PDA

View Full Version : Duurdere gitaren, een vloek voor de beginner?



LaurensL
1 mei 2008, 15:29
Hoi


Misschien een misleidende titel, maar ik heb een vraag voor te leggen. Gitaarspelen kan eigenlijk op iedere gitaar, op een gitaar van 250 euro of 2000 euro kan men zijn ei op kwijt (Vreemde zinsopbouw :P ).
Welnu. Ik ben in bezit van een Crafter GA/6n welke mij rond de 300 euro heeft gekost. Ik speel nu al 2 jaar en ik begin het gitaarspelen echt te waarderen en er van te genieten.

Nu is het alleen zo dat ik de laatste maanden in verschillende gitaarzaken op zoek ben gegaan naar mijn "Volgende" gitaar. Ik ben gaan kijken naar massief-houten gitaren.
Ik durf te zeggen dat ik weet welke sound ik graag zou willen, en zal naar alle waarschijnlijkheid een Taylor gitaar aanschaffen.

De verschillende modellen en verschillende houtsoorten geven ook aan welke prijs er aan de gitaar verbonden wordt.
Nu is het geval dat ik helemaal gek ben op de GS modellen.
Maar deze zijn zo rond de 1600 (GS4) tot wel 2300(GS8 ).

Mijn probleem, ik zie mijzelf nog als een beginner.
Maar ik merk al wel dat het tonenbereik van mijn Crafter gitaar mij niet aanstaat. De lage tonen zijn amper hoorbaar.
Maar na het bespelen van enkele modellen van een aanzienbaar hogere prijsklasse weet ik gewoon dat de GS4 of 8 echt 'mijn" sound is.

Is het veroorloofd voor een beginner om een gitaar van rond de 2000 euro aan te schaffen?
Of staar ik mij blind op mooi klinkende gitaren en moet ik eerst een verplichte tijd gitaarspelen voordat een gitaar in die prijsklasse veroorlooft is.


Gr. Laurens.
( Excuses voor het vage verhaal )

Makor1966
1 mei 2008, 15:34
Is het veroorloofd voor een beginner om een gitaar van rond de 2000 euro aan te schaffen?
Of staar ik mij blind op mooi klinkende gitaren en moet ik eerst een verplichte tijd gitaarspelen voordat een gitaar in die prijsklasse veroorlooft is.


Gr. Laurens.
( Excuses voor het vage verhaal )
De vraag moet zijn "vind jij het jezelf waard?"
zo ja, DOEN!!!!!

inteDes
1 mei 2008, 15:41
Als jij die 2000 euro zonder problemen kan missen en niemand hiervoor verantwoording dient af te leggen, waarom niet!?

Ik denk dat je je inderdaad de vraag moet stellen: is die gitaar het waard en ben ik het waard? En als die vragen allebei positief beantwoord worden, dan vlieg je maar naar die winkel met je bankkaart :satisfie:

nevyn292
1 mei 2008, 15:50
ja, dan ga je toch aan jezelf twijfelen met de vraag of jij zo'n gitaar 'wel waard bent' (dat was het bij mij in ieder geval).

ik heb elders iets moois gevonden, en die superduuuurreee gitaar waar ik van droomde komt er ooit nog wel van, maar de gitaar die ik nu heb gaat er voor geen goud meer uit :satisfie:

conclusie: ik heb een mooi alternatief kunnen vinden, maar als dat er niet is, tsja.. dan wordt het lastig :chicken:

Pais
1 mei 2008, 15:50
Ik vind niet dat je een gitaar moet "verdienen"
Ikzelf speel ook op een luxere gitaar dan met mijn niveau 'nodig' is maar ik heb er heel veel plezier van.

Een gitaar van 2000, daar wil je vast heel wat jaartjes nog mee vooruit. Als je al een duidelijke smaak en stijl hebt ontwikkeld waardoor je makkelijk een gitaar uitzoekt waarvan je weet dat hij bij je past en bij je zal blijven passen, dan ben je vast in staat er 1 te vinden waar je nog heel veel plezier van hebt.


Ikzelf zou alleen de ervaring missen om een gitaar uit te zoeken waarbij je de andere akoestiek en de andere snaren dan die je gewend bent uit te bannen, en tijdens het uitproberen alleen de gitaar zelf kunt beoordelen.
Ik ben momenteel op mn eigen gitaar aan het spelen waar ik net een setje snaren op heb gezet die me niet bevalt. Ineens vind ik het algeheel een kutgitaar.

LaurensL
1 mei 2008, 17:24
Het idee is eigenlijk dat ik een bepaalde gitaar ondekt heb die mijn gitaar-speel-ervaring naar een heel ander niveau brengt. Daar bedoel ik niet mee mijn techniek, maar door het tonenbereik en sublieme balans in de tonen zelf is het een genot om op te spelen. Terwijl mijn gitaar thuis "Plat" klinkt.

Het geld ervoor? Ik heb een baan en zal er voor moeten werken.

LaurentB
1 mei 2008, 17:35
Het idee is eigenlijk dat ik een bepaalde gitaar ondekt heb die mijn gitaar-speel-ervaring naar een heel ander niveau brengt. Daar bedoel ik niet mee mijn techniek, maar door het tonenbereik en sublieme balans in de tonen zelf is het een genot om op te spelen. Terwijl mijn gitaar thuis "Plat" klinkt.

Het geld ervoor? Ik heb een baan en zal er voor moeten werken.

Op het moment dat jij dat verschil voelt en hoort ben je eraan toe. Punt. En nu maar sparen!
En inderdaad, je zult er zeker beter door gaan spelen omdat je gewoon meer zult gaan spelen en ook omdat het op zo'n gitaar gemiddeld beter gaat.

hansli
1 mei 2008, 17:50
ik heb het zelfde gehad met mijn bassen, maar toen ik eenmaal had waar ik heel gelukkig van werd ben ik idd beter gaan spelen, en veel meer gaan genieten.
opeens kon ik de hoge nootjes die ik zo graag gebruik mooi horen, het begon allemaal te zingen, ik hofde minder hard te werken, en kon de energie die daardoor overbleef gebruiken voor spelverbetering.
voor mij zat er maar een nadeel aan: ik hoorde opeens alle fouten die ik maakte uitvergroot, maar daar leer je alleen maar van.

mijn motto is: als je je het instrument kunt permitteren waar je gelukkig van wordt moet je je dat genot niet ontzeggen, je zou wel gek zijn.....

succes met sparen, en veel bij je moeder gaan eten :hippie:

LaurensL
1 mei 2008, 18:20
Ik woon nog thuis :chicken:

en mijn moeder vergelijkt het met net je rijbewijs hebben en een sportwagen willen kopen. Terwijl mijn pa het ook fascinerend vind, het concept van de gitaar het hout, de opbouw e.d.

inteDes
1 mei 2008, 18:30
Als dat is wat je gelukkig maakt en je werkt ervoor heeft je moeder er in se niet veel op te zeggen. Moest zij jouw voornaamste geldschieter zijn is dat natuurlijk iets anders...

