PDA

View Full Version : Ombouwmogelijkheden Marshall DSL top?



Nielsje
1 mei 2008, 15:41
Beste mensen,

net een heerlijk vergelijk tussen mijn DSL top + Bogner VS Hook Captain top + cab gehad! Met als allerbelangrijkste verschil dat de Hook wel alle kanalen kan switchen! De overdrives lijken aardig op elkaar, de Hook is clean iets beter, maar het verschil is niet extreem! Maar goed, Lex zal daarover wel een topic openen in versterkers...

Wat ik wil weten:

Zijn er mogelijkheden om bijvoorbeeld de schakelbaarheid van een DSL top te verbeteren? Op het moment zitten er twee schakelopties op: Kanaal 1 (clean of crunch) VS Kanaal 2 (Lead 1 of Lead 2), en een schakelbare reverb.

Jullie raden het al: Die schakelbare reverb is echt overbodig, maar het zou fijn zijn als je tussen Clean en crunch kon schakelen.

Zijn er hier mensen die dergelijke mods al eens hebben gezien bij marshall dsl topjes..?

Chris Winsemius
1 mei 2008, 15:45
(Ongeveer) onmogelijk door de pcb-layout, schakeling en ruimte....

Nielsje
1 mei 2008, 16:24
Verdorie.. :(

En als er dan een extra board wordt bij gezet? Ik zal vanmiddag eens kijken, ik ben erg benieuwd. En ik vind het stom! :D

Lexvandoef
1 mei 2008, 16:38
Wordt het niet erg krap met een extra board erin?


En handig he, zo'n footswitch :D

Nielsje
2 mei 2008, 16:21
Nou, eigenwijs als ik ben, toch maar eens het internet afgespeurd naar eventuele oplossingen voor het probleem.

Nu is er blijkbaar een mode switch mod beschikbaar, maar dan slechts alleen voor de lead 1 / lead 2 mode, het clean/crunch gedeelte schijnt lastiger te zijn..

Zo biedt FJA Mods dus een schakeloptie aan, voor 175 dollar.
http://www.fjamods.com/Marshall.html
Verder bieden ze ook soloboosts aan e.d. Allemaal erg leuk, maar ik woon niet aan de andere kant van de plas.

De DSL is inderdaad erg krap binnenin :(, maar d'r is wel plek voor een klein extra bord (9x5 cm).

Verder zijn er nogal wat mensen die uit het lead kanaal de C12 condensator hebben verwijderd, dan wel hebben verlaagd. Dit resulteerd in een minder 'dun'/treble geluid op laag volume. M.a.w, het lead kanaal zou er bruikbaarder van worden.

Heeft iemand wel eens wat gehoord van de FJA mods?
Als het het dan blijkbaar erg moeilijk is om hem te laten schakelen, is het dan wellicht mogelijk om hem wat beter op te laten schonen, en zo'n schakelbare solo boost inbouwen? Daar zou ik al een stuk vrolijker van worden..

Ik zal zo eens een foto maken van de binnenkant voor de liefhebbers..

Nielsje
2 mei 2008, 18:48
Zo, google is vriendelijk vandaag. Het schijnt dat het 2e kanaal behoorlijk nog te veranderen is qua voicing.

Als ik nu beetje ga zoeken naar de juiste waardes, kan ik hopelijk het lead kanaal mod 1 enigzins veranderen in het crunch kanaal van clean kanaal mode 2.

Leuk dit :) ik heb nog wel wat condensators liggen, die geschikt zijn, dus wellicht ga ik na het eten even wat proberen..

Agent_Smith
2 mei 2008, 20:44
Geinig, ben benieuwd hoor!

Lexvandoef
2 mei 2008, 21:07
Gaaf Niels, straks heb je ineens een bruikbare amp ;)

Over FJA mods gesproken, ken ze wel, ze verbouwen en hotrodden veel marshalls.
moet je hier eens luisteren: http://www.youtube.com/user/FJAMods

Succes!

Nielsje
2 mei 2008, 21:20
Hier staat veel info:

klikkerdeklik (http://www.marshallampforum.com/forum/viewtopic.php?t=7604&postdays=0&postorder=asc&start=0)

Ik heb net een testje gedraaid, en het lead kanaal bruikbaar :). Alhoewel het nu heel erg 'meaty' is, ga ik dat veranderen door condensator uit kanaal 1 over te zetten. Dan kan ik vervolgens wel weer compenseren door bijv. de treble eens open te draaien :).

Lexvandoef
2 mei 2008, 21:22
Zo, jij bent vlug he, nu al aan het solderen?

