PDA

View Full Version : Kapotte Egnater IE4 - DS80C320 processor



HaroldA
2 mei 2008, 14:49
Dames, Heren,

Ik heb al een tijdje een hele mooie 4-kanaals preamp van Bruce Egnater/Rocktron liggen die een klein defect heeft. Het ophalen van midi patches werkt gewoon, maar het opslaan niet meer. Het 'midi store' knopje doet niets meer...

De preamp is veel te lang bij een algemene hifi reparatieboer geweest en die trokken de conclusie dat de DS80C320 processor dood was op 1 pootje en ze kunnen daar niet aan zo'n chip komen.

Kan ik deze zelf ergens bestellen? Moet hij 'geprogrammeerd' worden, of kan ik 'm gewoon in het voetje drukken en gaan met die banaan?

-tnx!-

Edit: het is misschien niet de processor... Ik probeer nu het pad van de knop tot aan de IC te volgen...

TimmU
2 mei 2008, 15:18
heb je al contact gehad met Egnater?

HaroldA
2 mei 2008, 15:21
heb je al contact gehad met Egnater?
Ik het verleden wel eens, maar op de laatste 2 mailtjes (~2 weken geleden) heb ik nog steeds geen reactie gehad... :(

Ik heb zowel Bruce's prive mail adres als mailen via de Egnater website geprobeerd...

aad
2 mei 2008, 17:10
Volgens de datasheet is het een 8051 compatible ding (min of meer).
http://datasheets.maxim-ic.com/en/ds/DS80C320-DS80C323.pdf

Waarschijnlijk doet een nieuwe het gewoon. Er zal wel een eprom in de buurt van de 80C320 zitten. Iets met 27C256 of zoiets. Of 28Chuppeldepup (Flash).
Daarin zit het programma.

Ik heb niets in de datasheet gelezen van masked rom.

HaroldA
2 mei 2008, 23:27
Waarschijnlijk doet een nieuwe het gewoon. Er zal wel een eprom in de buurt van de 80C320 zitten.
Kan ik zo niet vinden...

Degene die kapot zou zijn heeft wel de versie sticker er op, vandaar dat ik dacht dat het een eeprom of flash stukje had... Iemand tips waar ik zo'een kan bestellen?

http://img.sait.nl/egnater/20080414651.jpg

Frits van Mourik
2 mei 2008, 23:53
Natuurlijk heeft Farnell ze, voor Farnell prijzen.

Maar kijk 'es hier:
http://www.prsbv.nl/aanbiedingen.php
En dan ff scrollen...

Weet alleen niet, of het de juiste is; pinout & zo.

aad
3 mei 2008, 15:28
Kan ik zo niet vinden...

Degene die kapot zou zijn heeft wel de versie sticker er op, vandaar dat ik dacht dat het een eeprom of flash stukje had... Iemand tips waar ik zo'een kan bestellen?
"plaatje"



Hmmm. ziet er toch wel uit als de eprom, niet de processor. De 80C320 heeft als DIL 40 pinnen en als PLCC 44 pinnen. Deze chip heeft 28 pinnen zo te zien (27256/512?).
Dus er moet een nog grotere (DIL40) of een kleinere (PLCC44) vierkante chip op de print zitten die ik hier niet op de foto zie.

HaroldA
24 mei 2008, 14:34
Wie kan mij hier bij helpen???


Dear Harold,

You really didn't answer my question about checking the switch function. The tech needs to verify the switch is in fact working properly and has the proper voltage on it. There were problems with the memory on the Rocktron models but the symptoms were not the same as yours. That problem was that the unit would lose all memory each time the power was turned off and would need to be reprogrammed each time it was powered on. The proper switch function on yours needs to be checked right up to pin on the uP before other causes can be looked at.

Bruce Egnater

Ik heb een multimeter en tracht een gezond verstand te hebben (werkt niet altijd even goed).

De "tech" waar hij eerder is geweest is out-of-the-question, anders ben ik de Egnater weer 1243574563 maanden kwijt.

Jimwoud
24 mei 2008, 15:38
Wie kan mij hier bij helpen???



Ik heb een multimeter en tracht een gezond verstand te hebben (werkt niet altijd even goed).