Gewoon ervoor sparen en als je moeder ziet wat je er allemaal voor over hebt, zal ze wel bijdraaien! Succes!

greencharlie
1 mei 2008, 18:35
De gitarist van toen de grootste rockgroep van het land heeft me ooit gezegd dat het beter is ineens een goede dure gitaar te kopen.
Anders koop je er verschillende telkens een beetje duurder en heb je op het eind van de rit niet alleen meer gitaren gekocht maar ook meer geld uitgegeven.

Beter 1x 2500€
ipv
1x300€ + 1x600€ + 1x900 + 1x1200€ (shit, dat is nog niet die supergitaar) + dan toch maar die van 2500€

LaurensL
1 mei 2008, 18:39
Mooie redernatie - Zo heb ik het nog niet bekeken.
Nu bijvoorbeeld een Larivee van ongeveer 1100 - of een Taylor GS8 voor 2300.

Taylor is het echt :) Fantastische gitaren.

greencharlie
1 mei 2008, 18:39
En als je dan die van 2500€ hebt dan wil je na een half jaar toch ook nog een ander model, en voor minder dan de kwaliteit van zo'n duur ding ga je dan niet meer...

eens je kaviaar en kreeft hebt geproefd...

:-)

greencharlie
1 mei 2008, 18:46
Je moet bij www.voxhumana.nl in Vlaardingen naast Rotterdam, Furch eens gaan uitproberen. Kwaliteit als de dure amerikanen voor 1000€ minder.

PingusDB
1 mei 2008, 18:48
Interessante discussie, hoewel nog helemaal 'onderaan beginnen' in mijn geval, maar ik vroeg/vraag mij dit ook af: meteen een topper kopen of eerst een 'beginners' gitaar.. Hoewel ik naar andere gitaren kijk (wordt het een gitaar als deze: http://www.guitarrabuena.nl/webwinkel_product/247 (warmere klank) of toch deze: http://www.guitarrabuena.nl/webwinkel_product/1010 (makkelijk spelen)), het 'waard' zijn speelde ook door mijn hoofd :satisfie: .

pannekoek
1 mei 2008, 18:50
ik ben vorig jaar januari begonnen met gitaar spelen, dat was op mijn verjaardag want ik wilde het al heel lang ooit een x doen dus ik kocht een peavey rotor exp en een roland cube 30x, leuk setje, na ene paar maanden kocht ik een gibson van 1200-1300 euro (weet niet meer precies)
en heb nu sinds 4 maanden ene versterker van ruim 2000 euro erbij en natuurlijk nog de nodige pedaaltjes en accessoires voor zo een 900 euries.

ben dus zo een 5000 euro kwijtgeraakt afgelopen jaar, een heel jaarsalaris voor mij hahahah :P

vond ik de spullen het geld waard? JA!!! vond ik mezelf het waard? NEE!( nogg niet...) heb ik er 1 moment spijt van gehad? NEEE!!! wat ben ik blij zeg en het gitaar spelen is veel leuker!

de lol had een stuk minder geweest als ik was begonnen met een beginners squier en een practise 5 watt ampje van de blokker!

gr, stephan

greencharlie
1 mei 2008, 18:58
om te beginnen eerst toch maar de beginnersklasse, maar eens je weet dat je door zult blijven gaan en je wil iets beter gaan kopen, dan kan je voor die 2de gitaar idd beter ineens voor het echte professionele spul gaan.

Ewoud Kuijt
1 mei 2008, 19:02
Er is niets wat zo inspireerd als een nieuwe gitaar (of versterker) van (een stuk) betere kwaliteit . Dus gewoon doen!!

Het enige nadeel is vind ik dat je gaat wennen aan de kwaliteit. Misschien dat de absolute toppers onder de gitaren daar geen last van hebben. Ik speel al wat jaren op een Takamine EG-334C en heb pas een Gibson in handen gehad. Dan klinkt een redelijke gitaar als een Takamine daarna een stuk minder.

marter544
1 mei 2008, 19:19
Als jij het spelen leuker gaat vinden, door een gitaar die beter klinkt (wat ik me prima kan voorstellen), en je hebt het geld ervoor of bent ervoor bereid om ervoor te sparen, moet je dat vooral doen! Moet er niet aan denken dat ik nou nog steeds op m'n beginnersgitaartje en 10 watt 1-knops versterkertje zou spelen..

Harald
1 mei 2008, 20:03
Gelijk kopen wat je wilt hebben is het beste middel tegen GAS wat bestaat, en op de lange duur dus goedkoper. Maar alleen als je weet wat je wilt.

Het tricky gedeelte is weten wat je wilt.

Is het overduidelijk dat je de eerste jaren blijft spelen, en dat je met stijlen bezig blijft die op die gitaar kunnen, heeft die gitaar het geluid wat je wilt hebben, en kun je het zonder problemen betalen, dan gewoon doen. Als je 5 jaar vooruit kunt op dat instrument dan valt die prijs eigenlijk best mee. Sportschool kost dan evenveel om maar eens wat te noemen. En mocht je de gitaar tegen die tijd verkopen is de sportschool zelfs aanzienlijk duurder.

Zit er nog een goede kans in dat je ineens elektrisch gitaar wilt gaan spelen, of een muzieksoort die op andere gitaren weer veel mooier klinkt, dan zou ik dat eerst afwachten. Ander punt is of je versterkt wil spelen met zo'n gitaar. Zit er geen pickup in, dan kun je die natuurlijk laten inbouwen, maar op zich is het ES van Taylor niet verkeerd. Vrij typisch geluid, maar dat heeft piezo ook. Dacht dat niet alle GS modellen dit ingebouwd hadden. Cutaway is ook zo'n overweging. De belangrijke vraag aan jezelf is dus vooral 'wat wil ik met die gitaar'

Wat betreft beter spelen, niet alleen ga je beter spelen doordat het beter klinkt. Je gaat ook sneller leren. Op een goedkope gitaar waar de nuances in aanslag sowieso geen verschil uitmaken oefen je die nuances ook niet. Taylors zijn meestal erg responsief op hoe je aanslaat (al verschilt dat ook per model) Als je dat hoort, zul je je spel erop aanpassen. Op een goedkope barrel gebeurt dat niet.

Voor veel mensen die zelf geen instrument spelen is het vaak een raadsel waarom iemand die dure gitaar wil. Een gitaar van 200 Euro ziet er soms al verbluffend mooi uit als je niet te dichtbij komt. En het verschil in geluid, de één hoort het gelijk, een ander hoort nauwelijks het verschil tussen een steel string en een nylonsnarige. Maar ook voor de mensen die het horen (ook voor mensen die zelf spelen getuige de discussies hier op het forum) is het vaak een raadsel waarom het prijsverschil zo groot is tussen een instapper, een middenmoter en een echte topgitaar.