Nielsje
2 mei 2008, 21:27
Jup, ik ga nu nog ff verder. M'n vriendin is toch verkouden, dus niet te veel knuffelen :D

Als dit bevalt, ga ik misschien maar eens lang bij een van de fora bouwers hier, die kunnen misschien dan wel de puntjes op de 'i' zetten. Ik ben zo nieuwsgierig als een kind met Sinterklaas :D

Lexvandoef
2 mei 2008, 21:34
Arme Janne, verkouden en dan nog in de soldeerdampen :seriousf:

Ik ben trouwens ook wel benieuwd nu :) Succes!

Nielsje
2 mei 2008, 22:10
Het wordt erg lekker zo :)
Ik heb het idee dat de condensator uit C4 het geheel toch net iets te schril maakt, dus morgen een iets kleinere waarde proberen. Ik heb het geheel nog niet echt kunnen testen op vershillende volumes (het is al laat..)

Zijn er hier mensen die me eventueel een idee kunnen geven welke condensators ik eens zou kunnen wijzigen? En dan ook de waarde?
Hier staan de schema's: http://www.drtube.com/marshall.htm

De bedoeling is eigenlijk om lead kanaal mode 1 een beetje gevoiced te krijgen zoals de crunch mode van het classic kanaal. (classic marshall)

Lexvandoef
3 mei 2008, 15:11
En hoe vordertie? Kan je al optreden doen zonder je pedalboard? :D

Nielsje
3 mei 2008, 17:52
Optreden zonder pedalboard wordt het sowieso nog niet.
Het lead kanaal wordt wel steeds bruikbaarder, maar ben nu een beetje doorgeschoten. Z'r zit nu nog maar belachelijk weinig gain in, dus toch maar weer wat meer terug toveren :).

Op het grote 'moederbord' schijn je ook nog een condensator te kunnen vervangen waardoorz e nog meer op elkaar gaan lijken (= goed), maar een dergelijke waarde die ik daarvoor nodig heb (en 500 V aankan) moet ik nog even kopen.

Ben er wel achter gekomen dat de soldeeroogjes van het bord wel wat makkelijk loslaten..

Nielsje
5 mei 2008, 10:38
Weer een leuke ontdekt!

Het is blijkbaar vrij eenvoudig om de schakelbare reverb om te zetten in een schakelbare effectsloop!

Helaas maak ik helemaal geen gebruik van de loop, maar iemand die het wel doet, simpel te doen!

Lexvandoef
5 mei 2008, 12:19
Weer een leuke ontdekt!

Het is blijkbaar vrij eenvoudig om de schakelbare reverb om te zetten in een schakelbare effectsloop!

Helaas maak ik helemaal geen gebruik van de loop, maar iemand die het wel doet, simpel te doen!

haha cool, maarre dat is toch best handig?

Ik neem aan dat er een send of return regelaar op zit? Loop patchen en dan heb je een mastervolume of een soloboost. :)

Dan heb je dus 2 bruikbare kanalen en een soloboost, weg pedalboard :D (wat drives betreft dan he ;))

Agent_Smith
5 mei 2008, 12:29
Weer een leuke ontdekt!

Het is blijkbaar vrij eenvoudig om de schakelbare reverb om te zetten in een schakelbare effectsloop!

Helaas maak ik helemaal geen gebruik van de loop, maar iemand die het wel doet, simpel te doen!

Dit is dus wel cool! Dat had ik in het verleden op mijn JCM600, toen ik mn DSL50 nog niet had.

Nielsje, waar haal je deze info? Kun je van dit alles misschien een soort overzicht maken waarin de 'mods' beschreven staan? Dat zou tof zijn :)

Nielsje
6 mei 2008, 10:19
Ik haal op het moment veel van het marshall amp forum.
Ik zal eens kijken naar een lijstje :).

@ Lex, helaas zit er geen volumeknop op voor de loop, wel een 'loop level' schakel knopje. eens proberen wat die uithaalt..

Jimwoud
6 mei 2008, 11:41
Ik haal op het moment veel van het marshall amp forum.
Ik zal eens kijken naar een lijstje :).

@ Lex, helaas zit er geen volumeknop op voor de loop, wel een 'loop level' schakel knopje. eens proberen wat die uithaalt..
Anders een boostertje(SHO clone, je bent nu toch lekker aan het solderen) in de loop, of heb je al andere pedalen in de loop?

Nielsje
6 mei 2008, 11:47
Ik gebruik helemaal geen pedalen in m'n loop :)

Heb overigens wel een booster op m'n plank liggen, maar leek me wel leuk om een soloboost uit m'n top te halen ;)

Als ik vandaag even tijd heb, zal ik deze mod wel eens proberen, kijken of het bevalt.

