PDA

View Full Version : Spaanse gitaar omtoveren in een electrische



Mephistocles
2 mei 2008, 14:26
Beste forumvriendjes.

Ik heb een ideetje.

Ik heb een mooi spaans gitaartje staan waar ik niets meer mee doe, maar waar wel nog emotionele waarde aan zit (eerste gitaartje :) ). Ik dacht, laat ik m eens recyclen tot een echte gitaar (lees: elektrische gitaar). Dit wil ik doen:

Ik haal alles, inc. hals (zaag ik af) weg tot ik alleen de geripte body overhoud.

Ik zaag m in tweeën, zodat ie maar half zo dik is (of iig een fatsoenlijke dikte).

Ik maak het klankgat dicht (hoe weet ik nog niet... komt wel als ik bezig ben) en schuur de bovenkant (die uiteindelijk de onderkant wordt) en werk oneffenheden weg.

Ik frees een stuk uit het restant hals zodat er een hals van een elektrische gitaar in kan.

Ik plak een flink blok hout in het midden, om het kromtrekken van het bovenblad door de brug te voorkomen. Deze lijm ik in eerste instantie aan het bovenblad.

http://i209.photobucket.com/albums/bb243/Extenuation/flamencogitaar.jpg

Ik maak een cutaway. Het stuk wat ik bij de rode stippellijntjes weghaal gebruik ik voor de blauwe lijntjes.

Ik zet mn elementen erin, en een soort van brian may schakeling.

F gat(en) erin. Ik weet nog niet welke vorm, misschien links een zoals op een viool F gat en rechts een rickenbacker driehoek f gat. Ik zie wel.

Dan verf of lak oid ik de bovenkant die onderkant is geworden, rood of blauw, want die gaat goed lelijk zijn, omdat dat ronde gat er heeft gezeten.

Dan plak ik het allemaal op elkaar, en werk ik het nog een beetje af, onderdelen erop (ik wil een mooie tailpiece. Misschien een bigsby?)

Waarom de onderkant boven? De onderkant is prachtig hout, heel donker, met een goude glans erin, die blijft veranderen als je het hout een beetje draait. Prachtig...

Het idee is in ieder geval het klassieke met het moderne te verenigen.

Ik vraag me af of ik het originele geluid, waar ik al 10 jaar naar luister (laatste jaren helaas niet meer) nog herken als het klaar is.

Er komt in ieder gaval een brede telecasterhals op, om het gevoel van een spaanse gitaar te krijgen, en misschien ook de elementen ervan (voorlopig).

Wat denken jullie?

Mr.Fingers
2 mei 2008, 14:36
http://www.dkimages.com/discover/previews/780/601603.JPG

Zoiets dus ;)

no 1 hops
2 mei 2008, 14:53
eerlijk antwoord????

je gaat veel problemen met splinterent hout krijgen als je de zijkanten zaagt.

Mephistocles
2 mei 2008, 15:00
zoiets maar dan wat netter, en ik ga het op een kwart van de dikte afzagen met iets van een decoupeerzaag ofzo. Dat moet toch niet al te veel splinters geven? En ik heb bij de gamma gewerkt waar uren hout moest vullen zonder handschoenen, dus een splintertje ben ik niet bang voor. Als de gitaar maar niet versplintert.

Hee ja! In de lengte nog ns zagen! Geweldig idee! Das waar dat kon ook. Ik zat eigenlijk meer aan de hollowbody telecasters te denken, en de rickenbackers. Maar zo is ook geen slecht idee.

Maar wel eerlijk antwoorden (als het negatief is, houd het dan KORT en eerlijk, dus ga niet uitgebreid mijn idee afkraken, maar probeer me er wel vanaf te praten als het een slecht idee is) en ook niet zeggen zo van "leuk idee" en vervolgens niets meer posten. Komop, eerlijk proffessioneel antwoord (nou, professioneel... je bedoelt wat ik begrijp).

fred dons
2 mei 2008, 15:28
ik zou het eerlijk gezegd niet doen, mijn allereerste gitaarproject (en dan hebben we het wel over zo'n 30 jaar terug, ik zat net in de brugklas) was iets dergelijks en uiteindelijk hield ik een mooi stapeltje brandhout over.
probleem is dat je zeer waarschijnlijk met "multiplex" aan het werk gaat (zijkanten van de meest goedkopere akoustische gitaren hebben een gelamineerde zij en achterkant) en dit gaat splinteren bij het zagen waardoor je waarschijnlijk weinig hout over houd na het schuren.
En verder zal je neckconstructie niet erg sterk worden als je de oorspronkelijke hiel wilt gaan gebruiken

als je deze gitaar electrisch wil maken dan kun je dit ook doen zonder hem uit elkaar te halen, hij zal wel sneller gaan feedbacken maar dit had je waarschijnlijk ook gehad bij de constructie je al voor ogen had en nu hou je tenminste zijn oorspronkelijke geluid
Je kunt hem natuurlijk wel upgraden met een refret, misschien een refinish etc

Mephistocles
2 mei 2008, 15:42
Maar ik wil m dunner maken, en m elektrisch maken. Tuurlijk, een ricknbacker feedbacked ook sneller, maar gaat dat dan veel schelen met mijn gitaar?

Ok, dan maak ik net als bij die gitaar zoals in de tweede post gepost een blok hout helemaal door het midden, alleen dan laat ik het boven en onderblad er overeen gaan. Dan maak schroef ik de hals erin... En dan is het toch stevig?

Weet je wat? Ik post wel wat foto's met wat ik precies wil doen.

Tot over een uurtje!

