PDA

View Full Version : Cube 60 -> ...metalbuizenversterker?



Wiellem
2 mei 2008, 22:28
Nou ik al wat meer dan een jaar veel op mijn Cube speel en dit ook vaak moet doen op een hard volume wil ik toch wel een keer een nieuwe amp, ik weet intussen na een jaar spelen op welke muziekstijl ik me wil focussen en ik hoor veel positieve dingen over buizenversterkers.

Nou kan ik door de bomen het bos niet meer zien en weet ik totaal niet wat ik voor keuze aan metalversterkers heb voor een geldbedrag rond de 600 euro, het liefste zou ik een Mark IV op markplaats willen kopen maar dit zit er helaas niet in binnen nu en een jaar. Hier kom ik over een tijd (jaar/2 jaar ofzo) wel weer op terug.

Mijn vraag luidt dus wat is de beste buizen metal-versterker (denkend aan de R-Fier stand op de Cube/ Mark IV Lamb Of God achtig) voor een budget rond de 600 euro, doe ppl daadwerkelijk veel vooruitgang biedt tov de Cube 60? Zelf vond ik de Peavey Valveking maar ik begreep dat dit niet de meest geschikte metalversterker is aangezien heirbij veel pedalen nodig zijn volgens internet (noisegate booster etc..).

Wie geeft mij een richting om in te zoeken en om te gaan testen :) (en sorry maar ik kon het echt niet vinden met deze zoekmachine hier)

pasqual
2 mei 2008, 23:05
een valveking met pedalen? dan moet je 'm toch echt eens uitproberen!
er zit een behoorlijke gain in en mocht dit nog niet genoeg zijn: tubescreamertje er voor. je moet niet alles maar aannemen wat ze over versterkers vertellen; een hele hoop uitspraken hebben veel met persoonlijke smaak te maken, ook die van mij. deze versterker is erg goed voor het geld.
ga 'm uitproberen en overtuig jezelf.

groeten Pasqual.

Rinze
2 mei 2008, 23:10
Ik heb de ValveKing ook een keer uitgeprobeerd en ik kon er moeiteloos mee metallen. Ook een lekker clean trouwens, en dat voor dat geld... Nou had ik ook een hele fijne gitaar te pakken, dat scheelt natuurlijk ook.

Steven Otto
2 mei 2008, 23:22
Een tweedehands 5150 combo misschien? Dat moet wel met dat budget lukken.
Bedenk je wel dat dat ding enorm zwaar is in vergelijking met andere combo's.

grayfink
2 mei 2008, 23:50
Valveking is prima, voor dat geld vind je niets beters, kennis van mij heeft een Randall 50 watt combo, dat scheurt ook lekker en is ook niet zo duur. Typenaam weet ik zo niet uit de blote bol.

grayfink
2 mei 2008, 23:57
Deze is het denk ik. http://www.thomann.de/nl/randall_rg50_tc.htm Ik prefereer mijn Valveking, heeft beter clean imho. Kwestie van uitproberen. Voor de valveking had ik ook een cube, prima spul, maar buizen klinken om voor mij onbegrijpelijke redenen toch nog steeds het beste.

Soulflyhigh
3 mei 2008, 00:27
Een tweedehands 5150 combo misschien? Dat moet wel met dat budget lukken.
Bedenk je wel dat dat ding enorm zwaar is in vergelijking met andere combo's.
Gaat je voor 600 euro niet lukken. Niet die van mij in ieder geval. Wel een lekkere metalsound maar verschrikkelijk tillen. Dat is iig waarom ik er van af wil

Izegrim
3 mei 2008, 00:38
Die RG50 TC heb ik ook gehad en het is een heel behoorlijke versterker. Toch zou ik de combo's links laten liggen en gelijk voor een losse top en closed back cab gaan. Klinkt gewoon veel beter in een metalsetting.

pannekoek
3 mei 2008, 02:35
probeer de valveking i.c.m een electro harmonix metal muff!!!

drap
3 mei 2008, 07:27
probeer de valveking i.c.m een electro harmonix metal muff!!!

:seriousf: 'Ik ga maar 's geen JVM of Marshall meer noemen...'

pannekoek
3 mei 2008, 09:17
:seriousf: 'Ik ga maar 's geen JVM of Marshall meer noemen...'


very funny drap......not

Wiellem
3 mei 2008, 11:11
Oke mensen bedankt :)

Toch die Valveking maar eens proberen, alleen iemand hierboven schrijft dat ene top + cab een stuk mooier bij metal klinken maakt dat serieus wat it voor het geluid?

De combo is ong 500 euro nieuw en de top is 450 kun je voor zon 200 euro een leuke cab vinden? Want de peavey valveking cab schijnt niet veel te zijn las ik.

