PDA

View Full Version : Bedrading Marshall 1936 cabinet



Scaffold
30 april 2008, 14:44
Ik heb een 1936 cab en ik zou graag willen weten hoe de twee inputs precies werken. Het is een simpele vraag, maar dit is iets wat je gewoon even moet weten. Ik heb wel een idee hoe het werkt, maar ik weet het niet zeker. ;)
Daarnaast heb ik nog een paar simpele vragen over hoe ik de beide inputs kan gebruiken.

Hier is een plaatje van hoe de bedrading loopt:

http://i82.photobucket.com/albums/j253/heurelho/1936a_wiring.jpg

Zoals je ziet zitten er 2 V30 speakers in van 16 Ohm. Als je naar de bedrading kijkt dan zie je dat elke speaker apart is verbonden aan een input.
Wanneer ik recht vóór de "jackplate" sta, dan steek ik mijn kabel altijd in de rechter input (er staat overigens "left input" onder, wat een beetje verwarrend is). Volgens mij doe ik tot nu toe nog alles goed.

De speakers zullen vast in parallel zijn bedraad (Rtotaal = 8 ohm) maar omdat ik alleen de rechter input gebruik ben ik toch niet helemaal zeker of de load echt 8 ohm is. Ik zet mijn amp overigens altijd wel op 8 ohm.
Doe ik tot nu toe nog steeds alles goed?

Dan nu een paar vragen over het gebruik van de twee inputs:
Wat nu als ik beide outputs gebruik met een Y kabel en die vervolgens in mijn amp prik? Dan wordt de load weer 16 ohm zoals te zien is op de jackplate? Of is dit niet mogelijk?

Kan ik ook alleen de linker input gebruiken in plaats van de rechter? Of is dit slecht voor mijn amp?

Tenslotte, wat gebeurt er als ik beide inputs gebruik voor twee verschillende amps. Is dit mogelijk of is dit ook slecht voor de versterkers?

Alvast bedankt en een fijne Koninginnedag!

pol
30 april 2008, 15:07
ze staan parrallel, dus het maakt niks uit of je links of rechts inplugt of beide tegelijk met een Y cabel, dat blijft 8 ohm.

beiden inputs tegelijk gebruiken hier gaat vonken geven, als je dit wil doen, knip dan die draadjes die beide inputs verbinden door zodat je de cab stereo kan gebruiken.

JoVe
30 april 2008, 15:47
ze staan parrallel, dus het maakt niks uit of je links of rechts inplugt of beide tegelijk met een Y cabel, dat blijft 8 ohm.

beiden inputs tegelijk gebruiken hier gaat vonken geven, als je dit wil doen, knip dan die draadjes die beide inputs verbinden door zodat je de cab stereo kan gebruiken.


Dit klopt niet helemaal. De speakers staan inderdaad parallel, maar die twee stukjes draad tussen de jackbussen zitten bij de 'linker' jackbus aan de schakelaars. Wanneer je een jackplug in deze bus stopt wordt de verbinding verbroken en staan de speakers niet meer parallel. Je gebruikt dan alleen de linkerspeaker en dat is dus 16 ohm. De rechter input is dan alleen verbonden met de rechter speaker en dus ook 16 ohm. Op die manier kun je stereo spelen. En je kunt ook best aan beide inputs een andere versterker hangen, als je dan maar de 16 ohm output van je versterker gebruikt.

Een Y-kabel zal niets helpen want dan zet je de speakers weer parallel en kom je toch weer op 8 ohm uit.

pol
30 april 2008, 15:56
je hebt gelijk ja, ik dacht dat het 2 gewone pluggen waren.

Scaffold
30 april 2008, 16:01
Oke, bedankt voor jullie reacties.

