PDA

View Full Version : weer iemand die wat advies nodig heeft...



gitaarfan
1 mei 2008, 20:44
Hey allemaal,

[zeikmode/disclaimer on]
Voordat jullie beginnen te zeuren, JA ik heb gezocht en lees al tijden mee op dit forum, maar iedereen die wat zoekt wil toch graag zelf een advies krijgen. Als je niks nuttigs te melden hebt, zeg dan gewoon niks.
[/zeikmode/disclaimer off]

Ok, dan nu waarvoor ik dit topic open. Ik zal proberen zo volledig mogelijk te zijn.

Binnenkort wil ik mijn eerste buizenamp gaan kopen. Ondanks dat ik hier al geruime tijd meelees ben ik nog steeds niet zo goed thuis op dit gebied. Ik heb al een keer op een Maranello (brunetti) en een traynor (weet niet meer welke) gespeeld in de winkel maar dat was allebei niet echt wat ik zocht. Wat zoek ik dan wel vragen jullie je dan zeker af????
Ik zoek een veelzijdige amp met een goed clean en lekkere overdrive. Moet voor veel stijlen geschikt zijn. Het meest luister ik naar rock/metal. Enkele artiesten zijn bv. Iron Maiden, Judas Priest, Firewind, Metallica, Nightwish, Guns 'n Roses, Led Zeppelin, Deep Purple, AC/DC en Children of Bodom, maar ook andere dingen zoals elvis, eric clapton, Johnny Cash, Franz Ferdinand en nog veel meer komt wel es voorbij op mijn playlist op de PC. Ik zal er toch voornamelijk de eerst genoemde dingen mee spelen. Het zal dus al snel een meerkanaals amp worden. Ik heb niet zo'n goed idee wat er allemaal binnen mijn budget te krijgen is, wat ongeveer €1500 bedraagt (mag ook iets meer indien het de moeite waart is). Wat cab betreft zat ik te denken aan een Kool&Elfring 2x12 met V30's. Ik zoek er dus eigenlijk alleen nog een top bij van om en nabij de €1000 (of minder natuurlijk). 2e Hands mag ook, mits de amp een beetje betrouwbaar is aangezien ik geen zin heb om er binnen de kortste keren mee naar de ampdoctor te moeten. (ik hou in geval van 2e hands wel rekening met een re-tube)

Zelf heb ik eigenlijk alleen nog maar zitten kijken naar een marshall JVM of 30th anniversery. Maar aangezien ik me niet wil blind staren op een marshall vraag ik toch om jullie inbreng

Ik speel met een Epiphone Black Beauty 3 pu (nog helemaal stock).

Ik kan de amps testen in amsterdam/amstelveen, feedback utrecht, en in heerenveen/drachten. dus het zou fijn zijn als de amps daar regelmatig aanwezig zijn. bij 2e hands is het natuurlijk bij aankoop testen....

Ik hoop dat ik zo volledig genoeg ben geweest en dat jullie er iets mee kunnen. Mist er nog info, laat ff weten en ik zet het er even bij....

alvast bedankt voor de moeite!

Groetjes en rock on!!!! :rockon:

pannekoek
1 mei 2008, 20:51
jehebt een zeer veelzeidige stijl van clapton tot children of bodom, t enige wat ik kan zeggen:

marshall jvm410!

Helter Skelter
1 mei 2008, 21:02
jehebt een zeer veelzeidige stijl van clapton tot children of bodom, t enige wat ik kan zeggen:

marshall jvm410!

hehe, dit is inderdaad het enige wat jij kan zeggen...


OT: moet het perse een top +cabinet zijn? Met jouw budget zijn mooie combo's ook een mogelijkheid. Ik denk bijvoorbeeld aan een gebruikte Bogner Shiva of een Mesa Mark IV, allebei veelzijdige en zeer betrouwbare amps. De JVM-combo is ook nog een mogelijkheid, dan heb je qua veelzijdigheid en features bijna de ultieme amp

gitaarfan
1 mei 2008, 21:10
De reden dat ik graag een top + cab wil is het gewicht van de combo. Wegens mijn fysieke gesteldheid ben ik denk ik niet in staat zo'n combo te tillen en zal dit met 2 afzonderlijke delen makkelijker gaan :)

drap
1 mei 2008, 21:13
In dat geval is een Koch Studiotone misschien wat voor je, in ieder geval al qua gewicht. Maar ook andere Kochjes zou ik zeker eens gaan testen als ik jou was. En, als tip, ik zou het in jouw geval zoeken in pedalen, gezien je vrij veel dingen wilt spelen. Lekker buizentoppie met een goed clean en een lekker scheurpedaal, dan ben je al veel veelzijdiger denk ik.