Edit http://www.thomann.de/nl/peavey_valve_king_head_412_bundle.htm

Hier zon bundel heeft die ook ballen of hebben ze er maar gewoon een goedkope kabel en cab bijgegooit?

En wat is het verschil tussen een ValveKing Head en een ValveKing Head B-Stock?

bass blom
3 mei 2008, 11:37
b stock is iets beschadigd.. :D

Steven Otto
3 mei 2008, 12:05
Gaat je voor 600 euro niet lukken. Niet die van mij in ieder geval. Wel een lekkere metalsound maar verschrikkelijk tillen. Dat is iig waarom ik er van af wil

Ik heb dan mazzel gehad. Hij had er nieuwe buizen in gedaan; kon hem voor 575,-- meenemen :)

TimmU
3 mei 2008, 12:58
Oke mensen bedankt :)

Toch die Valveking maar eens proberen, alleen iemand hierboven schrijft dat ene top + cab een stuk mooier bij metal klinken maakt dat serieus wat it voor het geluid?


Veel meer druk , oomph en volume. Het staat stoerder, en een closed back 4x12 geeft je veel meer laag dan een openback 2x12 combo.

Wiellem
3 mei 2008, 18:34
Veel meer druk , oomph en volume. Het staat stoerder, en een closed back 4x12 geeft je veel meer laag dan een openback 2x12 combo.

Closed back vind ik zoiezo wel een stuk prettiger en veiliger.

Aleen wat voor cab zou er bij een ValveKing passen om Metal te spelen richting oa Lamb of God, CoB, Killswitch Engage etc..?

pannekoek
3 mei 2008, 19:04
Closed back vind ik zoiezo wel een stuk prettiger en veiliger.

Aleen wat voor cab zou er bij een ValveKing passen om Metal te spelen richting oa Lamb of God, CoB, Killswitch Engage etc..?

marshall of randall

TimmU
3 mei 2008, 19:06
4x12 V30 's !

Lexvandoef
3 mei 2008, 19:07
4x12 V30 's !

4x12 G12-65's :D

Net mijn hook op 2 2x12's gehad met g12-65's, wow, klinkt veel dieper en 3D dan een enkele cab. Eentje was trouwens closed back en de andere voor 3/4 dicht.

TimmU
3 mei 2008, 19:09
4x12 G12-65's :D

Net mijn hook op 2 2x12's gehad met g12-65's, wow, klinkt veel dieper en 3D dan een enkele cab. Eentje was trouwens closed back en de andere voor 3/4 dicht.
ik heb ook een g12-65 4x12" kast , maar V30 is lekkerder voor Lamb of God!

Lexvandoef
3 mei 2008, 19:11
ik heb ook een g12-65 4x12" kast , maar V30 is lekkerder voor Lamb of God!

Ja oke op die manier ja.

Wiellem
3 mei 2008, 20:00
Een cabinet met 4x12 V30 gaat denk ik niet voor 250 euro lukken vrees ik, maar ik kan er miss wel iets op vinden, langer wachten erop dus

Wiellem
3 mei 2008, 22:19
http://www.thomann.de/nl/harley_benton_g412a_gitarrenbox.htm

Is dit als starterskabinet een beetje iets voor een tijd? (verwacht het niet maar ik vraag het)

Lexvandoef
3 mei 2008, 22:37
Als je toch voor een HB cab wilt gaan, zou ik 40e meer uitgeven en voor de 2x12 met V30's gaan. Krijg je gegarandeerd een beter geluid mee.

Realeigo
3 mei 2008, 22:38
Als je toch voor een HB cab wilt gaan, zou ik 40e meer uitgeven en voor de 2x12 met V30's gaan. Krijg je gegarandeerd een beter geluid mee.
Leveren ze niet meer.

Edti: oh wacht jij bedoeld 2x12

Lexvandoef
3 mei 2008, 22:39
Leveren ze niet meer.

Hij staat er nog wel op...

Edit: de 4x12 staat er ook nog op.

Wiellem
3 mei 2008, 23:01
Kan iemand me een link van een HB met V30's sturen aub?

Ik kan het niet vinden of is Vintage 30 ook V30?

Lexvandoef
3 mei 2008, 23:05
Kan iemand me een link van een HB met V30's sturen aub?

Ik kan het niet vinden of is Vintage 30 ook V30?

