PDA

View Full Version : Phase in/out inbouwen



QueenSRVJW
3 mei 2008, 09:15
Iedereen kent Brian May wel, met zijn Red Special en daarin heeft hij bij elk element een phase in/out knop. Nou lijkt het me ook wel leuk om dat te proberen in te bouwen in mijn gitaar. Heeft iemand hier misschien ervaringen mee of andere info??

pasqual
3 mei 2008, 09:40
ik heb hier geen ervaring mee, maar kijk eens bij zelfbouw of de zoekfunctie of kijk eens voor een schema op www.seymourduncan.com en klik op "support" en dan "wiring diagrams".

groeten Pasqual.

QueenSRVJW
3 mei 2008, 10:12
Dankje, ik heb even op die site gekeken en dit gevonden>http://www.seymourduncan.com/images/support/schematics/phase_reversal_singlecoils.jpg
Het probleem is, ik begrijp hem niet echt goed. Kan iemand het voor me ontcijferen;):P

Nocki
3 mei 2008, 10:55
Hoi,

Ik heb zo;n schakeling gehad in mijn Lp mmaar heb m er weer uit gehaald. Ik kon er weinig mee. het verschil was niet groot genoeg... Wel de SC/HB switch werkt voor mij. Ook paralel / serieel schakeling was niet handing voor mij.
Ben altijd een grote fan geweest van brian may en door hem heb ik dit geprobeerd maar ook op de brian may gitaren klonk het niet zoals ik wou of zoal ik het kon...

QueenSRVJW
3 mei 2008, 11:02
Wat voor soort geluid kwam er toen uit, wat veranderde precies??

Mr.Fingers
3 mei 2008, 11:03
Ik heb een fase-schakelaar in m'n strat gebouwd, zo dat het middelste element in-uit fase gezet wordt, en de klankmogelijkheden zijn enorm, hals-mid gecombineerd uit fase levert een erg dun, iel geluidje uit, bijna als een Fender Jaguar (je kan het proberen te imiteren door op je versterker je hoog op 10 en laag op 0 te zetten, en er dan een lichte chorus door te jagen).

Ik heb gewoon met een 6-polige push-pull (on-on) schakelaar gewerkt; die ik zo bedraad heb

http://www.has-sound.com/wiring_diagrams/Phase.jpg

Braindead
3 mei 2008, 11:19
Van in en uit fase heb ik geen kaas gegeten behalve dat ik het lekker vind klinken bij bryan May. Misschien dus een domme vraag maar kan je dit ook doen bij een humbucker? Misschien als je hem split?

Mr.Fingers
3 mei 2008, 11:24
Van in en uit fase heb ik geen kaas gegeten behalve dat ik het lekker vind klinken bij bryan May. Misschien dus een domme vraag maar kan je dit ook doen bij een humbucker? Misschien als je hem split?

Ja, maar daar heb je werkelijk geen kl*ten aan. Het idee achter de fase-schakelaar is "alleen het geluid doorlaten wat verschillend is". Praktisch wil dit zeggen dat als je je elementen uit fase (tegenfase eigenlijk) schakelt, het ene element bepaalde (de signalen van het andere element) signalen van het andere element opheft. Als je nu twee elementen hebt die exact dezelfe output geven, en je schakelt die in tegenfase, wordt quasi alles opgeheven, en heb je geen geluid meer. Daar wringt 'm het schoentje, want de twee spoelen van de humbucker zijn identiek, en staan op bijna dezelfde plaats (eentje 1cm voor de andere). die twee spoelen geven allebei voor 99% hetzelfde signaal, dus als je die in tegenfase gaat zetten, wordt die 99% opgeheven, en krijg je maar een heel erg zwakke en lage output. Je kan beter twee elementen uit fase zetten die een wezenlijk verschil van signaal geven (bvb een hals & mid-element, of een hals & brug-element). Hier is het verschil veel groter, en wordt er niet zoveel weggefilterd!

Dom rekenkundig voorbeeld

Humbucker geeft dit signaal:

2212232 (spoel 1)
2202231 (spoel 2)

in fase, wordt alles gewoon opgeteld (indien spoelen in serie, wat bij een humbucker zo is), en krijg je dit:
4414463

als je die uit fase gaat zetten, gaat alles wat gelijk is opgeheven worden, en krijg je dit:
0010001


je merkt dat de uit-fase-signaal veel kleiner is als het in-fase signaal

als je nu twee totaal verschillende elementen neem (bvb hals & brug)

4425324 (hals-spoel)
2212232 (brug-spoel)

in fase (serie, zoals ze normaal geschakeld zijn) geeft dit:
6637556

uit fase geeft dit:
22131-12

hier merk je dat het de output toch al redelijk wat groter is.

QueenSRVJW
3 mei 2008, 15:45
Kan iemand mij eventje vertellen wat ik er allemaal voor nodig heb en hoe het moet, want die tekeningen zijn nogal vaag:P;)

Mr.Fingers
3 mei 2008, 16:10
Kan iemand mij eventje vertellen wat ik er allemaal voor nodig heb en hoe het moet, want die tekeningen zijn nogal vaag:P;)

-soldeerbout, soldeersel
-1x push-pull potentiometer per element dat je uit fase wil zetten (in principe is -alleen de middelste element schakelbaar al genoeg)
het schemaatje hierboven.

E-J
3 mei 2008, 16:16
Van in en uit fase heb ik geen kaas gegeten behalve dat ik het lekker vind klinken bij bryan May. Misschien dus een domme vraag maar kan je dit ook doen bij een humbucker? Misschien als je hem split?

Ik heb bij mijn Les Paul een push pull potmeter op de plek van mijn halshumbucker volumepotmeter zitten. Als ik de potmeter omhoog trek, en de pickup selector in de middelste positie heb staan, staan de beide (PAF, low output) humbuckers uit fase. In feite klinkt het een beetje als de beide humbuckers in fase, alleen met minder mid en bass en meer treble. Toch is het dat niet helemaal want het is een heel apart geluid. Ik vind het zelf erg bruikbaar, met clean klinkt het heel apart (een Les Paul met meer Strat achtige kwek) en met overdrive... tja ik vind het heerlijk. Tik maar in op youtube: Snowy White Bird Of Paradise en zoek naar de live versie. Een ander mooi voorbeeld is Peter Green al kreeg hij zijn uit fase geluid op een andere manier. Toch vind ik niet dat het zo anders klinkt... misschien ietsje warmer. Je moet ervan houden, maar zelf vind ik het een bruikbaar en mooi apart geluid.

Al kan ik me wel voorstellen dat uit fase op een Strat te schel en te iel kan klinken...

Antoon
4 mei 2008, 02:55
Je moet kijken of je beide spoelen IN SERIE kunt zetten bij het uit-fase geluid ipv parallel. De output wordt er veel hoger van en het geluid ook iets minder schel.

jerome
4 mei 2008, 10:32
Ik vond het uit fase schakelen van het middelste element van mijn HSS Strat geen succes. Een vreselijk scherp geluid kwam eruit waaruit alle lage tonen en alle warmte verdwenen waren.
Ik heb wel mijn humbuckers allemaal zo geschakeld dat ze (naast single coil en humbucking) ook parallel schakelbaar zijn.
Ik heb dit gedaan met een 3 standen miniswitch en met m'n andere HSS strat met een push pull in combinatie met een opgeofferde tonepot (die ik toch al nooit gebruik).
Heeft wel iets weg van de "uit fase" sound maar er zit veel meer bas, warmte en vooral dynamiek in.