De "tech" waar hij eerder is geweest is out-of-the-question, anders ben ik de Egnater weer 1243574563 maanden kwijt.
Als je zeker weet dat het die chip is, gewoon Egnater bellen en eisen dat hij zo'n chip opstuurt.

HaroldA
24 mei 2008, 15:40
Als je zeker weet dat het die chip is, gewoon Egnater bellen en eisen dat hij zo'n chip opstuurt.
Daar hebben we het al... Ik weet het niet, ik kan alleen herhalen wat die "tech" gezegd heeft.

Als degene die de preamp gemaakt/ontworpen heeft (mr Bruce himself) zegt dat dat 't niet kan zijn en ik de knop tot aan de chip moet gaan volgen lijkt me dat hij weet waarover hij praat...

-H-

aad
24 mei 2008, 21:22
Wie kan mij hier bij helpen???



Ik heb een multimeter en tracht een gezond verstand te hebben (werkt niet altijd even goed).

De "tech" waar hij eerder is geweest is out-of-the-question, anders ben ik de Egnater weer 1243574563 maanden kwijt.

Ok ik zal proberen in het nederlands te vertellen wat die tech wil weten. Volgens mij is hij goed bezig als hij zegt dat het niet aan de processor kan liggen. Controleer dus de spanning op de schakelaar die het probleem veroorzaakt. Die schakelaar gaat een poort (pin) van de chip (80Cxxx) in.
Die pin is programmeerbaar in verschillende varianten, maar ik hou het erop dat-ie in flank-gevoelige ingang staat. Maakt niet uit eigenlijk, kan ook niveau-gevoelig zijn. In ieder geval moet die input actief laag zijn en dus bijgevolg in rust een hoog voltage hebben.
Het kan zijn dat het een 5 volt circuit is, in dat geval moet je ongeveer 5 volt op de schakjelaar meten, als het geheel op 3 volt draait is dat natuurlijk minder. Als die spanning er niet staat is er iets aan de hand met de pull-up weerstand of de ingang van die chip.

Dus resume: 1 kant van de schakelaar zit waarschijnlijk aan de gnd. de andere kant moet je 5 volt meten als niet ingedrukt.
Als je geen 5 volt meet kan het zijn dat een weerstand niet is aangesloten. vaak is dat een weerstand in een "array". Een smal strookje met meerder pinnen (in dit geval w.s. 9). Het kan zijn dat er een soldering niet helemaal lekker is o.i.d. maar de print ziet er echt mooi uit.

HaroldA
24 mei 2008, 21:42
Dus resume: 1 kant van de schakelaar zit waarschijnlijk aan de gnd. de andere kant moet je 5 volt meten als niet ingedrukt.
Er zitten 2 dezelfde schakelaars aan de voorkant op 1 printje: 'Midi store' en 'Channel select'. Bij beiden meet ik 5V in rust. Bij het indrukken van de 'Channel select' valt deze spanning weg, maar bij het indrukken van 'Midi store' gebeurt niets...

Kapotte schakelaar? Printje kaduuk? Of zit het dan toch verderop?

Edit:
Met diode meting (het piepje) gemeten dat de schakelaar OK is... Ik ga nu op zoek of ik kan vinden waar het signaaltje op het midi bordje binnenkomt...

Edit 2:
Ik heb de 'Midi store' knop aan de voorkant tot aan 2 pinnen van de IC van het plaatje hierboven kunnen meten. De knop maakt een maak/verbreek contact op pinnen 14 en 20...

Dirk_Hendrik
25 mei 2008, 12:03
Edit 2:
Ik heb de 'Midi store' knop aan de voorkant tot aan 2 pinnen van de IC van het plaatje hierboven kunnen meten. De knop maakt een maak/verbreek contact op pinnen 14 en 20...

Dus de pennen 14 en 20 op die chip met stickertje die je hierboven hebt ge-foto-post?

aad
25 mei 2008, 16:17
Dus de pennen 14 en 20 op die chip met stickertje die je hierboven hebt ge-foto-post?

pin 14 (P3.4/T0) van de 80C320 en pin 20 (GND) dus dat klopt wel. Het is dus w.s. de pull up die op pin 14 hoort te zitten maar nu weg is. Slechte soldering?