Een V30 is idd een Vintage 30 ja

hiero:
http://www.thomann.de/nl/harley_benton_g212_vintage.htm 2x12
http://www.thomann.de/nl/harley_benton_g412s_vintage.htm 4x12

Wiellem
4 mei 2008, 01:53
Een V30 is idd een Vintage 30 ja

hiero:
http://www.thomann.de/nl/harley_benton_g212_vintage.htm 2x12
http://www.thomann.de/nl/harley_benton_g412s_vintage.htm 4x12

Ok bedankt man :)

Komende dagen/weken eens ff wat dingen gaan checken dan

Jellyfish00
4 mei 2008, 11:36
Die 2x12 met V30's is geloof ik eind juni weer beschikbaar.

bass blom
4 mei 2008, 11:43
Kan iemand me een link van een HB met V30's sturen aub?

Ik kan het niet vinden of is Vintage 30 ook V30?

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=96215

Wiellem
4 mei 2008, 12:26
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=96215

Ok bedankt zal het es rustig door gaan lezen

EDIT: Raar dat de Feedback en Musicstore dat merk niet hebben, of is het iets van Thomann?

Wiellem
4 mei 2008, 22:39
Wat is precies het grote verschil tussen een 2x12 en een 4x12, heeft dat gewoon te maken met vermogen of heeft het ook echt nog een ander nut/nadeel?

En wat is het verschil tussen de A en S bij:

http://www.thomann.de/nl/harley_benton_g412a_gitarrenbox.htm
http://www.thomann.de/nl/harley_benton_g412s_gitarrenbox.htm
?

Lexvandoef
4 mei 2008, 22:49
Ok bedankt zal het es rustig door gaan lezen

EDIT: Raar dat de Feedback en Musicstore dat merk niet hebben, of is het iets van Thomann?

Das iets van Thomann idd.

En tussen een 4x12 en een 2x12 zit vooral klank en gewichts verschil. Het vermogen dat de kast aan kan hangt af van de speakers die er in zitten.

Een 4x12 zal wat drukkender en steviger klinken door de afmetingen, maar is wel weer groter.

En het verschil tussen de A en de S versie is dat de S (straight) recht is, en de A (angled) is schuin aan de bovenvoorkant.

Wiellem
4 mei 2008, 22:53
Ok.

Wel balen dat ik niet bij de lokale muziekwinkel die HB cab kan gaan bekijken en erop spelen.

Om een idee te krijgen moet ik dan gewoon een cab kiezen met 2 of 4 V30's?

Lexvandoef
4 mei 2008, 22:57
Ok.

Wel balen dat ik niet bij de lokale muziekwinkel die HB cab kan gaan bekijken en erop spelen.

Om een idee te krijgen moet ik dan gewoon een cab kiezen met 2 of 4 V30's?

Om een idee te krijgen, hangt ervan af wat je wilt, ik zou voor een 2x12 gaan ivm handelbaarheid en gewicht, en het geluid van een 2x12 is ook echt niet mis, zeker niet als je een goeie hebt.

Wat wil je dus?

Wiellem
4 mei 2008, 23:25
Om een idee te krijgen, hangt ervan af wat je wilt, ik zou voor een 2x12 gaan ivm handelbaarheid en gewicht, en het geluid van een 2x12 is ook echt niet mis, zeker niet als je een goeie hebt.

Wat wil je dus?

Ik wil het liefst een 4x12 maar aangezien deze niet zomaar achterin de auto past volgens mij zal het toch een 2x12 worden. Maar een 4x12 lijkt me toch wel gruwelijk aangezien ik toch nooit een trap op hoef.

Maar ik bedoel stel ik ga binnenkort de Valveking head testen, waarop moet ik deze dan teseten om ongeveer hetzelfde geluid te kunnen krijgen als met de HB 2x12 kast? Gewoon een marshall akst met 2x12 V30's?

Wiellem
5 mei 2008, 11:11
Ik ga nu wel uit van een HB cab maar kan iemand hier bevestigen dat ik met een HB cab ook daadwerkelijk beter (metal)geluid heb dan met de Peavey cab?

Jellyfish00
5 mei 2008, 11:21
Ik ga nu wel uit van een HB cab maar kan iemand hier bevestigen dat ik met een HB cab ook daadwerkelijk beter (metal)geluid heb dan met de Peavey cab?
Ik denk dat je dat zeker hebt, de speaker uit het Peavey cabinet zijn gewoon minder goed, en een V30 wordt in de ogen van vele gitaristen gewoon gezien als de beste speaker voor metal.

Wiellem
11 mei 2008, 13:29
Even een topic bumpen van mezelf om zo ongeveer definitief de 2x12 / 4x12 knoop door te hakken.

Met niet direct in het vooruitzicht veel op te gaan treden, en aangezien we oefenen in een redelijk kleine ruimte is het eigenlijk onzin om een 4x12 cabinet te kopen toch?

Voor het uiterlijk alleen is het me het geld niet waard en die extra bassdruk kan alleen maar onprettig werken met veel man en versterkers in een kleine ruimte.

