PDA

View Full Version : nieuwe buizenversterker voor podium



tomtimmerman
3 mei 2008, 16:06
Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje opzoek naar een nieuwe versterker, omdat ik nu met mijn band steeds vaker op aan het treden ben en een betere versterker nodig heb. Ik speel vooral britpop/indie, zegmaar bloc party, arctic monkeys achtig. Het moet goed clean klinken, met een redelijke headroom. Graag wil ik wat tips en adviezen over mogelijke kandidaat versterkers. Het budget gaat zit zo op 800-1000 euro.

Ik heb zelf ook al wat getest en rondgekeken en deze versterkers leken mij wel wat:
- Laney VC30
- Fender HotRod Deluxe
- Vox AC30/AC15
- Hughes & Kettner Statesman EL-84

Als jullie nog suggesties hebben, post ze graag

TimmU
3 mei 2008, 16:07
Doet me denken aan een AC30 ?

ColourofFire
3 mei 2008, 16:10
Vox of Orange.

Bloc Party speelt met Hotrods, maar volgens mij zwaar gemodde. Sowieso komt de drive van pedalen. De hotrod vind ik niet zo'n hele fijne amp, maar een Vox Ac30 of 15 zou het zeker heel goed doen.

Spitfire
3 mei 2008, 16:21
Ik heb zelf een VC30 en ik ben daar bijzonder tevreden mee, wordt vaak van gezegd dat het een AC30 kloon is maar ik vind hem wel degelijk een eigen smoel hebben maar hij kan zeker tegen de AC30 opboksen qua kwaliteit. En het mooie is: hij kost maar 2/3 van een AC30. Ik heb de mijne gekocht voor 475 euro tweedehands.

De Hotrod vind ik tegenvallen en de Statesman heb ik nog nooit gehoord (muv een paar online soundsamples die wel erg goed klonken). Als ik zou moeten kiezen zou het tussen de AC30 en de VC30 gaan en dan moet je zelf beslissen of je de Vox het extra geld waard vind.

humbucker
3 mei 2008, 16:26
ik zou ook voor de AC30 gaan. Heb zelf de AC15 en t ding klinkt fantastisch! Nu weet ik niet of je een erg hard slaande drummer hebt, zoniet is een AC15 zeker voldoende. Maar als je graag zeker bent dat je in alle omstandigheden clean door de mix snijdt, ben je misschien beter af met een AC30 ;)

tomtimmerman
3 mei 2008, 16:48
ok dank je wel voor het advies.

die AC-30 zit wel redelijk aan het maximum wat betreft m'n budget, dus ik wil misschien dan een AC-15 kopen. De drummer slaat niet erg hard, maar ik wil wel goed gehoord kunnen worden. gaat de AC-15 hard genoeg voor een klein podium?

ColourofFire
3 mei 2008, 16:51
ja... Het wattage klinkt dan niet al te hoog, maar beide gaan goed hard.

Samder
3 mei 2008, 17:37
Ben gister nog bij feedback geweest. Heb toen op die Hughes & Kettner Statesman EL-84 gespeeld. Ben er echt onwijs enhousiast over! Mooie sound! Alleen jammer dat ie niet zo vreselijk hard kan...

Kaïn
3 mei 2008, 17:37
Genoeg om je goed doof te krijgen. Een 15 watter kan je zoiezo harder zetten zonder dat je echt trommelvliezen laat knallen, en dan klinkt ie erg lekker ;)

Samder
3 mei 2008, 17:54
Als je een beetje over het podium loopt/swingt/springt of wat dan ook is het toch altijd wel fijn om gewoon een amp die HARD staat achter je te hebben. Maar dat is weer mijn mening. Maar ik ben het er zeker niet mee eens dat 15 watt hard genoeg is voor een redelijk podium...