pimmetje
1 mei 2008, 21:19
Kochjes zijn qua mooi clean kanaal en veelzijdig zeker een goede, maar omdat metal toch wel hoog op 't lijstje staat denk ik net niet... snel te wollig.

tidalwave_sideburns
1 mei 2008, 21:23
http://www.leomusic.nl/occasionlijst.php

Hierzo,

Engl Thunder 50 Reverb Buizen combo voor maar 550,00

Volgens Harmony Central (http://reviews.harmony-central.com/reviews/Guitar+Amp/product/Engl/Thunder+50+Combo/10/1) moeten ze erg mooi klinken. Clean, crunch, en lead. Of wou je per sé een head met cab?

drap
1 mei 2008, 21:25
Kochjes zijn qua mooi clean kanaal en veelzijdig zeker een goede, maar omdat metal toch wel hoog op 't lijstje staat denk ik net niet... snel te wollig.

Nou, ik heb nu een Powertone gehoord en die klonk nou niet bepaald wollig. Ik zeg er bij, het was niet mijn soort scheur, alleen het clean was wel weer erg fijn. En er is geen wollig signaal dat niet strak te krijgen is met een lekker pedaaltje er voor, bij wijze van dan.

pannekoek
1 mei 2008, 21:31
hehe, dit is inderdaad het enige wat jij kan zeggen...


OT: moet het perse een top +cabinet zijn? Met jouw budget zijn mooie combo's ook een mogelijkheid. Ik denk bijvoorbeeld aan een gebruikte Bogner Shiva of een Mesa Mark IV, allebei veelzijdige en zeer betrouwbare amps. De JVM-combo is ook nog een mogelijkheid, dan heb je qua veelzijdigheid en features bijna de ultieme amp
\nee is niet het enige wat ik kanzeggen, ik heb niet zoveel verstand van ALLE amps maar degene die ik wel goed getest heb of ervaringmee heb kan ik wel aanbevelen, de jvm is natuurlijk niet de enige waaruit de topic starter mag kiezen maar verder zou ik voor dit geen amp weten, marshall tsl misschien? maar die heeft net weer dat high gain niet om cob mee te spelen.

hoe kan ik bijvoorbeeld een ENGL aanbevelen als ik er zelf nog nooit op gespeeld heb?> :hippie:

gr, stephan

gitaarfan
1 mei 2008, 21:50
ok, de koch studiotone gaat er bij op het te testen lijstje. Wat voor pedaaltje zou er eventueel goed bij gaan dan?? Of bij een andere amp met goed clean voor de lekkere scheur?? een blackstar ofzo??

bedankt voor de adviezen, maar... keep it comin'!!!!!!!!!! :)

VanBiLL.com
1 mei 2008, 21:55
Een Laney VC-30 2*10 of 2*12 misschien (waarbij de eerste qua gewicht wel beter tot je wensen komt - 22kg).

jw009
2 mei 2008, 00:02
Koch Powertone natuurlijk !!! ;)

Nee ff serieus, ik denk dat je hem zeker eens moet testen. Een mooi forum prijsje is ook nog eens goed voor je budget.

Jim Haagmans
2 mei 2008, 00:07
Voor dat geld koop je ook een leuke engl fireball dacht ik zo. kijk je 2ehands misschien wel een powerball.

Goed clean, scheur tot zover je gaan wil. Klaas is kees dacht ik?