Of zie ik nu iets over het hoofd waarom een 2x12 toch voordeliger zal zijn?

bass blom
11 mei 2008, 13:31
Even een topic bumpen van mezelf om zo ongeveer definitief de 2x12 / 4x12 knoop door te hakken.

Met niet direct in het vooruitzicht veel op te gaan treden, en aangezien we oefenen in een redelijk kleine ruimte is het eigenlijk onzin om een 4x12 cabinet te kopen toch?

Voor het uiterlijk alleen is het me het geld niet waard en die extra bassdruk kan alleen maar onprettig werken met veel man en versterkers in een kleine ruimte.

Of zie ik nu iets over het hoofd waarom een 2x12 toch voordeliger zal zijn?

mocht je aan optreden toekomen kun je er altijd een tweede bij halen, meer spreidingsmogelijkheden ook dan :satisfie:

Wiellem
11 mei 2008, 17:17
En een of twee keer 2x12 is beter te sjouwen steeds weer in de auto eventueel als een 4x12 toch :)

Geoffrey
17 mei 2008, 11:08
Nu ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig wat je keuze geworden is en wat je van die Valveking vind..

En persoonlijk zou ik toch voor een 4x12 cabinet gaan..

Wiellem
17 mei 2008, 19:55
Ik heb nog niks gekocht en ben nog steeds bezig met informatie zoeken, aangezien er hier in de buurt geen winkel is en ik overmorgen examens heb ga ik over twee weken verder met mijn zoektocht.

En mijn uiteindelijke keus zal ws toch vallen op een Valveking head met 2x12 of 4x12 cab (ik blijf twijfelen, eerst maar es proberen in de winkel). Ook al hoor ik veel goede dingen over een 5150 combo die wat meer higain zou zijn en aardig rond dezelfde prijs zit.

Zodra ik meer weet en/of iets gekocht heb laat ik het natuurlijk weten :)

Wiellem
17 mei 2008, 23:04
Nu ik er weer mee bezig ben bedacht ik opeens dat wanneer ik alvast een 4x12 cab koop die duurder is waardoor ik geld om meteen een Valveking te kopen tekort kom ik mijn Cube 60 alvast tot die tijd op de cab kan doorlussen.
Wat waarschijnlijk op de R-fier stand al veel beter klinkt door de V30's?


Op Cube zit een Ext Speaker van 8 Ohm met minimum wattage van 60W

Als ik het goed begrijp is het vermogen van de cab bij het gebruik van 8 ohm mono 240 watt dus zou e cube er goed op kunnen, of denk ik nu fout?

Van de site:
240watts into 8ohms, 2x 120watts into 16ohms

x.a.d
17 mei 2008, 23:19
Zolang de Ohmages matchen kan dat gewoon ja...Dus op 8 Ohm inprikken gaat gewoon goed. En zal idd wel al wat beter klinken omdat je meer speakers hebt dan...

pasqual
17 mei 2008, 23:47
maar het blijft een transistor versterker en ik dacht juist dat TS een buizenbak wilde hebben.

groeten Pasqual.

bass blom
17 mei 2008, 23:48
maar het blijft een transistor versterker en ik dacht juist dat TS een buizenbak wilde hebben.

groeten Pasqual.

wiellem is de ts :chicken:

Wiellem
18 mei 2008, 00:00
maar het blijft een transistor versterker en ik dacht juist dat TS een buizenbak wilde hebben.

groeten Pasqual.

Kort samengevat

Als ik nu de 4x12 koop kan ik niet meteen de Valveking kopen dus gebruik ik tijdelijk mun Cube 60 erop totdat ik de Valveking koop waarbij ik mijn Cube weer inruil.

Geoffrey
18 mei 2008, 18:28
Kort samengevat

Als ik nu de 4x12 koop kan ik niet meteen de Valveking kopen dus gebruik ik tijdelijk mun Cube 60 erop totdat ik de Valveking koop waarbij ik mijn Cube weer inruil.

Ik heb geen ervaring met de cube..maar dit is waarschijnlijk wel mogelijk en zeker als je er de aansluiting voor hebt.

Hou er wel nog rekening mee dat een 5150 combo pakken zwaarder is dan een Valveking head!!!
Qua meer gain kan ik je nie helpen of er veel verschil is tussen een Valveking en een 5150/6505..
Ik kijk misschien eens uit om deze naast elkaar te testen 6505/5150 VS Valveking :satisfie:
Ik heb een 5150 en een 6505 wel beide als head dan.. maar ik blijf ook wel nieuwsgierig om die Valveking een grondig te testen.
Met de 5150 combo heb ik geen ervaring..

i'll keep you posted! :hippie:

Wiellem
18 mei 2008, 19:29
Daarom dacht ik al dat een cab kopen zoiezo geen kwaad kan, tot de tijd dat ik genoeg geld heb voor een top kan ik alvast genieten van de cab

En een 4x12 wil ik al zo lang dus om dan toch een 2x12 te kopen een een jongensdroom nog niet uit te laten komen.

