PDA

View Full Version : eerste serieuze versterker !!



Legolas
18 februari 2003, 20:10
Hallo, ik zou graag eens weten welke versterker jullie aanraden als eerste serieuze versterker (nu : 20 Watt).
'K heb al veel positiefs gehoord over de Marhall Mg series (vb. Mg 100 DFX) of over de Peavey Bandit II.

Thx

Butcher
18 februari 2003, 20:48
Het hangt af van wat je wilt, en wat je kunt. Ik neem met alle respect voorzichtig aan dat je nog niet klaar bent voor een arena-tour, dus een Marshall JCM900 is een beetje nutteloos.

Als je de "big names" bekijkt moet het je opvallen dat er steeds meer lui met combo-versterkers op 't podium staan. Ze zijn praktischer, niet al te zwaar, en als je volume nodig hebt kun je er een mic voor zetten.

Ten tweede, een amp moet goed klinken. Een goede tone inspireert goed spel. Het een kwestie van transistors of buizen. Buizen klinken beter. Punt. Maar... transistors zijn duurzamer. Een groot voordeel van transistor Peaveys is dat je ze niet kapot kunt krijgen. Je kunt ze letterlijk uit het raam donderen, weer inpluggen en verder spelen.

Waar ik ook altijd effe naar zou luisteren is de midrange-knop. En bij Marshalls werken die niet. Midrange is belangrijk, want het is de lijm die bass en treble bij elkaar houdt.

Speakers: hoe groter de speaker, hoe vetter de sound. Ik raad minimaal een 12" speaker aan.

Als je in de muziekwinkel zit, probeer effe met wat volume te spelen, met alle knoppen halverwege. Op die manier hoor je de versterker het beste. Als de verkoper begint te klagen vertel 'm dan dat hij nog nooit een auto heeft gekocht zonder een proefrit te maken. Of vertel 'm dat alleen randdebielen een huwelijk in stappen zonder van te voren met hun partner hebben geneukt.

M'n advies: een 40-50 watt buizen combotje van Fender of zo.

Groeten,

Mr Frodo.

Negative K3 fan
18 februari 2003, 20:56
als je eens erieuze versterker zoekt moet je natuurlijk neit met een mg of bandid aan komen zetten, want die zijn helemaal niet serieus :smile:

probeer eens een leuk 2e hands buizencombootje te zoeken

BeginnendeGitarist
18 februari 2003, 21:11
Ok, we willen een serieuze versterker, maar ons kapitaal is nogal beperkt... we zouden eigenlijk niet veel meer dan 500 EURO uitgeven.

marc_o
18 februari 2003, 21:31
Ligt er een beetje (veel) aan wat het budget is en wat voor muziek je speelt, wat is je rol in de (eventuele) band? wil je met dezelfde versterker ook soleren en clean en ritme kunnen doen? Kortom, wat zoek je?

Ic3gl0vE
18 februari 2003, 23:09
geen bandit kopen, kutding

verder raad ik altijd een hughes & kettner attax aan

Nielsje
18 februari 2003, 23:24
hm... ik heb een zeer negatieve ervaring met een h & k attax (weet niet zeker of het er zo een was, maar ik vond um kut en waarom?). Deze had een prachtig 3 knoppen schakelbord voor m'n edele voetjes, alleen aan het einde zat een orginele midistekker...
nou komt mams poeslief door de kamer struinen, loopt langs de versterker, rukt met haar pootjes het snoer uit de versterker, maar de midi stekker zit er nog in... geeft vervolgens mij de schuld dat ik m';n rotzooi niet zo onhandig moet neerzetten. NOU, probeer jij maar weer es die midi stekker correct aan te sluiten, zonder dat je weet dat je voor de fx loop het gele draadje moet bruggen over 2 pinnetjes !! klote ding!!!! aaach
verder vond ik um ook klote klinken
t was trouwens een transistortje...

zo, dat was eruit, gewoon simpel een 1 of 2 kanaals versterker, simpel schakelpedaal en eventueel een boostertje voor je solo's basta..

Ibanez RuleZ
19 februari 2003, 00:18
komt ie weer: de marshall jcm 800! iedereen schijnt ongeveer 500 euro voor een amp te willen uitgeven, dus zal de markt dun worden, maar ga eens zoeken naar een tweedehands JCM800, die dingen klinken goed. Er zijn alleen verschillende uitvoeringen, dus zou ik wel ff gaan praten met de kenners op dit forum, welke je moet hebben.

Harrald

Pickslide
19 februari 2003, 10:35
kijk of je ergens een 2e hands peavey classic op de kop kan tikken. Wil je er ook mee optreden? Zo niet kan je ook aan een Fender Bleus Jr. denken beide zijn buizen bakken, alleen heeft de Fender maar 1 kanaal.

BLOK182
19 februari 2003, 14:20
Maar das een lekker fender-clean kanaal, en met een leuk (buizen) scheurpedaaltje kan je er toch een hele leuke sound uithalen lijkt me.