PDA

View Full Version : houtbewerking



Rinze
1 mei 2008, 17:50
Ik ben van plan om me in de houtkant van het gitaarbouwen te verdiepen, weet alleen niet zo goed waar ik moet beginnen. Tips zijn dus welkom, of het nu boeken, cursussen, of wat dan ook betreft. Wel graag uit eigen ervaring, wanneer je bijvoorbeeld een boek aanraadt is het wel prettig dat je het ook gelezen/er ook mee gewerkt hebt.

Ik ben benieuwd...

barno
2 mei 2008, 13:34
ik ook, daarom dat ik hem even minibump.

Mattia
2 mei 2008, 14:10
Hmm....zoek je nou een algemeen boek over houtbewerking? Iets anders? Specifieke tips/trick/technieken om een bepaald 'iets' geklaard te krijgen?

Voordat ik aan de gitaarbouw begon had ik niet veel meer gedaan dan met Pa een paar meubelplaten tot simpele kastjes bewerken. Schroeven, hamers, lijm, niks geen superduperpreciesnauwkeurig werken. Ik heb voor het eerst een plank hardhout onder handen genomen toen ik er een gitaar mee ging maken.

Het probleem is een beejte dat gitaarbouwers nog een stapje pietluttiger zijn dan meubelmakers als het om nauwkeurigheid gaat, het is echt hele fijne houtbewerking. Dus een (paar) goede boeken over gitaarbouw zullen niet misstaan, ook in stijlen die je niet per se wil gaan bouwen (Benedettos archtop boek, cumpiano en natelsons guitarmaking: tradition and technology, die nieuwe van Bodganovich..)

Veel dingen die meubelmakers doen (deuvellijmverbindingen, zwaluwstaartverbindingen, etc.) zijn niet van toepassing, en veel dingen die wij doen (bij akoestische: dwarsverlijmen, dus: nerfrichtingen haaks op elkaar bij zangbalken) zijn erg not doen in de meubelmakerij.

Maargoed, als je wil weten hoe je gereedschap moet gebruiken, basiseigenschappen van hout, etc. zijn daar wel goede boeken over te vinden (reeksen van Taunton Woodworking over frezen, schaven, wetten, etc..), al moet ik zeggen dat ik het meeste gewoon al doende en op het net lezende geleerd heb...

Rinze
2 mei 2008, 15:19
Tja, wat ik wil gaan doen is een keer een body zelf maken, en daarna toch eens een hals proberen te maken. Ik zoek zowel info over gitaarbouw als over hout, ik weet weinig van hout. Ik vermoed dat ik in de solid body-hoek zal blijven werken omdat dat me het meeste aanspreekt.


Ook zaken als welk gereedschap heb je nodig en dergelijke boeien me enorm, waarbij ik wel wat huiverig ben voor al te hoge kosten, gezien het feit dat ik van een uitkeringkje moet rondkomen.

Kakihara
2 mei 2008, 15:31
Qua gereedschap (voor de gitaarbouw): daar heb ik hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=96563&highlight=welk+gereedschap) ook een vraagje over gesteld. In de twee gitaarbouwboeken die ik gelezen heb ('Build your own electric guitar' van Hiscock en dat boek van Martin Koch) wordt ook telkens een lijstje gegeven van het gereedschap wat je nodig hebt.
Qua frezen kan deze site (http://www.hout-draaien.com/frezen.html) wellicht iets voor je betekenen.

Rinze
2 mei 2008, 15:45
OK, thnx, dat boek van Koch staat al op mijn lijstje.

Mattia
2 mei 2008, 15:48
Ik zou dan vooral zeggen: zie Hiscock, zie pinned topics op ProjectGuitar, en zie vooral ook de relevante delen van de MIMF.com library (op topic geordend, registreren is gratis). Kun je verschillende manieren zien om bepaalde dingen te doen, en het kost je alleen maar tijd.

barno
2 mei 2008, 15:54
qua gereedschap: hoe beter hoe leuker uiteraard. zo is een body uitzagen mogelijk met een wipzaag (ja, zo heet een decoupeerzaag in Vlaanderen...) maar vergt veel meer schuurwerk enz... achteraf dan bij een lintzaag.