LaurensL
1 mei 2008, 21:06
Wat ik ervoer op een Taylor GS4 LTD bijvoorbeeld, was dat er een hele dimensie aan lage tonen bijkwam, iets wat ik niet kan bereiken op mijn Craftertje.
Ik ben er ook van overtuigt dat als ik een goede gitaar aan zal schaffen ik ook echt hoor wat ik doe, en het liefste hoor ik wat ik fout doe.
Waar als ik op de gitaar die ik nu heb hard aansla, het geluid wat "rondzingt" alsof ik te veel vraag van de klankkast. Waar als ik op een "echte" gitaar harder aansla, het volume beiinvloed wordt.

Dit alles draagt gewoon bij bij een "betere" ervaring van het gitaarspelen. En ik kan het mij gewetensvol veroorloven om een gitaar te kopen in een aanzienlijk hogere prijsklasse.

Maar ik denk ook dat voor de "buitenwereld" het moeilijk te snappen is waarom iemand nou voor een gitaar wil gaan dat een Indian Rosewood back heeft in plaats van een Mahogany :P

Misschien worden wij daar allemaal een beetje door beiinvloed bij het kopen en sparen voor een gitaar.

LaurensL
1 mei 2008, 21:11
Morgen even langs Kees Dee
:listen:

pannekoek
1 mei 2008, 22:39
Morgen even langs Kees Dee
:listen:


veel succes! test jezelf helemaal stuk! :)

--=HANS=--
1 mei 2008, 22:52
Hier nog een aanhanger van het idee dat als je je het financieel kan veroorloven je gewoon lekker moet kopen waar je blij van wordt.
Ik heb zelf meer geld dan talent en hoef niet de kost te verdienen met m`n instrument. Gitaarspelen is voor mij een fijne hobby en dat mag wat kosten. Ik ben gek op mooie gitaren en kan er ook van genieten zonder er op te spelen, de hobby gaat verder dan alleen muziek maken. Dat er legio mensen zijn die het veel beter kunnen dan ik interesseert me echt geen reet, ik hoef aan niemand verantwoording af te leggen over hoe ik m`n geld besteed.

De vergelijking die het eerste in me opkomt zijn al die motormuizen die nu het weer mooi weer is voor de dag komen. Weet ik hoeveel PK en een wegligging om van te watertanden en wat doet de gemiddelde motorrijder ermee..............juist, das het zelfde. Ik denk dat een hoop van die eigenaren ook van hun motor genieten als ze er niet op rijden, net als ik met m`n gitaren.

Als je trouwens zo`n bedrag gaat investeren zou ik me trouwens niet blind staren op Taylor. Je verhaal over lage tonen die je nu ineens wel hoort is geen typisch taylor ding. Er zijn nog een hoop andere merken die het bekijken meer dan waard zijn. Bij Kees Dee kun je je lol op wat dat betreft.

Succes met je zoektocht.

LaurensL
1 mei 2008, 23:27
Ik staar mij niet blind op taylor. Het is meer zo dat ik echt het idee heb dat de taylor gitaar echt iets voor mij is. Net zoals ik kan zeggen dat ik sommige Martin-halzen niet plezierig vind, en alle Larivee's die ik bespeeld heb net niet zo mooi vind klinken als de Taylor.

Misschien draai ik er teveel om heen. Ik vind nou eenmaal de Taylor GS4 LTD fan-tas-tisch klinken.

Je moet ergens beginnen te zoeken, en ik heb zo een paar gitaren al af weten te schrijven. Het belangrijkste is naar een winkel te gaan en alles vast te pakken :)

chris c
1 mei 2008, 23:34
Als het kan, doen !

Het enige nadeel dat ik kan bedenken (afgezien van de lege portemonnee) is dat je die nieuwe dure gitaar niet echt even lustig zou durven bespelen als een goedkopere - angst voor het eerste krasje,...

Maar als je daar gelukkig geen last van hebt, niets dan voordelen qua speelplezier, klank enz.

En ook, als je er veel voor hebt betaald, wil je absoluut bewijzen dat je ze waard bent, dus dubbel gemotiveerd om beter te spelen !

Heb ook te veel uitgegeven aan gitaren dan mijn niveau waard is. Maar nooit spijt van gehad.

LaurensL
1 mei 2008, 23:43
Ik las op dit forum eens:

"En dan nu je eerste kras, dan ga je pas echt spelen"

:)

Maar ik zal hoe dan ook wel voorzichtig zijn haha

WillemdaGuide
2 mei 2008, 09:21
Ik sluit me aan bij de meeste forumleden, als je het kunt missen, doen!
Ik heb ook het hele proces doorlopen van steeds iets betere gitaar en bijleggen en weer iets beters, had uiteindelijk bijna elke maand wel een andere gitaar maar steeds net niet. totdat ik mijn LP kocht waar ik nu al weer jaren op speel.
Maw doe het één keer goed en je hebt een gitaar voor de rest van je leven!

inteDes
2 mei 2008, 10:25
Vergeet vooral niet om ons op de hoogte te houden en veel succes bij Kees Dee! Ga je gewoon even kijken of ben je al van plan direct te kopen?

LaurensL
2 mei 2008, 10:29
Kijken en spelen :)

Maar ik denk ook dat dit een gedachtegang is van veel mensen die zijn begonnen met gitaarspelen, en zich afvragen of ze al die ene mooie gitaar mogen kopen.

Rutger
2 mei 2008, 10:37
Ja, dat heb ik ook een tijd gedacht. Op zich een financieel verstandige redenatie: pas iets kopen als je het nodig hebt. Bij een instrument is dat wat lastiger aan te wijzen, vooral omdat moeder of vriendin-lief vaak denkt 'die goedkope is toch ook mooi, waarom dan die dure?' Ik denk maar zo: iedereen die serieus met muziek bezig is en er van geniet, verdient een goed instrument.

Als je weet dat je nog jaren zult spelen en een stap hoger wilt in kwaliteit en duurzaamheid, en je hebt de financieele ruimte, moet je gewoon voor gaan. Het is ook een investering voor de komende jaren van speelplezier.

En een vriendin uitzoeken die dat allemaal prima vind :)
Zo mag ik mijn LP niet wegdoen, omdat ze die zo mooi vind :satisfie:

inteDes
2 mei 2008, 10:41
Ik heb - naar mijn gevoel - ook een mooie nieuwe gitaar gekocht en een verbetering ten opzichte van mijn vorige, maar mijn budget was ongeveer 1/5 van dat van jou :satisfie:

Maar ik was er ook 'op slag verliefd op' om het zo te zeggen en ik beschouw die zeker niet als minderwaardig omdat ie in een lagere prijscaterogie zit. Wat ik probeer te zeggen is dat ieder dat een beetje voor zich moet uitmaken, maar dat 'goedkopere' gitaren niet meteen afgeschreven hoeven te zijn. Ik denk dat dat een beetje het gevaar is; dat je (ik spreek in het algemeen, niet over jou persoonlijk) lagere-prijsklasse-gitaren als minder gaat beschouwen en dat vind ik dan wel een beetje jammer en neerbuigend.

