PDA

View Full Version : harsnagels



chefdaniel
1 mei 2008, 10:11
Hallo allemaal,

Ik ben de laatste paar maanden weer heel erg intensief op mijn akoestische gitaar aan het spelen, en mijn nagels slijten als een gek. De secondenlijmtruck kende ik al en helpt niet zo gek veel, maar ik weet dat er gitaristen zijn die met harsnagels (die opplakdingen) spelen. Iemand hier ervaring daarmee? Ik hoor het graag.

Daan

gitaarvrouwtje
1 mei 2008, 10:45
nouuu, die vliegen de hele zaal door hoor hihi

Pais
1 mei 2008, 16:01
Hallo allemaal,

Ik ben de laatste paar maanden weer heel erg intensief op mijn akoestische gitaar aan het spelen, en mijn nagels slijten als een gek. De secondenlijmtruck kende ik al en helpt niet zo gek veel, maar ik weet dat er gitaristen zijn die met harsnagels (die opplakdingen) spelen. Iemand hier ervaring daarmee? Ik hoor het graag.

Daan

Ja die gebruik ik wel eens. Geen hars, maar die kunststof setjes die je bij een drogist kunt kopen. Ikzelf vind het prima spelen als je ze erop hebt geplakt, maar op den duur zul je ze eraf moeten halen omdat de randjes los gaan laten. Dan zit mijn hele nagel onder de lijm. Dit droogt heel erg uit waardoor je weer broze nagels hebt en dan ben je dus weer terug bij af.
Ikzelf heb erg sterke nagels en bij intensief spelen gebeurt het me niet vaak dat ik een kunstnagel opplak.

chefdaniel
1 mei 2008, 17:06
ok dus toch geen goed idee misschien, weet iemand een andere oplossing? speciale lak ofzo.

Mr.Fingers
1 mei 2008, 17:11
Vingerplectra & duimplectrum???

http://www.penny-arcade.com/docs/fingerpick.jpg

Harald
1 mei 2008, 17:43
Dat speelt heel anders dan nagels. Budgettechnisch wat belastender maar speelt wel fijner, en werkt iig voor mij prima, naar de nagelsalon voor acrylnagels. Maar als je alleen 6snarig steelstring speelt zou ik gewoon zonder nagels spelen.

Opplaknagels zijn wat goedkoper dan acryl in gebruik.

En Sacksioni gebruikt steelstring een onomwonden G snaar. Je wijsvingernagel slijt dan al een stuk minder. Als je sterke nagels hebt, en het combineert met nagelverharder is het ook nog wel te doen. Met een normale G snaar helpt die nagelverharder niet genoeg.

Harald
1 mei 2008, 17:45
nouuu, die vliegen de hele zaal door hoor hihi

Ik heb het wel eens gehad, mijn nageldame op vakantie, moest het iets langer zien te redden tot de volgende onderhoudsbeurt, de acrylstukken lieten los bij twee vingers, teruggeplakt met nagellijm. Tot twee keer toe van het podium af moeten springen om zo'n nagel van de vloer te redden :D

gitaarvrouwtje
1 mei 2008, 20:48
Ik heb het wel eens gehad, mijn nageldame op vakantie, moest het iets langer zien te redden tot de volgende onderhoudsbeurt, de acrylstukken lieten los bij twee vingers, teruggeplakt met nagellijm. Tot twee keer toe van het podium af moeten springen om zo'n nagel van de vloer te redden :D

ik heb wel eens zo n ding in mn gezicht gehad haha

heb overigens wel meer vreemde voorwerpen door een zaal zien vliegen
toen ik nog in de klassieke muziek zat, zongen we in een bejaardencentrum zat er een meneer op de voorste rij die heel hard mee ging zingen, vloog zn kunstgebit tot voor de voeten van de dirigent die zijn zakdoek pakte het gebit keurig opnam en terug stak in de mond van de (dementerende) eigenaar
sorry ff zijsprong, ik zag t alleen ineens weer voor me haha

Thundercat
2 mei 2008, 00:22
ik heb wel eens zo n ding in mn gezicht gehad haha

heb overigens wel meer vreemde voorwerpen door een zaal zien vliegen
toen ik nog in de klassieke muziek zat, zongen we in een bejaardencentrum zat er een meneer op de voorste rij die heel hard mee ging zingen, vloog zn kunstgebit tot voor de voeten van de dirigent die zijn zakdoek pakte het gebit keurig opnam en terug stak in de mond van de (dementerende) eigenaar
sorry ff zijsprong, ik zag t alleen ineens weer voor me haha

HAHAHA! Inderdaad!
Ik zag het helemaal voor me.
Moest ik toch wel even heel hard om lachen!

Rewind
2 mei 2008, 00:31
Ik gebruik gewoon nagelverharder en dat werkt prima, ook met omwonden g.

chefdaniel
2 mei 2008, 10:23
Bedankt allemaal, vingerplectrums zijn wat mij betreft een ramp maar ik gebruik af en toe wel een duimplectrum. Ik denk dat ik die nagelverharder maar eens ga proberen. Koop je dat gewoon bij een drogist?

