PDA

View Full Version : Aantal vraagjes!



Adisturbedgreenday
2 mei 2008, 20:07
Ik heb nu zo'n 3 maanden een Jackson SLSMG soloist met EMG 81/85, en aangezien ik graag naar Disturbed luister zou ik hem lager willen laten stemmen met dus ook dikkere snaren. Ik heb dus een paar vraagjes over de afstelling (nee, ik ga het niet zelf doen :satisfie: ) : Ten eerste, kan iemand me alstublieft uitleggen hoe het komt dat je de nek van een gitaar anders kan afstellen ook al is het een neck-thru (ik zou denke dat de nek er echt aan vast zit :chicken: ). Ten tweede kan het regelmatige veranderen van stemming de nek beschadigen, zelfs als het maar een halve noot op alle snaren is? En als laatste vraag, is een .11 set snaren (vooral de 6e dan) niet vervelend om te restringen? Het lijkt me zo dik.


In ieder geval op voorhand bedankt! :hippie:

pannekoek
2 mei 2008, 20:11
naar welke stemming wil je toe?

voor af en toe drop c doet 10-52 vaak al genoeg namelijk en met afstellen hoef je daar niet veel aan te veranderen!

Squier4ever
2 mei 2008, 20:11
in de nek zit een metalen schroefdraad die de kromming van je hals regelt, of de hals nou doorloopt of niet. je nek kan in principe niet beschadigen van omstemmen. en besnaren valt reuze mee.

Adisturbedgreenday
2 mei 2008, 20:16
Bedankt voor de snelle antwoorden! :) Ik wilde idd drop C doen en dus soms drop Db, maar zou een set 11 daar toch niet beter voor zijn? Ik heb al gelezen van mensen dat ze 11 te los vonden in drop C. In ieder geval, ik heb al es m'n squiertje gerestringt en dat was gwn met een setje 9-43 denk ik, en toen vond ik de 6e snaar al vervelend. Zo'n 54 zal nog eens 1/4 dikker zijn, misschien moet ik het volgende keer een beetje anders doen :chicken: .

pannekoek
2 mei 2008, 20:21
Bedankt voor de snelle antwoorden! :) Ik wilde idd drop C doen en dus soms drop Db, maar zou een set 11 daar toch niet beter voor zijn? Ik heb al gelezen van mensen dat ze 11 te los vonden in drop C. In ieder geval, ik heb al es m'n squiertje gerestringt en dat was gwn met een setje 9-43 denk ik, en toen vond ik de 6e snaar al vervelend. Zo'n 54 zal nog eens 1/4 dikker zijn, misschien moet ik het volgende keer een beetje anders doen :chicken: .


ik gebruik 10-52 op me les paul, regelmatig in drop c en ik vind het lekker spelen! absoluut geen last van losse snaren of dergelijke.

.11 zou zeker genoeg moeten zijn!

welke heb je er nu op zitten?

Adisturbedgreenday
2 mei 2008, 20:24
Nu staan er gwn nog de factory strings op, .009 tot .043 dus denk ik (heb tot nu toe enkel wat in drop D gespeeld en natuurlijk standaard :hippie: ).

pannekoek
2 mei 2008, 20:34
Nu staan er gwn nog de factory strings op, .009 tot .043 dus denk ik (heb tot nu toe enkel wat in drop D gespeeld en natuurlijk standaard :hippie: ).
dan kan je .10 makkelijk gebruiken zonder afstelling .11 ook wel hoor denk ik!

Soulflyhigh
2 mei 2008, 22:44
dan kan je .10 makkelijk gebruiken zonder afstelling .11 ook wel hoor denk ik!
Intonatie lijkt me wel verstandig :)

Rormo
3 mei 2008, 11:52
dan kan je .10 makkelijk gebruiken zonder afstelling .11 ook wel hoor denk ik!

Als je twee maten dikker gaat en een hele noot omlaag in stemming zou ik toch wel ff opnieuw intoneren hoor....

Romain1988
5 mei 2008, 17:31
Kan je dit zelf doen of is het beter om naar een gitaarbouwer te gaan? (hans pluut bijvoorbeeld)

the_arod
5 mei 2008, 17:39
voor drop C gebruik ik een setje 11-50, en dan vervang ik de 50 door een 56 voor de lage C

het is inderdaad erg persoonlijk, er zijn genoeg gitaristen die de 56 snaar gebruiken voor een B, of zelfs een A#

Rormo
5 mei 2008, 17:53
dit kun je makkelijk zelf doen. Google eens op "Rinze gitaarweb", mooi site met stap voor stap instructies.

Wiellem
6 mei 2008, 00:55
dit kun je makkelijk zelf doen. Google eens op "Rinze gitaarweb", mooi site met stap voor stap instructies.

Nou ik zou het toch niet aanraden het is erg secuur werk waar een hoop geduld en tijd voor vereist is.

Als je de gitaar in een winkel gekocht hebt doen ze het miss wel voor niks

Luke-wannabe
6 mei 2008, 01:05
Nou ik zou het toch niet aanraden het is erg secuur werk waar een hoop geduld en tijd voor vereist is.

Als je de gitaar in een winkel gekocht hebt doen ze het miss wel voor niks
Pff... Half uurtje..

LP_CL
6 mei 2008, 01:09
Pff... Half uurtje..
Als je het goede materiaal ervoor hebt en als het niet de eerste keer is. Anders zit je daar soms dik 2 uur aan hoor, zeker met een OFR.

Rormo
6 mei 2008, 11:38
Het juiste materiaal? Iedereen heeft toch wel een tuner en een schroevendraaier? De eerste keer dat ik ging intoneren was het ook in een half uurtje gebeurd hoor.

Orpheo
6 mei 2008, 12:04
Als je het goede materiaal ervoor hebt en als het niet de eerste keer is. Anders zit je daar soms dik 2 uur aan hoor, zeker met een OFR.

intoneren met een OFR is niet prettig, maar goed te doen. vooral omdat naturlijk die zadels niet makkelijk schuiven, maar goed. het is goed te doen. je moet je floyd wel effe blokkeren met een stukie hout of bierviltjes voor je gaat intoneren, anders BLIJF Je bezig.

G.G.
6 mei 2008, 12:24
intoneren met een OFR is niet prettig, maar goed te doen. vooral omdat naturlijk die zadels niet makkelijk schuiven, maar goed. het is goed te doen. je moet je floyd wel effe blokkeren met een stukie hout of bierviltjes voor je gaat intoneren, anders BLIJF Je bezig.

Dat is de hele truc, en niets meer of minder.

#1 trem blokeren.
#2 intoneren (evt. halspen afstellen)
#3 spanning op de veren zo afstellen dat het blokje ertussenuit valt.