PDA

View Full Version : Nieuw oudje



PeterX
3 mei 2008, 18:09
Vandaag mn nieuwste aanwinst binnengekregen; een Yamaha SA2000S uit 1978! Mahonie body met een solid spruce tot en maar 1 jaar geproduceerd.
Een gitaar waar ik al tijden van droomde, maar nooit had gedacht dat ik er ooit een zou vinden, tot er vorige week opeens 1 op marktplaats opdook!

Ze is 30 jaar oud en duidelijk bespeeld, maar dat mag de pret zeker niet drukken... sterker nog; ik ben nog nooit zo blij geweest met een gitaar.

Morgen gaat ze mee met oefenen dus dan kan ik wat meer over de sounds zeggen, thuis klinkt ze over een marshall iig al heel goed.

Alvast snel 2 fototjes:

http://members.lycos.nl/garfield323f/SA1.jpg

http://members.lycos.nl/garfield323f/yamaha%20en%20epiphone.jpg

rock 'n roll
3 mei 2008, 18:14
Mooi stukje hout daar :hippie:

Lexvandoef
3 mei 2008, 18:17
Gefeliciteerd, het is echt super om eindelijk de spullen te kunnen kopen waar je van droomt :)

Mooi ding!

humbucker
3 mei 2008, 18:31
Gefeliciteerd!! Het ziet er echt een mooi ding uit!!

macwilliams
3 mei 2008, 18:48
Gefeliciteerd, het is echt super om eindelijk de spullen te kunnen kopen waar je van droomt :)

Mooi ding!

zo hoop ooit Catherine Zeta-Jones te kunnen kopen en bespelen :satisfie:

almarvk
3 mei 2008, 18:49
Vette gitaar. Congrats!

Lexvandoef
3 mei 2008, 18:55
zo hoop ooit Catherine Zeta-Jones te kunnen kopen en bespelen :satisfie:

haha, niet waar ik het over had, maar das ook leuk :seriousf:

Jay75
3 mei 2008, 20:00
Lijkt op mijn Gibson die ik te koop heb staan:

http://www.2dehands.nl/gibson-es-335-td-1981-43071940.html

Forumprijs 1750!

stonerdaf
3 mei 2008, 20:05
Lijkt op mijn Gibson die ik te koop heb staan:

http://www.2dehands.nl/gibson-es-335-td-1981-43071940.html

Forumprijs 1750!

Damn kerel, dat is wel een HEEEEL VETTE Gibson !

Had ik maar 1750 euro :sneaky:

hendrix_appendix
3 mei 2008, 20:32
Lijkt op mijn Gibson die ik te koop heb staan:

http://www.2dehands.nl/gibson-es-335-td-1981-43071940.html

Forumprijs 1750!

Fuck off met je spam, mafkees.

@TS - Gaaaaaaaaaaaaaaave gitaar!

Riky
3 mei 2008, 20:41
mooie gitaar! erg mooi!

ACSlater
3 mei 2008, 22:12
Leuke gitaar! Wat kost zoiets nou? Ik wil nog altijd een ES achtige erbij hebben maar niet voor de hoofdprijs.

Blend
4 mei 2008, 00:09
Fuck off met je spam, mafkees.



toch proef ik hier een beetje jaloezie...

Maar TS, zeker een gave gitaar zeg! hoeveel heb je voor d'r neer moeten leggen?

macwilliams
4 mei 2008, 00:24
Lijkt op mijn Gibson die ik te koop heb staan:

http://www.2dehands.nl/gibson-es-335-td-1981-43071940.html

Forumprijs 175,01

Nog niet eens zo heel duur maar kan die cent er niet af?



@TS, Mooi hoor.!.!.

PeterX
19 mei 2008, 21:24
Ik heb de yamaha nu 2 weken uitvoerig bespeeld, dus bij deze een poging
om haar kwaliteiten wat uitvoeriger te beschrijven.

Mn algemene indruk is alleen maar beter geworden sinds ik m heb;
Zowel in mn eigen bandje als in het coverbandje waar ik sinds een maandje in meespeel was iedereen (ondergetekende incluis)erg onder de indruk.

Het grootste pluspunt is de geweldige warme klank, die deze gitaar produceert; op iedere element, al dan niet gecoiltapped klinkt ze clean zoveel beter dan mn epiphone sheraton, die toch voorzien is van nieuwe electronica en seymour duncans, die eveneens te coiltappen zijn.

Het verschil is zelfs voor een leek goed te horen; naast de AS klinkt de sheraton echt een stuk minder, minder warm, open etc.
Met medium tot veel gain is het verschil tot de sheraton met duncans niet erg groot, beide klinken dan erg goed.

Tot slot het verschil met de gibson es van mn mede gitarist; de AS klinkt warmer :) Het verschil is minder groot als met de sheraton, maar toch duidelijk. Waarschijnlijk komt dit door de spruce top, maar de AS kan de vergelijking met het orgineel zeker aan, en doet er zeker niet voor onder; dankzij de coiltaps durf ik haar zelfs veelzijdiger te noemen.


Mochten er sceptici of gewoon geinteresseerden zijn met een es 335, stuur ff een PM, ik wil graag een middagje jammen/ vergelijken met andere es modellen.

Nog een fototje en dan ben ik wel uitgeluld; (tis een link, ik ben vergeten de foto te verkleinen zie ik nu)

http://members.lycos.nl/garfield323f/SA2.JPG

Jim Haagmans
19 mei 2008, 21:52
Mooi ding man!!