TimmU
2 mei 2008, 01:06
de jvm is natuurlijk niet de enige waaruit de topic starter mag kiezen maar verder zou ik voor dit geen amp weten, marshall tsl misschien? maar die heeft net weer dat high gain niet om cob mee te spelen.


er is meer dan Marshall.

drap
2 mei 2008, 01:11
Ho, maar pannekoek speelt al zeker een jaar gitaar, die weet het echt wel ff te vertellen hoor! :stop:

the_arod
2 mei 2008, 07:22
het heeft ook voor een groot deel te maken met de manier waarop. Als iemand met 800+ berichten roept dat 'het enige' dat hij kan zeggen Marshall JVM 410 is, dan komt dat over alsof de betreffende persoon een enorme hoeveelheid aan ervaring heet met talloze versterkers. Ik snap Pannekoek alleen wilde zeggen dat de JVM zeker geschikt zou zijn, maar zoals gezegd is er meer dan Marshall.

@ Pannekoek, let in het vervolg even op op de manier waarop je iets zegt, zodat goedbedoeld advies niet in het water valt :hippie:

pimmetje
2 mei 2008, 10:18
Nou, ik heb nu een Powertone gehoord en die klonk nou niet bepaald wollig. Ik zeg er bij, het was niet mijn soort scheur, alleen het clean was wel weer erg fijn. En er is geen wollig signaal dat niet strak te krijgen is met een lekker pedaaltje er voor, bij wijze van dan.Ja, maar een powertone is volgens mij ook wel iets anders dan een studiotone/twintone.

Toch zou ik bij een voorkeur voor metal eerder aan een Engl denken. Clean vind ik persoonlijk minder mooi dan van Koch, maar zeker niet verkeerd en de OD lijkt me meer geschikt voor metal/rock.
Bij de (kleinere) kochs denk ik toch sneller aan een soort classic rock geluid.

Maar proberen is natuurlijk altijd handig...

TimmU
2 mei 2008, 10:23
Zo'n powertone die wil ook wel aardig scheuren moet ik zeggen. De sound is alleen wel heel typisch koch.

drap
2 mei 2008, 10:24
Da's waar, die Powertone is wel heel anders. Maar met die classic rock sound, dat lijkt me juist ideaal voor de topicstarter, gezien z'n andere voorkeur, naast het metalgebeuren. Pedaaltje erbij en hoppa, instant metal.

Steven Otto
2 mei 2008, 12:53
De ENGl Screamer zou ik ook proberen. Ik heb de combo geprobeerd en ik was erg onder de indruk. Mooie clean en crunch. Daarnaast het andere kanaal om echt te scheuren. Daar moet wel CoB uit te halen zijn.
suc6

jw009
2 mei 2008, 13:48
Da's waar, die Powertone is wel heel anders. Maar met die classic rock sound, dat lijkt me juist ideaal voor de topicstarter, gezien z'n andere voorkeur, naast het metalgebeuren. Pedaaltje erbij en hoppa, instant metal.

Pedaaltje is niet nodig hoor, met een Powertone kan je een moderne metal sound makkelijk krijgen. Kanaal 2 is perfect voor classic rock, hele lekkere crunch. Kanaal 3 kan je echt ZWAAR mee scheuren.

drap
2 mei 2008, 15:37
Pedaaltje is niet nodig hoor, met een Powertone kan je een moderne metal sound makkelijk krijgen. Kanaal 2 is perfect voor classic rock, hele lekkere crunch. Kanaal 3 kan je echt ZWAAR mee scheuren.

Klopt. Ik bedoelde ook meer in het algemeen de Kochjes. De Powertone doet z'n naam aardig eer aan.

gitaarfan
2 mei 2008, 16:27
Bedankt voor alle reacties tot duverre :)

Ik zat net nog even op de celestion site rond te kijken en toen zag ik de G12C speakers met een neodymium (of zoiets) magneet die ze aanprijzen als een erg veelzijdige alleskunner. zijn er mensen die ervaring met deze speakers hebben en of het een waardige vervanging is voor een V30?? aangezien deze speakers zo'n 3 kilo aan gewicht schelen met een V30 lijkt dit mij wel interessant.

Laters

TimmU
2 mei 2008, 16:31
voor die 3 kilo?

gitaarfan
2 mei 2008, 16:52
in een 2x12 wordt t dan 6 kilo hè....

gitaarfan
4 mei 2008, 23:10
bumperdiebumpie

niemand die ervaring heeft met deze Celestion G12C speakers verder?? of iemand die nog andere versterkertips heeft??