En ik denk dat een cab van 39 kilo wel zwaarder is dan een combo?

Rexx
19 mei 2008, 10:44
maar als je alleen een top hebt kun je bij optredens wel over je eigen top spelen aangezien cabs meestal wel aanwezig zijn.

Ik zou trouwens voor een tweedehands randall-cab krijgen, ik heb er één icm. een valveking-head. Klinkt super.

Wiellem
19 mei 2008, 10:56
Ik zou trouwens voor een tweedehands randall-cab krijgen, ik heb er één icm. een valveking-head. Klinkt super.

Ik kan nu geen Randalls vinden met V30's of ebstaan die niet zijn het alleen Jaguars?

Geoffrey
19 mei 2008, 18:59
Of gewoon een Valveking cabinet.. dit klinkt ook niet slecht en is een koopje!
Het is natuurlijk geen SUPER-cabinet.. maar ik vind hem zeker niet slecht klinken!
Je kan het ook niet vergelijken met V30's..
Die hebben meer een warmere klank en de speakers in een Valveking bijten meer en hebben dat "warme" minder.
Het is een andere klank..maar dit is persoonlijk en ik vind V30's ook niet noodzakelijk!!
Peavey maakt zeker en vast zeer degelijke speakers!!!

Geoffrey
19 mei 2008, 19:02
Ik speelde trouwens ook eerst met een combo over een cheap cabinet.. gewoon de speaker van je combo afkoppelen (en intapen natuurlijk!) .. kabel van je combo naar je cab en gas geven!!!! :hippie:

Noctiis
19 mei 2008, 19:38
Of gewoon een Valveking cabinet.. dit klinkt ook niet slecht en is een koopje!
Het is natuurlijk geen SUPER-cabinet.. maar ik vind hem zeker niet slecht klinken!
Je kan het ook niet vergelijken met V30's..
Die hebben meer een warmere klank en de speakers in een Valveking bijten meer en hebben dat "warme" minder.
Het is een andere klank..maar dit is persoonlijk en ik vind V30's ook niet noodzakelijk!!
Peavey maakt zeker en vast zeer degelijke speakers!!!

Ik vind V30 speakers juist veel meer bijten.. (of zou dat door de Engl komen?)

Verder voor de topicstarter: Ik wilde vroeger ook een echte 4x12 + top, de ultieme gitaaramp setup dacht ik.

Heb nu zo'n HB 2x12 V30 kast en nog geen moment spijt van gehad! Blaast prima, tuurlijk heeft een 4x12 een iets hoger 'wapperende broekspijpen niveau' maar de makkelijkere vervoerbaarheid/lagere gewicht etc. van een 2x12 woog voor mij toch zwaarder (subtiele woordspeling :satisfie: .)

Geoffrey
19 mei 2008, 20:00
Ik vind V30 speakers juist veel meer bijten.. (of zou dat door de Engl komen?)

Verder voor de topicstarter: Ik wilde vroeger ook een echte 4x12 + top, de ultieme gitaaramp setup dacht ik.

Heb nu zo'n HB 2x12 V30 kast en nog geen moment spijt van gehad! Blaast prima, tuurlijk heeft een 4x12 een iets hoger 'wapperende broekspijpen niveau' maar de makkelijkere vervoerbaarheid/lagere gewicht etc. van een 2x12 woog voor mij toch zwaarder (subtiele woordspeling :satisfie: .)


Leuke woordspeling.. :satisfie:

Het is hoe je het bekijkt.. voor jou "bijten" V30's meer en voor mij de speakers van Peavey.. en zo heeft iedereen zijn eigen voorkeur.
Natuurlijk kan je V30's niet gaan vergelijken met de speakers uit een Valveking cab.. maar prijs/kwaliteit vind ik ze zker en vast een goeïe koop.
Uiteraard is het beste om ze te gaan testen..

Ik heb een 4x12 cabinet en natuurlijk is dit moeilijker in en uit te laden.... dan een 2x12.
(ik heb me dan uiteindelijk maar een lichte vracht aangeschaft.. :satisfie: )

Wiellem
19 mei 2008, 20:32
Als ik een winkel vind die de Peavey cab op voorraad heeft kan ik miss wel ff vergelijken met een cab met V30's.

Maar als heel veel mensen meteen V30's aanraden en veel mensen goed te spreken zijn over Hb cabs lijkt me die keuze alvast simpeler.