Ibanez666
19 mei 2008, 22:16
Best mooi als je van die holle dingen houdt :-)

YannickH
19 mei 2008, 22:16
mooie gitaar :cooler:

Jay75
19 mei 2008, 22:55
Oude gitaren zijn gewoon beter man, je merkt t zelf, meeste lui weten het niet te waarderen en zeuren om een butsje of krasje, maar damn, zo veel meer gitaar dan die nieuwe shit ;) Vaak voor minder dan een nieuwe heb je een mooie oude gitaar, mij zal je niet meer zien met een nieuwe :)

Riky
20 mei 2008, 11:42
oude gitaren zijn al lekker uitgewerkt... het hout is perfect en daarom klinken ze beter dan een versie...

een akoestische gitaar gaat pas na 2 jaar spelen echt mooi klinken vind ik...

:)

het heeft allerbij wel wat vind ik... krassen en butsen moeten bij de gitaar passen.

Orpheo
20 mei 2008, 11:45
oude gitaren zijn al lekker uitgewerkt... het hout is perfect en daarom klinken ze beter dan een versie...

een akoestische gitaar gaat pas na 2 jaar spelen echt mooi klinken vind ik...

:)

het heeft allerbij wel wat vind ik... krassen en butsen moeten bij de gitaar passen.

kan nieuw hout dan niet goed en/of perfect zijn? Ik vind het hout dat sommige bouwers gebruiken, nu dus, beter dan het ouwe hout dat je soms tegen komt. De gitaar moet je altijd wel inspelen, en daarom kan je denken dat n oudje beter klinkt,omdat ie al ingespeeld is enzo, maar geef een goeie, nieuwe, gitaar de tijd, en dan is 'ie net zo ingespeeld, met dezelfde feel en vibe en 'mojo' als gitaren die we nu bestempelen als oudjes.

Riky
20 mei 2008, 11:55
kan nieuw hout dan niet goed en/of perfect zijn? Ik vind het hout dat sommige bouwers gebruiken, nu dus, beter dan het ouwe hout dat je soms tegen komt. De gitaar moet je altijd wel inspelen, en daarom kan je denken dat n oudje beter klinkt,omdat ie al ingespeeld is enzo, maar geef een goeie, nieuwe, gitaar de tijd, en dan is 'ie net zo ingespeeld, met dezelfde feel en vibe en 'mojo' als gitaren die we nu bestempelen als oudjes.


Zeker kan een nieuwe gitaar erg goed klinken! Maar over het algemeen vind ik dat gitaren (waaronder mijn gitaren (even buiten het feit om dat ik niet het beste spul heb) door de jaren heel een veel vollere klank zijn gaan krijgen. En dat sustain is verbeterd. Ook vin dik dat als ik een open akkoord speleen de individele noten beter te horen zijn dan vroeger.

Ik heb laatst nog op een nieuwe versie van mijn gitaar gespeeld en het geluid vond ik duidelijk minder.

Het gaat er natuurlijk ook om hoe je met je gitaar de laatste jaren bent omgegaan... En van wat soort geluid je houd.

:)

Orpheo
20 mei 2008, 11:58
Zeker kan een nieuwe gitaar erg goed klinken! Maar over het algemeen vind ik dat gitaren (waaronder mijn gitaren (even buiten het feit om dat ik niet het beste spul heb) door de jaren heel een veel vollere klank zijn gaan krijgen. En dat sustain is verbeterd. Ook vin dik dat als ik een open akkoord speleen de individele noten beter te horen zijn dan vroeger.

Ik heb laatst nog op een nieuwe versie van mijn gitaar gespeeld en het geluid vond ik duidelijk minder.

Het gaat er natuurlijk ook om hoe je met je gitaar de laatste jaren bent omgegaan... En van wat soort geluid je houd.

:)

allicht, dat is wel zo, maar mijn statement is dat dat niet te maken heeft met 'ouder hout' perse, maar met 'ingespeeld hout'. dat als je een nieuwe koopt en 'm 30 jaar flink gebruikt, hij over 30 jaar net zo goed zal klinken als een gitaar die nu 30 jaar oud is. Niet omdat 't hout ouder is (eenmaal gedroogd is het gedroogd en droogt 't niet verder), maar omdat het ingespeeld is.

sterker nog, ik weet bijna 100% zeker dat dat zo werkt. Ik merk 't in mijn eigen warmoth's heel erg. hoe langer ik erop speel hoe 'losser' ze worden lijkt 't. niet in tone, maar dat het crisp eraf gaat, net als met schoenen. ze lopen gewoon lekkerder na een tijd lopen.

Riky
20 mei 2008, 12:43
allicht, dat is wel zo, maar mijn statement is dat dat niet te maken heeft met 'ouder hout' perse, maar met 'ingespeeld hout'. dat als je een nieuwe koopt en 'm 30 jaar flink gebruikt, hij over 30 jaar net zo goed zal klinken als een gitaar die nu 30 jaar oud is. Niet omdat 't hout ouder is (eenmaal gedroogd is het gedroogd en droogt 't niet verder), maar omdat het ingespeeld is.

sterker nog, ik weet bijna 100% zeker dat dat zo werkt. Ik merk 't in mijn eigen warmoth's heel erg. hoe langer ik erop speel hoe 'losser' ze worden lijkt 't. niet in tone, maar dat het crisp eraf gaat, net als met schoenen. ze lopen gewoon lekkerder na een tijd lopen.

ok dan hebben we dus eigenlijk hetzelfde statement:)

Ik bedoelde eigenlijk het zlefde te zeggen, dan een gitaar met goed ingespeeld hout beter klinkt dan een nieuwe versie, maar een gitaar waar 30 niet op gespeeld is dat niet hoeft te hebben:)