Realeigo
3 mei 2008, 17:55
Ik zou ff doorsparen en voor een CMW Plexi Junior gaan :D

Mitch
3 mei 2008, 18:14
ja... Het wattage klinkt dan niet al te hoog, maar beide gaan goed hard.
Kunnen we 'wattage' asjeblieft weer terug in de kast leggen, naast ohmage? Vermogen bedoel je :satisfie:
Anyway, als je puur op basis van budget zou willen veranderen van AC30 naar AC15 zou ik ze eerst goed allebei testen, 't zijn toch echt verschillende beestjes. Mij ntip is: zoek een AC30CC1. Is een stuk beter te tillen én hij klinkt beter dan de vergelijkbaar geprijsde CC2 dankzij de Celestion Century.
Sowieso zit -ie klankmatig heel erg in het straatje wat je noemde.

ColourofFire
3 mei 2008, 18:35
Kunnen we 'wattage' asjeblieft weer terug in de kast leggen, naast ohmage? Vermogen bedoel je :satisfie:
Anyway, als je puur op basis van budget zou willen veranderen van AC30 naar AC15 zou ik ze eerst goed allebei testen, 't zijn toch echt verschillende beestjes. Mij ntip is: zoek een AC30CC1. Is een stuk beter te tillen én hij klinkt beter dan de vergelijkbaar geprijsde CC2 dankzij de Celestion Century.
Sowieso zit -ie klankmatig heel erg in het straatje wat je noemde.

Yes mr. Anal





Wat is trouwens je probleem met het woord Wattage?

wat·ta·ge (dev; wattages)
1 elektrisch vermogen in watts

Mitch
3 mei 2008, 18:44
Mr. Anal says: het is een buitengewoon slechte woordkeus, of het nou in de Van Dale staat of niet. Je hebt het toch ook niet over 'kiloage' om aan te geven hoeveel iets weegt, of wel? Of 'literage' om aan te geven hoeveel inhoud iets heeft?

tomtimmerman
3 mei 2008, 18:45
ok ik ga nog maar eens de AC15 en 30 goed met elkaar vergelijken. Ik kan ook nog ergens een Laney VC-30 testen, wat vinden jullie hiervan? en wat is het verschil in geluid tussen de 1x12, 2x10 en 2x12 speakers?

vermogen is toch ook hetzelfde als wattage?:P maar dat terzijde

ColourofFire
3 mei 2008, 18:48
Mr. Anal says: het is een buitengewoon slechte woordkeus, of het nou in de Van Dale staat of niet. Je hebt het toch ook niet over 'kiloage' om aan te geven hoeveel iets weegt, of wel? Of 'literage' om aan te geven hoeveel inhoud iets heeft?

Het is gewoon een normaal bestaand woord. No need to be such a cunt about it. Je kan moeilijk alle woorden die je niet aanstaan uit de nederlandse taal gaan verwijderen.

tomtimmerman
3 mei 2008, 18:49
als je toch aan het mierenneuken bent, 3 kilo aardappelen is ook niet goed, het is nog altijd 3 kilogram. maar niemand die het boeit net zoals met vermogen en wattage :P

Mitch
3 mei 2008, 18:49
De Laneys zijn qua versterker wel leuk, ik vind alleen wel dat ze erg matige speakers in hun combo's stoppen, vergelijkbaar met de Wharfedales van Vox. Da's ook mede de reden dat ik de AC30CC1 een erg goeie prijs/kwaliteitsverhouding vindt hebben: er ligt meer nadruk op kwaliteit dan op prijs ;)

JohnLord
3 mei 2008, 20:15
Mr. Anal says: het is een buitengewoon slechte woordkeus, of het nou in de Van Dale staat of niet. Je hebt het toch ook niet over 'kiloage' om aan te geven hoeveel iets weegt, of wel? Of 'literage' om aan te geven hoeveel inhoud iets heeft?
Leg dan, voordat iemand het gaat gebruiken, ook Amperage en KiloMetrage in de kast. Powerage ligt er al. De cd dan.

e!
3 mei 2008, 20:34
"Vage" wending neemt deze thread in ene...

"Gage"... mag dat wel nog? En "garage"?

:hippie:

Kaïn
3 mei 2008, 20:55
Ik ben dol op gages....zeker na optredens.