Don Capo
2 mei 2008, 10:36
Ik doe het niet meer, omdat ik weinig meer speel, maar ik zweerde bij Acrylnagels, elke maand profesioneel laten opzetten bij een nagelstudio, kost 15 eurie maar dan heb je nergens meer last van. Bij mij nog nooit iets afgebroken of afgeschoten, en ik speelde nog wel flamenco wat een dikke aanslag pleegt op je nagels. Gewoon een keertje proberen.


Anders: Nagelverharder van L'herome, de rode. Verkrijgbaar bij elke willekeurige drogist. Goed spul allen glanzen je nagels een uur in de wind. Niet zo leuk tijdens het daten en het voorstellen bij je schoonfamilie.

Harald
2 mei 2008, 11:38
Voor nylon is die Herome als je een beetje stevige nagels hebt idd prima. En dan zorgen dan je nagellijm in huis hebt voor noodgevallen. Daarnaast regelmatig nagels bijvijlen zodat je geen braampjes hebt. Komt je toon ten goede maar slijt ook minder snel. Er is ook erg stevige nagellak trouwens. (doe dan wel zonder kleurtje ;) )

Steelstring en nagels wil bij mij zelfs met nagelverharder niet. Blijft dus acryl (maar goed, speel dan ook regelmatig en moet van mijn nagels op aan kunnen) Naast de G snaar speelt ook mee dat ik ook veel met plectrum speel, en dan raak je de snaar vaak ook met de wijsvingernagel, slijt nog eens extra dan.

@gitaarvrouwtje , zie het helemaal voor me :D

petrus
2 mei 2008, 11:52
Anders: Nagelverharder van L'herome, de rode. Verkrijgbaar bij elke willekeurige drogist. Goed spul allen glanzen je nagels een uur in de wind. Niet zo leuk tijdens het daten en het voorstellen bij je schoonfamilie.

Je kunt je nagels ook weer en beetje opruwen met de grove kant van een poliistvijl. Dan is de glans eraf

Maar een echte kerel draagt zijn glimmende nagels met trots.... :-)

Harald
2 mei 2008, 14:43
En roken doe ik niet meer, vuurtje aanbieden lukt dus niet. Maar als ik uit ben kunnen vrouwen me wel aanspreken voor een nagelvijltje ;) (hoewel, sinds ik acryl nagels heb heb ik die ook niet meer standaard op zak...)

Don Capo
2 mei 2008, 14:47
Maar een echte kerel draagt zijn glimmende nagels met trots.... :-)
:D En helemaal waar!!

, sinds ik acryl nagels heb heb ik die ook niet meer standaard op zak...)
Fijn he!!

Marije
7 augustus 2008, 15:04
Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, eigenlijk hoor ik hier niet aangezien ik geen gitaar speel, maar harp! :)
Jullie vragen je dus waarschijnlijk af wat ik in vredesnaam doe op een gitaarforum.

Nou goed, het zit dus zo:

Sinds een jaar speel ik harp met lange nagels (toch echt wel stukje langer dan de meeste gitaristen hebben denk ik), met beide handen. Dit is een middeleeuwse speeltechniek die vooral gebruikt wordt op harpen met metalen snaren. Echter; dit kun je ook gebruiken op nylon, carbon of darmsnaren.. Ik speel op nylon, maar ben aan het sparen voor harp met carbon (veel mooier! :cheerup: ). Daarna wil ik ook nog een harp met metaalsnaren (wat weer een heel andere speeltechniek vereist, met veel dempen enzo). Maargoed, allemaal toekomstmuziek endezo.

Om op het verhaal terug te komen.. Mijn nagels zijn niet zo sterk. Ik gebruik de sterkste nagelverharder die er is en daardoor zijn mijn nagels nu heel hard. Maar die kuur mag je niet langer gebruiken dan twee weken, omdat het anders slecht is voor je nagels. Mijn nagels breken niet meer, maar ze scheuren nog wel steeds! Ik had nu twee gescheurde nagels en ben uit wanhoop naar een nagelstudio gegaan (ik voelde me net zo'n modetutje) en daar hebben ze mijn nagels gerepareerd met zijde.
Maar dit is hartstikke duur! De scheurtjes zijn nog steeds zwak en ik merk dat het zijde niet sterk genoeg is. En dat kost je dan 8 euro per nagel.

Blijkbaar is het toch handiger om nagellijm te gebruiken en het zelf te repareren. In de harpwereld is er praktisch geen informatie hierover, aangezien met nagels spelen niet heel erg bekend is en sowieso uit den boze is in de klassieke muziek wereld (ik speel al lang geen klassiek meer).
Vandaar dat ik mijn antwoorden zoek bij jullie, gitaristen. ;)

Mijn vraag: jullie hebben het steeds over nagellijm.. Bedoelen jullie hiermee kunstnagellijm (waarmee je kunstnagels vastlijmt), of een andere soort lijm? Op internet kan ik alleen maar kunstnagellijm vinden..
Gewone secondelijm is slecht voor je nagels, omdat het de toplaag van je nagels meetrekt als de lijm eraf gaat..