LaurensL
2 mei 2008, 10:48
Absoluut, je hebt helemaal gelijk.

Ik zal je zeggen dat ik een model van 2500 euro op het oog had, maar toen ik een ander model met wat andere features en een andere houtsoort oppakte voor 1600 euro kon mij die van 2500 euro niets meer schelen :)

Het mooie en fascinerende van een gitaar is misschien dat iedere gitaar anders klinkt, en dat iedereen (bijna) zijn ideale gitaar zou kunnen vinden. Prijs is iets waar je later naar kijkt :O

Rutger
2 mei 2008, 10:48
Maar die zijn toch ook minder?

k Denk wel dat ik snap wat je bedoelt. Ik begon zelf op een crappy spaanse gitaar van mijn moeder. Toen kocht ik van het geld van mijn vakantiebaantje zelf een western van 525 gulden wat een enorme verbetering was! Na een paar jaar te hebben doorgespaard kocht ik een akoestische gitaar van meer dan de dubbele prijs, en dat was ook weer een enorme verbetering tov die western! Dat neemt niet weg dat die western nog steeds een goed gitaartje was voor z'n geld en dat ik er veel plezier van gehad heb.

LaurensL
2 mei 2008, 10:50
Wat heel erg meespeelt met de prijs is of je een cutaway wil hebben of niet. Een cutaway dat aanzienlijk meer tijd kost om te maken tijd = geld. Het kan zo honderden euros schelen, hoeveel precies weet ik niet. Dus wat dat betreft kan je veel met je geld doen.

Oh en mijn Crafter ga ik zeker houden, ik vind het een fantastische gitaar die ik vast mee zal gaan nemen naar BBQ's :P

Het blijft misschien ook wel een smaakkwestie.

freekick
2 mei 2008, 11:00
Je moet het jezelf gewoon gunnen!

Mephistocles
2 mei 2008, 11:09
Ik zou zeggen: luister. Hoor je daadwerkelijk verschil op een duurdere gitaar, en beïnvloed dat je spelen positief, of vind je een gitaar van €500 even goed klinken? Dan kun je beter die van 500 nemen, denk ik. En als je beter leert luisteren, en je hoort de tekortkomingen van de gitaar, wacht dan een jaartje (of twee) en verkoop m, en neem een duurdere.

Dat heeft z'n voordelen:
- Je koopt geen te dure gitaar waar je achteraf niet genoeg op hebt gespeelt wat hij waard was
- je weet wat je echt wilt
- het derde voordeel wist ik net nog en nu niet meer...

inteDes
2 mei 2008, 11:13
Ik zou zeggen: luister. Hoor je daadwerkelijk verschil op een duurdere gitaar, en beïnvloed dat je spelen positief, of vind je een gitaar van €500 even goed klinken? Dan kun je beter die van 500 nemen, denk ik. En als je beter leert luisteren, en je hoort de tekortkomingen van de gitaar, wacht dan een jaartje (of twee) en verkoop m, en neem een duurdere.

Dat heeft z'n voordelen:
- Je koopt geen te dure gitaar waar je achteraf niet genoeg op hebt gespeelt wat hij waard was
- je weet wat je echt wilt
- het derde voordeel wist ik net nog en nu niet meer...

- je gaat het meer appreciëren?

LaurensL
2 mei 2008, 11:19
- je weet wat je echt wilt
- het derde voordeel wist ik net nog en nu niet meer...

Haha :) tof

hansli
2 mei 2008, 14:53
Ik zou zeggen: luister. Hoor je daadwerkelijk verschil op een duurdere gitaar, en beïnvloed dat je spelen positief, of vind je een gitaar van €500 even goed klinken? Dan kun je beter die van 500 nemen, denk ik. En als je beter leert luisteren, en je hoort de tekortkomingen van de gitaar, wacht dan een jaartje (of twee) en verkoop m, en neem een duurdere.

ben ik het toch niet mee eens: steeds iets beter is aan het eind toch veel duurder, en het speelplezier op een topinstrument is gewoon veel groter.

ik blijf zeggen: als je er geen geld voor hoeft te lenen gewoon kopen wat je het mooist vindt.
het lijkt me zelfs verstandig om bij het testen helemaal niet naar prijskaartjes te kijken, alleen bij de winkel aangeven wat je maximale prijs is.

sanderz
2 mei 2008, 14:58
ben ik het toch niet mee eens: steeds iets beter is aan het eind toch veel duurder.

Dat zeg ik: ik ben te arm om goedkoop te kopen.

Behalve verspilling van het geld, heb je na verloop van tijd een reeks gitaren die je niet weg wilt doen omwille van nostalgische redenen, omdat je ze van familie of bekenden hebt gekregen óf omdat de verkoop ervan te weinig opbrengt.

Kortom, zoals een oud Pigmee-gezegde luidt: 'beter één dure gitaar in de hand, dan tien steeds betere aan de wand'

hansli
2 mei 2008, 15:27
Dat zeg ik: ik ben te arm om goedkoop te kopen.

Kortom, zoals een oud Pigmee-gezegde luidt: 'beter één dure gitaar in de hand, dan tien steeds betere aan de wand'

mooi gezegde

ik had eens een racefietsje gekocht, om te proberen of ik het wat vond, een raleigh van 700 gulden: het fietsen was leuk, maar wat een k*tfiets: al na een half jaar had ik met mijn sterke poten de trapas kapotgefietst, er braken steeds spaken in het achterwiel, dus op een bepaald moment maar een betere: een 2ehands koga, voor plm. 400.
weliswaar een veel betere fiets, maar toch al snel weer heel wat kosten opgemaakt, en toen was ik het zat; ik was al regelmatig klant bij een echte racespeciaalzaak, en daar stond'ie opeens: een 2ehands batavus professional, afgemonteerd met campagnolo, de fietsen waar destijds de amateurselectie op reed: fiets was van 1 van de jongens die daar werkte en die was opeens in de groei geschoten en kon er niet meer op fietsen.....

voor 1350 gulden had ik opeens een echte racefiets, superkwaliteit, ik heb er ooit 1 onderdeeltje aan moeten vervangen, kortom: eigenlijk de goedkoopste fiets die ik ooit gekocht heb.
had ik dat van tevoren geweten had ik die andere 2 nooit gekocht, die waren achteraf samen veel duurder dan dit brok pure kwaliteit.
(moet er wel bij zeggen dat de niuwprijs van zo'n fiets ooit 4000 gulden was, en dat had ik toen niet kunnen betalen :soul: )
de raleigh ging na een aantal jaren naar het grootvuil, althans het frame, de bruikbare onderdelen had ik er af gehaald, en de koga heb ik voor 25 euro aan een vriendin verkocht.......

goedkoop is duurkoop mensen, vergeet dat nooit

greencharlie
2 mei 2008, 17:13
"Ik vind nou eenmaal de Taylor GS4 LTD fan-tas-tisch klinken."