Dus als ik het goed begrijp:

Als ik dus gewoon de rechter jackbus blijf gebruiken (waar dus "left input" onder staat) dan blijven ze gewoon parallel staan (8 Ohm)
En als ik de linker jackbus (waar dus "right input" onder staat) gebruik dan gebruik ik dus 1 speaker per input en blijven ze allebei 16 Ohm.

pe_10
1 mei 2008, 13:58
Oke, bedankt voor jullie reacties.

Dus als ik het goed begrijp:

Als ik dus gewoon de rechter jackbus blijf gebruiken (waar dus "left input" onder staat) dan blijven ze gewoon parallel staan (8 Ohm)
En als ik de linker jackbus (waar dus "right input" onder staat) gebruik dan gebruik ik dus 1 speaker per input en blijven ze allebei 16 Ohm.

Inderdaad, dat klopt.

Om even duidelijkheid te brengen in het "left-right" / "links-rechts" verhaal:
Je moet het cabinet langs voor bekijken en dan klopt het dat de linker-jackbus dienst doet als input (right) voor de rechterspeaker. (en omgekeerd voor de rechter-jackbus als je er vanuit gaat dat ze niet parallel doorgelust staan)

Heb je zelf die mousse gestoken in je cabinet? Zo ja, welk verschil merk je zonder deze mousse?

pannekoek
1 mei 2008, 14:54
Oke, bedankt voor jullie reacties.

Dus als ik het goed begrijp:

Als ik dus gewoon de rechter jackbus blijf gebruiken (waar dus "left input" onder staat) dan blijven ze gewoon parallel staan (8 Ohm)
En als ik de linker jackbus (waar dus "right input" onder staat) gebruik dan gebruik ik dus 1 speaker per input en blijven ze allebei 16 Ohm.

jup,

maare ff off-topic:
hoe kom je aan 1 post count als je al minstens 2 post heb in dit topic? :hippie:

TimmU
1 mei 2008, 14:55
jup,

maare ff off-topic:
hoe kom je aan 1 post count als je al minstens 2 post heb in dit topic? :hippie:
topic openen telt niet geloof ik.

Scaffold
1 mei 2008, 21:33
Inderdaad, dat klopt.

Om even duidelijkheid te brengen in het "left-right" / "links-rechts" verhaal:
Je moet het cabinet langs voor bekijken en dan klopt het dat de linker-jackbus dienst doet als input (right) voor de rechterspeaker. (en omgekeerd voor de rechter-jackbus als je er vanuit gaat dat ze niet parallel doorgelust staan)

Heb je zelf die mousse gestoken in je cabinet? Zo ja, welk verschil merk je zonder deze mousse?

Oke bedankt. Dat klinkt inderdaad een stuk logischer zo :soul:

De 'mousse' zat er al in toen ik het cabinet kocht. Ik dacht dat dit er standaard in zat maar dat is dus niet zo?? Dan zal de vorige eigenaar het er wel in hebben gezet. Ik heb ook nooit aan gedacht om het eruit te halen eigenlijk. Misschien een keertje het proberen waard.

En over mijn postcount: ik heb geen idee :-P

pe_10
2 mei 2008, 11:05
De 'mousse' zat er al in toen ik het cabinet kocht. Ik dacht dat dit er standaard in zat maar dat is dus niet zo?? Dan zal de vorige eigenaar het er wel in hebben gezet. Ik heb ook nooit aan gedacht om het eruit te halen eigenlijk. Misschien een keertje het proberen waard.

Zeker het proberen waard!


En over mijn postcount: ik heb geen idee :-P
Trek het je niet aan. :confused:

classicrooock
2 mei 2008, 11:18
:strat: welke barbaar steek er nu mouse in een marshall :o



oke nu eve een vraag off topic waarom zou ie er mouse hebben in gestoken, om de trillingen te dempen?

pe_10
2 mei 2008, 11:30
Om meer 'umpfhhh' te hebben?

Baker
2 mei 2008, 11:59
Om meer 'umpfhhh' te hebben?

of juist minder...