PDA

View Full Version : getest: MXR Carbon Delay



morroow
3 mei 2008, 12:58
Vandaag met het prachtige weer op de fiets naar de Big One gegaan omdat de mensen daar zeiden dat ze begin mei als eerste in nederland de carbon delay van MXR binnen zouden hebben...wat daar waar van is weet ik net maar hij was er wel! Testen dus..

In het hok hing een Ibanez-je en de JVM210 top stond er op een mooie kast met greenbacks dus daar het !!kleine!! pedaaltje maar op getest. Ik had nog nooit op een JVM gespeeld dus eerst daar even een paar sounds op instellen.

Wat een leuk ding is dat zeg! Erg makkelijk in te stellen en de sounds waren erg degelijk en zeer prima.. Vette rocksounds en de 210 is erg overzichtelijk vond ik. Zal bij de 410 wel iets minder zijn maargoed... leuke versterer dus maar op dat gebied zit ik wel goed.

Eénmaal een bruikbare sound gevonden het delay pedaaltje maar aangetrapt..

Wow! Het was net of mn signaal een vette oppepper kreeg. Het lied het signaal helemaal intact en leek zelf of het signaal ruimer werd. Geen gesnoep van tone dus! Toen een beetje met de knopjes spelen. Veelzijdig! Echt super veelzijdig. Het pedaal heeft 3 draaiknoppen en 1 push knopje. Mix is wat ze op een boost-pedaal level noemen en bepaalt hoe duidelijk de herhalingen te horen zijn. "Regen" bepaalt hoe smerig en hoeveel herhalingen (delay) klinkt. En met het derde knopje bepaal je de tijd tussen de herhalingen.

Met het drukknopje schakel je de "mod" stand in. Het geluid wordt er wat warmer en smeriger van maar vond het niet echt als een modulatie klinken. Kan aan de setup liggen of dat ik er niet genoeg aadacht heb besteed.
Vond hem zelf fijner zonder het drukknpoje ingeschakeld.

Aan de ene kant haal je er met gemak bruikbare en fijnesounds uit. Maar toen ik eenmaal op zoek geen naar bepaalde instellingen die ik vaak gebruik was het wel een zoeken. Het ding is zo veelzijdig dat ie soms best lastig in te stellen is. Maar het is echt een onwijs gaaf ding! Je kunt hem heel clean laten klinken maar ook heel smerig. Ik heb een Maxon AD999 gehd maar vond deze delay veel interresanter en veelzijdiger en kwalitief helemaal niet minder! En je betaald bijna de helft want hij ligt voor 149 euries in de winkel.

Hij klinkt heel warm, groot en ruim (zelfs op korte instellingen) en erg helder ook.

Echt een hele vette aanrader. Goed geluid, veelzijdig, veel delaytijd en goede prijs!

Nog een leuk extraatje voor mijzelf. Ik had een paar maand terug mijn OCD voor reparatie weggebracht (HP/LP schakelaartje was kapoet) maar het duurde dus al erg lang. Ze hadden net een nieuwe OCD binnen en besloten mij die maar mee te geven omdat ik al zo lang wacht en de mijne was ook net nieuw toen ik hem wegbracht. Dus ik heb ook weer een OCD tuis :rockon:

AriaProII
3 mei 2008, 13:21
hoe klinkt ie ivm de Boss delays (als je die toevallig hebt)?

VanBiLL.com
3 mei 2008, 13:30
Daarnaast, heb je ook nog de kans gehad om nog wat met de mod instellingen de spelen? Zal wel niet want dat gaat uiteraard lekker complex met twee interne pots die met een schroevendraaiertje te verstellen zijn (dan maar een groter kastje met twee extra knoppen zou ik zeggen).

Verder zal ik hem binnenkort eens tegen mijn gemodde Boss DD-3 testen ('k heb er de high-cut mod op zitten waardoor de DD-3 nog beter klinkt dan standaard warmer en meer analoog).

Prijs is ook wel interessant met rond de 160 euro...

morroow
3 mei 2008, 14:01
Ik heb op mn pedalenboard altijd het liefst een digitale en een analoge delay..

Een boss delay vind ik heel netjes, clean en superhelder klinken (de repeats klinken bijna hetzelfde en worden alleen zachter maar niet veel donkerder).
Nadat ik dit pedaal heb gehoord merk ik eigenlijk pas dat een delay van bijv. boss ook het geluid een beetje knijpt waardoor het wat dunner klinkt.
Daar had de MXR totaal geen last van. Verderr deed het wat ik va een analoge pedaal verwacht. De MXR deed me denken aan de Roland Space Echo waar ik laatst over heb mogen spelen en waar ik veel geluidsclipjes van heb geluisterd

Als je aan de binnenkant inderdaad die modulatie kunt instellen dan had ik denk ik ook liever een iets groter pedaal gehad, met 2 extra knopje op de bovenkant.

MarkV
5 mei 2008, 16:42
Ik heb de CC ook (al een tijdje geleden uit de US meegenomen) en ik ben er zeer tevreden over.

Nu heb ik relatief weinig ervaring met delay's, ik heb enkel een Boss DD-3 gehad. Deze was qua afstellen een stukje makkelijker te hanteren dan de CC. Zeker de twee modulatie regelaars (waarvoor je dus echt 4 schroeven euit moet draaien en een hele kleine schroevendraaier voor nodig hebt) zijn lastig te bereiken, maar ook de 'Regen' (staat voor regeneration, m.a.w. aantal repeats) is wel erg lastig te bedienen; met die knop ga je al snel van 1 herhaling naar een stuk of 5 . Ik heb de 2 modulatie regelaars trouwens allebei op ongeveer 3/4 gezet.

De delay zelf is lekker smerig. Iets wat ik totaal niet met de DD-3 had, maar de CC voegt echt een heel klein randje (overdrive achtig) aan je geluid toe. Dat is enkel als ie aanstaat trouwens, want in bypass merk ik niet dat de CC onderdeel is van de fx loop.

De modulatie is wel grappig, maar behoorlijk lastig te horen (erg subtiel). Het hele pedaal vind ik behoorlijk subtiel trouwens, lang niet zo aanwezig als de DD3.

Het pedaal voelt en lijkt heel solide (zoals alle MXR's), maar de toekomst moet het natuurlijk uitwijzen of dat ook zo is. Op sommige US fora lees ik dat sommige het pedaal hebben moeten ruilen vanwege de kapotte 'Regen' knop of het extreem oscilleren bij het minimaal instellen van de 'Regen' en 'Delay' om bijv. een slapback delay te krijgen.

Wat mij betreft, maar ik heb dus geen andere ervaring met analoge delays, een goede koop. Mooie analoge delay voor niet al teveel geld (ik heb er 140 dollar voor betaald, zo'n kleine 90 euro)

vinni
6 mei 2008, 10:54
Dr staat op HC een mod van de bouwer van de CC om de modulatie intenser te maken.


Groet,
Vinni

d'oh
7 mei 2008, 17:53
Ik heb hem vandaag ook getest bij Big One

Erg gave delay, je kan hem ook makkelijk zijn eigen repeats laten delayen, erg lekker voor wacky sounds zonder te spelen