Opgepast maat : vergeet niet dat verse of versleten snaren een wereld van verschil maken.
Probeer als je kan in meerdere winkels dezelfde modellen uit te proberen.
Hou rekening met de snaren.
Een goeie gitaar met versleten snaren kan minder klinken dan een middelmaat gitaar met verse snaren.

greencharlie
2 mei 2008, 17:28
verdekke,
nu begin ik toch wel zin te krijgen om een enorme smak geld uit te geven aan iets met maple body, spruce top, ebony toets, cutaway, short scale, grand auditorium of OM, mooi versierd, met electronica, van een top merk...
3000-4000€, kheb opslag nodig
:satisfie: :cooler:

gitaarvrouwtje
2 mei 2008, 18:38
gewoon doen
een heel simpele reden; je leeft NU, dus geniet NU

even wat dieper er op in, ik heb lang op een richwood gespeeld, ook toen ik er aan toe was wat beters te kopen, daarna op een takamine van de lagere prijsklasse met een supersmal halsje, leuke gitaar maar toch niet wat ik uiteindelijk graag wilde

onlangs dus een guild gekocht, terwijl ik eigenlijk een martin op t oog had, de guild was goedkoper maar sprak me zo aan en speelde voor mij perfect

ik ben sindsdien beter gaan spelen, ten eerste omdat de hals me beter ligt, ten tweede omdat het mooie geluid van deze gitaar mij zoveel meer speelvreugde geeft dat ik nog meer ben gaan spelen.

hij is beter afgesteld en waardoor die moeilijke akoorden waar ik mn vingers op stuk speelde me nu gemakkelijk af gaan, en ik hoef de snaren haast niet te raken om er een goed geluid uit te krijgen

ik ben blij dat ik , ondanks dat het geld echt niet op mn rug groeit, toch op dat moment mijn gitaar heb gekocht,.. of ik het waard ben, natuurlijk wel,..ik speel al een paar jaar en heb wel bewezen dat ik niet zomaar stop, als je dat voor jezelf weet dan is het toch alleszins de moeite waard?

ik bedoel ....mensen die veel met auto s of motoren hebben kopen toch ook een mooi exemplaar?

als mijn man , die een fervent hobbyist in en om huis is, een stuk gereedschap nodig heeft dan moedig ik hem ook aan iets goeds te kopen. zelfs al gebruikt hij het niet dagelijks,..

een gitaar is ons gereedschap, en meer dan dat..mijn gitaar is mn maatje,...als je het kunt betalen, of na wat sparen kunt doen..ga er dan gewoon voor

je leeft nu

LaurensL
2 mei 2008, 19:02
Ik ga er eens lekker voor sparen :)

Teveel moois gezien vandaag.
:soul:

dubdub
3 mei 2008, 13:06
mijn nederige amateursmening.. wees blij dat je zo'n match gevonden hebt!! ik ben zelf al een aardige poos op zoek, maar door mijn budget ( +/_ 400) heeft het volgens de meesten geen zin om een gitaar te zoeken die je echt hélémaal aanstaat, en kun je beter gewoon een 'goeie binnen het budget' kopen... ik sta op het punt een goeie tanglewood te kopen, maar ik twijfel nog steeds of dit voor mij nou écht de beste keus is... alles verschilt ook nog zo met snaren en achtergrondmuziek in de winkel en weetiknietal... lang leve onzekerheid... :(
iig succes!

stratestic
3 mei 2008, 19:18
Als alleen de beste gitaren verkocht zouden worden aan de beste spelers zouden de gitaarwinkels heel erg weinig omzet hebben. Ik vind ook dat je moet kopen wat je wilt en kunt. Bovendien wanneer heb je een betere gitaar verdient? Is er moment dat iemand zegt: "je moet een betere gitaar kopen je wordt echt tegoed".

Aan de andere kant heb ik bij Feedback Rotterdam weleens een vader de eerste gitaar voor de verjaardag van zijn zoontje zien kopen. De verkoper kwam natuurlijk met een squier aanzetten, waarop die vader doodleuk wijst naar een gitaar in het afgesloten gedeelte en zegt; "die rode daar (Fender stratocaster custom shop sunburst relic) dat vind hij denk ik wel een mooie, die koop ik."
Ik weet alleen niet of ik het gewoon niet vond kunnen omdat die jongen het niet waard was of omdat het jalozie was...

gitaarvrouwtje
3 mei 2008, 20:13
Als alleen de beste gitaren verkocht zouden worden aan de beste spelers zouden de gitaarwinkels heel erg weinig omzet hebben. Ik vind ook dat je moet kopen wat je wilt en kunt. Bovendien wanneer heb je een betere gitaar verdient? Is er moment dat iemand zegt: "je moet een betere gitaar kopen je wordt echt tegoed".

Aan de andere kant heb ik bij Feedback Rotterdam weleens een vader de eerste gitaar voor de verjaardag van zijn zoontje zien kopen. De verkoper kwam natuurlijk met een squier aanzetten, waarop die vader doodleuk wijst naar een gitaar in het afgesloten gedeelte en zegt; "die rode daar (Fender stratocaster custom shop sunburst relic) dat vind hij denk ik wel een mooie, die koop ik."
Ik weet alleen niet of ik het gewoon niet vond kunnen omdat die jongen het niet waard was of omdat het jalozie was...

dat vind ik dan eigenlijk heel jammer voor die jongen, want die zal dus nooit het niet in woorden uit te drukken geluksgevoel ervaren als je eindelijk die gitaar in je handen houdt waar je zo van had gedroomt..
ik heb zo veel jaren op een oud brakje gespeeld, omdat ik niet veel speelde, niet goed genoeg speelde en ook het geld niet had

nu ik de gitaar heb die ik echt graag wilde, doe ik iedere dag de koffer open en voel alsof de zon doorbreekt
noem me maar sentimenteel maar zo is het...

als je alles maar kunt kopen wat je wilt, dan mis je toch een dimensie

sanderz
3 mei 2008, 21:23
De legendarische AcOuStiC-GuItAR FREAK kocht ook wat hij hebben wilde:


ik heb een half jaar geleden een western gitaar gekocht het was een
Guild D55 Natural voor €2.599,00. Hij speelt erg goed. maar ik weet niet hoe je een foto moet plaatsen dus die staat er ook niet bij. Ik verder niet veel informatie over de gitaar.

Groeten,

Matthijs

De rest van het topic is helemaal hilarisch: hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=99029) nog leukerder: hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=99028&page=2&pp=10)

Kortom: geef je geld lekker uit aan een mooie gitaar - maar wel foto's plaatsen anders wacht je hetzelfde lot - vrees ik ;)

Mephistocles
6 mei 2008, 15:41
whahahaha!!! Whoeoeoehoehahahaha! HA - HA - HA - hahahahahaha... *Adem in* HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA... Stelletje vieze piemels... Whoehahahahahahahahahaha! Hihihihi Whohoho! Hahahah!

