PDA

View Full Version : Voorstelrondje..



PingusDB
1 mei 2008, 10:48
Hi,


Al sinds ik heel klein ben, ben ik liefhebber van gitaar muziek. Met name Spaanse (falmenco) muziek: de warmte & de expressiviteit spreken mij enorm aan. Nu heb ik zelf nog nooit gitaar gespeeld (wel trompet & hoorn 'vroeger'; ruim 12 jaar), maar overweeg nu de spreekwoordelijk 'stoute' schoenen aan te trekken en een goede gitaar te kopen :)

Mochten er mensen zijn die mij hier wat hints&tips over kunnen geven: dan graag ! Wat een goede opbouw is (cq kan zijn) goede merken gitaren, goede winkels (waar ze je niet alleen alles willen verkopen, maar vooral met je meedenken). Maar ook: wat is haalbaar; vooral dat laatste is een lastig punt: Flamenco gitaar is niet iets wat je 'snel' leert op z'n zachtst gezegd..

Inmiddels diverse winkels af geweest, en met wat kenners gesproken tav wat wel/niet handig/haalbaar is. Even laten bezinken allemaal (met name de haalbaarheid van Flamenco is wat laag; vandaar dat ik overweeg dat als hobby te houden om te gaan luisteren en het niet na te streven om dat zelf te willen spelen op korte termijn: het lijkt mij namelijk erg leuk in een groepje/bandje te spelen ! Met name vanwege dit laatste van meerdere mensen het advies gekregen Flamenco dan beter uit het hoofd te zetten voorlopig.

Alvast bedankt !

Groetjes,
Aernoudt

Pais
1 mei 2008, 16:34
Hey hoi!
Leuk dat je geïnteresseerd bent in flamenco! Flamenco liefhebbers vind je hier niet zo heel veel.

Ikzelf speel op een flamencogitaar met een nieuwwaarde van ~900 euro momenteel. Dit is voor mij de perfecte studiegitaar waar ik nog heel wat jaartjes op kan spelen maar het is niet een instrument wat over 20 jaar nog naast mn bed staat.

Voor je budget zijn er hele mooie gitaren tekoop. Ikzelf zou niet zo snel voor een elektroakoestische gaan omdat je jezelf dan erg beperkt in keuze en je zult de cut-away er gratis bij krijgen. Dat vind ikzelf voor een gitaar wat je voornamelijk akoestisch zal gaan bespelen erg zonde.

Bij de grote flamencogitaristen zie je nooit een cut-away en al helemaal geen uitversterking met piezo element maar altijd met microfoon.

Uitverversterken met microfoon is bij optredens in bands niet altijd mogelijk. Bij veel 'cross-over' spaanse muziek zie je de gitaristen wel op een elektro-akoestische flamenca spelen, zoals bij Ojos de Brujo.


Als je flamenco gaat spelen, is een cypress 'blanca' flamencogitaar (wat die Burguet ook is) erg aan te raden. Die zijn erg fel en percussief wat in de flamenco heel bruikbaar is. Als je helemaal weet dat je in de flamenco verder wilt, zou ik het zonde vinden om nu voor een klassieke gitaar te gaan, tenzij je zelf klassieke gitaren fijner vindt spelen.

Veel succes met je keuze en vergeet geen foto's van je nieuwe gitaar in het subforum "Akoestische gitaren" te posten ;)

PingusDB
1 mei 2008, 18:05
Bedankt voor je reaktie Pais ! Nuttig voor een 'absolute' gitaar beginner :)
Zodra ik mijn keuze gemaakt heb ga ik 'm zeker posten !

Dit lijkt ook een fraaie te zijn: http://www.guitarrabuena.nl/webwinkel_product/247

Pais
1 mei 2008, 22:10
Deze heb ik bespeeld in de winkel van Guitarra Buena. Ikzelf kreeg een betere indruk van een Esteve in dezelfde prijsklasse maar het draait toch allemaal om smaak. De ene is de andere ook niet en zelfs bij de beste bouwers zitten er wel eens rotte appels tussen. Ik ken een verhaal van iemand die een concert Conde kocht (€7000 ofzo, je zou verwachten dat je dan wat moois in handen hebt) en deze heeft zich in een aantal maanden zich ontwikkeld tot een vreselijk instrument. Hij heeft hem gelukkig in kunnen ruilen.

Ikzelf ben na wat rondkijken toch gegaan voor een tweedehands gitaar en uiteindelijk heb ik voor 200 deze kunnen kopen http://www.benelly.nl/Scripts/prodView.asp?idproduct=150969 Soms kun je op marktplaats hele leuke aanbiedingen tegenkomen. Soms loopt een verkoper lang te leuren met een flamencogitaar omdat ze niet erg populair zijn, wat resulteert in lage prijzen. Bijkomend voordeel is dat zo'n gitaar dan lekker losgespeeld is.

Als je nog helemaal niet speelt, zou ik als ik jou was eerst een jaartje of twee spelen op een goedkoop model. Zo kun je veel beter een luxere gitaar uitzoeken wanneer je weet hoe een gitaar aan kan voelen. Er zit enorm veel verschil tussen de verschillende modellen.
Je kunt vooral in het begin ook prima flamenco spelen op een klassieke gitaar.