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Pais
7 augustus 2008, 15:17
mijn nagels gerepareerd met zijde.
Maar dit is hartstikke duur!

Dit gebruiken sommige gitaristen ook! Je kunt nagelzijde kopen bij guitarra buena http://www.guitarrabuena.nl/webwinkel_product/671 Dan kun je het misschien zelf doen.

Nagellijm is (imo) gewoon de lijm die voor kunstnagels wordt gebruikt inderdaad. En chemisch gezien is het identiek aan secondelijm (is beide acrylaatlijm) maar het kan zijn dat ze bij nagellijm rekening hebben gehouden met de oplosmiddelen die grebruikt zijn.
En het is inderdaad niet zo best voor je nagels voor langer gebruik! Als ik het te vaak gebruik, krijg ik droge, dunne, broze nagels.

Janne
7 augustus 2008, 15:28
Hm, en gewoon twee weken lang iedere dag nagelverharder, tijdje niet en dan weer een keer wel :).

En heel goed vijlen (mij kijken/keken ze raar aan als ik daarmee bezig ben, maar dat zal bij jou wel wat minder zijn), als de randen van je nagels mooi glad zijn kan er niets aan een snaar blijven haken en zullen ze minder snel scheuren.

Marije
8 augustus 2008, 10:29
Bedankt voor de informatie. :)
Helaas is er eentje afgebroken vanacht.. Ik voel me echt gehandicapt, kan er gewoon niet mee spelen.. :( Nu moet ik twee maanden wachten totdat hij weer een beetje op lengte is... *Zucht*

petrus
8 augustus 2008, 11:17
Hoi Marije,

Misschien is een oplossing om te spelen als gitaristen.
In de flamenco gebruik je de top-nagel aanslag, dwz. je laat de snaar via het vlees van je vinger-top tegen de nagel aanglijden, en dan maak je de aanslag met de nagel.
Hiervoor heb je relatief weinig nagel boven de vingertop nodig, zo''n twee mm.
Als je je nagels zo vijlt dat niet alleen een puntje, maar een zo groot mogelijk deel de snaar raakt, heb je een perfecte klank. ( misschien ook op de harp?)

Seconde lijm wordt door elke professionele flamenco gitarist gebruikt, niet eens zozeer voor verharding, danwel voor het slijten van de nagels.
Het is echt geen probleem om dit te gebruiken, helemaal niet als je alleen ongeveer 1/3 of 1/4 insmeert. Je houdt het onderste gedeelte dan lijmvrij, en smeert ook niets op je nagelriemen, hierdoor "ververst" het te lijmen gedeelte inde loop van de tijd.

Er is een boek, pumping nylon, van Scot Tenneant dat een hele verhandeling geeft over het vijlen van de nagels.

Veel succes!

Petrus

Marije
8 augustus 2008, 12:32
Hoi Petrus,

Bedankt voor je info. :) Dan zal ik het toch eens met lijm proberen (op dit moment helaas te laat voor, want mijn nagel is er al af, maargoed voor de volgende keer dan).
Dat half met het vlees spelen heb ik inderdaad ook een tijdje gedaan, met vrij korte nagels (omdat op andere soorten snaren dan metaal het niet noodzakelijk is om je nagels heel lang te hebben). Ik heb ze nu sinds een paar maanden behoorlijk lang en dat doe ik eigenlijk omdat ik lange nagels nog leuker/mooier vind klinken en ik daarmee nog lichter kan spelen. Maar het risico dat ze dan scheuren is inderdaad wel groter.. Dat boek is een goeie tip, ik zal er eens naar kijken.

Nog een vraag.. Hoe vaak vijlen jullie je nagels als ze op de juiste lengte zijn? En hoe vaak als je ze op dat moment laat groeien?

petrus
8 augustus 2008, 12:56
Hoi Marije,

Als ik mijn nagels zou laten groeien, zou ik ze alleen maar af en toe polijsten.
Ik hou mijn nagels op lengte door ze ongeveer 2maal in de week iets af te vijlen.

Misschien kun je voor die ene vinger een kunstnagel gebruiken?

Veel succes!

Petrus

Marije
8 augustus 2008, 20:06
Hoi Marije,

Als ik mijn nagels zou laten groeien, zou ik ze alleen maar af en toe polijsten.
Ik hou mijn nagels op lengte door ze ongeveer 2maal in de week iets af te vijlen.

Misschien kun je voor die ene vinger een kunstnagel gebruiken?

Veel succes!

Petrus

Ah dankjewel. :)
Ja een kunstnagel is een optie, maar ik heb gelezen dat dat wel de groei van je nagel belemmert en ook je nagel zwak maakt.. Maar het is misschien een noodoplossing.

chefdaniel
17 augustus 2008, 10:59
hartelijk dank voor alle reactie's en tips. heb ondertussen een goede oplossing gevonden in nailrescue van het merk rimmel (6.95 DA drogist). een blanke lak die keihard wordt en ook de nagels zelf op den duur harder schijnt te maken. de l'herome van de tip van don capo kon ik zo snel niet vinden maar dit voldoet tot nu toe ook uitstekend.