Ahum. *snif*

Dat topic had ik nog niet gezien. Arm jongetje. hihi.

Liquid_Metal
6 mei 2008, 17:17
2000 euro is een hoop geld en dat dien je dus alleen uit te geven aan iets dat het 100% waard is. Als je nog maar net begonnen bent met gitaarspelen kun je eenvoudigweg niet weten of het helemaal je ding is. Als je een jaartje bezig bent kan het best zijn dat je er na nog 1 of 2 jaar helemaal geen zin meer in hebt.
Hoe lang het duurt voordat je weet of het je helemaal ligt, verschilt natuurlijk van persoon tot persoon.
Het is aan jou om te bepalen of je helemaal devoted bent aan gitaarspelen en dus die 2000 euro er UIT zult halen. Want dát is waar het om gaat. Als je een nieuwe fiets koopt wil je ook dat ie zn kilometers waard is (een duurdere fiets moet langer meegaan). Een duurdere gitaar koop je als je weet dat je er mee bezig zult blijven.

sanderz
6 mei 2008, 18:46
2000 euro is een hoop geld en dat dien je dus alleen uit te geven aan iets dat het 100% waard is. Als je nog maar net begonnen bent met gitaarspelen kun je eenvoudigweg niet weten of het helemaal je ding is. Als je een jaartje bezig bent kan het best zijn dat je er na nog 1 of 2 jaar helemaal geen zin meer in hebt.
Hoe lang het duurt voordat je weet of het je helemaal ligt, verschilt natuurlijk van persoon tot persoon.
Het is aan jou om te bepalen of je helemaal devoted bent aan gitaarspelen en dus die 2000 euro er UIT zult halen. Want dát is waar het om gaat. Als je een nieuwe fiets koopt wil je ook dat ie zn kilometers waard is (een duurdere fiets moet langer meegaan). Een duurdere gitaar koop je als je weet dat je er mee bezig zult blijven.

Ja, sorry, maar daar kan ik niet genuanceerd op reageren.

Als je na 20, 10 of 5 jaar weet dat gitaarspelen 'helemaal jouw ding is' (bah, vieze uitdrukking) koop je een gitaar van €2000,00 en vervolgens loop je onder de tram - of een traktor. Nee dán heb je plezier van je geld.

Je haalt nóóit €2000,00 'uit' een gitaar. Een hobby is hobby omdat het geld kóst. Ander ben je professioneel en krijg je centjes voor het kunstje dat je doet. Dan schrijf je een gitaar af, maar geld eruit halen...

Alles wat je doet kan bijdragen aan het geluk dat je beleeft, mits je hebt leren zien dat wát je beleeft geluk is. Dat hoeft niks te kosten, maar mag alles kosten - zolang je een ander niks te kort doet.

Zo, en nu geld uitgeven en foto's plaatsen :satisfie:

Nils47
6 mei 2008, 19:11
Als je maar SKIK hebt! :hippie:

Tubescreamer
6 mei 2008, 19:38
Ja leuk ik bemoei me dr ook even tegenaan :)

Gitaarvrouwtje heeft gelijk: je leeft nu, dus nu genieten. Als ik nu 2000 knikkers had gehad dan was ik ook naar buiten gerend om eindelijk een Strat te kopen. (Electrisch, verkeerde subforum, sorrie ik weet het).
Maar het principe is hetzelfde: Mijn eerste eigen electrische gitaar was een heuse Gibson 1975 Les Paul, na wat jaartjes op geleend spul te hebben gespeeld. Nu had ik 'm gekocht, mijn famile had een eerste aanbetaling gedaan, en de rest mocht ik zelf bij elkaar sparen. De gitaar werd zolang in de winkel apart gehouden en ik mocht zovaak langskomen als ik wou om er op te spelen.
Nou dat was een half jaar lang kwelling natuurlijk, tot ik 'm eindelijk had afbetaald. Prijs was toendertijd 2000 gulden. Nu, zo'n tien jaar later, heb ik 'm nog steeds!
Als ik me toen had afgevraagd of ik het wel verdiende, zo'n dure gitaar (2000 gulden is toch veel geld voor iemand van 18!) en er misschien van had afgezien halverwege, had ik nu wellicht nog steeds geen Gibson gehad, wie weet?
Een goeie gitaar is gewoon een goeie gitaar, en als de gitaar die jij wil hebben nou 2000 euro is en je hebt het geld, gewoon doen. Want straks doe je het niet, en heb je dr later spijt van. Spijt van het niet gedaan hebben is erger want dan is de gitaar misschien al weg. Een gitaar is, sentiment daargelaten, een gebruiksvoorwerp en kan altijd weer verkocht/vervangen worden. Kans laten schieten is doodzonde.

Ik weet het, ik loop dingen te roepen die al eerder zijn gezegd, maar ja....my two eurocents. Succes ermee!!

*edit* @Mephistocles: nee had je die nog niet gezien?? :D hehe sorrie ik vind je post sigwaardig. Gefeli je staat erin!

christo
6 mei 2008, 21:44
Heb je al eens op een larrivee gespeeld?
Is inderdaad minder bekend.
T'is maar een hint.

johantipker
6 mei 2008, 21:55
Dit is een lastig onderwerp.... mijn main axe is inmiddels een washburn western...
daarop speel ik vele uren per dag, lesgeven en voor mezelf spelen....
nadat ik bijna 18 jaar lang uitsluitend elektrische gitaar heb gespeeld, sloeg zo'n 5 jaar terug de vonk over tussen mij en de western gitaar...
ik kocht van een kennis de washburn gitaar die ik nog steeds heb voor 600 gulden met koffer... hij had het ding heel lang geleden voor zo'n 1300 gulden gekocht en was voor zijn gevoel toe aan iets beters...
de washburn klonk lekker, maar speelde zwaar en niet lekker, liep aan..
ik heb de frets laten vlakken, en een lage aktie laten afstellen en met een standaard 012 setje speelt ie nu nog steeds heel lekker soepel (begin wat fretslijtage te ondervinden)... wat in het begin begon als een geintje, liep de klauw uit, ik pak sinds 2 jaar bijna alleen nog de western als ik ff wil spelen...

qua sound heeft ie soms zijn beperkingen, meestal weer opgelost met een nieuw setje snaren...
verder ervaar ik dat heel veel van je sound in je handen en vingers zit, what you hear is what you get... zei John Scofield ooit...
(en een goeie afstelling)

ik wil mijn washburn iig niet meer kwijt hoewel er natuurlijk veel betere gitaren in omloop zijn.... en ik ben ergens toch niet zo'n sound purist denk ik, als iets goed klinkt is het al gauw goed genoeg... ik zoek meer naar manieren om mijn eigen spel te verbeteren, daar zit toch vaak het leeuwendeel van beter gaan klinken in....

(ik hoor ook vaak mensen slecht klinken via hele dure spullen)....

