenzij je heel specifieke elementen koopt, zoals de kent armstrong motherbucker, de bluesbucker, de seymour duncan jazz, parallel bedraad, de JB gesplit). dan kom je heel dicht in de buurt, maar het 100% zo doen, gaat niet.

slag met les pauls gaat geweldig. kijk naar slash+bands, kiss, led zeppelin, the darkness, THIN LIZZY, en zo nog een paar. met een goeie brugpickup kan je een geweldige slagsound krijgen, en tegelijk een een solosound, op de brugpup dus, die niet zo schel is dat je oren naar de knoppen gaan, en niet zo warm is dat je denkt, wow, dit is te dicht gesmeerd.

op de halspup kan je natuurlijk weer, als je bijvoorbeld de jazz, bluesbucker, air norton, EVO, breed, oid, hebt, een geweldige solosound eruit pompen, dik, brullend, warm, toch agressief, en met pinches, te gek (als je een goeie pup hebt, nogmaals.).

in de strat kan dat ook, maar de sound en feel van dat instrument is gewoon anders.

voor mij is de les paul DE gitaar. geen enkele andere, op de flying Vee na. de feel, de vibe, de sound. dat is het gewoon voor mij. je kan me niet blij maken met een andere gitaar. en ik neem het feit dat ik de teletwang niet heb, voor lief. ik neem het feit dat ik de stratquack niet heb, voor lief. dat ik niet de rickenbacker-jangle heb, is geen probleem, dat ik de felheid van de SG niet heb: ik sla dan wat feller aan.

Ik bedoel maar, als je een gitaar hebt waar je echt helemaal verliefd op bent qua looks en feel en vibe, en je vindt een ander echt niks, ga dan voor je eerste liefde, en probeer in spel, aanslag, techniek en amp andere sounds te maken. ik doe dat nu ook, door middel van verschillende pickups en diverse manieren van aanslaan. Als je de les paul het ultieme vindt, ga daar dan voor. als je de tele, strat, Vee, explorer of wat dan ook het ultieme vindt, ga daar dan voor, en laat je niet van de wijs brengen door andere meningen.

Orpheo
6 mei 2008, 11:51
hoi hoi :)

ik wou deze toch even bumpen, met name even om mijn vorrige vraag, maar ook even om nog een feit wat ik wel even wou weten :hippie: !

wat is nu eigenlijk het belangrijkste verschil tussen een strat en een lp?
(even mijn strat: 2 enkele spoelen, 1 humbucker, 1 toon en 1 volume) behalve dus dat je op je gitaar meer met volume en toon kan regelen? Oké, humbuckers klinken voller, maar is het ook nog zo dat je bijvoorbeeld meer moeite hebt op een Les Paul veel meer geschikt is voor slagwerk dan voor gewoon soleren?

is een strat dan niet veel veelzijdiger? Ik hoor zo enorm veel verschillende meningen om mij heen, van "nee, lp = harde rock," "strat is veel veelzijdigerdus beter," "lp vindt ik juist veel geschikter voor gewoon lekker slaan" en nog geen 10 minuten later verteld iemand anders "lp kun je supervette solo's mee spelen!"

ben de weg beetje kwijt!!!! (help)

een gitarist die mijn muziek speelt is de gitarist van Hillsong: http://www.youtube.com/watch?v=AkO5HJLHO7k
Hij speelt op een Les Paul, gewoon coole rock (maar er zit daar ook een stratocaster achter???)

maar aan de andere kant hoor je bijvoorbeeld ook weer meer zoals dit:
http://www.youtube.com/watch?v=R_2IyJj-pNE

en als slag op de vuurpijl (niet dat ik daar klaar voor ben, nog lang niet) maar bijvoorbeeld iets als de "canon rock" zoals Funtwo het doet, is een lp daar geshcikt voor of totaal weer niet?

alvast bedaknt voor het antwoorden?

dat eerste clipje: dat is een gretsch duojet, geen les paul. dit ding is half hol en heeft filtertron elementen (veel helderder, transparanter, dan humbuckers die in een les paul zitten).

verder, de gitaar in het tweede clipje is een LP deluxe met mini humbuckers. die zijn veel feller dan een normale humbucker. en zijn sound is trouwens om van te huilen zo korrelig en slecht. geen goed middel om een les paul sound te bepalen dus.

Tubescreamer
6 mei 2008, 12:35
Ach ja, Tele twang....luister maar eens naar Led Zeppelin I, da's allemaal Tele. Klinkt op sommige tracks precies als een Les Paul (dat denken een boel mensen dus ook). "Stairway To Heaven" solo? Zelfde Telecaster.
Het is ook maar net hoe je het opneemt blijkt, live klonk de Tele van Page heel anders, idd wat dunner.

Het is maar net hoe je het brengt....

Orpheo
6 mei 2008, 13:17
Ach ja, Tele twang....luister maar eens naar Led Zeppelin I, da's allemaal Tele. Klinkt op sommige tracks precies als een Les Paul (dat denken een boel mensen dus ook). "Stairway To Heaven" solo? Zelfde Telecaster.
Het is ook maar net hoe je het opneemt blijkt, live klonk de Tele van Page heel anders, idd wat dunner.

Het is maar net hoe je het brengt....

page was een koning in de studio, dat telt ook mee in jou anekdotes. maar het telekarakter is overduidelijk hoor,maar goed, de teleTWANG had page niet, vind ik. kijk, een roy buchanan; die had de twang, maar page niet, imho.

Tubescreamer
6 mei 2008, 13:41
page was een koning in de studio, dat telt ook mee in jou anekdotes. maar het telekarakter is overduidelijk hoor,maar goed, de teleTWANG had page niet, vind ik. kijk, een roy buchanan; die had de twang, maar page niet, imho.
Nee, dat bedoelde ik allemaal juist ook! Zeg alleen maar dat veel mensen nog steeds denken dat het een Les Paul is (natuurlijk omdat Page daar bekend om staat) en dat het op sommige tracks op Zep I eventueel te betwisten valt, juist omdat Page een koning was in de studio. Bovendien: hij had z'n sunburst Les Paul nog niet ten tijde van Zep I, maar nog wel zijn Custom...dus wie weet hoor je die nog ergens stiekem tussendoor haha!.....voorzover ik weet niet. Maar ja ik was dr ook niet bij he :D

Maar twang, nee idd mee eens dat Page die niet had. Danny Gatton had toch ook de TWANG? En Albert Collins toch ook? Lekker hoor.