PDA

View Full Version : Afterlength



GLP
3 mei 2008, 17:42
Ik ben weer aan de slag gegaan met mijn Les paul model, maar ik vroeg me af of het wat uitmaakt wat de afstand is tussen de brug en het tailpiece. Ik heb er geen tremelo opzitten, dus het lijkt mij van niet, maar ik heb het wel vaker mis.

Bij voorbaat dank.

Rinze
3 mei 2008, 17:46
De afstand maakt wel wat uit, zeker in combinatie met de hoek van de snaren achter de brug. Hoe langer de afstand, hoe meer de snaren achter de brug gaan meetrillen en hoe kleiner de hoek die ze achter de brug maken, wat ook een ander geluid oplevert. Ik zou gewoon de standaard afstand aanhouden, als ik jou was.

Mr.Fingers
3 mei 2008, 17:46
op zich niet, hoe dichter het tailpiece bij de brug, hoe groter de hoek dat de snaren maken, dus hoe beter de sustain.

G.G.
3 mei 2008, 17:46
Ik ben weer aan de slag gegaan met mijn Les paul model, maar ik vroeg me af of het wat uitmaakt wat de afstand is tussen de brug en het tailpiece. Ik heb er geen tremelo opzitten, dus het lijkt mij van niet, maar ik heb het wel vaker mis.

Bij voorbaat dank. Die afstand maakt weinig uit voor wat betreft bespeelbaarheid en intonatie. Wel betekent verder weg plaatsen een kleinere hoek, en dichterbij een scherpere hoek.

Rinze
3 mei 2008, 17:47
Door een scherpere hoek krijg je een wat stuggere bespeelbaarheid en een wat exaktere toon. Ik klooi altijd wat met de hoek tot ik de klank het beste vind.

GLP
3 mei 2008, 19:26
Het lijkt mij dat het in een keer goed moet. Ik heb iig geen manier gezien hoe ik de tailpiece nog kan verschuiven. Maar is 3.5 cm vanaf de achterkant van de brug goed?

Rinze
3 mei 2008, 19:58
Het lijkt mij dat het in een keer goed moet. Ik heb iig geen manier gezien hoe ik de tailpiece nog kan verschuiven. Maar is 3.5 cm vanaf de achterkant van de brug goed?

Ik bedoelde de hoek. Ik zou de standaardafstand aanhouden, weet zo niet hoeveel dat is. Misschien kun je ergens een bouwtekening vinden?

no 1 hops
3 mei 2008, 20:01
zonder de topic te willen hijacken maar weet iemand ook of er verschil is in een string threu of back load topmount strat bridge qua geluid/bespeelbaarheid?

Rinze
3 mei 2008, 21:02
zonder de topic te willen hijacken maar weet iemand ook of er verschil is in een string threu of back load topmount strat bridge qua geluid/bespeelbaarheid?

In theorie wel vanwege de andere hoek van de snaren na de zadeltjes, mizsschien ook door het wel of niet door de body lopen van de snaren. Een vriend van me heeft een toploader Tele en ik moet zeggen dat ik daar verder niets geks aan merk.

G.G.
3 mei 2008, 21:48
In theorie wel vanwege de andere hoek van de snaren na de zadeltjes, mizsschien ook door het wel of niet door de body lopen van de snaren. Een vriend van me heeft een toploader Tele en ik moet zeggen dat ik daar verder niets geks aan merk.

Toch blijft het een vreemd gezicht zonder die busjes aan de achterkant. Wel een makkelijke oplossing als je geen goeie kolomboor tot je beschikking hebt die die diepte kan pakken.

Rinze
3 mei 2008, 21:53
Bedenk me net dat er ook van die bruggen (en Teles) zijn waarmee je beide kunt doen, dan kun je pas echt vergelijken natuurlijk.

GLP
5 mei 2008, 13:30
Ik heb geen bouwtekening waar de brug en tailpiece opstaan, zou iemand mij kunnen vertellen wat de standaardafstand is?

niekb
5 mei 2008, 13:38
http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/measures.jpg

Dit bedoel je?

GLP
5 mei 2008, 13:44
Ik bedoel de afstand tussen de brug en de tailpiece, maar met die afbeelding van jou is het een kleine moeite om de afstand uit te rekenenen. Bedankt!