Miss na de examens een bonus of sponsering als ik ze haal voor mun halve stackje :)

Geoffrey
19 mei 2008, 22:50
Ik heb nog niet over een HB cab gespeelt.. dus daar kan ik je ook niet mee helpen.
Enkel over (in dit geval) een Valveking cab.. ikzelf heb een 6505 cab..deze klinkt natuurlijk beter dan een Valveking cab maar ligt dan ook in een iets hogere prijsklasse.

Geoffrey
19 mei 2008, 22:51
Als ik een winkel vind die de Peavey cab op voorraad heeft kan ik miss wel ff vergelijken met een cab met V30's.

Maar als heel veel mensen meteen V30's aanraden en veel mensen goed te spreken zijn over Hb cabs lijkt me die keuze alvast simpeler.

Miss na de examens een bonus of sponsering als ik ze haal voor mun halve stackje :)

Ik weet wel een winkel die deze cabs op voorraad heeft.. maar dit is waarschijnlijk iets te ver voor jou..

Wiellem
20 mei 2008, 10:57
Ik weet wel een winkel die deze cabs op voorraad heeft.. maar dit is waarschijnlijk iets te ver voor jou..

Ik denk het ook ja :P

Maareh ik ga binnenkort maar alvast prijs opvragen bij de lokale gitaarwinkel, ik lees dat er veel fout kan met een buizenversterker dus koop ik de head liever in de buurt als die niet teveel boven guitarbargains en feedback / musicstore uitkomen dan.

Wiellem
23 mei 2008, 19:21
Er schiet me opeens een vraag te binnen, stel ik heb de Valveking head en een 4x12 Cab.

Wat moet ik me dan nog erbij voorstellen vane xtra kosten aan handige pedalen? Ik lees hier en daar dat een Eq-pedaal een must is evenals een Noisegate, maar wat is nog meer handig om meteen voor te gaan sparen?

Geoffrey
24 mei 2008, 14:58
Niets dat echt noodzakelijk is denk ik..
Het is natuurlijk te zien wat jij "handige" pedalen vind.. dit moet je gewwon voor jezelf uitmaken!
Ik heb hier ook een eq-pedaal liggen en die is toch maar stof aan het vangen.. dus of je dit echt nodig hebt..

Leer eerst wat de mogelijkheden van de amp kennen en zoek er je eigen geluid op.. en ga dan pas eventueel uitkijken voor nog extra trappers.

Wiellem
17 juli 2008, 18:04
Om terugtekomen op een intussen al redelijk oud topic van mij..:

Ik heb de afgelopen weken veel gewerkt en heb dus flink geld verdient waarbij ik besloten heb geen Valveking meer te kopen, ik kan hem echt nergens testen en heb het gevoel dat ik niet tevreden zal zijn met zo'n relatief kleine stap vooruit in mijn geluid.

Nu ben ik het er met mezelf over eens dat ik doorga met flink geld verdienen en dan ga kijken naar de hogere klassen metalamps.

Nu kwam ik uit op de Engl Powerball (1200 euro 2ehands + cab is 200/300 euro), zelf heb ik hem al getest maar konden op dat moment niet echt hard spelen in de winkel waardoor de amp nergens naar klonk.

Mijn vraag is nu dus wat zijn soortgelijke metalamps in diezelfde prijsklasse die ik zeker even moet checken? Ik weet dat er al veel topics over zijn geweest maar ik zou erg blij zijn met een lijstje waarmee ik de winkel kan bezoeken om ze allemaal uit te proberen :)

Bl44t44p
17 juli 2008, 18:21
Naar welke winkel ga je nu? Probeer anders eens Muziekhandel Jukebox, als jij uitlegt wat voor geluid je zoekt, de Powerball en je budget noemt dan kun je zo een stuk of 10 amps gaan testen. Ze hebben daar echt véééél.

Die zaak zit in Boekel trouwens, wel te doen vanuit Vught lijkt me.

Wiellem
17 juli 2008, 19:17
Naar welke winkel ga je nu? Probeer anders eens Muziekhandel Jukebox, als jij uitlegt wat voor geluid je zoekt, de Powerball en je budget noemt dan kun je zo een stuk of 10 amps gaan testen. Ze hebben daar echt véééél.

Die zaak zit in Boekel trouwens, wel te doen vanuit Vught lijkt me.

Ik ga nu meestal naar de Klundert in Oisterwijk fijne winkel, maar bedankt voor de tip ik zal binnenkort es langsgaan, maar wil toch graag nog wat informatie voor ik vertrek.

Wiellem
18 juli 2008, 23:52
Om ff te bumpen:

Ik ga nu testen:

- Engl Powerball
- Peavey 5150

Nog andere suggesties iemand, kweenie precies wat er van Mesa Boogie te vinden is voor dat geld? Mark IV vind je niet voor 1200 2ehands vrees ik

x.a.d
19 juli 2008, 12:33
Laboga Mr. hector...da is een rectifier achtige en dies niet zo duur hoor.
Maar de powerball is zeker niet slecht hoor. maar je moet er een fatsoenlijke cab bij horen..en een beetje op volume.
gewoon naar een winkel gaan en testen !! of laat je GOED adviseren.