EDIT: kut! pa en ma hebben hun digitale camera meegenomen... ze zijn een dagje weg... Tartaarsaus!

fred dons
2 mei 2008, 15:44
dan zou ik eerder de achterkant er af halen en een massiefblok tussen de hiel en het einde van de body lijmen (a la een es-335)

Mephistocles
2 mei 2008, 15:52
dan zou ik eerder de achterkant er af halen en een massiefblok tussen de hiel en het einde van de body lijmen (a la een es-335)Ja dat bedoelde ik zo ongeveer uit mn vorige post tweede alinea.

Maar gaat dat een beetje werken, ivm feedback.

O ja, op marktplaats staat een zelfde...
http://link.marktplaats.nl/150464969

Tis een Ramon Torres...

fred dons
2 mei 2008, 16:04
het zal ongetwijfeld helpen maar je blijft natuurlijk wel het dunne bovenblad houden en om die aan het blok gelijmt te krijgen is wel een heel process

als je toch zoveel werk gaat verzetten waarom dan niet gelijk gewoon een volledige gitaar bouwen ? (of op zijn minst een body )

Mephistocles
2 mei 2008, 16:12
Het is de emotie die bij die gitaar hoort. Ik heb er heel vaak mee kampvuurliedjes gezongen op kampen. Het was mijn eerste gitaar. Hij was er bij toen ik en... Laat dat maar zitten... Dat is achteraf geen goede herrinnering. Ik wil nu gewoon weer erop kunnen spelen, zoals ik vroeger deed. Maar als spaanse gitaar gaat dat niet meer lukken.

Het is een gitaartje met een ziel.

Ik ehb wat foto's gemaakt met het oude slechte bijna kapotte cameraatje (die witte waas is van de slechte lens):
http://i209.photobucket.com/albums/bb243/Extenuation/POTO0002.jpg
Das de achterkant.
http://i209.photobucket.com/albums/bb243/Extenuation/POTO0003.jpg
Zijkant
http://i209.photobucket.com/albums/bb243/Extenuation/POTO0004.jpg
Voorkant

Mephistocles
2 mei 2008, 16:12
http://i209.photobucket.com/albums/bb243/Extenuation/POTO0006.jpg
Ook voorkant
http://i209.photobucket.com/albums/bb243/Extenuation/POTO0007.jpg
Achterkant

Mephistocles
2 mei 2008, 16:17
Maar hoe kun je zien dat het gelamineerd is?

fred dons
2 mei 2008, 16:35
de top ziet er massief uit (kun je checken in het klankgat, de nerf loopt door)

wat de mahonie zij en achterkant betreft die is 9 van de tien keer gelamineerd, maar dit kun je ook zien wanneer de houttekening aan de binnenkant niet 100% matched met de tekening op buitenkant
is dit niet goed te zien dan zul je moeten zagen om daar achter te komen

als je zoveel sentimele waarde aan deze gitaar hecht dan zou ik hem eerder upgraden dan volledig recyclen, wat mankeert er aan dat je hem nu niet speelt ?

Mephistocles
2 mei 2008, 17:17
de top ziet er massief uit (kun je checken in het klankgat, de nerf loopt door)Yup. De achterkant alleen niet.


wat de mahonie zij en achterkant betreft die is 9 van de tien keer gelamineerd, maar dit kun je ook zien wanneer de houttekening aan de binnenkant niet 100% matched met de tekening op buitenkant
is dit niet goed te zien dan zul je moeten zagen om daar achter te komen

als je zoveel sentimele waarde aan deze gitaar hecht dan zou ik hem eerder upgraden dan volledig recyclen, wat mankeert er aan dat je hem nu niet speelt ?
De stemknoppen zijn kapot (maar dat is te repareren) en het is een spaanse gitaar :)

no 1 hops
2 mei 2008, 17:27
@mem
eerlijk waar, is niet negatief bedoelt maar repareer dat wat stuk is en bewaar hem.
zet je energie in een andere nieuwe.
koop bv een losse hals en maak je eigen electrische gitaar.

gebruik dan desnoods de maten van de body en koop een hals die gelijk qua mensuur is.
je kent vast de chet atkins gibson wel, lijkt acoustisch maar is het niet.
misschien een idee om voor jezelf uit te werken

KoenB
2 mei 2008, 18:07
@mem
eerlijk waar, is niet negatief bedoelt maar repareer dat wat stuk is en bewaar hem.
zet je energie in een andere nieuwe.
koop bv een losse hals en maak je eigen electrische gitaar.

gebruik dan desnoods de maten van de body en koop een hals die gelijk qua mensuur is.
je kent vast de chet atkins gibson wel, lijkt acoustisch maar is het niet.
misschien een idee om voor jezelf uit te werken

+1, eigenlijk vind ik het zonde. Je maakt nu je hele eerste gitaartje kapot om een paar donoronderdelen te krijgen: wat houten plankjes, verder eigenlijk niets. Ten eerste zou ik het persoonlijk doodzonde vinden om mijn eerste lieve gitaartje wat aan te doen, en ten tweede kun je het ook prima zelf maken (gelijk goede oefening).
Ten derde denkik dat het doorzagen vies tegen zal vallen, zeker met een decoupeerzaag, en om het netjes vlak te krijgen al helemaal.

Mephistocles
3 mei 2008, 13:27
Ja ok. Ik denk dat jullie gelijk hebben... Ik zal m wel repareren en aan de muur hangen. Naja, dan ga ik nu maar wat hout bestellen.

Dastard
3 mei 2008, 14:20
Ik zou nooit mijn eerste gitaartje wat aandoen, het enige wat ie heeft gekregen zijn nieuwe knoppen op de potmeters en verder niets.
Ik heb wel altijd gevonden dat mijn eerste gitaar potentie had om meer te zijn, dus ik heb exact dezelfde gitaar gevonden, en me daar lekker op uitgeleefd.