Ik ben zelf ook enkel van de bare necessities voorzien qua gereedschap.

Wat ik niet zou kunnen missen:

bovenfrees
boormachine
wipzaag (decoupeerzaag voor de niet-vlamingen onder ons*)
bandschuurmachientje
lange, metalen meetlat
enkele vijlen en raspen
houtklemmen
radiusblok
Dremel
soleerbout
(en dan wat basic gedoe zoals schroevendraaiers enz... uiteraard)

Crownvijl moet ik nog kopen want dat is zo'n specifiek werkje dat moeilijk met andere tools kan.

[*modedit]

Kakihara
2 mei 2008, 16:27
Misschien nog een interessante link m.b.t. houtbewerking (eerder al in de zelfbouwrubriek geplaatst door G.G.) : http://www.woodworkforums.ubeaut.com.au/index.php

no 1 hops
2 mei 2008, 20:14
laat ik op barno zijn lijstje aanvullen.
workmate

veel gereedschap kun je soms op rommermarkten goedkoop te pakken krijgen en soms in de 2,5 tot 10 euro bakken
een boormachine bij de gamma merk GBM met 2 jaar garantie anders 13 euro nu 10
een kolom waar de boor in kan op de rommelmarkt voor 4 euro

3 x 20 cm lange houtboren a 5 euro
1 multigatenzaag 5 euro

en op de rommelmarkt, hier een vijl daar een rasp etc.

dus ook met een uitkering (leef ik zelf ook van) valt er wel wat te doen.

@rinze je hebt PM

Rinze
2 mei 2008, 20:31
Ok guys, keep 'em coming, moet zeggen dat jullie erg attent zijn in dit deel van het forum.

superfly
2 mei 2008, 20:42
Ja eh, naar de gitaarbouwersmeeting komen natuurlijk.

Rinze
2 mei 2008, 21:04
Staat in de agenda.

Mattia
2 mei 2008, 22:53
Ja! Workmate!

Trouwens, ik doe heel binnenkort m'n oude kolomboor weg, dus als je interesse hebt kan ik 'm richting DGBM slepen.

Rinze
2 mei 2008, 23:07
Ja! Workmate!

Trouwens, ik doe heel binnenkort m'n oude kolomboor weg, dus als je interesse hebt kan ik 'm richting DGBM slepen.

Moet ik er eerst een plek voor hebben :satisfie: ben nog in de planfase, vrees ik. Wat is DGBM trouwens?

Wausser
2 mei 2008, 23:23
de gitaar bouwers meeting denk ik

Rinze
2 mei 2008, 23:24
Ah, tuurlijk.

Gitaarbouwer
3 mei 2008, 22:38
DGBM is de oude naam van de Gitaarbouwersmeeting. In 2006 noemden we de bijeenkomst de Dutch Guitar Builders Meeting (DGBM), maar het Nederlandse woord Gitaarbouwersmeeting bekt toch wat lekkerder voor ons kaaskoppen, vandaar de naamsverandering. Aangezien de afkorting "DGBM" een min of meer bekend begrip geworden is op dit forum, houden we die afkorting er lekker in. Daarnaast bestaat de (theoretische) mogelijkheid dat de Gitaarbouwersmeeting niet-Nederlandstalig publiek gaat trekken in de toekomst. Voor die gevallen is en blijft de naam Dutch Guitar Builders Meeting van toepassing.

De website is te benaderen via www.gitaarbouwersmeeting.nl (http://www.gitaarbouwersmeeting.nl) en www.dgbm.nl (http://www.dgbm.nl).

pasqual
4 mei 2008, 11:36
" De Gitaar Bouwers Meeting " ?

groeten Pasqual.

Gitaarbouwer
4 mei 2008, 12:51
" De Gitaar Bouwers Meeting " ?

groeten Pasqual.

p'cies, dat lijkt me een heel goed alternatief:)

niekb
4 mei 2008, 14:04
Hahah das de grote beurt van tv, met die gepimpte auto's weet je wel