Marc Oblivian
19 juli 2008, 13:24
Waarom ga je niet voor de Engl Fireball? Die kan je nieuw voor onder de 1000 euro halen en dan kan je er een GOED cabinet bij kopen en niet wat voor 200 euro. Vergeet niet dat dit soort amps het beste tot hun recht komen met een goede speakerkast eronder. Marshall is niet bereslecht ofzo, maar met een Engl, Bogner, Mesa of Kool & Elfring kast eronder klinkt het geheel toch echt beter (het verhaal van de zwakste schakel....).

Wiellem
19 juli 2008, 16:09
Ik dacht zelf aan de 2x12 Harley Benton kast en dan doorsparen voor een betere, maar ik zal jullie genoemde versterkers ook eens ff gaan checken

Wiellem
22 juli 2008, 13:26
Na wat zoeken denk ik dat een 5150 top een hele mooie koop zal zijn, wat ik me nu afvraag wat is het verschil tussen de tweedehandse zwarte top en de twee witte van Halen tops:

http://www.feedback.nl/?id=52&q=5150

?

Marc Oblivian
22 juli 2008, 14:37
De 'gewone' 5150 is van Peavey. De EVH 5150 III is van...jaja...EVH. Ander merk dus.
De EVH is de nieuwste versie van de 5150's, maar wordt dus nu onder een ander merk gemaakt.
Ik heb alleen versie III getest en vond hem goed: mooie clean en crunch en een goed scheurkanaal.
Scheurkanaal kan makkelijk metal aan. Voor hele zware deathmetal zijn de Powerball en de MR Hector en de eerdere 5150's (iets heftiger gevoiced, heb ik gehoord) waarschijnlijk een iets betere keuze.
Omdat de EVH nieuw is, is deze nog niet echt makkelijk tweedehands te krijgen, dus zit je snel vast aan de nieuwprijs (ergens in de 1600).
MR Hector zie je overigens ook niet vaak tweedehands voorbijzeilen, dus wat dat betreft geldt hetzelfde verhaal.
Powerball: kan op laag volume ook goed klinken hoor...
Hou de gain op de lead wel een beetje laag...op 3 of 4 ongeveer. Volumes van de leadkanalen (niet master!) op 7. Bas op 12 uur of iets lager, Mid ver open ..3 uur ofzo(jaja!), treble 1 uur, presence 12 uur. Zorg dat je het open/focussed knopje op de amp ingedrukt hebt!! Master open tot iets van 9 uur (als het mag in de winkel). Zo heb ik hem ook altijd staan...klinkt altijd erg lekker. Depth punch knopje indrukken voor de lol....veeel laag...(met een goede bassist in de band niet nodig).
Ben benieuwd of je hem dan nog niet goed vindt klinken (kan natuurlijk:-)
Succes met zoeken!!

guitarkid
1 augustus 2008, 10:49
Ik dacht zelf aan de 2x12 Harley Benton kast en dan doorsparen voor een betere, maar ik zal jullie genoemde versterkers ook eens ff gaan checken


Hallo Wiellem.

Denk ook eens aan een Framus 2x12 cab met Vintage 30 speakers. Mooi om te zien en klinkt als een klok. Kost 329,-.
Ik gebruik 'm overigens i.c.m. een Peavey Valveking..... En soms met een Cube 60, die ik zonder cab als oefenversterker gebruik. Klinkt met cab ook erg goed, overigens!! Mocht je toch nog een Valveking kopen (en ik zou 'm zeker testen..!!!), koop dan de footswitch en een regelbare booster erbij, dan heb je hem min of meer 3 kanaals en is het gewoon een zeer goed klinkende en veelzijdige amp. Ik vond het in ieder geval niet waard om 2 of 3 keer zoveel te betalen voor een ENGL, Marshall etc.
Ik weet niet waar je woont, maar een ritje naar Ibbenbüren (Musik Produktiv) is zeer de moeite waard. Daar staat het meeste wel speelklaar.
Sucses!

Wiellem
15 augustus 2008, 12:01
Om ff een oud topic van mezelf omhoog te halen om de status te weergeven.

Ik heb de afgelopen tijd veel winkels aangedaan waaronder ook de Jukebox in Boekel (fijne winkel!), heb alleen nog nergens de Valveking head kunnen vinden maar had al besloten dat ik toch door wilde gaan voor een wat duurdere buizenversterkerklasse.