/edit
Ehm even teruglezend lees ik dat je de schakelaar in de diodestand meet en aan de hand van het piepje concludeert dat die schakelaar ok is.

Als die schakelaar een overgangsweerstand heeft van bijv 1K kan er al ~1volt op de pin blijven staan. Dat is niet hard genoeg!
/editedit
Meet eens met spanning erop (als je durft) of die 5 volt echt naar 0 gaat.
haha dat had je dus al gedaan. Moet beter lezen :D

Kortom: schakelaar defect. maak maar eens gewoon kortsluiting tussen de beide aansluitpunten van de schakelaar. Als dat wel werkt weet je het :).

HaroldA
26 mei 2008, 12:05
Dus de pennen 14 en 20 op die chip met stickertje die je hierboven hebt ge-foto-post?Jep...


Kortom: schakelaar defect. maak maar eens gewoon kortsluiting tussen de beide aansluitpunten van de schakelaar. Als dat wel werkt weet je het :).
Mijn eerste idee is dat de schakelaar niet defect is omdat hij een nette maak/verbreek contact maakt t/m de 2 pinnen van de chip van de foto (met sticker)... Het is een momentary switch met 2x3 pootjes die in rust 110 is en ingedrukt 011. Dit heb ik ook gemeten en is gelijk aan de wel-werkende 'channel select' knop.

Deze info heb ik natuurlijk ook naar mr. Bruce E. gestuurd, hij heeft daarna om bevestiging gevraagd en nu wacht ik weer op antwoord van mijn bevestiging...

aad
26 mei 2008, 13:00
Jep...


Mijn eerste idee is dat de schakelaar niet defect is omdat hij een nette maak/verbreek contact maakt t/m de 2 pinnen van de chip van de foto (met sticker)... Het is een momentary switch met 2x3 pootjes die in rust 110 is en ingedrukt 011. Dit heb ik ook gemeten en is gelijk aan de wel-werkende 'channel select' knop.

Deze info heb ik natuurlijk ook naar mr. Bruce E. gestuurd, hij heeft daarna om bevestiging gevraagd en nu wacht ik weer op antwoord van mijn bevestiging...

Ik vind het maar raar. Volgens mij is de chip die je hierboven hebt gefotopost niet de processor maar de eprom. Pin 20 moet bijgevolg de /CE zijn en pin 14 de GND. Kan me niet voorstellen dat iemand de /CE van een eprom met een schakelaar gaat bedienen.

HaroldA
26 mei 2008, 13:12
Ik vind het maar raar. Volgens mij is de chip die je hierboven hebt gefotopost niet de processor maar de eprom. Pin 20 moet bijgevolg de /CE zijn en pin 14 de GND. Kan me niet voorstellen dat iemand de /CE van een eprom met een schakelaar gaat bedienen.
Die chip die ik op de foto gezet heb is inderdaad niet de processor, die zit een stukje verderop als SMD. Mijn excuses dat ik dat niet duidelijk (genoeg) heb gemaakt...

Er is mij verteld dat die processor kapot zou zijn, maar dat oordeel trek ik -vooralsnog- in twijfel omdat de ontwerper van de preamp, Bruce Egnater, zegt dat het recallen van midi settings dan ook niet zou moeten werken, maar dat werkt wel gewoon.

Alleen het opslaan van nieuwe midi patches (midi store knop 2 sec ingedrukt houden) werkt niet...

aad
26 mei 2008, 18:45
Die chip die ik op de foto gezet heb is inderdaad niet de processor, die zit een stukje verderop als SMD. Mijn excuses dat ik dat niet duidelijk (genoeg) heb gemaakt...

Er is mij verteld dat die processor kapot zou zijn, maar dat oordeel trek ik -vooralsnog- in twijfel omdat de ontwerper van de preamp, Bruce Egnater, zegt dat het recallen van midi settings dan ook niet zou moeten werken, maar dat werkt wel gewoon.

Alleen het opslaan van nieuwe midi patches (midi store knop 2 sec ingedrukt houden) werkt niet...