LaurensL
6 mei 2008, 23:14
Tja, het blijkt gewoon dat ieder het voor zichzelf moet beslissen. Maar ik ben blij dat we het idee van "Je kiest je eigen gitaar" allemaal be-amen en vaak zelfs navolgen.

Ik ga niet beter spelen als ik niet blijf oefenen.
Ik ga niet beter spelen als ik andere apparatuur koop.

Ik zit in een situatie waarin in door mijn baan mijn eigen geld kan en mag besteden. Of dit nu voor een vakantie is, of een passie... tja

Misschien is het moeilijk om gitaarspelen een hobby of passie te noemen wanneer je helemaal kan wegdromen bij een goed muziekstuk,
of een gitaar in je handen neemt en je naar adem moet snakken omdat het zo'n mooi instrument is. En dat je helemaal perplex staat wanneer je een simpel akoord aanslaat.

Een gitaar is een instrument dat een investering waard is.

LaurensL
6 mei 2008, 23:15
Heb je al eens op een larrivee gespeeld?
Is inderdaad minder bekend.
T'is maar een hint.

Larrivee klinken heel goed.

Maar zoals het er nu voor staat is "Taylor echt mijn sound".

zeiler
7 mei 2008, 09:19
Een gitaar is een instrument dat een investering waard is.

inderdaad :) ik motiveer de laatste tijd veel mensen om ook eens instrumenten op te pakken, en zoveel mensen blijken dan nog een gitaar tehebben , ergens op zolder van één van hun ouders! als je dan ziet wat er soms naar boven komt enzo!!! en hoe ze dan ook nog klinken!!! :hippie:

tuurlijk, als je het geld niet hebt zou ik het niet doen, maar heb je het geld? dan zou ik zeker niet kiezen voor een 100 euro gevalletje... (daarmee bedoel ik dan weer niet metteen een Takemine ofzo van 1500 euro, maarjah :) er is zat leuks te krijgen voor een 400 a 500 euro :)

johantipker
7 mei 2008, 10:52
inderdaad :) ik motiveer de laatste tijd veel mensen om ook eens instrumenten op te pakken, en zoveel mensen blijken dan nog een gitaar tehebben , ergens op zolder van één van hun ouders! als je dan ziet wat er soms naar boven komt enzo!!! en hoe ze dan ook nog klinken!!! :hippie:

tuurlijk, als je het geld niet hebt zou ik het niet doen, maar heb je het geld? dan zou ik zeker niet kiezen voor een 100 euro gevalletje... (daarmee bedoel ik dan weer niet metteen een Takemine ofzo van 1500 euro, maarjah :) er is zat leuks te krijgen voor een 400 a 500 euro :)


bij Souman (http://www.souman.nl) kun je voor rond de 400 werkelijk hele goede Ayers gitaren kopen... zijn echt te gek voor het geld!

hansli
7 mei 2008, 15:31
bij Souman (http://www.souman.nl) kun je voor rond de 400 werkelijk hele goede Ayers gitaren kopen... zijn echt te gek voor het geld!

Maarreh.... poster wil helemaal geen gitaar van 400, dat was de vraag niet.....

maar de vraag is ruimschoots beantwoord; kwaliteit gaat boven alles.......

( :hippie: ik heb zelf laatst een LAG gekocht van plm 350, prachtig voor het geld, ik ben geen echte gitarist, dus voor mij meer dan mooi genoeg, maar als ik veel meer te besteden had, had ik ook meteen een heel duur instrument gekocht, er gaat niets boven hele mooie dingen, maar dat was uit de andere postings al duidelijk :soul:
heb je dat ding nou al gekocht trouwens???????

LaurensL
7 mei 2008, 21:46
Ik ben aan het sparen :cheerup:

johantipker
7 mei 2008, 21:58
Maarreh.... poster wil helemaal geen gitaar van 400, dat was de vraag niet.....


sorry.... zal t nooit meer doen...

axmaster
17 juli 2008, 15:16
Beste LaurensL,

Toen ik na mijn middelbare school in de VS woonde en fanatiek tenniste was een gevleugelde uitdrukking: 'Its not the racket that makes the player', als iemand, na een bal uitgeslagen te hebben, zijn tennisracket de schuld gaf. Van een betere (en vaak ook duurdere) gitaar wordt je geen betere gitaarspeler.

Dat neemt niet weg dat het gewoon leuk is een mooi (en duur) racket/gitaar te hebben, ook al ben je (vindt je jezelf?) niet goed genoeg. En als je door die Taylor meer gaat spelen, misschien wordt je dan toch wel iets beter dan je zou zijn geworden met een andere gitaar die je minder aanspreekt. Kortom, doorsparen en kopen zou ik zeggen.

Waar ik na 10 jaar gitaarspelen inmiddels wel achter ben gekomen is dat DE gitaar voor mij niet bestaat. Ik ben nu heel tevreden met mijn vrij luxe L'arrivee, maar misschien wil ik over drie jaar ook wel een Taylor. Wel ben ik gewend geraakt aan 'mooi' geluid, goede bespeelbaarheid e.d. Dus weet waaraan je begint. Als je met de betere gitaren begint, is al het andere snel niet goed genoeg meer.

Groet, Peter

LaurentB
17 juli 2008, 15:26
Het idee is eigenlijk dat ik een bepaalde gitaar ondekt heb die mijn gitaar-speel-ervaring naar een heel ander niveau brengt. Daar bedoel ik niet mee mijn techniek, maar door het tonenbereik en sublieme balans in de tonen zelf is het een genot om op te spelen. Terwijl mijn gitaar thuis "Plat" klinkt.

Het geld ervoor? Ik heb een baan en zal er voor moeten werken.

Als jij zelf het verschil hoort en voelt, en je vindt het de moeite waard ben je eraan toe, beginner of niet.

beruk
17 juli 2008, 15:28
Ik heb eerst ook op een peppie en kokkie gitaar gespeeld, en me de t...s gespaard om een 'dure' gitaar te kopen. Die zou nu ongeveer 600 euro gekost hebben en is dat nog steeds waard na ruim 20 jaar... Het kan een diepte investering zijn die minimaal waarde vast is!

WWJP
18 juli 2008, 12:55
Ik ben nu zo'n 2 jaar onderweg en nog volop aan het leren. Beschouw mijzelf dus absoluut nog als een beginner, maar ik merkte al oefenend op het fingerpicking/klassieke werk/strummen en wat niet al dat mijn oude Höfnertje (voor weinig op Marktplaats op de kop getikt) en mijn Cort dreadnought dat ik uit die instrumenten groeide om het zo te zeggen.

Vraag van mijn moeder; heb je absoluut 2 nieuwe gitaren nodig? Antwoord; nee natuurlijk niet, maar het is appels met peren vergelijken. Dus wat heb ik gedaan; overal van alles uitgeprobeerd en uiteindelijk zowel een prachtig klinkende Quiles studiegitaar als een hele fijne Larrivee OM 03R gekocht!