Nielsje
6 mei 2008, 21:35
Zo, me maar ff aangemeld op dat forum.

Volg het gebeuren hier :)

klikkerdeklik (http://marshallampforum.com/forum/viewtopic.php?p=105430#105430)

Nielsje
6 mei 2008, 22:35
De FX Loop mod is erg eenvoudig uit te voeren, en werkt perfect!
Ik heb hem net nog ff getest op functioneren, en dat doet ie :). Volledig testen qua bruikbaarheid ivm soloboost oid zal ik later nog wel even doen.

Ik snap niet dat ze dit niet bij Marshall zelf bedacht hebben..

Lexvandoef
7 mei 2008, 00:09
Neem hem anders donderdag mee, kunnen we op hoog volume testen :)

Nielsje
7 mei 2008, 10:38
Mwoah, ik denk nog niet dat ie daarvoor geschikt is. Hooguit kan je dan 'zien' dat de FX loop schakelbaar is, ik vind het lead kanaal nog steeds niet echt handig om te gebruiken. Vandaag ga ik m'n bias controleren, dat is op JCM 2000's echt super handig te regelen! Dit kan namelijk gewoon extern. Fabriekshalve staan die dingen redelijk hoog, maar d'r zijn een aantal mensen op het marshall forum die positieve dingen hebben bereikt met een wat lagere bias. Tevens even kijken of de pre-amp buisjes van m'n LC top een betere werking geven (daar zitten Groove Tubes in).

Agent_Smith
7 mei 2008, 12:30
Mwoah, ik denk nog niet dat ie daarvoor geschikt is. Hooguit kan je dan 'zien' dat de FX loop schakelbaar is, ik vind het lead kanaal nog steeds niet echt handig om te gebruiken. Vandaag ga ik m'n bias controleren, dat is op JCM 2000's echt super handig te regelen! Dit kan namelijk gewoon extern. Fabriekshalve staan die dingen redelijk hoog, maar d'r zijn een aantal mensen op het marshall forum die positieve dingen hebben bereikt met een wat lagere bias. Tevens even kijken of de pre-amp buisjes van m'n LC top een betere werking geven (daar zitten Groove Tubes in).

Ik gebruik JJ's in mijn DSL50. Was een mega verbetering t.o.v. die stock-troep (ik dacht svetlana??) die erin zat.
Biassen is idd ideaal bij een 2000 :)

Lexvandoef
8 mei 2008, 19:26
Tis wel redelijk gelukt hoor, zijn rode kanaal klinkt op hoog volume wat meer richting groen voluit, maar nog wel wat dunner, hij mist op de een of andere manier wat bas. Maar het is al beter dan voorheen.

Zijn we alleen vergeten je footswitchable fx-loop vergeten uit te testen :???:

Negative K3 fan
9 mei 2008, 20:32
Heeft iemand wel eens wat gehoord van de FJA mods?

Ja, de beste man achter FJA mods is Jerry, hij heeft z'n business begonnen op HCAF waar hij bekend werd met zijn 5150 mods. Binnen no time had hij een goedlopend versterker/buizen bedrijfje. Best een sympatieke man en ook erg betrouwbaar, alleen je moet neit verwachten dat hij z'n geheimen uit de doeken gaat doen.

Chris Winsemius
9 mei 2008, 20:58
Ken 'm verder niet, ook z'n werk niet maar hij is begonnen met mods NA Trace van VoodooAmps, later zag je ook dat hij bepaalde "unieke" dingen v/d site van Trace ook op zijn site ging zetten...

Nielsje
10 mei 2008, 11:41
Nu is er iemand die weer een interessante tip geeft:

Neem een ecc832 in V1. Hierdoor schijn je wel de gain te behouden over het groene kanaal, maar het rode kanaal wordt een stuk lager.
Tesamen met de C12mod van het lead gedeelte, en C11 op het 'moederbord' zou je een verdomd eind komen in een groen gevoiced rood kanaal :).

Heb hier ook een 12at7, die eerst maar eens goed overal proberen.

Chris Winsemius
10 mei 2008, 11:49
Die ECC832 bevat één 83-sektie en één 82-sektie; de laatste heeft minder gain.

Nielsje
10 mei 2008, 12:06
Die ECC832 bevat één 83-sektie en één 82-sektie; de laatste heeft minder gain.

Dat klinkt alsof het ideaal is voor het geen wat ik nodig heb: Ik vind het rooie kanaal te veel gain hebben, het mag van mij wel wat minder.