Sorry hoor maar het is mij nu even niet meer duidelijk van welke chip je nu de pinnen 14 en 20 hebt gemeten.
Dat zouden pin 14 en 20 van de 80C320 moeten zijn, de SMD (PLCC).
Aha nee ik ben eruit denk ik. Pin 14 van de chip op de foto is idd de GND van die chip. Pin 20 is idd ook de GND. In deze applicatie is de /CS altijd geselecteerd en de uPC spreekt hem aan met /OE. Beide pinnen zijn dus hard wired aan de GND. Klopt dat?
Vergeet die chip op de foto dan maar.

Even terug naar af dus:
Je moet echt meten op de processor zelf. Als die in SMD is uitgevoerd en je moet op pin 14 meten van mr. Bruce E dan kan het alleen maar de PLCC uitvoering zijn.
Pin 14 staat zoals ik al zei voor P3.4/T0 (In goed nederlands: bit 4 van port 3 - zijnde een ingang (geprogrammeerd als ingang in de software).
Pin 20 is de XTAL input (kristal) samen met pin 21. Daar moet je niet aan meten. Dus hoe pin 20 in dit verhaal zit snap ik niet.

No way dat je de /CS (chip select van de eprom schakelt).

Maak even een foto van de echte processor als je twijfelt of het een PLCC is. De telling van een PLCC loopt niet "logisch", althans anders dan je zou denken. Bij een TQFP loopt die telling net als bij dip: linksonder beginnen en dan tegen de klok in rondgaan.

Bij een PLCC is dat precies boven het stipje en dan tegen de klok in. Middenin de bovenste pootjes beginnen.

Zie de datasheet.

HaroldA
26 mei 2008, 22:34
Sorry hoor maar het is mij nu even niet meer duidelijk van welke chip je nu de pinnen 14 en 20 hebt gemeten.
Dat zouden pin 14 en 20 van de 80C320 moeten zijn, de SMD (PLCC).
Aha nee ik ben eruit denk ik. Pin 14 van de chip op de foto is idd de GND van die chip. Pin 20 is idd ook de GND. In deze applicatie is de /CS altijd geselecteerd en de uPC spreekt hem aan met /OE. Beide pinnen zijn dus hard wired aan de GND. Klopt dat?
Ik ben je helaas kwijt...

Hier een foto van het midi bordje. Ik heb omcirceld waar tot waar ik de switch heb gevolgd en dat zijn waarschijnlijk 2 GND pinnen, toch? (let niet op de typefout in DS80C320 :nervous:)
http://img.sait.nl/egnater/midi_board.jpg

Ik heb ook weer een reactie van Bruce:

The 5VDC open and 0VDC closed is correct for the Select switch. The same thing should happen on the Store button and it appears it is not. I sent you a link to schematicheaven.com for a schematic. Locate the pin on the uP(1) that is for the store button. "VERY CAREFULLY" short the pin to digital ground(2) while following the normal procedure for storing a preset instead of pressing the switch.

It still sounds to me like the switch contact or connections are not completing the circuit when you press the store button.

1: Zie edit...
2: Ehm... Zie 1...


Edit:
Ik heb inmiddels de switch kunnen volgen tot aan pin 40 van de DS80C320. Volgens de data sheet van die 44-pins TQFP chip zou GND op de pinnen 16 en 17 zitten. Bruce vraagt mij om deze pinnen te verbinden, toch?

Edit 2:
De channel select knop zit op pin 41. Tussen 41 en 16/17 zit 5V. Tussen 40 (midi store) en 16/17 zit 0V. Bij het indrukken van de switch stijgt hij naar 0.05V.

Oftewel:
Deze domme pummel heeft voltages tussen verkeerde contactpunten gemeten!!! Het wordt nu wel pijnlijk duidelijk dat er een dode poot aan de DS80C320 zit.

Ik ga me maar in een hoekje liggen schamen... :(

HaroldA
27 mei 2008, 00:14
Mag ik jullie allen even wijzen op de laatste wijziging in bovenstaande reactie?

aad
27 mei 2008, 11:09
Mag ik jullie allen even wijzen op de laatste wijziging in bovenstaande reactie?

Snap ik nog steeds niet hoe je op beide schakelaars 5 volt meet en alleen bij de "store" gebeurt er niets. En hoe kan die 5 volt dan niet op pin 40 staan. Geen verbinding tussen de switch en pin 40?

