PDA

View Full Version : afstel vraagje



Dude
2 mei 2008, 16:16
even een vraagje, mn 79er stratje staat al een tijdje werkloos omdat de halsafstelling niet helemaal jofel meer is. De hals is te recht, alles boven de 14e fret loopt dood zeg maar.

Nou zie ik op internet dat ik de halspen dan een klein stukje losser moet draaien... probleem is dat die niet veel losser kan, althans, ik heb hem een kwartslagje losser gedraait en dat ging zonder veel weerstand en hij lijkt het volgende kwart/halve slagje dat ik draai gewoon geen weerstand meer te hebben. Ik zie zo 123 ook weinig veranderingen aan de hals.

Iemand een idee ?

Mr.Fingers
2 mei 2008, 16:19
altijd de hals eventjes laten rusten, zeker met oude instrumenten, de hals zou normaal gezien toch moeten terugkomen, na een beetje tijd...

GEDULD is het gouden woord hier!

Tupelo
2 mei 2008, 16:33
Moeten de toets/frets of beiden niet gewoon gevlakt worden..?

JohnLord
2 mei 2008, 16:36
Ik denk dat Rinze van het forum je wel verder kan helpen.

Rinze
2 mei 2008, 16:44
Of er is iets mis met je hals of de snaren moeten gewoon hoger. Wanneer de boel zo hoog op de hals aanloopt heeft dat niks met de curve te maken. Wanneer je hals in het gebied tot de vijfde fret aanloopt is je hals te recht, loopt de zaak aan zo tussen de 7de en 12de fret dan is ie te krom. Het kan trouwens wel zo zijn dat een wat dikkere hals de compensatie van de trussrod helemaal niet nodig heeft. Wanneer je dan de trussrod losser draait gebeurt er inderdaad niks...


Voor afstellen klik hier (http://www.rinzesgitaarweb.nl/afstellen.pdf) of kijk bij Muziekhuis Westerhaven (http://www.westerhaven.nl/) op de site, daar staat een link naar de site van Don Hofstee over dit soort zaken.

Dude
2 mei 2008, 19:24
hij loopt precies zoals ik op de plaatjes op internet zie

http://www.shinyguitargear.nl/Renovatie/halszetting.jpg

zoals die ideale afstelling, iets recht van de body tot en met de 12e, dan met een hele flauwe holling.

Als ik eerste en 12e indruk en kijk daartussenin (fret/snaar) zie ik toch weinig spelling tussen fretje en snaar... die holling is dus waarschijnlijk te vlak dan ?

Snaartjes iets hoger op de brug zou ook nog kunnen ja... morgen maar effe proberen !


bedankt voor advies so far !

Rinze
2 mei 2008, 19:31
Eerste en twaalfde is erg dicht bij elkaar, kijk in die PDF van mijn site, daar staan de gemiddelde waarden. Maar de holling moet ook minimaal zijn.

Wizz
2 mei 2008, 19:36
Ik denk dat de hals iets "geshimmed" moet worden, of nog waarschijnlijker, ontshimmed. Als je de hals van de body schroeft, zie je waarschijnlijk een kartonnetje of dun plaatje plastic, de shim, die de hoek van de hals t.o.v. de body mede bepaalt. Meestal plaatst Fender deze shim aan het uiteinde van de hals. Verwijder hem, schroef de hals weer aan de body, en dan moeten alle brugzadels zeker weten een flink stuk omhoog -de hals is immers dieper in de body gezakt. Als het werkt, gaat de gitaar beter klinken, omdat de hals nu meer kontakt met de body maakt. Als het niet werkt, plak je hem er zo weer tussen.
Ook checken (eerst, voordat je de gitaar uit elkaar schroeft) of het nekpickupje niet te dicht onder de snaar staat. Ik schroef hem zelf vrij diep de slagplaat in, zodat 'ie er nauwelijks meer bovenuit steekt. Als 'ie te dicht onder de snaar zit, veroorzaakt 'ie "stringpull" en dat zou ook wel eens het probleem kunnen zijn.
Check ook even goed de intonatie, ook dat kan rammelen in de hogere posities veroorzaken. Meestal is het probleem het gevolg van alle drie deze dingen.
Succes !

Wizz

Dude
2 mei 2008, 19:46
1e en 12e was het advies dat ik van de bekende vlaardingse gitaarbouwer kreeg wietse ? zie dat jij 1 en 17 aanhoudt. Bij capo 1 en vinger 17 heb ik op de dikke en op de dunne e em halve mm speling op de 9e. (lijkt wel wiskunde...)

zal morgen de hals er eens af choppen, kijken of wizz een goed punt heeft !

Mr.Fingers
2 mei 2008, 19:48
1e en 12e was het advies dat ik van de bekende vlaardingse gitaarbouwer kreeg wietse ? zie dat jij 1 en 17 aanhoudt. Bij capo 1 en vinger 17 heb ik op de dikke en op de dunne e em halve mm speling op de 9e. (lijkt wel wiskunde...)

zal morgen de hals er eens af choppen, kijken of wizz een goed punt heeft !

moet niet denk ik! Jij hebt toch een 79-er, hebben die dan geen 3-punts bevestiging met microtilt? gewoon het imbusje in het gaatje steken van de neckplate, en het boutje wat losser draaien (tegenwijzerzin)

Dude
2 mei 2008, 19:53
ok dan.... helemaal niet aan gedacht inderdaad !!!