Ik heb dus de EVH 5150 III en de ENGL Powerball overgehouden en tegenover elkaar gezet, hier kwam als redelijk ruime winnaar het strakke moderne metalgeluid van de Powerball uit.

De keus is nu gemaakt alleen het geld is er niet (meer) vanwege een auto, maar nu weten jullie in ieder geval wat mijn uiteindelijke keus is geworden. :P

caliban
15 augustus 2008, 14:03
Goeie keuze, vette versterker, nu hem nog aanschaffen.

Geoffrey
15 augustus 2008, 15:25
Ik heb dus de EVH 5150 III en de ENGL Powerball overgehouden en tegenover elkaar gezet, hier kwam als redelijk ruime winnaar het strakke moderne metalgeluid van de Powerball uit.


Misschien heb ik het niet goed doorlezen .. maar heb je de 5150/6505 getest..?

Wiellem
15 augustus 2008, 16:00
Misschien heb ik het niet goed doorlezen .. maar heb je de 5150/6505 getest..?

Ja, is dat raar? :P

Deze:

http://www.dijkmanmuziek.nl/catalog/images/5150_evh.jpg

Ik hoorde dat die niet heel veel scheelde met de oudere 5150 versterkers?

Marc Oblivian
15 augustus 2008, 16:10
Ander merk bijvoorbeeld.....(Peavey t.o. EVH).
Zij schijnen wel degelijk verschillend te klinken (al zal er nou ook wel geen verschil van dag en nacht tussen zitten).
Maarrehh...de Powerball is wel een goede keuze hoor:-)

Soulflyhigh
15 augustus 2008, 17:07
Ze klinken wel degelijk zeer verschillend. Het clean channel hoef ik het natuurlijk niet over te hebben. Hands down voor de 5150III, crunch is iets anders gevoiced. Niet zo heel goed kunnen testen. Het heftigste kanaal is op de 5150III echt heel anders dan op de 5150/6505. De orginele 5150 klinkt veel agressiever en snijdt meer. Ik vond de scheur van de 5150III een beetje donker en dichtgeplamuurd. Dit zijn mijn testervaringen. Het vreemde is dat anderen weer vinden dat hij juist erg snijdt. Ik moet er wel bij vermelden dat ik de 5150III alleen met gitaren met een mahoniehouten body heb geprobeerd.

Wiellem
15 augustus 2008, 17:32
Ze klinken wel degelijk zeer verschillend. Het clean channel hoef ik het natuurlijk niet over te hebben. Hands down voor de 5150III, crunch is iets anders gevoiced. Niet zo heel goed kunnen testen. Het heftigste kanaal is op de 5150III echt heel anders dan op de 5150/6505. De orginele 5150 klinkt veel agressiever en snijdt meer. Ik vond de scheur van de 5150III een beetje donker en dichtgeplamuurd. Dit zijn mijn testervaringen. Het vreemde is dat anderen weer vinden dat hij juist erg snijdt. Ik moet er wel bij vermelden dat ik de 5150III alleen met gitaren met een mahoniehouten body heb geprobeerd.

Het High Gain kanaal klinkt dof ja in vergelijking met de Powerball, wat meer op hard rock gericht denk ik.

caliban
15 augustus 2008, 18:00
Ik hoorde dat die niet heel veel scheelde met de oudere 5150 versterkers?
Qua circuit heel anders.

tidalwave_sideburns
16 augustus 2008, 08:37
http://www.thomann.de/nl/epiphone_socal50.htm

Epiphone SoCal50, Tube Guitar Head, 50 Watts Class A/B and 25 Watts Class A switchable, 5-12AX7, 2 EL 34 Tubes, 2 Channel, Tube Reverb (designed by Soldano), Footswich optional

Voor maar 325 Euro heb je hem via Thomann. op youtube kan je een goeie demo vinden van dit ding. Ik zou die (2e hands) Peavey links laten liggen, en deze dan maar doen.

Edit: Tja, of je koopt de bundle
http://www.thomann.de/nl/epiphone_socal50_bundle.htm

Bundle offer comprising:




1 piece(s) THE SSSNAKE PPS1015

1 piece(s) HARLEY BENTON G412A

1 piece(s) EPIPHONE SOCAL50


Ze willen kennelijk van die dingen af, :) .

Geoffrey
16 augustus 2008, 10:03
@ Wiellem: Ga dan toch nog maar even de Peavey 5150/6505 testen!!
Ik geloof dat deze nieuwe 5150 onder Fender gemaakt word..

Wiellem
16 augustus 2008, 10:56
@ Wiellem: Ga dan toch nog maar even de Peavey 5150/6505 testen!!
Ik geloof dat deze nieuwe 5150 onder Fender gemaakt word..

Ja mar die is niet meer te vinden in de winkels :(