Op een gegeven moment had ik de klank van de Larrivee in mijn achterhoofd en toen voldeden al de goedkopere en op zich ook goede instrumenten als Ayers/Blueridge en noem ze maar op niet meer. Mijn advies; gewoon doen, het geeft zo'n kick als je ineens met zoiets moois mag gaan spelen! En ik kijk er zo naar; de OM moet nog ingespeeld worden en zal alleen maar mooier gaan klinken met de jaren en hopelijk ikzelf ook. Ik vond mezelf de investering gewoon waard...

Jovers
25 juli 2008, 11:11
Je gitaar is een verlengstuk van jezelf. Toen ik net begon in bands te spelen, speelde ik op een Epiphone Les Paul model. Ik heb er altijd van gedroomd om de echte Les Paul te hebben. Elke gulden (ja, toen waren het nog guldens) die ik verdiende werd weer meteen geinvesteerd in instrumenten. Toen ik eenmaal mijn Les Paul Custom (black beauty) had, had ik mijn doel bereikt en er jarenlang plezier van gehad, totdat hij eens van de buhne donderde en doormidden brak. De verzekering vergoedde weliswaar, maar aan de nieuwe Les Paul die ik toen kocht heb ik nooit zo'n plezier beleefd. Ik had er geen binding mee, hij speelde net iets anders, de sound was net iets anders dan mijn vertrouwde LP die ik jaren gehad heb. Wat ik wil zeggen is, zoek een gitaar die bij je past, of het nu een Gibson of Fender is, een Taylor, Larrivee of Martin. Ga er voor. Achteraf had ik die echte Les Paul meteen moeten kopen en niet via allerlei omwegen. Dan betaal je eigenlijk vier keer de gitaar die je toch uiteindelijk wil hebben.

Momenteel speel ik aleen nog akoestisch op een Martin D41 (nog uit de goede tijd) en een Larrivee D03. Het zijn twee geheel verschillende gitaren en toch heb ik er iets mee. Ze gaan niet meer weg.

Dus: als je het geld hebt, niet lang nadenken en doen. Gitaar spelen is het mooiste wat een mens zich kan voorstellen, zeker als dat gebeurt op je droomgitaar.

axmaster
25 juli 2008, 11:17
Wat Jovers zegt! Als je de bedragen optelt die je aan gitaren uitgeeft om uit te komen bij dat ene droominstrument, dan ben je waarschijnlijk veel meer kwijt dan je kwijt was geweest als je meteen het droominstument had gekocht! Helaas moet je wel de cash hebben om dat droominstrument nu aan te kunnen schaffen! En je moet er nog achter komen wat dat droominstrument is! (Althans, zo ging het bij mij!)

Groet, Peter

Kim Wilson
25 juli 2008, 11:45
Maar als je wacht totdat je het geld bij elkaar gespaard hebt voor een nieuwe topgitaar, heb je al behoorlijk wat oefentijd gemist. En ook ontwikkeling van smaak. Welke beginnend gitarist weet nou bij voorbaat al welke gitaar en versterker het beste bij hem past? En wie heeft er 300 euro beschikbaar voor zijn eerste elektrische gitaarsetje? Goedkoop beginnen, opbouwen en dingen proberen kost misschien veel geld, maar het is de investering IMO wel waard.

Als ik naar mezelf kijk, ben ik blij dat mijn eerste gitaar niet gelijk een Gibson was. Ik moest en zou een Les Paul hebben, want die vond ik stoer. Dus met mijn laatste centen en inruil van een keyboard heb ik een Epiphone Std. gekocht. Nu, een jaar of 6 later, ben ik via een Strat bij de Tele aanbeland, en nu pas denk ik dat ik mijn gitaar gevonden heb. Nu is dus ook pas het moment dat ik kan zeggen dat ik mijn droomgitaar zou kunnen aanschaffen. Maar zolang ik daar de centen niet voor heb, voldoet de Baja nog prima!

Liquid_Metal
25 juli 2008, 12:16
@Kim: 100% mee eens.
Als je veel teveel geld hebt kun je best als beginnende gitarist een veel te dure gitaar kopen, maar je kan het nog totaal niet waarderen omdat je er nog geen kennis van hebt. Een beginner zal dus ook (naar mijn inzien) helemaal geen verschil bemerken tussen een 50 euro kostende gitaar en een 5000 euro kostende gitaar, terwijl een expert dat verschil op gehoor zelfs kan opmerken.
Als gevorderde/expert speler ga je voor een goed geluid en een lekker spelende gitaar en ik denk dat dáár de truc zit: dit zijn meestal de duurdere gitaren. Je moet dus de gitaar kopen die je mooi vind (klinken, spelen, en uiterlijk) en dit begint op 0 (je hebt nog geen voorkeur en ervaring dus 100 euro is genoeg) en wordt steeds meer want duurdere gitaren zijn met meer zorg gemaakt en hebben dus meestal een betere klank e.d.
Nogmaals, mijn statement is dat beginners geen dure gitaren nódig hebben, maar als je daar aan toe bent moet je natuurlijk overstappen. Je weet zelf wanneer je zo ver bent ;).

peter_heijnen
25 juli 2008, 12:37
Een van de grootste gitaarfenomenen die nederland ooit gekend heeft is bas krumperman, wat die kerel allemaal kan is echt abnormaal.

Op het hoogtepunt van zijn bekendheid, ergens in de 80's speelde hij bij 'the president', een 'conceptband' van twee nederlandse producers. Bas baarde met zijn werk op die plaat veel opzien, de gitaar waar hij toen op speelde was een 'wehkamp stratovarius' van ik geloof nog geen 200 gulden.

Zonder gekheid, wehkamp verkocht westone gitaren onder de naam stratovarius. Bas had zo'n ding besteld en er andere elementen in gezet en klaar.

LaurentB
25 juli 2008, 15:34
Een van de grootste gitaarfenomenen die nederland ooit gekend heeft is bas krumperman, wat die kerel allemaal kan is echt abnormaal.

Op het hoogtepunt van zijn bekendheid, ergens in de 80's speelde hij bij 'the president', een 'conceptband' van twee nederlandse producers. Bas baarde met zijn werk op die plaat veel opzien, de gitaar waar hij toen op speelde was een 'wehkamp stratovarius' van ik geloof nog geen 200 gulden.

Zonder gekheid, wehkamp verkocht westone gitaren onder de naam stratovarius. Bas had zo'n ding besteld en er andere elementen in gezet en klaar.

Wahahaha, ik dacht eerst dat je een woordspeling maakte, maar die naam bestond dus echt!

eazy G
25 juli 2008, 20:15
gewoon doen man!

rjong999
27 juli 2008, 22:09
Ik mocht voor mijn 18de verjaardag een Les Paul kopen, of een Strat en een versterker. Dat was vrij simpel: ik kocht een Les Paul Custom en ging daarna sparen en krantenwijken voor een amp.
Ik heb daarna nog heel wat amps langsgehad maar de Les Paul is nog steeds mijn main axe. Ik ben altijd blij geweest dat mijn ouders mij geen cheapy lieten kopen.