HaroldA
27 mei 2008, 13:08
Snap ik nog steeds niet hoe je op beide schakelaars 5 volt meet en alleen bij de "store" gebeurt er niets. En hoe kan die 5 volt dan niet op pin 40 staan. Geen verbinding tussen de switch en pin 40?
Je wil gewoon dat ik het nog een keer toegeef he? ;)
"Deze domme pummel heeft voltages tussen verkeerde contactpunten gemeten!!!"

Oftewel: nu meet ik de juiste contactpunten bij de switch en die komen overeen met de meting bij de processor. Oftewel: 0V en een stijging naar 0.05V als ik 'm in druk. (0.05V zal wel een lekspanning ergens zijn naar de GND)

Ik heb mijn bevindingen samen met mijn excuses naar Bruce gestuurd, ben benieuwd wat hij gaat antwoorden en/of voorstellen. Zo'n SMD chip kan volgens mij niet gesoldeerd worden door een sterveling, toch?

Dirk_Hendrik
27 mei 2008, 14:41
Zo'n SMD chip kan volgens mij niet gesoldeerd worden door een sterveling, toch?

O jawel hoor... eitje. Ik raad het alléén af om het zelf te doen als je er geen ervaring mee hebt.

ponq
27 mei 2008, 18:24
2 dingen doen:
-deze vid checken (top tutorial!): http://www.youtube.com/watch?v=3NN7UGWYmBY
-ff oefenen op een oud stuk electronica met SMD

Moet prima te doen zijn ;)

HaroldA
27 mei 2008, 22:34
2 dingen doen:
-deze vid checken (top tutorial!): http://www.youtube.com/watch?v=3NN7UGWYmBY
-ff oefenen op een oud stuk electronica met SMD

Moet prima te doen zijn ;)
Het ziet er inderdaad niet te moeilijk uit... Kan ik ook eindelijk mijn vergrootglas gebruiken op m'n 3e handje ;)

Ik heb alleen geen "flux"... (en nog geen chip)

HaroldA
27 mei 2008, 23:08
Weet er eigenlijk iemand waar ik zo'n chip kan krijgen (en wat flux)?

Het is een 44-Pin TQFP DS80C320 van Dallas Semiconductor.

ponq
28 mei 2008, 07:32
Egnator zelf?

Op Ebay zie ik er ook 1 staan. Wel aan de prijzige kant (30$).

HaroldA
2 juni 2008, 20:53
Egnator zelf?
Bruce heeft nog niet gereageerd... :mad:

Andere tips?

aad
2 juni 2008, 21:50
Bruce heeft nog niet gereageerd... :mad:

Andere tips?

http://maxim-ic.com

en dan naar samples.

:D

HaroldA
2 juni 2008, 21:57
http://maxim-ic.com

en dan naar samples.

:D
Pardon? Geven ze die gratis weg, of is het een grap? :???:

Edit:

We have received your request for samples and appreciate your interest in our products.

Your order number for this request is 514140.

Part Requested Qty Requested Description

DS80C320-ECG 1 MICRO, HIGH SPEED, 44TQFP, 25MHZ


The requested items will be shipped to:
...

Ff afwachten dus.. Bedankt voor de tip! :cheerup:

aad
3 juni 2008, 19:25
Pardon? Geven ze die gratis weg, of is het een grap? :???:

Edit:


Ff afwachten dus.. Bedankt voor de tip! :cheerup:

Kijk! ;)

En nou niet een productielijntje op gaan zetten hoor!
Dat lukt niet gratis :D

HaroldA
12 juni 2008, 21:16
Hij is binnen!

Helaas heb ik alles in dozen zitten, klaar voor verhuizing... Zodra we gesettled zijn zal ik me er eens rustig over gaan buigen.

Oja, welke 'flux' kan ik het beste kopen?

aad
17 juni 2008, 19:36
Hij is binnen!

Helaas heb ik alles in dozen zitten, klaar voor verhuizing... Zodra we gesettled zijn zal ik me er eens rustig over gaan buigen.

Oja, welke 'flux' kan ik het beste kopen?

Mooi zo!

Ach maakt niet zoveeluit wat voor flux. SK10 van kontakt chemie is wel ok.
Anders kan ik misschien wel wat opsturen.

PM me maar dan.