AART
4 mei 2008, 23:33
Hmm, ik kan je alleen de Mark IV afraden voor wat jij zoekt. De Mark IV heeft geweldige cleans, bluessounds en zware high gain crunch, maar de guns n roses like marshall sound heeft ie niet.

misschien is een stiletto een betere keus als je een mesa zou willen bekijken.

Lexvandoef
4 mei 2008, 23:35
Hmm, ik kan je alleen de Mark IV afraden voor wat jij zoekt. De Mark IV heeft geweldige cleans, bluessounds en zware high gain crunch, maar de guns n roses like marshall sound heeft ie niet.

misschien is een stiletto een betere keus als je een mesa zou willen bekijken.

Of je koopt natuurlijk wel een Marshall als je marshallsounds zoekt ;)

AART
4 mei 2008, 23:42
Of je koopt natuurlijk wel een Marshall als je marshallsounds zoekt ;)


Tja, hangt er vanaf wat je zoekt. Betaalbare 4-kanaalsbak met midischakeling of een moderne luxe intterpretatie van de oude marshalls met wat extra's.

Als je 2 kanalen nodig hebt met echt verschillende voicings en modes ipv wat verschillende caps per mode dan is het wel een leuke optie lijkt me.
Tube rectifier/Silicon diode, bold/spongy(intern voltageregelaar), 50/100 W schakelbaar en nog 3 verschillende voicings per kanaal(wat de JVM dus ook heeft.

Lexvandoef
4 mei 2008, 23:57
Tja, hangt er vanaf wat je zoekt. Betaalbare 4-kanaalsbak met midischakeling of een moderne luxe intterpretatie van de oude marshalls met wat extra's.

Als je 2 kanalen nodig hebt met echt verschillende voicings en modes ipv wat verschillende caps per mode dan is het wel een leuke optie lijkt me.
Tube rectifier/Silicon diode, bold/spongy(intern voltageregelaar), 50/100 W schakelbaar en nog 3 verschillende voicings per kanaal(wat de JVM dus ook heeft.

Al die opties zou voor mij juist een reden zijn om voor de marshall te gaan als ik een marshallsound zoek. Lekker eenvoudig en eigenlijk altijd goed, maakt niet uit wat de stand is (dat verschilt toch niet zoveel bij veel marshalls ;))

Maar goed, ik haal de marshallsound tegenwoordig ook niet meer uit een Marshall :seriousf:

AART
5 mei 2008, 00:07
Al die opties zou voor mij juist een reden zijn om voor de marshall te gaan als ik een marshallsound zoek. Lekker eenvoudig en eigenlijk altijd goed, maakt niet uit wat de stand is (dat verschilt toch niet zoveel bij veel marshalls ;))

Maar goed, ik haal de marshallsound tegenwoordig ook niet meer uit een Marshall :seriousf:


Tja, maar wat als die opties nou wel wat voor jou zijn?

En imo haal je de beste marshallsounds tegenwoordig ook niet uit marshalls maar ander spul.

Laatste vette marshalls waren imo de 2203/4 en de 2100/2500(MK III).

Lexvandoef
5 mei 2008, 00:20
Tja, maar wat als die opties nou wel wat voor jou zijn?

En imo haal je de beste marshallsounds tegenwoordig ook niet uit marshalls maar ander spul.

Laatste vette marshalls waren imo de 2203/4 en de 2100/2500(MK III).

Ik heb die mesa toevallig nooit bespeeld, maar als ik knopjesgek zou zijn en van marshallsounds zou houden zou het maybe wel wat voor mij zijn.

Een 2203 is idd supervet (heb ik ook :D)

gitaarfan
15 mei 2008, 00:47
bumpie omdat ik nog een vraagje had.... Zou ik met een marshall amp (waarshijnlijk JVM) met later de aanschaf van een mesa V-twin een mesa-achtige scheur te voorschijn kunnen toveren ala nightwish ofzo... Want dan ben ik er redelijk snel uit denk ik...

Oh ja, ervaringen met de G12 Century speakers in vergelijking met de V30's zijn ook nog steeds zeer welkom!! :)

groetjes