Wicked Willy
3 mei 2008, 21:35
Ik vind de Hot Rod wel erg geschikt voor het genre dat je wil spelen. Bovendien erg betaalbaar. Wil je een versie die ook nog 'draagbaar' is ga dan voor de 2x12 ipv 4x10....das een bakbeest.

e!
3 mei 2008, 22:45
Mijn eerste instinct zei ook Hot Rod! Die gasten van Arctic Monkeys spelen echter op AC30's. Persoonlijk vind ik AC30's leuk klinken, maar ik kan er zelf gewoon nix mee. Maf, maar waar.

tomtimmerman
4 mei 2008, 10:46
ok weer een lekker verdeelde mening, de een vindt de Hot Rod maar zwaar tegenvallen, en anderen vinden m weer zeer geschikt. maar ik wil hem nog wel even testen, want er zit volgens mij wel een mooie clean op.

Rewind
4 mei 2008, 11:05
Mijn eerste instinct zei ook Hot Rod! Die gasten van Arctic Monkeys spelen echter op AC30's. Persoonlijk vind ik AC30's leuk klinken, maar ik kan er zelf gewoon nix mee. Maf, maar waar.

Die gasten spelen toch op van die amps met die tacky oplichtende frontjes. Wat zijn dat, hiwatts ofzo?

TimmU
4 mei 2008, 11:11
http://guitarplayer.wordpress.com/2007/08/01/how-to-sound-like-the-arctic-monkeys-the-complete-gear-guide/

Kijk is , het antwoord!

morroow
4 mei 2008, 11:57
dat is in america... waarschijnlijk huurversterkers omdat ze kun eigen shit niet mee kunnen nemen omdat dat een godsvermogen kost.
in europa heb ik ze de laatste paar keer met bad cat versterkers gezien (en die hebben idd oplichtende lampjes op de voorkant)

verder is een hot rod best een degelijke versterker als je er een lekker overdrive/distortion pedaal bij hebt!

e!
4 mei 2008, 12:03
Nee, klopt. Een van de twee speelt op Hiwatt, maar ze staan ook niet stil. Ze wisselen nog wel eens:

http://guitarplayer.wordpress.com/2007/08/01/how-to-sound-like-the-arctic-monkeys-the-complete-gear-guide/

e!
4 mei 2008, 12:03
Hehe, zelfde link als TimmU al postte. Daar had ik mijn eerste commentaar ook vandaan.

Mooi he, Google?

TimmU
4 mei 2008, 12:37
Black Cats zijn wel verdomde geil trouwens!:D

Lexvandoef
4 mei 2008, 12:48
Black Cats zijn wel verdomde geil trouwens!:D

Hey! Houd je bij je rack ja :seriousf:

TimmU
4 mei 2008, 12:55
Hey! Houd je bij je rack ja :seriousf:
Jabaas!:D 10karakters!

Lexvandoef
4 mei 2008, 13:08
Jabaas!:D 10karakters!

haha, geloof me, met zo'n budget moet je je af en toe weleens inhouden :seriousf:

tomtimmerman
4 mei 2008, 15:10
die hiwatts zijn wel leuk enzo, maar nieuw al rond de 1500 en tweedehands ook nog reteduur dus ja. Ik wil liever iets in de prijsklasse 750 - 1000 met dat geluid.

maar volgens mij zijn het wel hele chille bakken.

Lexvandoef
4 mei 2008, 15:15
die hiwatts zijn wel leuk enzo, maar nieuw al rond de 1500 en tweedehands ook nog reteduur dus ja. Ik wil liever iets in de prijsklasse 750 - 1000 met dat geluid.

maar volgens mij zijn het wel hele chille bakken.

ac30cc1 it is then!

Steven-gh
4 mei 2008, 15:27
Ik vind de Hot Rod wel erg geschikt voor het genre dat je wil spelen. Bovendien erg betaalbaar. Wil je een versie die ook nog 'draagbaar' is ga dan voor de 2x12 ipv 4x10....das een bakbeest.
Kan het mishebben maar de 2x12 weegt volgens mij nog iets meer dan de 4x10.. Maar de 4x10 heeft wel een wat lomper formaat ja.

tomtimmerman
4 mei 2008, 15:32
wat is eigenlijk het verschil in geluid tussen bijvoorbeeld zo'n 4x10 en 2x12 speakerset?